את מי נשאיר ללא תמיכה וסיוע?

Diana M

New member
את מי נשאיר ללא תמיכה וסיוע?

אני רוצה לשתף אתכם בדילמה שצפה ועלתה היום בפגישה שלי עם צוות חינוכי של חטיבת ביניים בעיר בה אני עובדת. אך אין היא אופיינית רק לצוות זה אלא חוזרת על עצמה כמעט כל העת. והדילמה היא כדאיות חלוקת משאבים. כעת כאשר נערכים לקראת שנה"ל תשס"ג הנושא בולט ביותר. כיום בניגוד למה שהיה מקובל בעבר לכל בית ספר רגיל יש מכסת שעות זכאות אוטומטית המגיעה ממשרד החינוך ובאמצעותה בית הספר אמור לתת למענה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בדרך כלל נוצרת בעיית "השמיכה הקצרה" למי נותנים קודם? לתלמידים ליקויי למידה אשר מסוגלים בעזרת סיוע מתאים להרים את הראש ולהיות אפילו תלמידים בינוניים ומעלה בכתה. או לתלמידים חלשים ביותר שחלקם הם בוגרי כתות חינוך מיוחד אשר יצאו משם לא דווקא כי היו המלצות מקצועיות לכך אלא כי ההורים התנגדו, אחרים הם תת משיגים על קשים, על רקע סוציואקונומי, על רקע ריגשי וסיבות רבות נוספות. תמצית הענין היא שבחלוקה גסה נוצרות שתי קבוצות מרכזיות כאלה שהסיוע יתן תפוקות יחסית לרמה הנדרשת בבית הספר, ואלה הם בעיקר תלמידים ליקויי למידה אך מתפקדים. והקבוצה האחרת היא קבוצה הרבה יותר קשה שיצרה פערים גדולים מאוד ובדרך כלל מאופיינת גם בבעיות התנהגות ושם התוצרים יהיו הרבה יותר נמוכים, אך עדיין קיימים יחסית לכל ילד באופן אישי. לי יש כמובן דעה משלי בנושא, אך חשוב לי לשמוע את דעתכם ועמדתכם, אנשי מקצוע והורים כאחד. הרגישו נח לשאול גם שאלות הבהרה. תודה, דיאנה
 

א תי

New member
יש לי דוגמא אישית

אצלנו בבית ספר, יש כל שנה את אותם הדיונים. מי "ינצל" יותר את המשאבים השונים. התלמידים ברמה הגבוהה שיכולים להגיע לרמה גבוהה עוד יותר, או לתלמידים ברמה נמוכה יותר, לתת להם יותר סיכויים. הכיתה שקיבלתי השנה מוגדרת כהכיתה ברמה הנמוכה ביותר בבי"ס, והתקדמות התלמידים איטית מאד. כשהוצע לי הכיתה בסוף שנה שעברה, הסכמתי לקבל אותה רק בתנאי שיהיה לי תמיד 2 סייעות בכיתה לאורך כל היום (ביה"ס עובד עד 17:00 כל יום). למרות שחלוקת הצוות היא בעיה קשה בבי"ס, המנהלת הסכימה, ותוך חודשיים, התלמידים עשו קפיצה בתפקוד שלהם, מרשימה שאפילו בתל"א שלהם, קיוויתי שייקח להם שנה לפחות להגיע אליה. פתאום הכיתה שלי כבר לא נחשבת כקשה כל כך, ואנשים מוכנים לעבוד בה, כאשר פעם, היו צריכים להתחנן לאנשים להיכנס לשם. בקיצור,אני חושבת שהתוספת של איש צוות רוב שעות היום (כמובן שלא יצא כל היום...),ממש תרמה להתקדמות הכיתה, ואולי התלמידים שלי אף פעם לא יגיעו להישגים המרשימים של הכיתות הגבוהות יותר, אבל מבחינת התקדמות, הם בהחלט היכיחו לנו שאם קצת השקעה מצידנו, אנחנו יכולים לעזור להם לעשות קפיצה גדולה!
 

Diana M

New member
תהליכי קבלת החלטות

האם תוכלי לספר אתי כיצד נערך תהליך קבלת ההחלטות לגבי חלוקת המשאבים בבית הספר ומי היה שותף לתהליך זה? דיאנה
 

א תי

New member
קבלת ההחלטות...

אכן נושא קצת בעייתי. ההחראית ה"גדולה" היא המנהלת שלנו, והיא מקבלת את ההחלטות ביחד עם המחנכות וצוות המטפלים. אם יש בקשות מיוחדות של ההורים, הן גם נלקחות בחשבון. בקשר לטיפולים שונים (אומנות, תנועה, מוסיקה, חיות...), כל מחנכת ממלאה שאלון בסוף השנה שאלון לגבי התלמידים שלה, עם הערכת השנה, ובקשות לשנה הבאה +נימוקים. המטפלות יושבות אח"כ ביחד, ומחלקות את התלמידים לפי הצרכים שלהם, ולפי הערכה מי יפיק יותר ממה. החלוקה היא לא שווה, אלאל ממש מנסה לענות לצרכים של כל תלמיד, כאשר ממש עוברים תלמיד תלמיד ומחליטים מה מתאים לו. בקשר לחוגים שונים (סוסים, בריכה, וראייטי, תנועה, אתגרים), כל כיתה מקבלת 2, כאשר עושים מחשבה כוללת מה מתאים יותר לכלל הכיתה. במשך השנה, ניתן לעשות שינויים אינדיבידואלים, אם מתברר שתלמיד מסויים יפיק במיוחד מחוג אחר... בקשר לצוות, יש קודם חלוקה שווה של סייעות, ולאחר מכן, לפי צרכי הכיתה (מחנכת עם המנהלת מנהלות "משא ומתן" יש תגבורים שונים. כל התהליך מאוד דינמי, ויש כל הזמן שינויים, כאשר המחשבה הראשונה היא תמיד מה טובת התלמידים, ואיך הם יפיקו (לא בהכרח לאן הם יגיעו - המטרה באומנות אינה לעשות את העבודות הכי יפות, אלא מי ימצא את הדרך להתבטא, מי יהנה וכו´...) כרגיל, יצא לי ארוך...
 
למעלה