אנטרופוסופיה

year of the cat

New member
אנתרופוסופי\דמוקרטי

שונים לחלוטין
ולא רק הילד צריך להתאים לשיטה, אלא גם ההורים..

http://www.nrg.co.il/online/55/ART2/164/221.html

גילוי נאות: אצלינו הילדים לומדים בדמוקרטי ואני מהמעריצים
 

valeta

New member
אני רוצה לומר לך כמה דברים כלליים:

1. מנסיוני האישי ומנסיונם של חברות רבות/מכרים/אנשים שיצא לי לדבר איתם על חינוך - כל הכללה צריכה להלקח בזהירות, וזאת ביחס לכל אחת מ-3 השיטות הרווחות בארץ ("הרגילה", "הדמוקרטית והאנתרופוסופית). כלומר יש כל מיני דברים שנהוג לומר אותם ביחס לכל אחת מהמערכות האלה, ובפועל - בתי הספר שונים זה מזה, הקונסטלציה תמיד ספציפית, וילדים שונים חווים דברים שונים באותו מוסד עצמו. אני יכולה לומר לך שההכללה שילדים עם לקויות למידה לא מתאימים לאנתרופוסופי, לא מדויקת בכלל, כמו שההכללה שילדים עם קשב וריכוז לא מתאימים לדמוקרטי. אני אישית מכירה כמה וכמה ילדים כאלה שנהדר להם, מה גם שבתי הספר האלטרנטיביים בדרך כלל מכילים די הרבה ילדים עם קשיים (זו לדעתי אחת הסיבות הנפוצות לבחירה בהם). אני מכירה ילדים שגורמים מקצועיים מאוד רציניים שללו/פסלו שיטה חינוכית מסוימת מתוך הנחה ששיטה זו לא מתאימה לילד כמוהם, אבל בפועל ההורים שלחו לשם והילד מאושר וביה"ס ידע לתת מענה לצרכים ועוד ועוד.

2. אני אישית חושבת שאת צריכה לבדוק בי"ס ספציפי מול הדברים שאת רוצה שיהיו עבורכם שם, ולבחון את הדברים לגופו של עניין. גם בין האלטרנטיביים השונים יש שוני גדול. "זומר" לא דומה ל"אדם" למשל בהרבה מדדים, ובאמת קצרה היריעה להתחיל לפרט על כל אחד. בנוסף, אני חושבת שכדאי לבדוק מה תרוויח בתך משילוב בבי"ס כזה לעומת ביה"ס שבו היא נמצאית, ולקחת בחשבון שישנם דברים שגם מפסידים או מוותרים עליהם, וביה"ס לא יתן ולא יספק את הכל. תגדירי סדרי עדיפויות, ומה שאין שם - תבדקי איך את משלימה או מקדמת בדרכים אחרות. אנחנו בבי"ס אנתרופוסופי (אחרי הרבה מאוד התלבטויות ובדיקות. בכיתה שלנו יש ילד לקוי למידה מאוד (בכל 8 התחומים הנבדקים)+הפרעות קשב וריכוז. אמא שלו אמרה לי שהיא רצתה אותו באנתרופוסופי בגלל הרווחה הנפשית שביה"ס הזה מעניק לו ובגלל שהקצב האיטי מאוד מאפשר לו לא לפתוח פערים, לא להיות חריג ומאחור או נלחם על התאמות, ובינתיים היא נותנת לו אחה"צ את כל מה שהוא צריך - הוראה תומכת, ריפוי בעיסוק וכו'. היא אמרה לי בגלוי שברור לה שהוא בגלל הלקויות שלו לא ילמד לקרוא ולכתוב בשיטה האנתרופוסופית (ואכן שיטות ההוראה שילדים כאלה צריכים הן באמת יותר קונבנציונאליות), ולזה היא דואגת ממילא מחוץ לשעות הלימודים, ובינתיים, בכיתה, העובדה שהם מתעסקים בכל אות שבועיים רק משתלבת עם האינטרסים שלה. גם אני בסוף בחרתי באנתרופוסופי כי רציתי דברים מסוימים, וידעתי ביודעין שיש דברים שאני אעשה בבית בנפרד. אגב, בעיני גם ששולחים למערכת הרגילה יש דברים שהיא לא מספת ושכדאי לעשות בבית. בחשבון הפרטי שלי העדפתי את האנתרו' על פני הרגיל בשלב הזה. ישנם גם יתרונות גדולים לדמוקרטי - שוב - צריך לבדוק בי"ס מסויים מול הילד שלך ולראות איך הדברים פוגשים אתכם.

3. בנימה פרקטית: בי"ס זומר מאוד מבוקש ובדרך כלל קשה להתקבל בגלל שהכיתות מלאות. אולי שווה לך לנסות את "בית חינוך אביב"? הוא בי"ס אנתרו' צעיר יותר ודליל יותר. במקומך הייתי בודקת גם את הדמוקרטיים. גם להם יש הרבה מאוד מה להציע. ולא נכון שהדמוקרטי הוא חסר גבולות והחופש בו אינסופי. בכל מקרה זה לא נכון לגבי חלקם. יש סטיגמות על המקומות האלה והרבה מהן נובעות מחוסר ידיעה אמיתית מה באמת קורה שם.
 

year of the cat

New member
נכון ובכל זאת

יש הבדל הרבה יותר גדול בין בית ספר אנתרופוסופי לבין בית ספר דמוקרטי
מאשר בין בתי הספר מאותו סוג
 

valeta

New member
בטח שיש, אבל בעיני כל אחד מהם יש

בו דברים שיכולים להיות נפלאים ותומכים, ולכן שווה בדיקה מעמיקה ולא להתקבע דווקא על כיוון אחד. אנחנו באנתרופוסופי ממכלול שיקולים, אבל באותה המידה יכולנו להיות בדמוקרטי. אני לא אידאולוגית, אלא פרקטית. אני רואה בבית הספר אמצעי להשגת מטרות כאלה ואחרות עבור ילדיי, ושואלת את עצמי מה ברגע נתון, בתקופה מסוימת, בהתחשב בנסיבות מסוימות מתאים לנו. אני יכולה לומר לך שאני אישית מתחברת להמון בכל אחת מהשיטות, ועל כל אחת מהן גם יש לי ביקורת, ובסופו של יום, הילדים שלי היו פורחים בשניהם. גם בית הספר הרגיל - בתנאים מסוימים יכול היה להתאים, ובהחלט התלבטתי גם בכיוון הזה.
 

valeta

New member
ואגב, אלה נשמעים דברי כפירה, אבל בעיני

בפועל, ההבדלים הגדולים בין 2 השיטות (התיאורטיים) מאוד מצטמצמים, כי אולי הדרך שונה והמניעים שונים והאמונות שונות, אבל לא עד הסוף. בשתי השיטות יש כבוד גדול לילד והעמדת התהליכים שעוברים עליו במרכז. בשתיהן אין לחץ זמן וצורך קריטי להספיק, שתיהן מדגישות צדדים לא אינטלקטואליים כשווי ערך לאינטלקטואליים, בשניהם יש שילוב בין חופש ומחויבות (נכון שבדמוקרטי החופש רב יותר, אבל בניגוד לסטיגמה גם באנתרו' יש חופש רב, רק שהוא מתבטא אחרת), בשתיהן רווחתו הנפשית של הילד חשובה יותר מכל, שתיהן מבקשות לתת לילד מענה לצרכיו בהווה (הפרשנות מהם אותם צרכים יכולה להיות שונה, וגם זה לא תמיד). אני בנושא הזה נטולת אמוציות, מסתכלת על בתי הספר הרלבנטיים ומחליטה, ובאמת - לא היה חסר הרבה שנהיה בדמוקרטי, ואני רואה את הטוב והיופי וגם את החולשות בכל אחת מהשיטות האלה.
 

נחל זך

New member
בדקתי את בית חנוך אביב ויש אפשרות

להרשם אליו , אך הוא רחוק לי מדי ולא נראה לי שאצליח להתארגן כל בוקר להביא אותה לשם ועוד להספיק לעבודה בזמן. בדקתי גם עם הורים האם ניתן ליצור "פולים" לנסיעות משותפות ואמנם יש נסיונות כאלו, אך בפועל זה לא ממש עובד. תמיד יש איזה ילד חולה או שלא מגיע ואתה צריך להסיע בעצמך.הוא גם יקר יותר מזומר וזאת הסיבה שהחלטתי לבסוף לוותר עליו. זומר הכי סביר מבחינת מרחק ומחיר. הבעיה היא שגם אם אין מקום הם לא ממש טורחים לענות לך תשובות. ישנה מנהלת אדמנסטרטיבית שבקשי אפשר להשיג אותה וכשכבר היא עונה , היא עונה שתיים וחצי מילים ואין לך מושג אם יש להם רשימות המתנה, מה הסכוי וכ"ו. בקצור אין עם מי לדבר.
לעומתם אורים למשל ענו לי ברצון ונתנו פרטים והיחס שונה לגמרי. גם שם אין מקום, אז זה לא רלוונטי.
 
למעלה