אתחיל מהסוף: בהודעתי הקודמת השתמשתי במלה "ידיעה" בשני מובנים
לעיתים התכוונתי ב"ידיעה" אל יֵדַע (knowledge), אבל לעיתים התכוונתי בה אל הפעולה המנטאלית של הידיעה (כלומר התכוונתי אל ה-gerund של הפועל know), וציפיתי מהקוראים שיצליחו לברור את כוונתי לפי ההקשר. למשל, כשציינתי את "הידיעה (הסוביקטיבית)" של מחבר השולחן ערוך, התכוונתי אל "ידיעתו את הדבר". במובן הזה - כל ידיעה היא סוביקטיבית - ממש כמו כל חוויה אחרת: רצייה, זכירה, הרגשה, חלימה, וכדומה.
לגבי שאלתך החדשה: "לא הראית שום אספקט הלכתי שינמק את הופעתה של פיסת הידע הנידונה בספר מהסוג הזה": זאת טענה חדשה, שלא אליה התיחסתי בדבריי הקודמים, שכמובן התיחסו רק לטענתך הקודמת: "שלפחות מנקודת מבטו של מרן יש משהו אמיתי באמונות אלו.
שהרי אם לדידו ישנן שעות היותר ראויות לתחנונים אזי שישנן שעות שאינן כאלו, כלומר שהפרקטיקה לא מקיימת את ייעודה המלא באותם זמנים". לגבי טענתך הקודמת הנ"ל - עניתי אפוא, שאכן - בכפוף אל מה שמחבר השולחן ערוך ידע (או חשב שידע) על שעות התחלפות אשמורות הליל - יוצא (שהוא חשב) כי, הפרקטיקה - של השכמה כדי להתחנן - אינה ממלאת את יעודה באותם זמנים! נכון, אבל באיזו פרקטיקה מדובר? הרי כבר בהודעתי הקודמת היבהרתי, שלא מדובר בפרקטיקה הלכתית! אז עכשיו אתה מעלה טענה חדשה: "לא הראית שום אספקט הלכתי". על זה נאמר: "טענו חיטים ושאלו על שעורים"; אני הידגשתי שמדובר בפרקטיקה לא הילכתית, אז אתה שואל אותי על אספקט הלכתי...
אלא אם כן התכוונת לשאול שאלה אחרת (אשר משום מה לא היתה מנוסחת כדבעי): למה מחבר השולחן ערוך דן גם בפרקטיקת-התחנונים הנ"ל, למרות שהיא לא פרקטיקה הלכתית (אלא יותר פרקטיקה "חסידית"). אבל זה כבר נושא אחר, שלא קשור לנושאו של השירשור הזה. השירשור הזה דן בכך שבשולחן ערוך יש איזכורי אמונות תפלות (שים לב: הנושא לא היה על איזכורי פרקטיקות אלא על איזכורי אמונות), אז על כך הגבתי - שהאיזכור שלהן בשולחן ערוך הוא אינסטרומנטאלי בלבד - ושהוא אינו מעיד שהאדם הדתי אמור להאמין בהן (גם אם נניח שהמחבר עצמו כן האמין בהן). מאידך, לגבי עצם השאלה החדשה שאותה התכוונת להעלות כעת (אם אכן אליה התכוונת), לגבי הצורך שמצא מחבר השולחן ערוך להזכיר בתוך ספרו ההלכתי את הפרקטיקה ה"חסידית" - הבלתי הלכתית - המומלצת למי שמשכים "להתחנן" (ולא לצאת ידי חובת תפילה): ראשית יש לציין שבשולחן ערוך יש עוד כמה איזכורי פרקטיקות חסידיות, שאגב לא בהכרח קשורים לסוגיית האמונות התפלות: למשל, בחלק אורח חיים סימן קס"ט סעיף א', כותב השולחן ערוך: "ומידת חסידוּת הוא ליתן לו מכל מין ומין" (למרות שלפי ההלכה לא צריך לעשות זאת); יתר על כן, הפרקטיקות הלא הלכתיות אשר לעיתים (נדירות אמנם) מוזכרות בשולחן ערוך, יכולות להיות אפילו פרקטיקות חילוניות נטו: למשל, שם בסימן תנ"ו סעיף א - מתאר השולחן ערוך בפרוטרוט את הפרקטיקה ההנדסית המומלצת להשגת כמות מים שניפחם הוא בדיוק ארבעים ושלוש ביצים ושליש ביצה. יתר על כן: תופעה כזו, של איזכור פרקטיקות בלתי הלכתיות בתוך ספרים שייעודם המקורי הוא הלכתי נטו, יכולה להימצא אפילו ביד החזקה של הרמב"ם: הרמב"ם - לא רק שלא נמנע מלתת שם מדי פעם כמה עיצות רפואיות, אלא לעיתים הוא אפילו נתן שם איזו מילת-שבח בדיעבדית - על ביצוען המוצלח של אי-אילו פרקטיקות רפואיות מומלצות - כלומר אחרי שהן כבר הספיקו להתבצע ע"י הקורא! ראה למשל ביד החזקה, הילכות דיעות ד, ב: "ואם רָחַץ בחמין אַחַר שֶׁיָּגַע, הרי זה טוב"; וראה עוד שם ד יז: "ואם רחץ בשמן במרחץ בימות הגשמים אחרי שישתטף, הרי זה טוב". כל זה מעלה אפוא שאלה כללית ורחבה הרבה יותר (בלי שום קשר לסוגיית האמונות התפלות): מה עושים אותם איזכורים (נדירים אמנם) של פרקטיקות בלתי הלכתיות, בתוך ספרים הלכתיים כמו השולחן ערוך.וכמו היד החזקה (ולמעשה גם בעוד כמה ספרים הלכתיים). התשובה היא, שכל האיזכורים הנדירים הללו - אשר כמובן אינם מעידים על הכלל - הנם בסך הכל מעין הערות שוליים; בימינו, נוהגים להציג הערות כאלה בשולי הדף, אבל בימיהם - טרם המצאת הרעיון הגאוני של "הערות שולים" - נתנו אותן בתוך גוף הטקסט (נכון שזה נוהג קצת כאוטי אבל זה היה הנוהג).