אני מבין את העצבים...אבל לא חושב שצריך להתיאש
אני דווקא חושב שיש משהו מעודד בסיטואציה. קודם כל כפי שתיארת את זה - אין שום סיכוי שתלמיד MA יעמוד לך על המשבצת: כפי שאמרת מלכתחילה הנושא רחב ואלי על גבול להיות רחב מדי. תלמיד MA מטבע הדברים עושה עבודה מצומצמת... בטוח שיישאר לך מקום. שנית - ופה זה עניין של טעם אישי - תמיד כיף שיש מישהו שאפשר לשתף איתו פעולה. לחלוק מחשבות. לקבל פידבק. לחלק מאמצים. אפשר אפילו להיות חצופים קצת ולהשתמש באותו תלמיד כסוג עוזר מחקר קטן... שלישית - יש פה סימן מעודד מבחינה ארגונית. הנושא שלך שלא זכה לעידוד מלכתחילה זוכה ללגיטימציה כזו שתלמידי MA (שבדרך כלל חופש הפעולה הניתן להם קטן יותר) יכולים לעשות בו תזה. עושה רושם שהמלחמה שלך לאישור הנושא הצליחה מעבר למשוער. ואחרון חביב - אני לא זוכר בדיוק באיזה תחום את עושה את הדוקטורט (תיכף אני רץ לשרשור היכרות מלפני חודשיים), אבל בד"כ נושא/תחום זה רק חלק, ואפילו חלק קטן מהחידוש שבדוקטורט. מה שחדש בד"כ הוא צורת ההסתכלות עליו, אופן הניתוח, הנתונים הכמותניים/איכותניים שאוספים כדי לתמוך/להפריך את השערות המחקר, וכמובן ההשערות עצמן, שלא לדבר שהכתיבה עצמה גם לה יש תרומה מכרעת לתוצר הסופי. אז מה עושים? קודם כל לוקחים נשימה עמוקה. דבר שני חושבים קצת ועל סמך המידע שיש לך (שהוא מן הסתם לא כל הסיפור) תנסי לחשוב בינך לבין עצמך מה הם האזורים החופפים, ומה יש בעבודה שלך (ובתוכניות העבודה שלך) שאין בעבודה של אותו סטודנט (ובתוכניות העבודה שלו). אחרי שעשית את הבירור הקצר הזה בינך לבין עצמך, הייתי הולך למנחה שלך לדבר איתו קצת ולבקש ממנו שיבהיר לך איך הוא רואה את הקשר בין שתי העבודות, ומה הוא מצפה ממך לעשות בהינתן העבודה השניה. תלוי באופי הקשר ביניכם אפשר אולי לשקול להביע (בצורה מאופקת אך תקיפה) את מורת רוחך ממה שקרה. אבל זה לא הכרחי (אני לא מכיר את הנפשות הפועלות - אז לקחת את הצעתי זו בערבון מוגבל). אחרי כל הנ"ל - הייתי הולך לאותו תלמיד ומדבר איתו. כאמור, מכל הסיפור הזה הוא כנראה הכי פחות אשם והפניה שלו היתה כנראה מתוך רצון ללמוד ולשתף פעולה, ולא מנסיון לעקוף אותך בסיבוב. כאמור, לדעתי, יש הרבה היבטים חיוביים לשיתוף פעולה שכזה. לבסוף - אם את מרגישה, אחרי השיחה עם המנחה שלך, שהוא נהג באופן לא אתי, ושתשובתו והסבריו לא סיפקו אותך באופן כזה שהאמון ביניכם נשבר - הייתי מתייעץ עם ראש המחלקה ו/או עם ועדת אתיקה כזו או אחרת. יש לי תחושה שזה לא יגיע לכדי כך, ושהמצב הזה, כמה שהוא מעצבן, טומן בחובו גם אפשרות להפקת תועלת לדוקטורט שלך.
אני דווקא חושב שיש משהו מעודד בסיטואציה. קודם כל כפי שתיארת את זה - אין שום סיכוי שתלמיד MA יעמוד לך על המשבצת: כפי שאמרת מלכתחילה הנושא רחב ואלי על גבול להיות רחב מדי. תלמיד MA מטבע הדברים עושה עבודה מצומצמת... בטוח שיישאר לך מקום. שנית - ופה זה עניין של טעם אישי - תמיד כיף שיש מישהו שאפשר לשתף איתו פעולה. לחלוק מחשבות. לקבל פידבק. לחלק מאמצים. אפשר אפילו להיות חצופים קצת ולהשתמש באותו תלמיד כסוג עוזר מחקר קטן... שלישית - יש פה סימן מעודד מבחינה ארגונית. הנושא שלך שלא זכה לעידוד מלכתחילה זוכה ללגיטימציה כזו שתלמידי MA (שבדרך כלל חופש הפעולה הניתן להם קטן יותר) יכולים לעשות בו תזה. עושה רושם שהמלחמה שלך לאישור הנושא הצליחה מעבר למשוער. ואחרון חביב - אני לא זוכר בדיוק באיזה תחום את עושה את הדוקטורט (תיכף אני רץ לשרשור היכרות מלפני חודשיים), אבל בד"כ נושא/תחום זה רק חלק, ואפילו חלק קטן מהחידוש שבדוקטורט. מה שחדש בד"כ הוא צורת ההסתכלות עליו, אופן הניתוח, הנתונים הכמותניים/איכותניים שאוספים כדי לתמוך/להפריך את השערות המחקר, וכמובן ההשערות עצמן, שלא לדבר שהכתיבה עצמה גם לה יש תרומה מכרעת לתוצר הסופי. אז מה עושים? קודם כל לוקחים נשימה עמוקה. דבר שני חושבים קצת ועל סמך המידע שיש לך (שהוא מן הסתם לא כל הסיפור) תנסי לחשוב בינך לבין עצמך מה הם האזורים החופפים, ומה יש בעבודה שלך (ובתוכניות העבודה שלך) שאין בעבודה של אותו סטודנט (ובתוכניות העבודה שלו). אחרי שעשית את הבירור הקצר הזה בינך לבין עצמך, הייתי הולך למנחה שלך לדבר איתו קצת ולבקש ממנו שיבהיר לך איך הוא רואה את הקשר בין שתי העבודות, ומה הוא מצפה ממך לעשות בהינתן העבודה השניה. תלוי באופי הקשר ביניכם אפשר אולי לשקול להביע (בצורה מאופקת אך תקיפה) את מורת רוחך ממה שקרה. אבל זה לא הכרחי (אני לא מכיר את הנפשות הפועלות - אז לקחת את הצעתי זו בערבון מוגבל). אחרי כל הנ"ל - הייתי הולך לאותו תלמיד ומדבר איתו. כאמור, מכל הסיפור הזה הוא כנראה הכי פחות אשם והפניה שלו היתה כנראה מתוך רצון ללמוד ולשתף פעולה, ולא מנסיון לעקוף אותך בסיבוב. כאמור, לדעתי, יש הרבה היבטים חיוביים לשיתוף פעולה שכזה. לבסוף - אם את מרגישה, אחרי השיחה עם המנחה שלך, שהוא נהג באופן לא אתי, ושתשובתו והסבריו לא סיפקו אותך באופן כזה שהאמון ביניכם נשבר - הייתי מתייעץ עם ראש המחלקה ו/או עם ועדת אתיקה כזו או אחרת. יש לי תחושה שזה לא יגיע לכדי כך, ושהמצב הזה, כמה שהוא מעצבן, טומן בחובו גם אפשרות להפקת תועלת לדוקטורט שלך.