אני קוראת עכשיו את הספר

*GormE*

New member
אני קוראת עכשיו את הספר

"המשפט האחרון של פרמה" בשקיקה רבה ואני מגלה הנאה רבה מספרות דוקומנטרית שבנוייה כמיסתורין ובמיוחד מהגילויים המשעשעים הללו של האריתמטיקה בכל מקרה אני עומדת לסיים את הספר ואני הייתי רוצה שיהיה לי לכל מקרה שם של ספר בעל סגנון דומה שאוכל להמשיך הלאה דוגמה דומה ומשונה מאוד היא "החלקידים האלמנטרים" של מישל וולבאק (וולבארק? לא חשוב) שבו יש צורך במידע שוטף בכל תחום "מדוייק" שהוא- כמו ביולוגיה, פיזיקה, כימיה.. ותוך כדי כך שילבו את חייהם האישיים של הדמויות. ענו לי, תודה!
 
אבי טוען שהוא שמע שלאותו מחבר

יש ספר נוסף ברוח דומה. נדמה לו שקוראים לו "השערת גולדבאך" או משהו דומה.
 

ציפי ג

New member
לא אותו מחבר,

ולא אותו סגנון, אם כי אותו נושא. אבל אני ממהרת מכדי להרחיב. שבת שלום
 

אושר מ

New member
אני גם חשבתי ככה. תיקנו אותי פה בפו

אז נסי אולי לעשות חיפוש על שם הספר השערת גולדבאך.
 

galahead

New member
לא לא לא! (+המלצה)

השערת גולדבאך הוא לא של סיימון סינג... המחבר של השערת גודלבאך הוא יווני בשם דוקסיאדיס. השם המלא הוא "הדוד פטרוס והשערת גודלבך" ויש הבדל די גדול בין הספר הזה ללבין פרמה - פרמה הוא ספר מדע עיוני, אומנם הוא בנוי בצורה קצת עלילתית (לא ממש, אבל שיהיה...), אבל הוא ספר עיוני שמציג שיטות, ביוגרפיות קצרות והתפתחויות מתמטיות ברמת הסבר שמיועדת לקהל שאינו בעל השכלה פורמלית במתמטיקה. השערת גודלבך הוא רומן לכל דבר, שניתן אולי לקטלג אותו כרומן מתמטי...:) מקצת המתמטיקה שנחשף שם מהווה גורם עלילתי וההשערה עצמה (שלא הוכחה עדיין, דרך אגב..) מהווה רק תמריץ או תירוץ מסוים לעלילה וליחסים בין הילד לדודו... ועכשיו להמלצות - אם את רוצה ספרי עיון מומלצים בנושא מדע (וכתובים היטב, יש לציין): המספרים של הטבע/איאן סטיוארט - ספר על הסימטריה המתמטית שמתגלה בתופעת טבעיות. גן העדן הרבוד/ג´ון קסטי - ספר שעוסק בנושאים שונים ומגוונים במדע (מסוציוביולגיה, דרך לימוד שפה, מכניקת הקוונטים ועד חיים חוצארציים), כאשר מטרתו היא להראות בעצם מהו ההבדל בין מדע לפסאוודו-מדע. הספר בנוי מטיעונים וסיכומים והתנהלות של בית דין, כביכול..:) ספר שכתוב בצורה ממש מעניינת ומלא בכל מיני אנקדוטות חביבות. אם את מחפשת משהו שבנוי אולי קצת יותר כמו סיפורו של מיילס וההוכחה של ההשערה של פרמה, תוכלי אולי להעיף מבט ב"קמטים בזמן" של ג´ורג´ סמוט וקיי דייוידסון - ספר על מדידת קרינת הרקע הקסומית, שבתוכו כל המהלך שהביא בסוםפו של דבר לשיגור הלווין COBE, כולל הגליצ´ים הטכניים, בעיות בירוקרטיות שצוות המחקר נתקל בהם וכמובן גם רקע פיזיקלי תיאורטי..:) בהצלחה ובהנאה, גל נ.ב. - יש עוד... :)
 
לראש השנה האחרון קניתי לאבי ספר

בשם "סימטריה נוראה" העוסק במושג יסוד של המדע - הסימטריה ושבירתה. הבעיות בספר מוצגות בצורה פופולארית אבל לא שטחית והספר מקיף צדדים רבים ושונים של הבעיה. (אני מצטטת את אבא שלי כאן. אני לא קראתי אותו בעצמי).
 

galahead

New member
ספר לא רע בכלל

וגם הוא נכתב ע"י איאן סטיוארט, שהינו פרופסור מכובד למתמטיקה מאוניברסיטת וורוויק, כתב המוון ספרים ברמת עיון/מדע פופולרי בנושאי מתמטיקה. דרך אגב, בעניין תרגום שמות, אם תציצי בשם המקורי של הספר באנגלית, תראי שתרגום יותר מדוייק ונאמן לרוח המקור היה "סימטריה מעורת יראה" (או משהו כזה... נוראה נותן אסוציאציה לא ממש נעימה לספר..:)) גל
 
זה לקוח משיר מקסים

של ויליאם בלייק, כמדומני, שמתחיל "Tyger, Tyger, burning bright" - הסימטריה מעוררת היראה היא של הנמר. אני מסכימה בקשר לתרגום, ומצד שני, מבינה למה הם בחרו לתרגם ככה ולא כמו שהצעת (יותר קצר, נשמע יותר "עברי")
 

galahead

New member
זה מעניין, הבחירות לשמות של ספרי

מדע, כי לדוגמה, גם השם של ספרו המעולה של מארי גל-מן, "הקווארק והיגואר", לקוח משורה של שיר של משורר בשם סה: "עולמו של הקווארק קשור במהודק ליגואר המהלך לו בלילה" (ציטוט מהספר עצמו). דרך אגב, מאוד מומלץ לקרוא את הספר הנ"ל שעוסק בניתוח של מערכות מורכבות סתגלניות, בהרבה מאוד דוגמאות מגוונות (אבולוציה, מכניקת הקוונטים, כאוס, אקולוגיה וכו´..) גל
 

*GormE*

New member
ואוו... אני משתדלת שהריר לא יגע במק

במקלדת... הרשימה הזו ממש מעוררת תיאבון! אני מודה גם לכל מי שטרח להציע, ולמי שכתבה על הגמד של מנדל- אני דווקא מאוד מתעניינת בגנטיקה, בטח אהנה ממנו! אני שמעתי המלצה על הספר "הסליל הכפול", אני לא יודעת יותר על הספר. מישהו מכם שמע עליו?
 

galahead

New member
כן, זה הסיפור של קריק ווטסון שגילו

את מבנה הסליל הכפול של ה- DNA. יש גם כמובן רקע תיאורטי על התפתחות של מחקר גנטי בביולוגיה וכו´... ממה שהספקתי לקרוא ממנו הספר נחמד, אבל לא מבריק... מין ספר עיון רגיל שכזה... אם כבר גנטיקה והקשרים ביולוגים-אבולוציוניים מאוד מומלצים שני הספרים של ריצ´רד דוקינס: השען העיוור והגן האנוכי. עוד המלצות בהתאם לצורך...:) יאללה ביי, גל
 

2_be

New member
עוד משהו..

דבר ראשון תודה למי שהקדימה אותי לגבי הסבר על הספר הגמד של מנדל, אומנם על "הסליל הכפול " לא שמעתי אבל.. אם את מתענינת גם במדע ובפיזיקה בפרט... את תהני מאוד מהספרים של ריצ´רד פיינמן אני באופן אישי קראתי את " מה איכפת לך מה חושבים אחרים?" ונהינתי. החלק הראשון של הספר בו מסופרים כל מיני קטעים מעניינים מחייו של פיינמן כאדם ומדען, מהנה מאוד גם לאנשים שאינם חובבי פיסיקה, החלק השני כבר יותר טכני ועוסק בחקירת התפוצצות מעבורת הצ´לנג´ר. שמעתי גם המלצות חמות על "אתה בטח מתלוצץ מר פיינמן" לצערי עותק של זה עדיין לא הגיע לידי...
 

ציפי ג

New member
אתה בטח מתלוצץ מר פיינמן

ספר מקסים. הסופר, יהודי זוכה פרס נובל, פיזיקאי, ממדעני האטום, מספר על ילדותו, על בגרותו, על מחקריו, על העבודה על פצצת האטום, בחוש הומור ציני להפליא. ישנם תיאורים של מחקרים אדיוטים, כמו איך מגלה הנמלה אוכל, התכתובת בינו לבין בת זוגו בעת בניית הפצצה ,על ויכוח תאולוגי עם בחורי ישיבה ועוד. לא כל כך ספר מדעי, אבל ספר מענין על אדם חכם.
 

galahead

New member
רק אוסיף...

שריצ´רד פיינמן היה מדען זוטר בפרוייקט מנהטן ואת עיקר פרסומו ושמו המדעי הנכבד ביותר קנה לו בתחום הקוונטים, בתור אביו-מולידו (במשותף עם שווינגר ופיזיקאי סיני שברח לי שמו) של תחום האלקטרודינמיקה הקוונטית ש"סידרה" את תחום האינטראקציות החלקיקיות של אלקטרון/פוטון... על זה הוא גם קיבל את פרס הנובל שלו. הספרים שלו אכן מרתקים לקריאה, במיוחד בגלל נקודת המבט המסקרנת והשונה משהו שלו על העולם. ואם כבר המלצנו על הספרים הפחות מדעיים שלו, מומלץ גם לקרוא את הספר "אור וחומר" שלו, שמסכם הרצאות שנשא במכון הטכנולוגי של קילפורניה בנושאי אלקטרודינמיקה קוונטית (אם אפשר באנגלית, כי התרגום העיברי לזה ממש בלתי קריא..) בנוסף, למי שיכול ומתעניין בפיזיקה, כדאי לקרוא את feinman lectures. זוהי סידרת ספרים ובהם הרצאותיו של פיינמן בפני סטודנטים שנה א´ בפיזיקה, במכון הטכנולוגי של קליפורניה, בנושאי מכניקה, חשמל, יחסות ועוד... מהנה, משעשע ובמיוחד - שונה מספרי הלימוד הרגילים... :)
 

2_be

New member
הצעה

גם אני קראתי את המשפט האחרון של פרמה ומאוד נהניתי, אם את חובבת גם את תחום הביולוגיה אני ממליצה על הספר "הגמד של מנדל", קראתי אותו די מזמן אבל נהניתי מאוד (אין לי פשוט זמן עכשיו לבדוק מי הסופר ולתת תקציר, אבל אני בטוחה שתמצאי תקציר במיתוס או בדיבוק). ממני , חובבת ספרים חדשה פה בפורום.
 

ציפי ג

New member
הגמד של מנדל

עוד ספר שאני צריכה לדאוג שיחזור למדף הספרים שלנו, לאחר שהושאל. הספר עוסק בגמד, שהינו מצאצאיו של הנזיר מנדל, אבי תורת הגנטיקה. הספר סוקר הן את כללי הגנטיקה, הן את חיי הנזיר, והן את חייו הקשים של הגמד. נהניתי מהספר, אבל אח"כ קראתי שחלק מהעובדות הכביכול מדעיות הכתובות בו, אינן נכונות. איני יודעת הואיל וגנטיקה זה לא התחום שלי. ספר שלא כדאי לקרוא בהריון.
 
לא קראתי על שמעתי ביקורות

מצויינות על הספר "קו האורך" של דאווה סובל. הספר מתרחש במאה ה 17 ומתאר את הנסיונות של המלומדים באותה תקופה למצוא דרך מדויקת למדוד את קו האורך. משהו שמערב בעיות תיאורטיות ומכניות, פרס ענק ומלחמה ענקית על אגו וכבוד. לפחות מהביקורות נשמע שהספר מרתק.
 
למעלה