אשכול שאלות 25/11/18

Assiduous

New member
המילה "אשרי"

ניסיתי להתחקות אחרי האטימולוגיה של המילה "אַשְׁרֵי" (אשרי העם, אשרי יושבי ביתך ועוד), וקליין כותב שכפי הנראה מדובר בצורת הרבים של אֶשֶׁר. חיפשתי באתר מפעל המילון ההיסטורי ומצאתי תיעוד אחד בסך הכל לצורה כזאת, וגם טיב אופי המקור שם אינו ברור.

המון שאלות צצו לי על האטימולוגיה המוזרה של המילה העברית המסקרנת הזאת:

1. האם יש צורה דומה של קֶטֶל שהופכת ל-קַטְלֵי? ככל הידוע לי צורת הרבים הנסמכת היא מסתיימת באופן דומה: אופנים > אופני, מורים > מורי. לכן הטענה שאָשָר (צורת יחיד!) תהפוך ל"אשרי" נשמעת קצת מוזרה לכאורה.

2. האם יש תיעוד לריבוי של אושר בצורת הרבים הנפרדים מהתקופה ההיא? והאם האם מדובר בש"ע ספיר?

3. האם בכלל יש קשר בין אושר לאשרי או שמדובר בסוג של ידידי שקר? אולי למילה הזאת במקורה יש משמעות אחרת?

4. האם יש מילת תואר או ש"ע יחיד במשקל של "אשרי"?
 
תשובות

  1. אֶבֶן, אבנים, אַבְנֵי המקום; אֶשֶׁר, אשרים, אַשְׁרֵי האיש.
  2. לא שאני יודע. מניח שלא.
  3. לפי קליין יש קשר. אפשר להתווכח.
  4. לא הבנתי את השאלה.
 

Assiduous

New member
תודה איתי

על התשובות.
&nbsp
1. למה להניח שהייתה קיימת צורה כזאת כשצורת ריבוי של אושר מיותרת ולא קיימת? לא יותר נכון וקל להוכיח שהמילה הזאת לקוחה משפה אחרת?
&nbsp
3. מה הן הטענות האפשריות כלפי דעתו של קליין?
&nbsp
4. התכוונתי לשאול אם יש שם תואר במשקל קַטְלֵי (כמו אשרי).
 
1.

  1. כי על פי המשקל זו צורת רבים, ומבחינה סמנטית ניכר הקשר ל"באָשרי כי אשרוני בנות", "קמו בניה ויאשרוה בעלה ויהללה", "ותֹמכיה מאֻשר" וכיוצא באלה.
  2. יש במילונו שלושה ערכים שונים לשורש אש"ר, הוא מקשר את "אשרי" לאשר2, ואפשר לדון אם לא לקשר לאשר3 (שאותו הוא מקשר לשורש שר"ר. וכבר דנו כאן לא מזמן על "יישר כוח" בהקשר זה). וגם אפשר לדון אם אשר2 ואשר3 הם אכן הומונימיים כפי שסבור קליין או שמקורם אחד.
  3. יש שמנקדים את המילה "קלפי" בצירי ואז היא נשמעת דומה (אבל היא לא קשורה כמובן ל"אשרי").
 

Assiduous

New member
תודה רבה על התשובה

3. איזה שם תואר "קלפי" קיים? אני מכיר רק שם עצם כזה עם שתי אפשרויות ניקוד כאלה. שאלתי על שם תואר.
 
זה שם עצם כמובן

בהודעה הראשונה שאלת על שם תואר או שם עצם ביחיד.
קלפי היא שם עצם (אבל ייתכן שהיא מנוקדת בחיריק, ואז אינה דומה).
יש גם שם עצם נוסף המסתיים ב- ey במשקל אחר, והוא המילה "לילֵי" (לילי שבתות) שיש הטוענים שהיא צורת יחיד קדומה במשמעות "לילה". וכבר היה לנו דיון על כך כאן בעבר. גם לזה אין קשר ל"אשרי", כמובן.
 

Mits Petel

New member
יש גם תשרי

וגם במילה זו שמעתי בילדותי הגייה המסתיימת בחיריק (tishri) אצל ספרדים זקנים.
 

Assiduous

New member
הכוונה שלי הייתה ל"אשרִי" ("אשרי יושבי ביתך")

צירי שמבוטאת כחיריק.
 
האם זה שייך גם ל-כָּל נִדְרֵי וֶאֱסָרֵי וּשְׁבוּעֵי

וְנִדּוּיֵי וַחֲרָמֵי וְקוּנָמֵי וְקוּנָחֵי וְקוּנָסֵי
או שזה עניין נפרד לגמרֵי ?

א. הוז-חטי
 
זו צורת רבים בארמית הבבלית ולכן לא רלוונטית.

הדיון הוא על צורת יחיד.
גם המילים "לגמרֵי" או "כלפֵּי" מקורן בצורת הרבים.
 
מתנצל, אך אינני בטוח: מי לידינו יתקע כי אשרי אין מקורה בצורת

רבים?
תודה רבה! וסליחה אם טחו עיניי מראות דבר ברור.
 
השתלשלות הדברים בשרשור:

  1. אסי פתח את השרשור בציטוט ממילונו האטימולוגי של קליין שטוען ש"אשרי" הוא צורת רבים.
  2. אסי רצה לדון בשאלה האם הקביעה של קליין הכרחית, והאם לא ניתן להבין את "אשרי" כצורת יחיד. לצורך כך, שאל אסי אם יש מילים אחרות שנשקלות באותו משקל בצורת היחיד.
  3. השבנו שיש מעט מאוד מילים כאלה, ואין להן קשר ל"אשרי".
 
למעלה