אני התחלתי לפני 3 חודשים גיטרה...

אני התחלתי לפני 3 חודשים גיטרה...

ואני לומד עם הגיטרה גם תיאוריה ואני מאוד מתקשה בזה איך כל אקורד בנוי וכל התוים והסולמות הייתי מאוד רוצה עזרה תודה
 

matanbu

New member
מצטרפת לבקשה:)

אולי שמישהו יקח יוזמה וירים איזה אתר שמסביר הכל בעברית? :)
 

cut2

New member
אפשרי,

אבל אולי פשוט תשאלו כאן בפורום שאלות ספיציפיות בנושא? זה יתן פתרון הרבה יותר ממוקד, מה גם שזה יותר מהיר מלהקים אתר (חשוב) שכזה. בכל אופן, העקרון הבסיסי של אקורדים הוא הנחת טרצות; יש את בסיס האקורד, שיכול להיות כל תו שתרצו. עליו מניחים טרצה ועליה עוד טרצה (טרצה - מרווח של טון וחצי שני טונים בין שני תווים). אופי האקורד (מאז'ורי, מינורי, מוקטן, מוגדל) נקבע לפי סוגי הטרצות וסדר ההנחה שלהן. זה לא כל כך מסובך כמו שזה נשמע, אז הנה זה בפשטות: בסיס-טרצה גדולה-טרצה קטנה: אקורד מאז'ורי. בסיס-טרצה קטנה-טרצה גדולה: אקורד מינורי. בסיס-טרצה קטנה-טרצה קטנה: אקורד מוקטן. בסיס-טרצה גדולה-טרצה גדולה: אקורד מוגדל. בהצלחה
 

matanbu

New member
זה החלק הקל

וגם החלק שכן קלטתי מהחצי שנה אחרונה של לימודי תאוריה. הבעיה היא שזה מתחיל להיות מורכב יותר.
 

cut2

New member
כמו שאמרתי -

שאלות יותר ספיציפיות יקבלו תשובות יותר מספקות
 

matanbu

New member
מה זה לעזאזל מעגל הקווינטות!?!?!

הבנתי שמתחילים מלה ואז דו ואז... בלה בלה בלה אבל מה זה אומר!?! שמעתי תהסבר פעמיים ולא קלטתי. :) תנסו לאט. :) תודה!
 

cut2

New member
מעגל הקווינטות

(טוב, שאלת שאלה שלא ממש קשורה להרמוניה, אבל זה לא משנה *בכלל*). מעגל הקווינטות הוא בעצם מחזוריות מסויימת של תווים עם מרווחי קווינטות בינהם. לדוגמא (לקרוא משמאל לימין כמובן): C - G - D - A - E - B בין כל התוים הללו יש מרווח של קווינטה (כלפי מעלה). זה חיוני במיוחד שרוצים לזהות סולם של קטע מסויים: כמספר סימני הדיאזים (כשמדובר בבמול זה כבר משהו אחר, זה מעגל הקוורטות) שמסמנים את סולם הקטע, כך סופרים במעגל הקווינטות מספר זהה(מתחילים מC) ומזהים את הסולם. למשל: אם מסומנים בתחילת הקטע 5 דיאזים, סופרים - 1- C 2- G 3- D 4- A 5- E ולכן הקטע הוא בסולם E. זה השימוש שידוע לי במעגל הקווינטות. חוץ מזה, שמנגנים את האקורדים של המעגל, זה נשמע קיטשי להחריד.
 

giladsh

New member
טעויות ענקיות!!!!

אין שום הבדל בין מעגל הקוינטות למעגל הקווארטות!! במערכת הצלילים של המוסיקה המערבית (שבה מחולקת האוקטבה ל-12 צלילים), הקוינטה היא היפוך של הקווארטה. כלומר- מרווחים אלה משלימים יחד לאוקטבה. כשנעלה מצליל מסויים קוינטה או נרד קווארטה, נגיע לאותו צליל, (רק באוקטבה שונה). וכך גם לגבי ה"מעגלים". - כשנעלה שורשי סולם בקוינטות יתווספו דיאזים לפי הסדר (או ירדו במולים קיימים) וזה בדיוק מה שיקרה אם נרד בקווארטות. - כשנרד שורשי סולם בקווינטות יתווספו במולים (או ירדו דיאזים קיימים)וזה בדיוק מה שיקרה אם נעלה בקווארטות. הטעות המהותית ביותר שעשית היא לגבי ספירת הדיאזים. אתה ספרת את C (דו) בתור 1, כלומר סולם שיש בו דיאז אחד. נו באמת!! ברור שבדו מז'ור אין דיאזים או במולים ולכן הוא צריך להיות ממוספר כ-0!!! (כמו גם A מינור אם מדברים על סולמות מינוריים). לכן, אם רוצים למצוא את הסולם המז'ורי שיש בו 5 דיאזים סופרים כך: C-0 ,G-1, D-2, A-3, E-4, B-5 ולכן התשובה היא B- מז'ור. או במינורים: A-0, E-1, B-2 ,F#-3 ,C#-4, G#-5 ואז זה יהיה סול דיאז מינור. דרך אגב, את המינור היחסי למז'ור מסויים (כלומר סולם המשתמש באותה מערכת צלילים (וכמובן סימני מפתח זהים) אפשר גם למצוא לפי השיטה הבאה: יורדים טרצה קטנה משורש הסולם המז'ורי ומגיעים לשורש הסולם המינורי היחסי. כמובן שזה עובד גם ההפך (טרצה קטנה בעליה משורש סולם מינורי כדי למצוא את המז'ור היחסי). ולסיום משהו בנימה אישית ל-cut2: אתה ניסית לעזור לאנשים ולענות לשאלתם-זה בהחלט יפה וראוי לשבח. הבעיה היא שבכך שאתה עונה להם בעוד אתה בעצמך לא יודע את החומר, אתה מטעה את אותם אנשים או מבלבל אותם וכך הם מגיעים להתמצאות עוד פחותה מאשר קודם! עצה ידידותית: אם אתה לא בטוח שאתה מתמצא בחומר עדיף שתסייג את ההסבר שאתה מציע או שפשוט תמנע מלענות. נ.ב. הכל ברוח טובה ובכוונות טובות :)
 

orbiti

New member
לא להגזים

הפורום הזה הוא עדיין לא פורום תמיכה נפשית, ואף אחד לא יתאבד מהסבר לא טוב שהוא יקבל כאן... מקסימום יתקנו אותו אח"כ (אני די בטוח שאנשים ששואלים שאלה נוהגים לקרוא את כל שרשור התשובות). השגיאה של cut2 נבעה ככל הנראה מחוסר ריכוז (מהיכרות איתו אני יכול להגיד שהוא בהחלט יודע את החומר). לגבי עניין מעגלי הקוורטות והקווינטות, באמת שלא הבנתי על מה התרגזת עליו, מעגל הקווינטות לחלוטין לא זהה למעגל הקוורטות, כיוון שבשניהם עולים את המרווח ולא יורדים. להגיד שאין הבדל ביניהם יהיה כמו לנסות להסביר לזמר שבמקום לשיר ספטימה הוא פשוט צריך לשיר סקונדה, רק הפוך...
 
מסכימה עם גילעד-

ראוי שמי שעונה על תשובה בפורום יהיה מעט יותר אחראי- לרשום מה שיודעים בוודאות ואם לא יכולים לברר אז לפחות לסייג ולא לרשום הודעה בטון נחרץ כלכך. באופן כללי ועד כמה שניתן לא מטיף: לחלק מהאנשים פה לא תזיק מעט יותר ענווה. אנשים פה מתבטאים עם ביטחון של אנשי אקדמיה ועם ידע של... נו... אתם יודעים...
 

giladsh

New member
???????

מי קבע בדיוק שאפשר לנוע במעגלים הנ"ל רק בכיוון אחד (בעלייה לפי טענתך)?? אם נעים ב"מעגל הקוינטות" נגד כיוון השעון (ב"ירידה") מקבלים את "מעגל הקווארטות" ולחלופין- אם נעים ב"מעגל הקווארטות" נגד כיוון השעון (ב"עלייה") מקבלים את "מעגל הקוינטות". לכן מעגלים אלה זהים. לשם נוחות בלבד, כדי להפריד בין סולמות עם במולים לסולמות עם דיאזים, יש כאלה העושים אבחנה בין המעגלים- למשל, כמו שנאמר כאן: עלייה במעגל הקוינטות כדי למצוא סולמות עם דיאזים ועלייה במעגל הקווארטות כדי למצוא סולמות עם במולים. באותה מידה היה אפשר לקבוע- ירידה במעגל הקוינטות (לבמולים) וירידה במעגל הקווארטות (לדיאזים). אלה שיטות עבודה בלבד, והן לא סותרות את מה שאמרתי לגבי הזהות בין המעגלים. זה כל היופי בעניין- אפשר "להתחיל" את המעגל בכל שורש שרוצים וזה תמיד יעבוד- כשהולכים בכיוון אחד יתווספו דיאזים או ירדו במולים ובכיוון השני- ההפך. לעניות דעתי, ה"מעגלים" הם שיטת עבודה קצת בעייתית. הבעייתיות נובעת מכך שהמעגל בעצם אף פעם לא יהיה מושלם כי אחרי שמגיעים ל-7 דיאזים או במולים משנים spelling אנהרמוני (כדי להיות שימושיים וריאליים) ואז באופן תאורטי יוצרים מרווח שהוא כבר לא קוינטה או קווארטה (ובכך למעשה "שוברים" את המעגליות). מצד שני, הדבר החיובי הוא שאפשר לראות כך כיצד חוזרים לאותו צליל מבחינת פיצ'(גובה צליל- בהתעלמות מהאוקטבה שאליה מגיעים) וכך בעצם נסגר המעגל. מבחינת ההיבט האנהרמוני יש שיטה עדיפה לדעתי: ציר אופקי שמרכזו הוא C לסולמות מז'וריים או A לסולמות מינוריים. באותו מרכז כמובן שיהיו 0 סימני מפתח. כשנעים ימינה מה-0 (קוינטות בעליה=קווארטות בירידה) יתווספו דיאזים וכשנעים שמאלה ממנו (קוינטות בירידה=קווארטות בעליה) יתווספו במולים. בכל מקרה- תנועה ימינה מכל נקודה על הציר תוסיף דיאזים או תפחית במולים ותנועה שמאלה- ההפך. מכיוון שזהו ציר אופקי שקצותיו מתרחקים אחד מהשני, לא נוצרות בעיות אנהרמוניה. גם כאן, כמובן שמבחינה מעשית אין טעם להמשיך מעבר ל-7 סימני מפתח. ועכשיו להשוואה שלך:"ספטימה וסקונדה". זו השוואה כלל לא רלוונטית. לתנועה בקווינטות או לחלופין קווארטות יש שימוש תאורטי ידוע: התאמה בין שורשי סולמות לסימני המפתח שלהן. לתנועה של ספטימה או סקונדה אין כל תכלית בהקשר הזה. חוץ מזה מעגל הקווינטות (בהקשר זה) כלל לא אמור להיות מושר- זו בסה"כ שיטה מתמטית. חוץ מזה- השימוש במרווחים משלימים לאוקטבה (כמו גם סקונדה וספטימה) מועיל ונפוץ ביותר בלימודי פיתוח שמיעה. בתור מורה לפיתוח שמיעה אני יודע שאנשים בהחלט עושים מה שאמרת- כדי לשיר או לזהות ספטימה קטנה , יורדים מצליל מסוים סקונדה גדולה ועולים אוקטבה. זו דווקא שיטה שעוזרת לרבים בהכרת מרווחים ושירה שלהם...דווקא באמצעות השירה ניתן להבין יותר טוב- מצד אחד את ההבדל ומצד שני את הדמיון! לגבי התגובה הראשונה שלי-אולי הייתי קצת בוטה בניסוח (ואני מתנצל על כך) ובהחלט- גם למי שיודע את החומר מותר לטעות, אבל אם כבר מנסים לעזור לאנשים אפשר לצפות, לדעתי, ליותר הקפדה על פרטים ולא לשליפה. במקרים כאלו עדיף להסביר פעם אחת טוב מאשר להסביר בצורה שגויה ומטעה ואח"כ לתקן.
 

orbiti

New member
מעגלי הקווינטות והקוורטות

במעגלי הקווינטות והקוורטות לא כדאי שתרד ותעלה כאוות נפשך, למרות שאם אתה מודע לחוקיות שלהם (בירידה של מעגל הקווינטות מקבלים את מעגל הקוורטות וכו'), אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה ותקבל תוצאה נכונה. המעגלים הם בעצם מתודה (method) שעוזרת למי שלא יודע את סימני ההיתק של סולם כלשהו לזהות אותם, ולכן כדאי לעבוד בהם באופן שיטתי והגיוני, כדי לא להתבלבל. נהוג לספור מרווחים בעליה, ולכן שיטת העבודה תהיה כך. אין למעגל הקווינטות שום משמעות אחרת שאני יודע עליה. ושוב - אני חושב שאף אחד לא מנסה ללמוד לתואר שני דרך הפורום, מקסימום למשך כמה שעות הם יחיו בטעות נוראה ויחשבו שבדו מז'ור יש דיאז אחד.
 

cut2

New member
טוב

לגבי מעגל הקווינטות והקוורטות, אני עדיין סבור שיש הבדל. מה שאתה אומר הוא נכון - אבל זה פשוט לא קשור. סופרים מרווחים כלפי מעלה, אלא אם מצויין אחרת. לכן, שרוצים למצוא סולם בדיאזים - סופרים במעגל הקווינטות, ואם רוצים למצוא סולם בבמולים - סופרים במעגל הקוורטות. ואם ככה - כנראה שיש הבדל. לגבי הטעות השניה - אתה צודק. הטעות שלי נבעה מכתיבה טכנית מידי של ההודעה ההיא, בלי להתייחס יותר מידי אם מה שאני כותב הוא מדוייק. מה גם שלא בדקתי את ההודעה לפני ששלחתי אותה. אז אתה צודק, טעיתי. אבל לבוא עד לכך כדי להצהיר שאני לא יודע את החומר הנ"ל ולתת כותרת (אופיינית משהו לאינטרנט, אגב. אין שום שליטה על מקש ה Shift היום...) " טעויות ענקיות!!!!!!!!!". זה חסר פואנטה, מצטער. (מה שאני אומר כאן, אני אומר גם אליך, שירה). נ.ב. הכל ברוח טובה ובכוונות טובות
 

giladsh

New member
ל-cut 2:

לגבי הקווינטות והקווארטות- כתבתי כבר כתגובה ל- orbiti ואתה מוזמן לקרוא (מצטער על האורך הנוראי..). כמו שם גם כאן-אני מתנצל אם הניסוח שלי בתגובה הראשונה היה בוטה מדי ויכול להיות שאתה באמת יודע את החומר וסתם לא שמת לב. כולנו טועים לפעמים אך עם זאת- לדעתי, במיוחד כשעוזרים לאנשים ולאו דווקא תחת לחץ מחייב, רצוי להקפיד על הפרטים הכי קטנים ולא לענות בשליפה. ואם כבר עונים בשליפה ולא בודקים לעומק אפשר לסייג את הדברים ולא לענות בכזה בטחון. הרבה יותר קל לאנשים לקבל מראש הסבר נכון וסופי מאשר לקבל הסבר שגוי, להפנים אותו ואח"כ לשכוח במטרה להבין את ההסבר הנכון. ולגבי הכותרת- אני לא חוזר בי. המטרה שלי היתה למשוך את תשומת ליבו של מי שביקש את ההסבר קודם כל, ואח"כ את שלך, מהסיבה שציינתי קודם (ועובדה שהצלחתי בכך). חוץ מזה הטעויות לדעתי אכן היו ענקיות, אופן ספירת הדיאזים בעיקר.
 
האם מישהו מכם מוכן לשרטט איזה שהיא

סקיצה שתתאר את המעגל הזה, בזמנו ראיתי משהו כזה,(אין לי ממש את הפרטים) ועל סמך זה אני פונה אליכם. סליחה על הבקשה. ואם מישהו יוכל לעשות זאת אודה לו מאוד!
 

cut2

New member
תגיד, אתה רציני?

אני עונה בטון מסויים ("טון של איש אקדמיה") כי זה הסגנון שלי - וזהו. מה היית מעדיף, שאנשים יכתבו בפורום הזה 3 נקודות אחרי כל משפט....? ומיליון סימני קריאה???? וגם תמיהות?!?!? או משפטים חסרי הגיון וניסוח ברור? נכון שזה מכוער? אז זהו, זה כל העניין. אין לי מושג מאיפה הבאת את ה"לענות בכזה בטחון". כל מה שניסיתי לעשות זה לעזור לבחורה, וטעיתי במספור של התווים. לא שלפתי תשובה, פשוט לא בדקתי את ההודעה לפני ששלחתי אותה. לגבי מעגל הקווינטות/קווארטות, עדיין יש כאן וויכוח (אורביט גם משתתף), מה שמראה שזה לא בדיוק נקודה ברורה, אז אל תמהר להכריז על טעות, ובטח שלא ענקית. אנשים פשוט איבדו את כל הפרופורציות מאז שהכריזו על מלחמה, בחיי...
 

giladsh

New member
אני מעדיף שאנשים יהיו רציניים...

הזכויות על הביטוי "טון של איש אקדמיה" לא בבעלותי. בכל מקרה, אני גאה בתשובות שלי, שהן מושקעת- מקיפות ביותר וכל פרט בהן בדוק בקפידה (בניגוד לשלך). אם היית משקיע בתשובה המקורית שלך כמו שאתה משקיע בלעקוץ אותי ולהצטדק אולי התוצאה היתה נראית אחרת. לגבי מעגל הקווינטות/קווארטות- אם תקרא את התגובה שלי ואח"כ את זו של אורביטי תראה שהוא בעצם חוזר על דברי ומסכים עמם, ומסתייג רק לגבי השיטה שבה "כדאי" או "נהוג" לעבוד. "כדאי" - הבעת דעה בלבד ו"נהוג"- לא ברור אצל מי ולא מחייב. לגבי העובדות שציינתי בעניין זהות המעגלים אין אצלו שום הסתייגות.
 
והן גם לא של אף אחד אחר...

"טון אקדמי" שצוטט יצא מפי/ מקלדתי כ"ביטחון של אנשי אקדמיה".
 

orbiti

New member
להתנהלות נכונה בפורום

אני מזהיר מראש, ייכתבו כאן בעתיד הודעות נוספות עם טעויות, ואני לא חושב שיש מישהו מאיתנו שלא טעה אי פעם גם בנושאים שהוא מבין בהם. גם המורה שלי לפעמים אומרת "נעלה עכשיו קווינטה מדו לפה", ורק אחרי דקה קולטת שלא שמה לב ומתקנת. בפורום לא צריך לכעוס על משתמש שטעה, וזה לא משנה כמה הוא הראה או לא הראה ביטחון בהודעה שלו, תיקון ענייני יהיה מספיק בהחלט. בכך אני סוגר את הנושא, תודה.
 
למעלה