אצלנו או אצלינו?

DJ Dawn

New member
אצלנו או אצלינו?

שנה טובה לכולכם!
האם כותבים "אצלנו" או "אצלינו"? בתודה מראש, ענת.
 
כמו "שיעורנו" או "שיעורינו".

יחיד: שיעור, השיעור שלנו = שיעורנו בלי י'. רבים: שיעורים, השיעורים שלנו = שיעורינו עם י'. 'אצל' מטים כמו שם יחיד: אצלי, אצלך, אצלו, אצלנו בלי י'. 'על' מטים כמו רבים: עלי, עליך, עליו, עלינו עם י'.
 

גנגי

New member
לא בדיוק כמו הדוגמה שנתת, טלמון,

ולו רק בגלל שאין בכלל "אצלינו".
 
אולי לא הסברתי טוב

הכוונה שלי היתה: א. להדגים על שם עצם את ההבדל בין "ֵנוּ" לבין "ֵינוּ", שזה ההבדל בין צורת היחיד לבין צורת הרבים. ב. לציין, שכל מילת יחס מוטית לפי אחת משתי הצורות של הטית שם עצם - או לפי צורת היחיד, או לפי צורת הרבים, ובהתאם לכך צריך לכתוב בלי או עם י'. מכיוון שאומרים 'אצלי, אצלך', מילת היחס 'אצל' מוטית לפי צורת שם העצם ביחיד, ולכן כותבים 'אצלנו'. ולעומת זאת אומרים 'עלי, עליך', מה שאומר שמילת היחס 'על' מוטית לפי צורת הרבים, ולכן כותבים 'עלינו' עם י'. אני מקווה שזה נכון ושהפעם הסברתי את זה יותר טוב?
 

גנגי

New member
גם זה לא מדויק.

"על" לא נוטה לפי צורת ריבוי כלשהי, אלא לפי צורת השורש שהיא ע.ל.י. (השווה לערבית, זה יותר ברור שם). וזה בדיוק מה שאמרתי כשהערתי קודם על אי-דיוק: אין שום קשר בין הטיה של שמות עצן להטיה של מילות יחס, ו"על|" ו"אצל" - שתיהן מילות יחס, שאין להשליך מהן להטית שמות עצם.
 

Eldad S

New member
כמובן, אלא אם כן...

אלא אם כן הגעת מדרררון אמריקה
 
סה"כ היצעתי סימן היכר חיצוני:

אצלִי, אצלוֹ - אצלנו (בדומה להטית שם עצם ביחיד, בלי י'). עלַי, עלָיו - עלינו (בדומה להטית שם עצם ברבים, עם י'). האם סימן היכר זה אינו נכון? האם יש דרך פשוטה/טובה/נכונה יותר ל"חישוב" התשובה לשאלה שנשאלה?
 

גנגי

New member
כן,

שוב אני אומרת: חבל לבלבל עם יחיד ורבים, שאין להם שום קשר למילות יחס: הדרך הנכונה היא ההתייחסות לשורש.
 
איך תסבירי בדרך הנכונה,

כך שהשואל יבין ויֶדע להבא, איך כותבים נכון: "לקראתנו" או "לקראתינו"? "כלפנו" או "כלפינו"? "לעומתנו" או "לעומתינו"? "אודותנו" או "אודותינו"? הדרך הלא-נכונה שהיצעתי מספקת לדעתי סימן-היכר פשוט ביותר ה"עובד" תמיד, וללא מאמץ.
 

גנגי

New member
למה אתה חושב

שהקורא שאינו יודע אם לכתוב "כלפנו" או "כלפינו" ידע לפי הדרך שהצעת אם צריכה לבוא שם י' או לא? איך הוא ידע אם זה על דרך הריבוי או לא?
 
פשוט מאוד!

לפי החלקים ה"ברורים" של ההטיה, המזכירים חד-משמעית את הטית צורת היחיד של השם, או את הטית צורת הרבים: לקראתִי, לקראתְךָ, לקראתוֹ, לקראתֵנוּ - בדומה לצורת היחיד. כלפַּי, כלפֶּיךָ, כלפָּיו, כלפֵּינוּ - בדומה לצורת הרבים. לעומתִי, לעומתְךָ, לעומתוֹ, לעומתֵנוּ - בדומה לצורת היחיד. אודותַי, אודותֶיךָ, אודותָיו, אודותֵינוּ - בדומה לצורת הרבים.
 
או, במילים פשוטות יותר,

היצעתי כלל כזה: כאשר אומרים "לקראתי, לקראתך, לקראתו", בדומה ל"סוסִי, סוסְךָ, סוסוֹ", אזי כותבים "לקראתנו" בלי י'. אגב, (זה חלק מההסבר) גם סוסֵנו (הסוס שלנו) כותבים בלי י'. כאשר אומרים "כלפַּי, כלפֶּיךָ, כלפָּיו", בדומה ל"סוסַי, סוסֶיךָ, סוסָיו", אזי כותבים "כלפינו" עם י'. אגב, גם סוסינו (הסוסים שלנו) כותבים עם י'.
 

DJ Dawn

New member
תודה רבה!../images/Emo51.gif

למרות עזרתכם, היא עדיין ממשיכה להתווכח איתי...
 
למעלה