אקטיביזם שיפוטי

אקטיביזם שיפוטי

היום בבוקר הובא בפני מאמר שכתב המשפטן פרופ' דניאל פרידמן בעיתון "ידיעות אחרונות" בנוגע לפסיקת בית המשפט העליון אשר למקווה בכפר ורדים. אקדים ואומר שבניגוד להלך הרוח, אני די מוקיר פרידמן זה, ועל אף היכרותי השטחית עימו, ראיתי שלפני בעל מידות בעמיו ודבר דבור על אופניו ידבר, איש שלום (פריד) נחזיקו.

ניסיתי לקרוא את פסק הדין של העליון (אשר תכף אתאר את מושאו בקצרה) אשר לפי עדותו של פרידמן במאמר הוא מונה הוא עשרים עמודים, אך לא מצאתיו במאגר, ועל כן, אסתמך על דבריו בתיאור המקרה.

בכפר ורדים התיישבו מזה זמן, שנה או שנה ושנה, מספר משפחות דתיות מועטות (לא ברור כמה לפי דברי פרידמן) אשר ביקשו ממועצת היישוב להקים מקווה לנוות ביתם. על אף שישנם מקוואות במרחק נסיעה ביישובים אחרים - הרי שבשבתות ומועדים אין אפשרות להגיע אליהם. מועצת היישוב הקימה ועדה שתבחן את חלוקת התקציב והמשאבים עם שאר הבקשות להקצאת מבנים ביישוב, כאשר דירוג דחיפותן של הבקשות ודירוגן הוא אשר יקבע את תקצובן. כך או כך, החליטה הוועדה כי בניית המקווה אינה דחופה כל כך ואחיותיה המבוקשות בכירות ממנה ודירגוה בתחתית הרשימה. על כן לא תוקצבה ולא נבנה מקווה זה. עתרו המשפחות לבית המשפט וזה אשרר את החלטת המועצה ולא התערב בשיקוליה ובהחלטותיה. ערערו לבית המשפט העליון ובפסק דין של השופט פוגלמן, אשר לדברי פרידמן העמיד את המקרה על "מבחן הסבירות", נפסק כי יש לשים את בקשת בניית המקווה בראש הרשימה (ומאליו לתקצבו ולבנותו). עד כאן פחות או יותר תיאור המעשה.

פרידמן קבל במאמר זה בחרי אף על התערבותו של בית המשפט העליון בענינים לא לו, וראה בזה עוד תסמין דווי לחולה הרעה המכונה "אקטיביזם שיפוטי". במאמר זה השתמש פרידמן בדוגמאות רטוריות הידועות כאבסורדום כדי להגחיך את הפסיקה (מה יקרה, שאל פרידמן, אם משפחה נוצרית או מוסלמית תבוא לגור בכפר ורדים - האם נבנה לה מסגד, או כנסיה?)

אבהיר מייד, כי לדעתי יש בטענות הנוגדות התערבות בחקיקה גופא ולא רק בפירושה הרבה מן הסביר ולאו דווקא בשל ההסבר הפורמליסטי של עירוב רשויות וטשטושן, אלא בשל העובדה הפשוטה ששחרור רצועה זו עלול לדרדר כל מדינה, וישראל היא בכלל מדינה, לשלטון אריסטוקרטי - שעל אף שאריסטו ראה בו מן השלטונות הטובים - אני חש בו אי נוחות (זאת על אף שאני נוטה אליו במעט).

מכל מקום, מעבר לבורות שהפגין פרידמן בהלכות היהדות (שאגב אין זה מעלה ומוריד מרוחב הבנתו) לא ראיתי בפסיקה זו דופי ושום סממן ל"אקטיביזם שיפוטי" - שעל כרחך היה זה פירוש של חוק חופש הפולחן ושמירה על זכויות המיעוט הבסיסיות המעוגנות זה מכבר בחוק הישראלי - וערכאה קמא בטיל דעתייהו - שאיך תאמר כי זוהי התערבות שלא לצורך באוטנומיה של מועצת כפר ורדים ובהחלטותיה הדמוקרטיות (הרוב החליט) - אם הן בבסיסן אינן דמוקרטיות (פגיעה במיעוט)?
אשמח לקבל מענה, שכן אני יודע שיש כאן מי אשר להם השכלה משפטית ותלמידי חכמים אשר יש בהם דעת..
 

אלי כ ה ן

New member
גם אני איני בקי בפרטי המקרה ולכן אתיחס רק לעובדות שהוצגו כאן

לפי העובדות, אני מבין שתלונתו של פרידמן היתה, לא על כך שהעליון דרש מהרשויות להתחשב בעיקרון של חוק חופש הפולחן וכו', אלא על כך שהתערבותו של העליון היתה בקביעת סדר העדיפויות בישומם של חוקים שונים (כגון חוק חופש הפולחן, והחוק הדורש הקמת מקלט לנשים מוכות, וכו' כו').

לך תדע, אולי רשימת הפרויקטים הממתינים של הרשות המקומית ההיא, כוללת בתוכה רק פרויקטים שדחיפותן נובעת מהנדרש על פי חוק, אלא שהרשות המקומית הכריעה - שדחיפותו של הצורך ליישם את חוק חופש הפולחן - פחותה מדחיפותו של הצורך ליישם חוקים אחרים (כגון החוק הדורש לבנות מקלט לנשים מוכות וכיו"ב); בעוד שפרידמן טוען, שמי שאמור לקבוע את סדר העדיפויות בישומם של החוקים השונים - זה הרשות המקומית - ולא בית המשפט.
 
כאמור, פרטי המקרה ובכללם סדר העדיפויות לא מוכר לי

יחד עם זאת, לא נראה לי כי בסיס המאמר, בין נקודת מוצאו ובין מהותו, מושתת על העדפה בין "מבני ציבור" ראויים יותר או פחות במסגרת "הראוי וההכרחי", אלא העדפתן נקבעה על פי הצורך, או יותר נכון מה שראו בו נציגי הציבור בייישוב צורך, שנקבע על פי רוב שימושו ורוב העדפת תושבי היישוב בו. חזקה על פרידמן שישתמש במאמרו בדוגמאות מעין זו שהזכרת, לו היו כאלו, כדי להוכיח את טענתו.
סביר להניח שהיו אלו מבנים שנחיצותן לא הייתה קרדינלית (מקלט ציבורי וכו') ובעיניהם של מקבלי ההחלטות ביישוב, ראו בהיעדרם חסך "איכותי" (ולא חיוני) בחיי קהילתם (נניח, אודיטוריום, ספריה וכו'). מה עוד שלדברי פרידמן בניית המקווה הגיעה למקום האחרון מבין רשימת המבנים, ואף אם נניח כי היה ברשימת ההעדפות "מבנה לנשים מוכות", זה לא יכול להסביר מדוע בניית המקווה הגיעה למקום האחרון - אלא אם כן, הקריטריון המכריע של נציגי היישוב בבחינת הקצאת המשאבים למבנים היה רוב השימוש בו. רוצה לומר: הקובע את "דחיפותו" של המבנה ביישוב הוא כמות משתמשיו הפוטנציאליים.
 
<<<<>>>>

לפי הדרך שבה הצגת את הדברים, נראה שאין כאן ביטוי של אקטיביזם שיפוטי. הרי בדיוק לשם כך ישנן ערכאות שיפוטיות שונות. העניין הוא שפרידמן חי בבעתה תמידית מאקטיביזם שיפוטי, ואולי בגלל זה הוא מוצא אותו במקומות שאני ואתה, גם אם נחפש לאור הנר בפינות האפלות של הבית, לא נמצאו. דבר זה כמובן לא מנע ממנו לתמוך במינויים מטעם המחוקק. עם זאת חשוב לומר דבר בשבחו. הספר שלו על המקרא בפרספקטיבה משפטית ["הרצחת וגם ירשת"] הוא ספר ראוי.
 
בעיניך ובעיניי דמוקרטיה היא הגנה על המיעוט

בעיני רוב תוקפי האקטיביזם השיפוטי דמוקרטיה היא שלטון רוב. אם נקבע את היות הערבים מיעוט ואת היות הרוב שולט נוכל להפוך את המדינה ליהודית ולקרוא לה גם דמוקרטית. אלמלא האקטיביזם השיפוטי כמעט לסדום היינו לעמורה דמינו.
 
לא חושב כך..

כשלעצמי, לא מצאתי אף אדם חושב ממתנגדי האקטיביזם השיפוטי שחושב כי "שלטון דמוקרטי" אינו כולל בתוכו באופן פונדמנטלי הגנה על זכויות מיעוט. אם תמצא לי כזאת, אף שלצנינים יהא בעיניי, אשמח בכך כמוצא שלל רב.

"אקטיביזם שיפוטי" - יותר נכון, ההתנגדות למונח זה כפי משמעותו בעולם המשפט בכלל, ובהנהגתו של השופט ברק בפרט, אינה בשל היותו מגן על זכויות מיעוט, אלא שהוא פסק להיות מפרש בלבדי של החוק הדמוקרטי הכולל הגנה על זכויות מיעוט והפך גם למחוקק דמוקרטי - ומעבר להיבטים הטכניים (עירוב רשויות וכו') המגונים לשיטתם, יש כאן היבטים מהותיים כבדי משקל..
 
אני מדבר בעיקר על העיתונאים והפוליטיקאים

המנופפים בדגל ההתנגדות לאקטיביזם השיפוטי. אני חושב שהאקטיביזם של ברק מנע הרבה רעות למרות שגם הצדיק הרבה רעות.
 
ברם זכור אותו האיש לטוב והשופט חשין שמו

שהיה היחיד שהתנגד להריסת בתי מחבלים בשם הערך היהודי (!) ש"בן לא יישא בעוון האב".
היום יושבים שם בעלי "דו"ח לוי" הידוע לשמצה.
 
אינני יודע מה זה "ערך יהודי" בכלל, ובהקשר זה בפרט

והאחרון שניתן לומר עליו שהגן אי פעם על היהדות משום שעבודת אלוהים היא הערך המנחה אותו הוא השופט חשין. בלי קשר, ייזכר לטוב אותו האיש (ולא בשל כך).
 
"ערך יהודי" זה חלק מנימוקו. בעיני הערך היהודי היחיד הוא

כמובן עבודת ה'. עכ"פ גם נימוקו שונה מאוד ממה שמקובל היום לראות דווקא בחיזוק הגזענות חיזוק היהדות.
 
אגב לגבי קידוש החומר

אני חושב שבדרך כלל אצל החסידים ה"קידוש" היה איזשהו יחס לא רציונלי אבל לא הגיעה לקידוש במובן של מתן ערך (מלבד בביטויים הקיצוניים של הערצת הצדיק).
אבל יש "חומר" אחר. אינטלקטואלי. וכאן אני מדבר על יחס לתורה כאל "חכמה" שבכוח האדם להשיגה. הוסף לזה את "אורייתא וקוב"ה כולא חד" וכאן אנו מגיעים למתן הערך שבתורה (כהישג אינטלקטואלי ולא כמצווה) ומכאן הדרך קצרה להאלהת הגדוילים. אנו עדים כיום למסע רדיפה שמתנהל נגד קבוצה מסוימת על ידי העומדים בראש המחנה הליטאי אך ורק בגלל "כפירתה" בגדוילים.
 
ומורא רבך כמורא שמים

וכל החולק על רבו כחולק על השכינה. זו, אגב, הלכה מפורשת ברמב"ם [ת"ת פרק ה]. או, אולי, צריך לערוך את המקורות מחדש ולצנזר כמה ביטויים שלא נח לנו עמם.
 
זה פחות משנה

התכוונתי אל צורת הסתכלות מסוימת, לאפוקי מדעת אלו שלמדו מליבוביץ לבזות תלמידי חכמים. אותם חכמים בעיניהם מדברים על אותנטיות, חשיבה חופשית, ביקורתיות וכו', כשבפועל הם מוזילים כבודה של תורה. הכבוד של התורה הוא כבוד לומדיה! בל תשכח שרב מופלג דינו כרבו המובהק, וזה חל גם על הגדוילים [ראה תוספות ב"ק מא:]. ישנה בימינו בעיה חמורה עם כל אלו שלא קראו, לא שנו, לא גרסו וכבר יש להם דעות והשקפות. כל הרוצה לטול את השם בא ונוטל, ומשיגים השגות על הרהרי עולם. זו משמעותה של גלות. כל המקומות שמהם למדו את ההתנהלות בפני תלמידי חכמים אינם אלא פסוקים שמדברים על ה' ולא על בני אדם: "כל החולק על רבו כחולק על השכינה, שנאמר "בהצותם על ה'"; כל העושה מריבה עם רבו כעושה עם השכינה, שנאמר "אשר רבו בני ישראל את ה'"; וכל המתרעם על רבו כמתרעם על השכינה, שנאמר "לא עלינו תלונותיכם כי על ה'"; וכל המהרהר אחר רבו כמהרהר אחר השכינה, שנאמר "וידבר העם באלוהים ובמשה"; "את ה' אלהיך תירא", לרבות תלמידי חכמים; [מאידך, ישנה הקצנה מטורללת לכיוון השני: כל מי שסיים את הש"ס פעם או פעמיים מוחזק כבר כקדוש או מלומד בניסים, וזו רעה גדולה יותר מהראשונה].
 
חצי האמת נוחה לך

הרי כתוב "עשה לך רב". המושג של רב מתרוקן פה ממשמעותו האובייקטיבית ומקבל משמעות מעניינת הרבה יותר, משמעות של מי שנפשך מקרינה עליו את הסמכות הרוחנית ואין לו סמכות מצד עצמו.
אחר אותו רב שעשית לך- אל תהרהר מכיוון שאין הוא אלא נפשך המושלכת, התגלמות רצונך החופשי ובחירתך, אולם אם לא קיימת את עשה לך רב- וודאי וודאי שתערער ותחלוק וכל המרבה הרי זה משובח. מה גם שאם אתה מפסיק לראות בו את רבך (פשוט מפסיק, כשם שהתחלת, באופן לא רציונלי וכלל לא ב"הירהורים")- אז זה סוף הסיפור והוא אינו רבך יותר! פיניטו דה לה קומדיה!
כל הרוצה להרהר, יהרהר. וכי יועילו ציקצוקי לשונך? גם חיפושך הדתי הוא הירהור ותו לא. האם יפסק אי פעם?
 
זה בהחלט משנה

רבך הא אדם הממלא פונקציה מסוימת כלפיך. מביאך לחיי העולם הבא.
יש אכן מצווה לכבד את מלמדיה ויודעיה. אבל גדוילים זה משהו אחר. הם מתיימרים להיות בעלי "דעת תורה" היודעים דעת עליון.
 
החסידים (וכאן אני מכליל) ראו במושג הקדושה דבר אימננטי

וזה יש בו מן המינות - הם לא הראשונים לעשות כן, קדמו להם מקובלים שונים אשר מהם הם ינקו. אשר למושג החוכמה שהזכרת - לא הבנתי כלל איך זה קשור לעניין .. ואולי אם תאבה להסביר, אבין..
 
למעלה