ארה"ב צועדת אחורה

nכמ

New member
ארה"ב צועדת אחורה

מחוז בפנסילווניה החליט ללמד את תאורית התכנון התבוני במקום את האבולוציה עוד מכה למדע, ועוד מחוז ממנו לא יצאו חוקרים וביולוגים אלא מטורפים דתיים מהסוג הקיצוני הפרוטסטנטי הרואה במדע איום ומבקש לדרדר את האומה הטכנולוגית החשובה ביותר לימי הביניים. בית ספר מחוזי בפנסילבניה החליט ביום שישי (28/11) להגן על ההחלטה להפחית מתורת האבולוציה של דארווין ולקחת הובלה בלימוד מה שהמבקרים מכנים גרסה של בריאתנות. מחוז דובר שבדרום-מרכז פנסילבניה הוא ככל הנראה הראשון בארה"ב כולה שאישר ללמד את תאורית התכנון התבוני. כך עולה מדיווח שנמסר מהמרכז הלאומי ללימודי המדעים (NCSE). תומכי התכנון התבוני טוענים כי המורכבות של הטבע היא כזו שלא יכול להיות שנוצרה במקרה, כפי שמחזיקה התיאוריה של דארווין, ולפיכך העולם חייו היה להיווצר בידי כוח על. יצור על זה אינו מוגדר במיוחד, אך רבים מחסידי התיאוריה שהם רובם ככולם דתיים שמרנים אומרים שמדובר באלוהים. NCSE זו קבוצה מאוקלנד, קליפורניה, המגינה על לימוד האבולוציה בבתי הספר. דוברי הקבוצה אומרים כי אנשי מועצת החינוך של המחוז אישרו מדיניות ששונתה רק לפני חודש לאחר ויכוח שהחל לפני למעלה משנה כאשר חברי ועדת החינוך של המחוז התנגדו לספרי הביולוגיה בשל התמקדותם בדארוויניזם. הצעד עורר מהומות במחוז, כאשר לפחות שניים מחברי ועדת החינוך התפטרו. ביום שישי האחרון, הגן המחוז על ההחלטה ואמר כי הוא מתכנן להציג עמדה מאוזנת ולא ללמד אמונות דתיות. "פקידים יוודאו שאף דעה לא תקודם וגם הדת לא תיכנס לבתי הספר" אמרו אנשי המחוז בהודעה שפרסמו באתר האינטרנט של המחוז. "מכיוון שתיאורית דארווין היא רק תיאוריה והיא עדיין נמצאת בניסויים ככל שעדויות חדשות מתגלות" נאמר בהודעה, "קיימים פערים בתיאוריה במקומות שבהן אין עדויות." קרב ארוך טווח המחנכים למדעים, בכל אופן, רואים בתכנון התבוני גרסה במסווה דק של בריאתנות, שתומכיה מאמינים כי כדור הארץ נברא בידי אלוהים כפי שמתואר בספר בראשית. "התכנון התבוני הוא בריאתנות בחליפת טוקסידו זולה". אמר ניק מאצקה (Matzke), דובר מטעם ה-NCSE. "אם היה זה דיון משפטי הוא היה מוצא את זה מנוגד לחוקה". האתגור ללימוד האבולוציה באמריקה אינו חדש. נוצרים שמרנים, שמילאו תפקיד חשוב בבחירה מחדש של הנשיא בוש, לוחצים זה עשרות שנים להחזיר את הבריאתנות לבתי הספר. לימוד הבריאתנות בבתי הספר הציבוריים בוטל בעקבות החלטת בית המשפט העליות שאמר כי הדבר מפר את הפרדת הדת מהמדינה המוגנת על ידי החוקה. למרות זאת, האמונה של האמריקנים בבריאתנות נשארה חזקה. סקר דעת קהל שנעשה לאחרונה הראה כי כמעט מחצית האמריקנים מאמינים שאלוהים יצר את בני האדם בצורתם הנוכחית, בעוד 13 אחוזים אומרים כי לאלוהים לא היה כל תפקיד בהתפתחות בני האדם. רעיונותיו של דארווין עלו לדיון במשפט הקופים המפורסם מ-1925, שבו תבעה מדינת טנסי את המורה ג'ון תומאס סקופס בשל הפרת החוק בכך שלימד את תורת האבולוציה. אף כי סקופס הורשע ונקנס במאה דולרים, ההחלטה בוטלה על רקע טכני בבית המשפט העליון של טנסי. בשנת 1999, דחה צוות חינוך במדינת קנזס את האבולוציה כעיקרון מדעי. היה זה נצחון קצר טווח לשמרנים הדתיים. בכל אופן המורים למדעים בקנזס חזרו ללמד אבולוציה רק לפני פחות משנתיים. הסיפור השני פיזיקאי מקליבלנד זכה בפרס על עבודתו למען לימוד האבולוציה לורנס קראוס, פרופסור לפיסיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת קייס ווסטרן רזרב, זכה בפרס מהפורום על שם ג'וזף בורטון מטעם האגודה האמריקנית לפיסיקה. הפרס ניתן לו על עבודתו בהתנגדות לקבוצות המבקשות למנוע לימוד אבולוציה בבתי הספר. הוא יקבל את הפרס הכספי בשווי 3,000 דולרים במפגש השנתי של האגודה באפריל. מתוך אתר הידען.
 
מה הכוונה ב"תיאורית התכנון התבוני"?

"תומכי התכנון התבוני טוענים כי המורכבות של הטבע היא כזו שלא יכול להיות שנוצרה במקרה, כפי שמחזיקה התיאוריה של דארווין, ולפיכך העולם חייב היה להיווצר בידי כוח על." לא הבנתי מה היא בדיוק תיאוריית "התכנון התבוני" שמלמדים שם. ברור שהכוונה שתבונה אלוהית תיכננה הכל. האם הכוונה שהכל נברא ב 7 ימים כמתואר התנ"ך? האם הכוונה שהכל נוצר ב"הדרגה" במשך מיליארדי שנים? האם תיאוריית "התכנון התבוני" מכירה בזה שדינוזאורים קדמו ליונקים?
 

nכמ

New member
תאוריית התכנון התבוני

בעיקרון המושג הזה נובע מהמטאפורה של השעון, כשם שאם ביום אחד אתה מסתובב בחוץ, ומוצא שעון משוכלל מונח בחוץ. אתה מתחיל לחקור את מבנה השעון, ואת מורכבותו, ומגיע למסקנה שמישהוא יצר את השעון - אותו מישהוא זה מתכנן או אל. ומכאן על פי אותה מטאפורה אם שעון נוצר ע"י מתכנן קל וחומר שאדם נוצר ע"י מתכנן.. זה הכוונה מאחורי "תאוריית התכנון התבוני" שהיא גורסת שהעולם נוצר בדיוק כמתואר בתנ"ך.
 

nכמ

New member
טל"ח

תיקון, במקום "אותו מישהוא זה מתכנן או אל" התכוונתי לרשום "אותו מישהוא זה מתכנן/אדם שיצר את השעון"
 
בקשר לשעון

ניתן להוסיף ולהסביר גם בצורה הפוכה. על פי אותה מטאפורה אם אדם נוצר ע"י אבולוציה קל וחומר ששעון נוצר ע"י אבולוציה.
 

isza

New member
שעונים לא עוברים אבולוציה

כיוון שהם לא מתרבים. אם היו השעונים מתרבים, ולתכונות שלהם היתה השפעה על הסיכויים שלהם לשרוד ולעמיד צאצאים שעונים, אז הם כן היו עוברים אבולוציה. אם לדוג' לשעון מדויק יותר יחסית לשעונים אחרים, היו גם יותר סיכויים לשרוד ולהעמיד צאצאים, אז היתה התכונה הזאת מתפשטת באוכלוסיה ו"משתלטת" על המאגר הגנטי ואחרי הרבה דורות הייתה רואה שכל האוכלוסיה של השעונים פועלת בצורה מדויקת הרבה יותר. אגב, אולי המין "הומו סאפינס" נוצר ע"י אבולוציה, אבל אם אתה מסתכל על אדם בודד אתה יודע שהוא נוצר ע"י רביה. כאתה מסתכל על שעונים לדוג', הבעיה שלך היא לא לגלות איך התפתח מין של שעונים, אלא לגלות איך נוצר שעון בודד מסוים.
 

amitais

New member
הפרכת הטיעון מן התכנון

ההשוואה ניצבת על בסיס סמנטי - אם יש אובייקט מורכב חייב להיות מרכיב. אלא שכמובן זה לא בהכרח נכון - ההשוואה נסמכת רק על מבנה השפה האנושי, המותאם לצורה שבה אנחנו חושבים על עצמנו כעל יצורים שמרכיבים דברים כמו שעונים. מאין לנו שהיקום גם הוא פרי תכנון של מתכנן מודע? אין לנו שום הוכחה. הטיעון מהתכנון מציב בעיה חמורה נוספת בפני כל מי שמאמין באלוהים (או כל ישות מתכננת מודעת) אם האנלוגיה תקפה, הרי שהמתכנן אינו בהכרח כל יכול ונקי מטעויות תכנון, כמו שאדריכלים ושענים אנושיים אינם נקיים מטעויות. יותר מזאת - בתכנון מכשירים מורכבים משתתפים בד"כ יותר ממתכנן אחד - האם הטיעון תומך בריבוי אלים? ובסופו של דבר, הבעיה הקשה ביותר שמציב הטיעון בפני המאמין באל: אם קיומו של השעון כאובייקט מורכב מחייב את קיומו של מתכנן... הרי שקיומו של אובייקט מדהים כמו אלוהים, שמסוגל לתכנן וליצור יקום כה מורכב ומופלא, ודאי מחייב מישהו שתכנן ויצר את אלוהים... וכך עד נוצרת שורה של מתכננים ויוצרים עד אינסוף? יענה המאמין: לא, אלוהים היה שם תמיד, ללא יוצר. ובכן, אם אפשר להניח שאלוהים היה שם תמיד, ללא יוצר, ודאי אפשר להניח שגם היקום היה שם תמיד, ללא יוצר. משמע שלא צריך את אלוהים בסיפור.
 
זה מתאים לפורום אתאיזם ודת

אבל בקשר למה שאמרת, בכלל לא התייחסת לקטע של השעון, רק ברחת וניסיתי להתחמק על ידי שאלות על הבורא. נ.ב. א-רואים שאתה לא אובייקטיבי ומושפע מאתר חופש לכן הצגת דבריך הינם סתירה, ורק ניסיון להראות שאמנותך צודקת. ב-אני מציע שתעביר זאת לפורום אתאיזם ודת.
 

amitais

New member
כן התייחסתי

א. בדוק את דבריי: אמרתי אובייקט מורכב, זהו השעון. ב. מה הקשר לאובייקטיביות או לאתר חופש? תאמין או לא, הייתי אתאיסט עוד לפני שקם אתר חופש. מדובר בדיון ראציונלי, אין פה אף אחד אובייקטיבי. ג. מי שלא מתייחס לגופו של עניין זה אתה, שמאשים אותי ב"השפעות". ד. בבקשה, נסה להתייחס לגופו של עניין אם אתה מתכוון לענות לי בפורום השכן.
 
בקושי התייחסת וגם זה באופן עקיף

א-בקשר ל"התיחסותך" "ההשוואה ניצבת על בסיס סמנטי"<----זה ההתייחסות היחידה שלך ואחרי זה הבאת רק שאלות על הבורא. ב-מעניין ,שאתה אומר זאת ,כי אתה הוא זה שהאשים אותי באי אובייקטיביות. ובכך ניסית כנראה לברוח מהדיון שלנו באבולוציה(על נושא הרבייה) ג-בקשר להשפעות, זה הסקתי על פי דבריך והכרותי עם אתר חופש, אם טעיתי סליחה. ד-למה לדון כאן אם זה בכלל לא הפורום הנכון? ולהזכירך אתה הוא זה ששביקש בדיון דומה לעבור לפורום אתאיזם ודת.
 

amitais

New member
השעון הוא רק דוגמא לטיעון

ואני מתמודד עם הטיעון.
 

אחר

New member
הבעיה היא משפטית

האיסור על לימוד הבריאתנות בנימוק של עירוב דת ומדינה הוא מיותר וגורם לכל הנסיונות להכניס את הסיפור הבראשיתי מהדלת האחורית. צריך ללמד את שני הגירסאות, בצורה בה יהיה ברור כי כל תיאוריה היא בעצם ביטוי לאג'נדה שונה. הסיפור הבריאתני מבוסס על דת ואמונה והסיפור האבולוציוני נבחן בכלים מדעיים. את הבחירה בין שתי הפרדיגמות צריך התלמיד בעצמו לקבל.
 
../images/Emo45.gif יש בזה משהו

והתלמיד גם יכול לקבל את שניהם, ולהתמודד עם הסתירה בין השניים בדרך שלו.
 
../images/Emo26.gif../images/Emo26.gif

ב-1628 לאחר שקיבל רשות מהאפיפיור, שקד גלילאו על כתיבתה של "השיחה על שתי שיטות-העולם הגדולות". ב-1630 גלילאו מקבל מאורבאן השמיני רשיון לפרסם את "השיחה". אף על פי שהספר פורסם ברשות הכנסיה, נאסר "השיחה" זמן קצר לאחר פרסומו. ב-1633 - 23 ביוני : הסאנט'אופיציו שברומא מאשר את האיסור על "השיחה" ודן את מחברה להתוודות ולמאסר. הספר הזה היה אמור להציג את שתי הגישות, האריסטוטלית(שהייתה מבוססת על פילוסופיה) והחדשה(שהייתה מבוססת על ניסויים מבוקרים ומדידות) כגישות שוות מבחינת נכונותן ובכך כאילו לא לשלול לגמרי את הגישה בה דגלה הכנסייה. לאחר הוצאת הספר, בו נראתה גישת הכנסייה עם הנימוקים המסורתיים, וגישת קופרניקוס, ברונו, גלילאו ואחרים עם הוכחות גשמיות ממשיות. שתי השיטות הוצגו אחת מול השנייה בהשוואה שהמסקנה ההכרחית ממנה הייתה שלילה רעיונית מוחלטת של דעת הכנסיה וקבלה עקרונית של שיטת הניסוי המבוקר, שיטה בה משתמש המדע עד היום. לאחר הוצאת הספר ופסילתו נערך המשפט המפורסם. ודרך אגב לכל אלו שטוענים כאן שתיאוריה היא אמונה לא בהכרח נכונה, אז שידעו שתאוריה מדעית נתונה לביקורת בניגוד לאחרות, ותיאוריה מדעית בניגוד לאחרות על מנת להחשב ככזאת צריכה לעבור מבחן סטטיסטי קפדני. וככל שנערכים יותר ניסויים התיאוריה הופכת להיות או יותר ויותר מדוייקת וספציפית או נופלת(אבולוציה של תיאוריה), וכאשר תיאוריה נכשלת במבחן סטטיסטי מתקבלת שיטה חדשה להסביר את הממצאים ולהכליל שאמורה לעמוד באותם הסטנדרטים. תיאוריית האבולוציה לא כשלה במבחן כזה מבחינת התפיסה הרעיונית שלה אף שהיא שינתה את פניה לאורך הזמן מאז היווצרה, בניגוד לתפיסות פילוסופיות שלא עומדות לביקורת ולמבחן סטטיסטי על הממצאים שלהן. תיאוריית האבולוציה הייתה יחסית כללית מאוד עם היווצרה מה שמנע ממנה ליפול כמו תיאוריות אחרות על התפתחות המינים ובמשך הזמן התהוותה יחד עם מדע הגנטיקה והפכה מדוייקת יותר ויותר ועל עקרונותיה מטופלים בהצלחה יחסית חולים במחלות נגיפיות שונות, וכיום האבולוציה והגנטיקה שלרוב הולכים יחדיו משמשים תת תחומים רבים אחרים במדע הביולוגיה כאשר מנגד התפיסה הפילוסופית חוץ מסיפוק צורך פסיכולוגי לא הביאה תועלת ממשית לאנושות.
 
לחלוטין לא מסכים עם המשפט האחרון

שלך. תפיסות פילוסופית ודתיות הביאו תועלות וגם נזקים. כמו כן, מדע וטכנולוגיה הביאו תועלות וגם נזקים (הרבה נזקים!!!) "חוץ מסיפוק צורך פסיכולוגי" ויש משהו יותר חשוב מזה? (מלבד הקיום הפיזי)
 

amni

New member
ההתפלספות בלמה את ההתפתחות המדעית

כאלף חמש מאות שנה. ההתפלספות לא יצרה שום מוצר עם תועלת בחיי היום יום. הרגשה טובה של התרוממות הנפש זה לא משהו חשוב והוא ניתן להשגה בדרכים שונות ופשוטות. המדע התחליל להתפתח בימי היוונים ואז עמד מלכת. הוא התפתח מחדש בערך משנת 1600 וב- 400 שנה הוא חולל שינויים עצומים באורח החיים, באורך החיים ובאיכותם.
 
למעלה