אני על סף ייאוש

tulkin

New member
אני מבין את העצבים...אבל לא חושב שצריך להתיאש

אני דווקא חושב שיש משהו מעודד בסיטואציה. קודם כל כפי שתיארת את זה - אין שום סיכוי שתלמיד MA יעמוד לך על המשבצת: כפי שאמרת מלכתחילה הנושא רחב ואלי על גבול להיות רחב מדי. תלמיד MA מטבע הדברים עושה עבודה מצומצמת... בטוח שיישאר לך מקום. שנית - ופה זה עניין של טעם אישי - תמיד כיף שיש מישהו שאפשר לשתף איתו פעולה. לחלוק מחשבות. לקבל פידבק. לחלק מאמצים. אפשר אפילו להיות חצופים קצת ולהשתמש באותו תלמיד כסוג עוזר מחקר קטן... שלישית - יש פה סימן מעודד מבחינה ארגונית. הנושא שלך שלא זכה לעידוד מלכתחילה זוכה ללגיטימציה כזו שתלמידי MA (שבדרך כלל חופש הפעולה הניתן להם קטן יותר) יכולים לעשות בו תזה. עושה רושם שהמלחמה שלך לאישור הנושא הצליחה מעבר למשוער. ואחרון חביב - אני לא זוכר בדיוק באיזה תחום את עושה את הדוקטורט (תיכף אני רץ לשרשור היכרות מלפני חודשיים), אבל בד"כ נושא/תחום זה רק חלק, ואפילו חלק קטן מהחידוש שבדוקטורט. מה שחדש בד"כ הוא צורת ההסתכלות עליו, אופן הניתוח, הנתונים הכמותניים/איכותניים שאוספים כדי לתמוך/להפריך את השערות המחקר, וכמובן ההשערות עצמן, שלא לדבר שהכתיבה עצמה גם לה יש תרומה מכרעת לתוצר הסופי. אז מה עושים? קודם כל לוקחים נשימה עמוקה. דבר שני חושבים קצת ועל סמך המידע שיש לך (שהוא מן הסתם לא כל הסיפור) תנסי לחשוב בינך לבין עצמך מה הם האזורים החופפים, ומה יש בעבודה שלך (ובתוכניות העבודה שלך) שאין בעבודה של אותו סטודנט (ובתוכניות העבודה שלו). אחרי שעשית את הבירור הקצר הזה בינך לבין עצמך, הייתי הולך למנחה שלך לדבר איתו קצת ולבקש ממנו שיבהיר לך איך הוא רואה את הקשר בין שתי העבודות, ומה הוא מצפה ממך לעשות בהינתן העבודה השניה. תלוי באופי הקשר ביניכם אפשר אולי לשקול להביע (בצורה מאופקת אך תקיפה) את מורת רוחך ממה שקרה. אבל זה לא הכרחי (אני לא מכיר את הנפשות הפועלות - אז לקחת את הצעתי זו בערבון מוגבל). אחרי כל הנ"ל - הייתי הולך לאותו תלמיד ומדבר איתו. כאמור, מכל הסיפור הזה הוא כנראה הכי פחות אשם והפניה שלו היתה כנראה מתוך רצון ללמוד ולשתף פעולה, ולא מנסיון לעקוף אותך בסיבוב. כאמור, לדעתי, יש הרבה היבטים חיוביים לשיתוף פעולה שכזה. לבסוף - אם את מרגישה, אחרי השיחה עם המנחה שלך, שהוא נהג באופן לא אתי, ושתשובתו והסבריו לא סיפקו אותך באופן כזה שהאמון ביניכם נשבר - הייתי מתייעץ עם ראש המחלקה ו/או עם ועדת אתיקה כזו או אחרת. יש לי תחושה שזה לא יגיע לכדי כך, ושהמצב הזה, כמה שהוא מעצבן, טומן בחובו גם אפשרות להפקת תועלת לדוקטורט שלך.
 

tulkin

New member
ואחרי דפדוף בשרשור נושאי תיזה...

אם אני מבין נכון את בונה (או מתכננת ליצור) מאגר מידע די גדול שלא קיים היום שכולל עבודת שדה רצינית, ואחריה תמלול וניתוח..... אם הבנתי את זה נכון - ואת היחידה שיש לה את הנתונים האלה - אז נראה לי שאין שום סיכוי שעבודת מאסטר כלשהי תוכל לדרוך לך על המשבצת. אם את עבדת ואספת את כל הנתונים האלה נראה לי סביר חוקי ואף רצוי לדרוש ששום שימוש בנתונים האלה לא ייעשה ללא תאום איתך ובהתאם להתקדמותך בדוקטורט. בתנאים האלה, על סמך איזה נתונים אותו מסטרנט יעבוד? סתם יעלה השערות באוויר? ינתח רק מספר מצומצם של דוגמאות? ברור שהוא רוצה לצטט דברים ממך, אחרת כל העבודה שלו עומדת באוויר. אולי זה כבר לא מעודכן.... אבל על סמך מה שראיתי - נראה לי שיש בסיס להתעודדות.
 
תודה ../images/Emo140.gif. הצלחת להעלות לי חיוך מעודד

כל מה שכתבת כנקודות לעידוד - הצליחו לעשות את זה. אתה צודק בהן. הבעיות הן: נכון שמסד הנתנוים שלי רחב ומלא , אבל הוא מראש לא מצהיר על עשיה כוללת, אלא על התבוננות נקודתית. העניין הוא - שאם הוא יוציא תוצאות שמסמנות "מגמות" כלשהן, העבודה שלי - תיראה כהרחבה של ההתבוננות. כי הוא מן הסתם סיים את העבודה לו ב"המלצה לבדוק את הדברים ביריעה רחבה יותר". שנית, על מסד הנתונים שלי מתוכננות עוד עבודות. אני החלוצה, לכן אני מכינה אותו, אבל הוא אמור להיהפך למשו שגםאחרים יכולים להשתמש בו, וגם כאן יש בעיה, אבל על זה - אין לנו כל כך יכולת לשלוט או להלין. שלישית - ועדת אתיקה - נראה לי בעייתי. לכאורה, יש מספיק סיבות להגיע לזה. מעשית - זה נרא הלי רק פותח פתח להעכרת יחסים עם המנחה, ואז.. איך אסיים אצלו דוקטורט? ואחרונה - לגבי כל מה שכתבת על לשתף איתו פעולה ולהחליף דעות וכו - כל החלפת דעות כאן תלך למקום של הו אלוקח את הדבריםשאני אומרת ומשתמשבהם.לא תהיה כאן הפריה הדדית. הוא לא בא מהתחום.ה או הגיע לMA ממחלקה אחרת לגמרי, מוג אחר לגמרי. אז נכון שכמו שאמרת יש הסתכלויות שונות וכו', אבל - אם המטרה היא לצייר מערכת שלמה כלשהי, הרי אי אפשר יהיה לצייר אותה בדרכים שונות. בסופו של דבר אמורה להיווצר פרדיגמה שתנבא התנהגות של שפה. ויכולה להיות רק אחת כזאת. אם הוא יתן את שלו, ולו על בסיס צר מאוד של נתונים, כל מה שאינ כותבת - ייהפך אחר כך לאישוש הדברים שלו. וכל המשמעות של העבודה שלי - יורדת לטימיון ולגבי לדבר עם המנחה - אניחושבת שאני אכן אנקט בגישת האמירה התקיפה ולא תופנית בשלב מסוים, אחרי שאירגע ואברר עוד קצת פרטים. באשר ללדבר עם הסטודנט - נו, אין לי כל כך מה להגיד לו, אינ אפילו לא יודעת אם הוא שמח על מה שנפל עליו או לא, והאם היה לו חלק בזה או לא. יכול להיות שהוא עושה את זה פשוט כי כבר אין לו ברירה, וכי הוא מוצא את עצמו במצב של לא לדעת לאן לפנות , ואני מהווה לו מין עזרה אופציונלית. אז אין לי מושג מה לעשות איתו.
 

tulkin

New member
מממ...לא בטוח שאני מסכים עם כל מה שכתבת

אבל אני שמח שהתעודדת... הנה אני אנסה להמשיך לעודד: לגבי מה שהוא (לצורך העניין נקרא לו שמוליק), יוציא מהמחקר שלו.... אם הוא מתבסס על כמות קטנה מאד של נתונים שלא נמצאים בדטהבייס שלך, יש סיכוי לא קטן שהפרדיגמה או התבנית או מה שזה לא יהיה פשוט לא יהיה בכיוון. אין מה לעשות - הרבה נתונים אומר פחות שגיאות (וגם יותר עבודה). אם הוא עושה טעויות או שהצעה שלו לא משכנעת מספיק מבחינת הביסוס שלה, אז הוא היה יכול לגמור גם לפני 20 שנה את המאסטר שלו - העבודה שלו לא תפורסם בשום מקום. מה שחשוב זה לא מי סיים את העבודה קודם, זה מי פרסם את העבודה קודם. עבודות מסטר יותר קשה לפרסם ולא בכדי. לפעמים הן מעניינות מאד וחדשניות מאד אבל אין להן את רמת הרובסטיות הנדרשת ממחקר אקדמי משמעותי. אפשרות אחרת - שמוליק משתמש בדברים שעשית, ואז: א) הוא חייב לצטט אותך. ב) אם החומר שאת מספקת לו מהותי מספיק - את יכולה להתנות את השימוש בו בכך שכל פרסום שיוצא מהעבודה שלו - את תהיי שם כמחברת שניה. השילוב של שני הדברים האלה יוצר הפניה ברורה מי פה המקור ומי המתלווה. את האפשרות הנ"ל את יכולה לסגור עם המנחה שלך ועם שמוליק, ורצוי בהקדם. זה שעל מסד הנתונים שלך מתוכננות עוד עבודות זה גם טוב. זה אומר הרבה ציטוטים של העבודה שלך. היום כבר מתחילים להסתכל גם על זה - לא תמיד מספיקים פרסומים אלא גם חשוב שיצטטו אותם מספיק. לפעמים מאמר אחד שצוטט הרבה פעמים שווה שניים שלושה מאמרים שאף אחד לא מצטט. אם מסד הנתונים שלך גדול ומועיל ויצטטו אותו הרבה (או שתהיי מחברת שותפה להרבה עבודות), זה יקדם אותך מקצועית הרבה יותר מאשר מאמר צדדי שהצביע על מגמות בלי נתונים תומכים. ומי שמצוטט הרבה הוא זה שבסופו של דבר מוכר. אני מסכים איתך שועדת אתיקה זה מוצא אחרון - רק אחרי שברור לך שיחסי האמון עם המנחה שלך נפגעו בלי יכולת לתקן. אני חייב לצאת לרגע להגנתו של שמוליק... זה שהוא מחוג אחר וחדש בתחום לא אומר שהוא לא יכול לתרום רעיונות טובים. גם אני חדש לגמרי בתחום של ניהול והתנהגות ארגונית - ובכל זאת, כך לפי הפידבקים שאני מקבל, יש לי רעיונות מחקריים לא רעים ותובנות מעניינות על מחקרים קיימים. לא הייתי מבטל לחלוטין את תרומתו הפוטנציאלית של שמוליק. האם את יכולה להגיע איתו למצב שבו שהתרומה היא הדדית מספיק שכדאי לך לשתף איתו פעולה - את זה קשה לי להגיד. אבל אני חושב שעם חשיבה בונה ויצירתית אפשר ליצור מצב שבו הוא גם תורם לך ולא רק להיפך. איך עושים את זה בפועל - קשה לי להגיד, אני לא מכיר את הפרטים. חוץ מזה אני קצת פוסט מודרניסט... בטח שיכולות להיות הרבה פרדיגמות טובות ומועילות לניתוח אותה תופעה בדיוק. (אבל זה כבר ויכוח אידיאולוגי לא רלוונטי... מה גם שאני לא מכיר את התחום שלך היטב, אז יהיה מאד קשה לנהל דיון פרודוקטיבי בעניין). אבל הרבה יותר סביר שיש פרדיגמה אחת טובה ומועילה - אבל מורכבת. מכמות קטנה של נתונים שמוליק יוכל להרכיב רק מקרה פרטי שלה. את תוכלי לתת את הפרדיגמה כולה. להראות איפה הדוגמא הפרטית נכשלת (כלומר תנאי קצה) להסביר למה, ולתת פרדיגמה שלמה יותר שקשה יותר להפריך ושעובדת באופן כללי הרבה יותר. ולגבי לדבר עם המנחה - בטוח שצריך לדבר איתו. אני הייתי נוקט בגישה של קודם להקשיב. לשמוע איך הוא רואה את העניין. מה הוא חושב שצריך לעשות. ורק אז, אם זה מתאים, להביע את מחאתך על מה שקרה, ואז לחזור לפסים פרודוקטיביים של מה עושים עכשיו. בסה"כ אני כל כך מבין את התסכול שלך, שאת עובדת כל כך קשה ומרגישה שאחרים נהנים מהפירות הרבה לפני שאת נהנית מהם. ובפרט שכל ההתנהלות נשמעת לא מאד אתית או לפחות על הגבול.. אז זה בהחלט מעצבן ומתסכל. אבל מבחינת העבודה שלך - אני לא חושב שזה פוגע בך ממש, ואולי אפילו פותח לך הזדמנויות. בקיצור.... תתעודדי.
והמסד שאת עובדת עליו נשמע מרתק. ואפילו, בבעקיפין שבעקיפין קשור לעבודת מחקר שאני מתחיל בקיץ... אז ספרי גם איך זה מתקדם...
 
לא מדויק.

מסד הנתונים - ל אייזקף לזכותי משיהיה מוכן, אלא ייהפך לקרדיט של המנחה.... לכןהוא גם לא יצוטט בשמי. לכן אני כה מעוצבנת אני , כחלוצה, עושה עבודה כפולה ומכופלת ואפילו משולשת ומחומשת , מעצם הקמת המסד ואחר כך מגיע לעניין המחקר וממצאיו, בעוד כל מי שיבוא אחריי מסד הנתונים יהיה נתו ןלו, והיו לו 4 שנים לעסוק במחקר גרידא. החוצפה הנוספת היא שהאדון "שמוליק" התבקש לסייע בהכנת מסד הנתונים בשלב מסוים, כי היה צפוי שישתמש בו למא שלו, והוא סירב, כי אמר שאין לו מושג עדיין מהיהיה, ואם בכלל, ובעיקר - שהו אעמוס בלימודים. אבל הוא כן הסכים לסייע - תמורת תשלום. היום - הוא כב רמקבל את הכל מוכן, כי כבר עבר זמן מספיק מאז שהוא היה מוכן לסייע בתשלום (חוצפה) ועד היום שהוא כבר זקוק למסד בעצמו. לגבי תרומה הדדית - אני כבר לא בטוחה. חוששת מדיי. העניןי הוא שאני עסוקה ףלערי, גם בדבירם שאינם מחקר נטו (עניינים אישיים) ולכן אני לא ממש יכול הלהקצות את מקסימום הזמן לכל האינטריגות והשטויות האלה. כל כך הייתי מעדיפה שכל אחד פשוט יעשה את העבודה לשו ודי. לגבי לדבר עם המנחה - יש עם זה בעיה. כמו שכבר אמרתי - ניהלתי איתו לא שיחה אחת ולא שתיים, ובמיוחד לאור זה שהוא בעצמו כבר השתמש בדברים משלי ולקח את הקרדיט הבלעדי עליהם. כשדיברתי איתו על האופציה שתלמידים אחרים ישמעו ויקחו את הרעיונות שלי (והיתה שיחה כזו דווקא לא מזמן בתוך הקשר אחר) הוא אמר - מה את דואגת, מכסימום הם יעשו את הדברים מזוית הראייה שלהם. הרי אף פעם מה שאת תעשי לא יהיה זהה למה שיעשו אחרים. וגם רמת העומק שאת תרדי אליה לעולם לא תימצא אצ ל אחרים. (נכון, החמיא לי על הדרך, אבל לזה לא הענין). הוא גם מתפאר בזה שמכיון שאין לי בעיה למצוא כל הזמן רעיונות למחקר, וכי אני זו שהעליתי עד כה את הרעיונות שלי, הרי אני לא צריכה לדאוג , כי תמיד אוכל לשנות את הנוש אולהסיט את המיקוד. אני לא רוצה
להסיט ולשנות. אני רוצה לעשותא ת מה שהתכוונתי . שאחרים יסיטו. בקיצור. אני מבואסת. תרחיב על העניין של "בעקיפין שבעקיפין" נשמע מעניין איך התחום שלך יכול להיות קשור לשלי...
 

tulkin

New member
אני לא מבין...

אם את בונה את מסד הנתונים, אוספת את המידע ומקודדת אותו - למה שהוא ייזקף לזכות המנחה?
 

zehava d

New member
מתי את מסיימת את הדוקטורט?

אני מאד מבינה אותך. חוויתי חששות דומים כמה פעמים ממרצה - לא המנחה שלי. הדבר שמצליח לנחם אותי הוא להספיק להגיש לפני שהיא תוכל לסיים. אם את תגישי לפניו, אז ברור שהוא מרחיב אותך (או מתמקד) ולא להיפך.
 
אז זהו שאני אגיש הרבה אחריו

הוא מתכנן להגיש עוד השנה. לי יש לפחות עוד שנה וחצי- שנתיים. וכמוש זה נמשע וכמו שאני מכירה את הנפשות הפועלות - זה אפילו עלול להימתח (חלילה) לעוד יותר מזה.
 

mummy

New member
קיבלת כאן הרבה עצות חכמות

אין לי הרבה מה להוסיף לבושתי
מקווה שזה יסתדר לך ומהר. נשמע לי סיוט נוראי לעבוד כל הזמן בחוסר אמון כל כך עמוק כל הזמן, מול המנחה ובכלל. לא יודעת איך את עושה את זה
 
היה לי משהו טיפה דומה

מישהו פנה אלי וביקש להשתמש בחומר מעבודה שכתבתי - עניתי לו שאני אשמח מאוד אחרי שהעבודה תפורסם
לפחות תתני את השימוש בנתונים בכך ששמך יצויין וכן "דוקטורט בהכנה". בצורה כזו, ברור מה המעמד של כל אחד. ובהחלט את צריכה שיחת הבהרה עם המנחה, ולדעת על מה הוא חשב כשעשה את מה שעשה. אולי השיחה עצמה כבר תסדר את הדברים. מצער אותי לקרוא על אינטירגות (בעיקר מול המרצה שלך), מקווה שתצליחי להביא את עצמך למצב שבו תוכלי להתרכז במחקר, ולהתקדם, בלי לדאוג לכל הדברים השוליים מסביב.
 

מאי261

New member
../images/Emo24.gif

ראשית כל הכבוד לך - נראה שהנושא שבחרת והעבודה שעשית הם מצויינים, ולכן העניין הרב בהם. שנית - האם מסד הנתונים שלך הוא לא עיקר העבודה החדשנית? והנתונים הללו הם שלך בלבד, את לא צריכה להראות אותם לאף אחד עד הפרסום. מה הטעם בפרסום של ממצאים ללא הפנייה לנתונים עליהם הם מתבססים? זה לא נראה קצת תלוש או לא מגובה? אני לא מבינה איך הוא יכול לעשות עבודת מחקר בלי גישה לדטה. זה שהמרצה שלך נתן לו את הצעת המחקר בלי רשותך זה מרתיח ולדעתי גם אסור. זה לא רכושו בכלל. אני חושבת שאת צריכה לדבר איתו על זה ולהעלות בפניו את החששות שלך, ולראות מה הוא אומר (כמובן בלי לחשוף קלף כלשהו.)
 
הוא יקבל את הדטה.זה חלק נוסף מהבעיה

מכיון שאני מעבירה את הדטה למנחה מעת לעת לחוו"ד הרי יש לו אותה אצלו במחשב ומשם... הדרך קלה מאוד למחשבו של "שמוליק" זה... זה כבר קרה עם תלמידים אחרים. בעת האחרונה אני מוצאת עצמי אפילו נזהרת מהעניין של לשלוח מידע במייל. זה תמיד פתח לדברים שנשמרים במחשבים אחרים, וכך - זה עלול ליפול לידיים נוספות, שאין לי כל מידע עליהן מראש..... ולגלות בדיעבד שמישהו אחר נהנה מהפירות שאת שתלת, זה ממש מעצבן. ולגבי המסד - כן, זהו, שבדיעבד אני (ועוד קולגה שעושה ד"ר) מבינים שיכולנו להסתפק במסד הנתנוים כחידוש אבל הוא.. (המנחה) הגיע למסקנה שאפשר למצוא עוד חידושים ולהפיל עליי עוד עבודה שבסוף הוא יוכל להוציא ממנה עוד מאמרים... חחחחחח אז עכשיו אני תקועה אבל בסוף יהיה בסדר...
 

22ק ו ס ם

New member
מה שאת מתארת זה יחסים מאוד מאוד לא תקינים

במחלקה שלך. אפשר עוד היה לקבל בדוחק אם היה מדובר באנשים חיצוניים, אבל האנשים הכי קרובים אלייך ושהכי חשובים לך לדוקטורט מתנהגים בצורה כה חסרת קוליגאליות היא דבר לחלוטין לא מקובל. אצלנו למשל, על שימוש בנתונים של סטודנט אחר צריך לקבל אישור מפורש. זה תמיד נעשה באווירה ידידותית ואין אם זה שום בעייה כי המנטליות היא לא לנסות להקדים מישהו אחר אלא באמת לעודד שיתופי פעולה שכולם יוצאים מהם מרוצים. אין שום ויכוחים מי יצר מסד נתונים זה או אחר כי זה ברור לגמרי. האמת היא שאין לי שום עיצה מעשית אבל האווירה אצלך נשמעת מאוד לא פרודקטיבית אם זה מה שמעסיק אותך.
 

מאי261

New member
הצעה

אולי תהיה רלבנטית עבורך. על כל גרסה של הדטה שלך ועל כל טיוטת עבודה שאת מוציאה תרשמי באופן ברור - טיוטה, לא לשימוש או להפצה ללא אישור מפורש מהמחברת. זה בשביל הכסת"ח, וזה מאד מקובל. חוץ מזה, תגידי במפורש למנחה שהיות והדטה שלך בשלבי איסוף בלבד, ויכול להיות ואפילו סביר שיש שם טעויות רבות (גם אם לא, את יכולה להגיד את זה...) את לא רוצה שיעביר את זה לאף אחד או יעשה בזה שימוש ללא אישור מפורש מצידך. אמרי זאת גם לשמוליק, והתריעי בפניו על כך שיתכן שיש בדטה טעויות שישבשו לו את כל החישובים (עוד פעם, גם אם לא נכון, את יכולה להגיד את זה) ולכן את מבקשת שלא יעשה בזה שימוש ללא אישורך ושיתופך. אימרי לו גם שביקשת מהמנחה לא להעביר את הנתונים כל עוד הם במצב כזה גולמי, והזמיני אותו לשאול אותך שאלות אם יהיו לו (מהן תוכלי להתחמק באלגנטיות...) מצטרפת לתמהון של קוסם - לחלוטין לא תקין, לא יכולה להעלות על דעתי מצב של שימוש או העברה של נתונים שאסף סטודנט מאחורי הגב. אגב, גם בעולם האמיתי, לפחות שאני מכירה, מאד מקובל שמשחררים נתונים רק אחרי שאוספי הנתונים אספו בהם שימוש (נגיד שנתיים אחרי.) בכל זאת - צריך לתגמל את מי שעמל ואסף איכשהו אחרת אין תמריץ לעשות את העבודה הקשה הזאת!
 
../images/Emo24.gif../images/Emo24.gif

אני רואה שכתבו כבר הכל... אין לי דברים חכמים להוסיף. מקווה שזה יסתדר בצורה הכי טובה בשבילך המצב המבאס הזה. אני מאוד מבינה את התחושות וגם לי נראה מאוד לא תקין בלשון המעטה היחסים בינכם ובכלל כל מה שאת מתארת.
 
למעלה