ארוך. אז מה ? זה מקובל כאן. לקרוא !
אני מנצל את הרוח החופשית יחסית שנושבת בפורום הזה כדי להתעקש על מספר עניינים שהועלו ונידונו מזויות שונות לאחרונה. הנושא שאולי הכי לא קשור לפורום אבל דווקא מדליק אותי הכי חזק הוא פסטיבל "בראשית" ודומיו. אז אני אעשה כל שביכולתי כדי להפוך אותו לרלוונטי לפורום, כך שלאף-אחד לא יהיה תירוץ להתחמק... (הי, דיפ או´שיין, ´סתכלי כאן, ההודעה הזו היא גם תגובה לדבריך !...) אבל בעצם אני אתחיל בעניין אחר, קטן אך חשוב. * ניו אייג´ *. אפשר לומר עליו הרבה דברים. אני רוצה לצמצם. אני רוצה להתייחס לתופעה התרבותית, של חיפוש משמעות כמו גם חיפוש כלים להתמודדות בתורות וגישות שנדמה היה כי רק לפני זמן מועט הצליחה הקידמה לדחוק (לא שאני מצדד בקידמה). תרבות הניו-אייג´ היא תת-תרבות צריכה. לעיתים קרובות היא כמעט "הדבר האמיתי", אבל היא לעולם אינה מגיעה לשם. זו תרבות שמטרתה לספק את הרצונות ואת השאיפות של הפרט, או לעזור לו לגלות שיש לו כאלה, או לעזור לו לממש אותם. אבל קוד הפעולה הבסיסי שלה מותאם לקוד המערבי המקובל : מעיין גירסה מושאלת ומעוותת של "חוק שימור האנרגיה והחומר". היינו, תמורת כל מה שאת רוצה לקבל, את צריכה לתת. הניו-אייג´ מתבטא בידע שמועבר תמורת כסף. הוא מתבטא גם בחומרים ומכשירים שמועברים גם הם תמורת כסף, אבל לאלה כמעט איני מתייחס; זו בפירוש הרמה הנמוכה ביותר - אנשים שמשתמשים באביזרים חיצוניים (קריסטלים, קטורת, קלפים...) כדי לבטא את "רוחניותם". קחו לדוגמא את ה"רייקי". אני זוכר מה שמה של הגברת ה"מערבית" שקיבלה את הידע הזה מהמאסטר היפני, אבל זה לא משנה : ההחלטה שלה, שרייקי ינתן תמיד תמורת כסף, כיוון שהאדם המערבי אינו יודע להעריך נתינה ללא תמורה, ואינו מסוגל בעצם פשוט לקבל, היא איומה. היא אומללה. היא מאמללת. ואה, כן... היא גם מעשירה את חשבון הבנק של המרכז לרייקי שהיא יסדה. פסטיבל בראשית, פסטיבל שנטיפי, בומבמלה, סגול, וחבריהם, הם בעיני אויב ממשי. בפסטיבלים הללו המארגנים מוכרים לציבור מוצרים שיענו על צורכיהם הנפשיים. אולם המלכודת כאן הרבה יותר קשה לאיתור מבשיווק מוצרים פיסיים, כיוון שכאן משווקים לנו תורות שמטרתן המוצהרת הרי היא לענות על צרכים נפשיים ורוחניים, למלא (או ליצור...) ריק. אז למה אני מתעקש שהדבר רע ? כיוון שאין שום קשר בין מה שהמארגנים מגישים ללקוחות כ"תוכן", לבין המציאות שהם מקיימים בפועל. אחד בפה ואחד בלב. מי שרוצה להשתתף בפסטיבל כזה, מתחיל בלשלם סכום כסף לרכישת כרטיס. סכום גדול. גדול עד כדי כך שהוא גורם לאנשים לא להגיע. בתוך המתחם עצמו הוא יצטרך לשלם סכומים נוספים כדי להשתתף בפעילויות שונות, כדי לאכול, כדי לקבל שירותים שונים. בהקשר זה, יכולים המארגנים לחייך אל ה"משתתף" : "אחי, תשתחרר, אתה לא רואה שאתה לא צריך את הכסף, האטצ´מנט הזה ?". אבל אם האדם הזה אכן יפנים את הרעיון, הוא לא ישתתף בפסטיבל הבא כי הוא לא יוכל לקנות כרטיס ! אח"כ מגיע עניין האחריות. בעצם, באי הפסטיבל משתתפים בו באופן חלקי ביותר : הם באים ומקבלים שירות. הם לעולם אינם נותנים שירות. מדוע להם ? הם את חלקם עשו (שילמו עבור כל השירותים). וכשאנשים חשים שאין להם אחריות כלפי מה שקורה, קורים דברים מאוד לא יפים. למשל, הם מלכלכים מבלי לתת את הדעת לכך (יש מי שינקה). הם גם מתעוורים. הם לא רואים את נותני השירות, שמועסקים ע"י המארגנים. הם לא שמים לב שאיש האבטחה במגרש החנייה מתנהג בגסות ואפילו בבריונות. ושהוא עומד בשמש כבר הרבה זמן. מה אכפת להם ? הם באו להינות בתוך המתחם, והוא לא קשור לחויה שלהם. הוא בחוץ. מאחורי הקלעים. אותו הדבר "מלאכי השנטיפי". איזה כיף שהם קיימים. מגניב לאללה. הרבה יותר מגניב לחשוב מה לבקש מהם מאשר לחשוב שהחבר´ה האלה שבאו לכאן בהתלהבות, באו בעצם לעבודה, ועם כל הסימפטיה שלהם לתפקיד, הבטיחו להם תנאים מסויימים - ולא קיימו. הם מאבדים את הרגישות. בכל רגע ורגע מוצע להם היצע נרחב של סדנאות, מוסיקה, חוויות חדשות. הידע שנצבר בכל התורות הללו המוצעות לכל דורש בפסטיבל, גורס תמיד כי יש להתמיד פרק זמן כלשהו עם תרגול כלשהי (ורצוי מאוד מבלי לערבב עם תרגולים אחרים) כדי לראות אם מתחברים לתרגול ומה תוצאותיו. אבל משום מה בפסטיבל שוכחים זאת. (נו, הרי זה ברור : אנחנו רוצים לעשות כאן "הפנינג" רוחני. הארה לכל פועל !, כל אחד ע"פ דרכו). הם לועגים לתרבות. איך אפשר לשווק טקסים שיבטיים ? - איך ? אדם שמנסה להתחבר בצורה כ"כ שיטחית לטקסים של תרבות זרה, ולו רק כדי לזכות בניצוץ של קשר חדש עם עצמו (או עם אחרים - מניע מוכר להסתובבות בפסטיבלים כאלה), לועג לעצמו, לועג להיקשרים שבתוכם חי, וכמובן - לועד להיקשרים שאיפשרו וגרמו ליצירת אותם הטקסים בהם הוא משתתף. ולא, אדם שמשתתף ב"טקס שיבטי" לא הופך אף לרגע להיות חלק משבט. התאכזבתם ? - אבל ככה זה. שבטים הם קצת יותר מגובשים, ומתאפיינים במבנה, בקיום יומיומי, ובמחוייבות של ממש. כדאי מאוד מאוד להזכר מה המקור של הפסטיבלים האלו. אז נראה משהו טוב בהרבה : למשל, הכנסים של שבטי משפחת הריינבואו (Rainbow family of living light). כינוס (Gathering) כזה, הינו פתוח לחלוטין. אין צורך לשלם. המארגנים, הם אנשים שהתנדבו לשאת בעול הארגון, אבל משימתם לא תצלח ללא שיתוף פעולה מצד המשתתפים. המארגנים דואגים למציאת המקום, לפרסום התאריך, לתיאום עם המשטרה, לאספקה סדירה של מיים ומצרכי מזון. אלו הן הכנות של "לפני". מתחם הפסטיבל עצמו מוקם "בשבוע הקמה" (Seed Camp) ע"י המקדימים להגיע. מתחם הפסטיבל יושב לקדמותו (המפגשים נערכים במקומות מבודדים בטבע פראי בד"כ) ע"י המאחרים להשאר (Cleanup). לאורך כל תקופת הפסטיבל (בארץ - שבוע-שבועיים, בד"כ) כל צרכי המחנה מסופקים ע"י המשתתפים. המטבח המספק מזון לכולם מופעל ע"י המשתתפים; כסף למצרכים נתרם באופן שוטף ע"י המשתתפים; שירותי רפואה ניתנים ע"י המשתתפים; טיפול בביוב ובאשפה מתבצע ע"י המשתתפים; סדנאות מועברות ע"י המשתתפים (אני אישית נכחתי בסדנת רייקי 1 שמסטר לרייקי העביר *חינם*); והמוסיקה, כמובן... כל ההחלטות המתקבלות במחנה (כל יום מתקיימות שיחות שכולם מוזמנים לקחת בהן חלק) מתקבלות רק בקונצנזוס מלא. כן, מדובר גם על החלטות אופרטיביות מיידיות. וכן, מדובר בקונצנזוס של מאות אנשים. הקוד ההתנהגותי המקובל במחנה נובע מאותו עקרון קונצנזוס : אם מישהו עושה משהו שמפריע למישהו אחר, יש כאן בעיה כי הקונצנזוס נפגע. צריך לבדוק מה יש לעשות כדי להפגיעה בקונצנזוס תיעלם. מדובר על אירוע שנמשך חודש (ובמקומות אחרים בעולם אף יותר), אף אחד לא מרוויח ממנו שקל, ואנשים חווים בו נתינה, אחריות, קבלה, שחרור. ההשתתפות, נטילת החלק בפסטיבל הזה, להיות חלק מהקהילה הזו היא חוויה רוחנית בפני עצמה. נ.ב. אנשים ערומים הם בטח לא מראה נדיר בכינוס כזה. אבל על עירום - בהודעה נפרדת...
אני מנצל את הרוח החופשית יחסית שנושבת בפורום הזה כדי להתעקש על מספר עניינים שהועלו ונידונו מזויות שונות לאחרונה. הנושא שאולי הכי לא קשור לפורום אבל דווקא מדליק אותי הכי חזק הוא פסטיבל "בראשית" ודומיו. אז אני אעשה כל שביכולתי כדי להפוך אותו לרלוונטי לפורום, כך שלאף-אחד לא יהיה תירוץ להתחמק... (הי, דיפ או´שיין, ´סתכלי כאן, ההודעה הזו היא גם תגובה לדבריך !...) אבל בעצם אני אתחיל בעניין אחר, קטן אך חשוב. * ניו אייג´ *. אפשר לומר עליו הרבה דברים. אני רוצה לצמצם. אני רוצה להתייחס לתופעה התרבותית, של חיפוש משמעות כמו גם חיפוש כלים להתמודדות בתורות וגישות שנדמה היה כי רק לפני זמן מועט הצליחה הקידמה לדחוק (לא שאני מצדד בקידמה). תרבות הניו-אייג´ היא תת-תרבות צריכה. לעיתים קרובות היא כמעט "הדבר האמיתי", אבל היא לעולם אינה מגיעה לשם. זו תרבות שמטרתה לספק את הרצונות ואת השאיפות של הפרט, או לעזור לו לגלות שיש לו כאלה, או לעזור לו לממש אותם. אבל קוד הפעולה הבסיסי שלה מותאם לקוד המערבי המקובל : מעיין גירסה מושאלת ומעוותת של "חוק שימור האנרגיה והחומר". היינו, תמורת כל מה שאת רוצה לקבל, את צריכה לתת. הניו-אייג´ מתבטא בידע שמועבר תמורת כסף. הוא מתבטא גם בחומרים ומכשירים שמועברים גם הם תמורת כסף, אבל לאלה כמעט איני מתייחס; זו בפירוש הרמה הנמוכה ביותר - אנשים שמשתמשים באביזרים חיצוניים (קריסטלים, קטורת, קלפים...) כדי לבטא את "רוחניותם". קחו לדוגמא את ה"רייקי". אני זוכר מה שמה של הגברת ה"מערבית" שקיבלה את הידע הזה מהמאסטר היפני, אבל זה לא משנה : ההחלטה שלה, שרייקי ינתן תמיד תמורת כסף, כיוון שהאדם המערבי אינו יודע להעריך נתינה ללא תמורה, ואינו מסוגל בעצם פשוט לקבל, היא איומה. היא אומללה. היא מאמללת. ואה, כן... היא גם מעשירה את חשבון הבנק של המרכז לרייקי שהיא יסדה. פסטיבל בראשית, פסטיבל שנטיפי, בומבמלה, סגול, וחבריהם, הם בעיני אויב ממשי. בפסטיבלים הללו המארגנים מוכרים לציבור מוצרים שיענו על צורכיהם הנפשיים. אולם המלכודת כאן הרבה יותר קשה לאיתור מבשיווק מוצרים פיסיים, כיוון שכאן משווקים לנו תורות שמטרתן המוצהרת הרי היא לענות על צרכים נפשיים ורוחניים, למלא (או ליצור...) ריק. אז למה אני מתעקש שהדבר רע ? כיוון שאין שום קשר בין מה שהמארגנים מגישים ללקוחות כ"תוכן", לבין המציאות שהם מקיימים בפועל. אחד בפה ואחד בלב. מי שרוצה להשתתף בפסטיבל כזה, מתחיל בלשלם סכום כסף לרכישת כרטיס. סכום גדול. גדול עד כדי כך שהוא גורם לאנשים לא להגיע. בתוך המתחם עצמו הוא יצטרך לשלם סכומים נוספים כדי להשתתף בפעילויות שונות, כדי לאכול, כדי לקבל שירותים שונים. בהקשר זה, יכולים המארגנים לחייך אל ה"משתתף" : "אחי, תשתחרר, אתה לא רואה שאתה לא צריך את הכסף, האטצ´מנט הזה ?". אבל אם האדם הזה אכן יפנים את הרעיון, הוא לא ישתתף בפסטיבל הבא כי הוא לא יוכל לקנות כרטיס ! אח"כ מגיע עניין האחריות. בעצם, באי הפסטיבל משתתפים בו באופן חלקי ביותר : הם באים ומקבלים שירות. הם לעולם אינם נותנים שירות. מדוע להם ? הם את חלקם עשו (שילמו עבור כל השירותים). וכשאנשים חשים שאין להם אחריות כלפי מה שקורה, קורים דברים מאוד לא יפים. למשל, הם מלכלכים מבלי לתת את הדעת לכך (יש מי שינקה). הם גם מתעוורים. הם לא רואים את נותני השירות, שמועסקים ע"י המארגנים. הם לא שמים לב שאיש האבטחה במגרש החנייה מתנהג בגסות ואפילו בבריונות. ושהוא עומד בשמש כבר הרבה זמן. מה אכפת להם ? הם באו להינות בתוך המתחם, והוא לא קשור לחויה שלהם. הוא בחוץ. מאחורי הקלעים. אותו הדבר "מלאכי השנטיפי". איזה כיף שהם קיימים. מגניב לאללה. הרבה יותר מגניב לחשוב מה לבקש מהם מאשר לחשוב שהחבר´ה האלה שבאו לכאן בהתלהבות, באו בעצם לעבודה, ועם כל הסימפטיה שלהם לתפקיד, הבטיחו להם תנאים מסויימים - ולא קיימו. הם מאבדים את הרגישות. בכל רגע ורגע מוצע להם היצע נרחב של סדנאות, מוסיקה, חוויות חדשות. הידע שנצבר בכל התורות הללו המוצעות לכל דורש בפסטיבל, גורס תמיד כי יש להתמיד פרק זמן כלשהו עם תרגול כלשהי (ורצוי מאוד מבלי לערבב עם תרגולים אחרים) כדי לראות אם מתחברים לתרגול ומה תוצאותיו. אבל משום מה בפסטיבל שוכחים זאת. (נו, הרי זה ברור : אנחנו רוצים לעשות כאן "הפנינג" רוחני. הארה לכל פועל !, כל אחד ע"פ דרכו). הם לועגים לתרבות. איך אפשר לשווק טקסים שיבטיים ? - איך ? אדם שמנסה להתחבר בצורה כ"כ שיטחית לטקסים של תרבות זרה, ולו רק כדי לזכות בניצוץ של קשר חדש עם עצמו (או עם אחרים - מניע מוכר להסתובבות בפסטיבלים כאלה), לועג לעצמו, לועג להיקשרים שבתוכם חי, וכמובן - לועד להיקשרים שאיפשרו וגרמו ליצירת אותם הטקסים בהם הוא משתתף. ולא, אדם שמשתתף ב"טקס שיבטי" לא הופך אף לרגע להיות חלק משבט. התאכזבתם ? - אבל ככה זה. שבטים הם קצת יותר מגובשים, ומתאפיינים במבנה, בקיום יומיומי, ובמחוייבות של ממש. כדאי מאוד מאוד להזכר מה המקור של הפסטיבלים האלו. אז נראה משהו טוב בהרבה : למשל, הכנסים של שבטי משפחת הריינבואו (Rainbow family of living light). כינוס (Gathering) כזה, הינו פתוח לחלוטין. אין צורך לשלם. המארגנים, הם אנשים שהתנדבו לשאת בעול הארגון, אבל משימתם לא תצלח ללא שיתוף פעולה מצד המשתתפים. המארגנים דואגים למציאת המקום, לפרסום התאריך, לתיאום עם המשטרה, לאספקה סדירה של מיים ומצרכי מזון. אלו הן הכנות של "לפני". מתחם הפסטיבל עצמו מוקם "בשבוע הקמה" (Seed Camp) ע"י המקדימים להגיע. מתחם הפסטיבל יושב לקדמותו (המפגשים נערכים במקומות מבודדים בטבע פראי בד"כ) ע"י המאחרים להשאר (Cleanup). לאורך כל תקופת הפסטיבל (בארץ - שבוע-שבועיים, בד"כ) כל צרכי המחנה מסופקים ע"י המשתתפים. המטבח המספק מזון לכולם מופעל ע"י המשתתפים; כסף למצרכים נתרם באופן שוטף ע"י המשתתפים; שירותי רפואה ניתנים ע"י המשתתפים; טיפול בביוב ובאשפה מתבצע ע"י המשתתפים; סדנאות מועברות ע"י המשתתפים (אני אישית נכחתי בסדנת רייקי 1 שמסטר לרייקי העביר *חינם*); והמוסיקה, כמובן... כל ההחלטות המתקבלות במחנה (כל יום מתקיימות שיחות שכולם מוזמנים לקחת בהן חלק) מתקבלות רק בקונצנזוס מלא. כן, מדובר גם על החלטות אופרטיביות מיידיות. וכן, מדובר בקונצנזוס של מאות אנשים. הקוד ההתנהגותי המקובל במחנה נובע מאותו עקרון קונצנזוס : אם מישהו עושה משהו שמפריע למישהו אחר, יש כאן בעיה כי הקונצנזוס נפגע. צריך לבדוק מה יש לעשות כדי להפגיעה בקונצנזוס תיעלם. מדובר על אירוע שנמשך חודש (ובמקומות אחרים בעולם אף יותר), אף אחד לא מרוויח ממנו שקל, ואנשים חווים בו נתינה, אחריות, קבלה, שחרור. ההשתתפות, נטילת החלק בפסטיבל הזה, להיות חלק מהקהילה הזו היא חוויה רוחנית בפני עצמה. נ.ב. אנשים ערומים הם בטח לא מראה נדיר בכינוס כזה. אבל על עירום - בהודעה נפרדת...