ברור, אבל לא ממש נכון.
למעשה, מונחי התאוריה אמורים להיות מוסברים במסגרת התאוריה. לפיכך, בתאוריות שונות, לאותו מונח יכולות להיות משמעויות שונות. כך למשל מושג האנרגיה, שבתאוריות שונות מקבל משמעות שונה, ולפיכך מוגדר בכל תאוריה לפי המשמעות שהוא מקבל באותה תאוריה. חלק בסיסי מבניית תאוריה מדעית הוא הגדרת המונחים שבהם משתמשת התאוריה. פרדיגמה לא מגדירה שפה, כי אם מערכת כללים לניסוח תאוריות. פרדיגמה קובעת את דרך הבניה הנכונה של תאוריות במסגרתה. למשל, תאוריה שתתבסס על יקום חושב ומודע (ובכך למעשה היא תהיה תאוריה טלאולוגית - כלומר, מבוססת על הסברת סיבתיות ארועים שונים במטרתו וכוונתו של אותו יקום חושב כשהוא גרם אותם), תתאים כנראה לפרדיגמה של די הרבה גישות רוחניות ואלטרנטיביות, אבל לא תתאים למרבית הפרדיגמות של המדע המודרני. למשל, הפרדיגמה השלטת בקוסמולוגיה היוונית היתה של חומר בעל רצון, חומר פעיל. כך, למשל, הקוסמולוגיה האריסטוטלית קבעה את מבנה היקום לפי ארבעת היסודות (אדמה, מים, אוויר ואש), כשהם נתונים בשכבות או בספירות, וכל אחד מהם שואף (בצורה אקטיבית) לשכבה שלו (אדמה תשאף בצורה אקטיבית לשכבה הנמוכה ביותר, ולכן חומר שההרכב העיקרי שלו הוא אדמה נופל לכיוון מרכז כדור הארץ. אוויר ישאף מעלה, לשכבה שלו שהיא מעל למים ולאדמה ומתחת לאש, ולכן אוויר בתוך מים יעלה בבועות כלפי מעלה, וכדומה). החומר הוא שמפעיל את הכוח כדי להגיע למקומו המתאים. בפיזיקה המודרנית, לא מדובר על שאיפה של החומר להגיע ממקום אחד למקום אחר, כי אם על כוחות שפועלים על החומר - החומר אינו מפעיל כוח, הוא סביל. ההבדל הוא בפרדיגמה - הקוסמולוגיה היוונית היתה מבוססת על פרדיגמה שאחד העקרונות שלה היה שלחומר יש רצון אקטיבי, והפיזיקה המודרנית מבוססת על פרדיגמה שלפיה החומר הוא מת וסביל. תאוריה בת ימינו שתנסה לטעון שהחומר אינו מת וסביל כי אם בעל רצון פעיל, תידחה על ידי שאר העוסקים בפיזיקה (ומן הסתם גם לא תמצא את מקומה בכתבי עת פיזיקליים - איש לא יסכים לפרסם אותה) - אלא אם כן יצטברו מספיק פיזיקאים שיתמכו בה, עד כדי שינוי הפרדיגמה.