אתמול היה דיון מעניין בערוץ 10,

דוVשה

New member
אתמול היה דיון מעניין בערוץ 10,

באיזה תוכנית עם ילדים. ולמרות שהמנחה נכנסה באיזה ילד אחד והתקילה אותו כל הזמן [זנותית ביותר] הועלתה שם שאלה. מדוע, לדעתכם, אין הרבה אנשים שזוכרים/יודעים/מבינים/מקיימים וכו' את תשעה באב ולעומת זאת, יום הושאה ידוע וברור לכולם? מה ההבדל, לדעתכם [כל גורם מתווך שעולה בדעתכם (גיל,דת,אוניברסאליות וכו')] בין הידיעה הקולקטיבית והברורה של יום השואה לעומת תשעה באב?
 

noosh

New member
נראה לי שהתקופה

כאילו, תשעה באב הוא אירוע מהתנ"ך שקרה לפני אלפי שנים, בעוד שהשואה הרבה יותר קרובה אלינו. חלק מהסבים והסבתות שלנו היו שם, המדינה שלנו הוקמה ישר אחרי, זה קיים פה באוויר תמיד, זה תמיד צף למעלה איכשהו. ט' באב, בהתחשב בעבודה שעבר כלכך הרבה זמן מאז, לא ממש ככה. מה גם שליום צום וספרי תנ"ך יש קונוטציות דתיות (בכל זאת, זה יום אבל דתי, אאל"ט), ועם כל עניין הדת במדינה, כפיה דתית וכפיה חילונית וכל הקרעים בעם בנושא הזה, די ברור שזה לא ירגיש קולקטיבי כמו השואה, שאין לה ניחוח דתי ואין ביום השואה מחויבות של תפילה וצום.
 

דוVשה

New member
לדעתך המודעות לשואה תהיה קיימת תמיד?

הדור שהיה בשואה לאט לאט נעלם. וזה מכאיב ועצוב, אבל אם מדובר על גורם התקופה אז גם השואה תהיה [בעוד כמה שנים, בעוד כמה פחות אנשים (סליחה על בחירת המילים, זו אשמת רעות שאני מדברת שחור לפעמים)] משהו שקרה לפני אלפי שנים. תשעה באב מסמל את חורבן בית המקדש, אומנם הוא קרה לפני אלפי שנים אבל זה גם מסמל הרג וחורבן של מיליוני אנשים. המרכיבים של שני הארועים המזעזעים האלו לא דומים במאה אחוז אבל יש נקודות השקה, ותשעה באב הוא דיי רחוק מהתודעה הקולקטיבית של אחוז נכבד באוכלוסיה. ואומנם עברו אלפי שנים מאז, אבל גם מהשואה יעברו, בסופו של דבר, אלפי שנים.
 

דוVשה

New member
אצלך?

יש לך מאפיינים אחרים, מלבד הומור, שיכולים למשוך המון קליינטים, זה כן.
 

noosh

New member
עניין של הטמעה ועניין של קולקטיביות

על ט' באב לומדים בשיעור תנ"ך בהכנה לבגרות, ועל השואה, טוב, לומדים השיעורי היסטוריה במשך שנה שלמה, אבל עזבי את זה, יש טקס וצפירה וטיולים לפולין. אם השואה תזכר ככה גם בעוד אלף שנים? אני לא יודעת, אני משערת שלא *ככה*, אבל אני בהחלט חושבת שההטמעה והזכרון של השואה מחוזק הרבה יותר בתודעה, ולכן גם יהיה לו קשה יותר לדהות. ועניין הקולקטיב - כמו שאמרתי, מעצם היותו ט' באב יום אבל דתי, ויום תענית, הוא "נקלע" בעל כורחו לשסעים האלו בעם בין הדתים לחילונים. ומה לעשות שיש אנשים שכל דבר עם ניחוח טיפה מסורתי עושה להם חשק לאכול חזיר, ומה לעשות שאנשים עם יותר מדי רצון לכפות את עצמם גורמים, עם הכפיה שלהם, לחוסר הקשבה, ומה לעשו תשאנשים נוטים לראות משהו כזה, שיש בו הרבה מעבר ללא-לאכול 25 שעות ולתפילה, הרבה היסטוריה, ערכים ומסרים שאפשר לקחת אותם לתשומת הלב גם בלי לצום. אנשים לא רואים את זה כי עניין הדת קופץ ראשון, בעוד שהשואה לא מזוהה עם הדת, אלא עם העם. ולצערנו, במדינה כמו שלנו ועם עם כמו שלנו ועם דת כמו שלנו, ההגדרות האלה של "דת" ו"מדינה" ו"עם" הן יותר מדי מורכבות וסובייקטיביות.
 

רעוּת

New member
טיולים לפולין ../images/Emo6.gif

לטיול יצאנו את בירקנאו מצאנווווווו על גבעת האפר במערבבבבבב
 

Remedy Lane 9

New member
ואם כבר

א'- אושוויץ ב' זה בירקנאו ג'- גרמני נועז מהי ד' זוהי דלת הכניסה לתא הגז! וכו' וכו...'
 
למעלה