אני מחפשת הגדרה ברשת

קרני 12

New member
אני מחפשת הגדרה ברשת

בעקבות דיון שהתפתח בפורום אחר לגבי המושגים הצלבה וחציית קו אמצע. אשמח לקבל חידוד והבהרה בנושא הזה. באחד מספריה של ג'רי האן מרקוביץ (ילד מה הוא צריך) היא מגדירה "חציית קו אמצע- תנועות של העיניים, הידיים או הרגליים מעבר לקו האמצע של הגוף מבלי לערב חלק אחר של הגוף בפעולה" (עם דגש על "מבלי לערב חלק אחר של הגוף בפעולה) בדיון שהתפתח טענתי שהצלבה של הגוף חייבת להיות תיאום מלא של יד ימין מול רגל שמאל (וההפך) ואילו טענה אחרת שנטענה היתה שהצלבה - היא שכול הידיים מול הפנים בדמות צלב... ,ושהצלבה לא חייבת להיות בין יד ורגל ושילוב ידיים הוא חד משמעית הצלבה שיש בה חציית קו האמצע ממה שידוע לי ברצף ההתפתחותי קודם מתקיימת חציית קו אמצע ורק לאחר מכן יש הצלבה. ברור לי שהמושגים הללו די דומים וקרובים. אשמח להפנייה למקורות ברשת שמחדדים את הנושא ואת ההבדל בין שני המושגים הללו.
 

קרני 12

New member
אולי בכל זאת????.../images/Emo10.gif

אשמח לקבל כל תגובה שמסבירה את העיניין ועושה סדר בדברים
 
לא הבנתי כלום... חחח

אבל הבנתי שאת מחפשת את הרצף ההתפתחותי של חצית קו האמצע... אז קודם נעשית רוטציית גו, תנועה סיבובית של הגו, כך שתוכלי לראות חגורה תחתונה ברוטציה יחסית לחגורה עליונה ( בורג !) ברור לך שבמצב זה, יד ימין אכן מתקרבת לרגל שמאל ( אבל לא הבנתי מה הקשר לתיאום בענייך ? ) באותו מנח יד שמאל תלך אחורה ותתקרב לרגל ימין אבל מאחורה. ( נח לראות את זה כשאת יושבת ומייצבת את החגורה התחתונה ומניעה את הידיים כמו תחנת רוח ) . ככל שמשתככלת הפרדת התנועה בגוף...מתחילה להווצר הפרדה שמאפשרת את תנועת הגפה ...אל מעבר לקו האמצע ( עם רוטציה כשנדרשת תנועה גדולה ! בלי רוטציה כשנדרשת הושטה... כמובן שאם נדרשת הושטה למרחב נגדי שהיא רחוקה מדי, תהיה קיימת עדיפות להושטת היד שפועלת באותו מרחב) ... כשתנועת הגפה ממשיכה להשתכלל, והיצוב הפרוקסימלי של הכתף כנ"ל.. את מתחילה לראות תנועות גפה יותר מתואמות למרחב הנגדי כמו בכתיבה ( המעבר של היד לרוחב עמוד המחברת !) , אז את יכולה לראות תנועה משולבת מתנועה קלה בזרוע, שכ"י ואצבעות. המטרה להגיע לתנועה המשוכללת הזאת... ילדים המניעים את גופם כששולחים יד לעבר המרחב הנגדי, הם בדרך כלל ילדים עמם נעבוד על שיפור רוטציות, והפרדות תנועה ... כמובן שבשנים האחרונות אנחנו מצליחות לקצר את התהליך ההתפתחותי, גם ע"י אסטרטגיות קוגניטיביות ללמידה מוטורית. לגבי הקשר בין חצית קו אמצע להצלבות גרפיות .. איכשהו מוצאת ילדים ללא חצית קו אמצע גופנית, המסוגלים לצייר ולהעתיק צלבים ואיקסים... וכאלה שיש להם חציה גופנית ורוטציות נהדרות ולא מבצעים את הנ"ל. מה שמראה לנו , שכנראה הקשר בין הדברים היא לא לינארית.
 

Mנטה

New member
נגה

איך את עובדת על זה קוגנטיבית ? ועוד שאלה: כשמגיע ילד שזאת הבעיה המרכזית שלו, לא עדיף לשלוח אותו לפיזיו ?
 
בעיה מרכזית חציית קו אמצע?

אז מה הוא לא יוכל לעשות בחיים, להוציא עודף מהכיס ביד הנגדית? לי אישית יש בעיה משמעותית בחציית קו אמצע, בחיי, אני לא מבינה על מה כל המהומה. ישבתי בטיפול של קינסיולוגית שעות, עשיתי תרגילים של חציית קו אמצע בכל איבר רלוונטי, ולא שיפרתי את חציית קו האמצע. עד שהבנתי שחציית קו האמצע כשלעצמה היא פשוט משהו שמתרחש ביחד עם עוד קשיים ולא בהכרח מנבא את קיומם או קשור אליהם בעבותות כאלה, ששיפור חציית קו האמצע משפרת בהכרח גם את הקשיים. אבל זו רק ההבנה האישית שלי. לעומת זאת, לא ראיתי מחקרים שמראים ההפך.... ומכיוון שאנחנו בדרך כלל מגדירים יתרון וקושי במונחים של השתתפות ותפקוד, אנא סברו את אוזני וספרו לי ממתי אנחנו מגדירים קושי של לקוח במונחים של מרכיב, ועוד מרכיב כמו זה. מבחינתי, זה כמו להגיד שבעיה מרכזית של לקוח היא שאינו יכול לעשות אצבע - אף, או ללכת עקב בצד אגודל (לא יכולה לעשות את שניהם, אגב). מה זה אומר על התפקוד שלו?
 
יפה אמרת

אני רק רמזתי בעדינות... מוצאת את עצמי מייחסת מעט חשיבות לענין... מאמינה שבשפת היום יום זה מופיע כמו סרבול קל... ומי לא מצליח לחיות עם סרבול קל ? שיקום ? אבל כשזה פוגע באנרגיה, כשזה גורם למבוכה חברתית.. כשיש מחיר... או אז נכנסת בתותחים
 

Mנטה

New member
בסדר

מה שאני מנסה לומר זה שאם מגיע ילד כזה שיש לו בעיות בחציית קו האמצע ברמה שמצריכה עבודה על זה, אולי הוא צריך פיזיו' ולא אותנו.
 
עושים מהראש ...

חושבים איך לבצע את התנועה הנכונה נותנים פקודה ... ( שהיא אסטרטגיה ספציפית) ומתאמנים שוב... זה מתבסס על השאלה ... מה אני צריך לעשות כדי לא להתעייף ? או כדי לדייק ? ואחר כך .. איך אני צריך לעשות את זה ?
 

לילך מ

New member
למיטב הבנתי

בעיקרון אני מסכימה עם נוגה,גם אם לא אתאר זאת באותן מילים . כל המושגים והתנועות שתיארת קשורים למע' ההצלבה,פשוט בדרגות שונות על הרצף ההתפתחותי. מעבר קו אמצע עם היד - תנועה בסיסית וראשונית של מע' ההצלבה שתינוקות מבצעים כשהם שולחים יד לחפץ. בשלב שני רוטציה של פלג גוף עליון בנפרד מתחתון (אצל התינוק נראה התהפכות בסוף השלב הזה) בהמשך תנועות של יד ורגל נגדית (החל ממגע של יד ברגל נגדית,דרך זחילה,וכלה בהליכה/ריצה). כך שניתן לומר שקו האמצע הוא הבסיס בעצם למע' ההצלבה, הוא מחלק את הגוף לשני צדדים ובין שני הצדדים האלו אנו יוצרים את ההצלבות. ובעצם כשאנו אומרים "הילד לא חוצה את קו האמצע" אנחנו מתכוונים גם ל"יש קושי במע' ההצלבה". יום נעים
 

קרני 12

New member
וואוו איזה דיון...

ואני חיפשתי רק הגדרה
. אני לא מרפאה בעיסוק. הדיון התפתח בפורום של מורות לתנועה והיה חשוב לי לברר את המינוחים וההגדרות באופן מקצועי. ולעינייננו האם שילוב ידיים נחשב הצלבה? האם הפעולה של חגורת בטיחות נחשבת הצלבה? לטענתי לא! לטענתי רק כאשר יש תיאום וסינכרון בין רגל ימין ויד שמאל (וההיפך) רק אז ישנה הצלבה. האם הטענה שלי נכונה או לא?
 
וואוו, לא רק שלא יודעת

את התשובות, אפילו את השאלות לא הבנתי... מה שכן הבנתי: האם חשוב שילד בגיל רלבנטי יוכל לסגור את עצמו בחגורת בטיחות? תשובה: אם זה חשוב לילד ולמשפחתו, אז בהחלט כן. איך עוזרים לו? בודקים ממה נובע הקושי ומתאימים את העזרה למקור הקושי. ענת.
 

קרני 12

New member
לא!!!!!!!!!!

אני רק מחפשת את ההגדרה ולדעת עם יש הבדל בין הצלבה לחציית קו אמצע. אין פה עיסוק בבטיחות או בטיפול בתחום יש פה עיניין של דיון ברמת ההגדרה וזהו.
 
אני מקווה שהבנתי...

אם הבנתי אותך נכון אז נראה לי שהתשובה לשאלתך היא שגם שילוב ידיים היא הצלבה. כי כל שימוש באיבר כל שהוא בצד הנגדי של הגוף דורש שימוש וקשרים בין שני צידי המוח ולכן דורש גם הצלבה/ חצייה.שימוש או תנועה של יד ימין במרחב השמאלי היא חצייה וגם הצלבה. יתכן שבתנועה/ מחול יש למונח הצלבה נופח נוסף אבל בתור מרפאות בעיסוק לא נראה לי שקיים הבדל בין המושגים. מקווה שעניתי...
 
אז ככה

הצלבה היא הפעולה הטכנית וחציית קו אמצע מתקשרת לקו דמיוני אנכי החוצה את הגוף לאורכו לימין ושמאל. כל הצלבת ידיים ורגליים תחצה את קו האמצע אבל הצלבת אצבעות למשל לא תחצה. כפי שהוסבר לך לחציית קו אמצע יש משמעות של בשלות התפתחותית ופעילות בתאום בין שתי המיספרות המח . להצלבה גרידא יש משמעות בתחום המוטורי של טווחי תנועה, גמישות. סכמת גוף , תכנון מרחבי ותאום. זהו בנסיון לפשט.
 
לעמדתה של שרון

שני גונן- גם אני די הרבה שנים תהיתי על חציית קו האמצע לכשעצמה, וכיום אני מרשה לעצמי לאמר שאכן היא אינה חשובה כשעומדת בפני עצמה אלא כאמצעי לתפקוד נוסף. חגירת חגורת בטיחות למשל אכן מערבת חציית קו אמצע, אבל מה לא טוב בלקיחת החגורה ביד שמאל, הבאתה עד הפופיק ו -- העברתה ליד ימין כדי לעשות את ה "קליק"?! אני עצמי דו ידנית ומוצאת לפעמים את עצמי עושה את זה, סתם כי אני עייפה, או לא בא לי, וזה יעיל באותה מידה. שרון מור
 

לילך מ

New member
לחצית קו אמצע משמעות הרבה יותר משמעותית...

אל לנו לזלזל במה שאנחנו לא יודעים. לא כל מה שלימדו אותנו באוניברסיטה הוא האמת המוחלטת . ויותר מזה...לא רק מה שלימדו אותנו באוניברסיטה קיים...יש הרבה מעבר לזה מסתבר. אני ממהרת כרגע, אבל חייבת להוסיף שלמע' הצלבה תקינה יש משמעות של הרבה מעבר ללשלוח יד לצד הנגדי, כדי להוציא כסף מהכיס. מע' הצלבה לקוייה מתבטאת למשל בקשיים ברכישת השפה, הפרעות קשב, היפראקטיביות ועוד ועוד. את זה לצערי לא לימדו אותי באוניברסיטה, אלא "בשיטת ורדי". וראיתי את זה גם בשטח ולא רק בתיאוריה. אשמח להמשיך את הדיון בפורום עמיתים. יום נעים
 

קרני 12

New member
לילך...מאד התחברתי למה שכתבת

אומנם אני לא מגיעה מתחום הרב"ע, אבל מלימודים אחרים (חינוך והגישה הנוירו התפתחותית תפקודית) בהחלט מתייחסים ברצינות לנושא הזה. אז אשמח לשמוע את התייחסותך להבדל בין שתי ההגדרות הללו. מחכה בסבלנות
 
למעלה