באוצר מתלבטים לגבי הסבסוד: האם מחיר הדלק יזנק בשבוע הבא?

דיברגנט חדש

Well-known member

עלותו של סבסוד מחיר הדלק מגיעה כבר ליותר ממיליארד שקל מתחילת השנה וכיום ההפחתה עומדת על 89 אגורות עד סוף אוגוסט. צמצומה או ביטולה יכול לחסוך לקופת המדינה מאות מיליונים - אך אז הדלק יתייקר משמעותית. אלו האפשרויות שעומדות בפני האוצר - וכך יושפעו האינפלציה והחלטת הריבית​

בצמרת משרד האוצר התקיימו בימים האחרונים וגם היום דיונים לגבי אם ובאיזה שיעור להמשיך את סבסוד הדלק, ש"עלותו" מגיעה כבר מאז יולי אשתקד לשני מיליארד שקלים ורבע ומאז הקמת הממשלה הנוכחית 1.1 מיליארד שקל מחודש ינואר ועד אוגוסט 2023.
אם במשרד האוצר יצמצמו את הסבסוד, מחיר הדלק בתחנות עלול לזנק בסוף השבוע הבא, והתייקרות חריגה של הדלק ב-1 בספטמבר עשויה להשפיע על החלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל אם להעלות ב-4 בספטמבר את הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז לשיעור של 5%.
המשך הסבסוד יעלה עוד מאות מיליוני שקלים בחודש לקופת המדינה, כאשר מגמת גביית המיסים מצויה ממילא בירידה ניכרת בחודשים האחרונים, מה שגורם לגידול בגירעון בתקציב, שכבר צפוי לעבור החודש את היעד שנקבע לשנה כולה.

כיום מסובסד הדלק בתחנות ב-89 אגורות של הפחתת מס הדלק - ועומד גיום על 6.86 שקלים, לאחר עלייה באגורה אחת בראשית חודש אוגוסט. אלמלא הפחתה זו היה מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי מגיע בתחנות ל-7.75 שקל. יצוין שהסבסוד בשיעור הזה נכון עד לסוף החודש, בעוד תשעה ימים. אם הסבסוד במלואו לא יימשך, יישאר סבסוד עד לסוף דצמבר של 13 אגורות בלבד, דהיינו שרק מהסיבה הזאת יעלה מחיר הדלק ב-76 אגורות בסוף השבוע הבא.

יש לציין כי בשל העלייה המשמעותית בשער הדולר בשבועות האחרונים, לצד עלייה מסוימת – לפי שעה – במחירי הנפט בעולם, בהשוואה למחיר החבית לסוף חודש יולי, עלול מחירו האובייקטיבי של ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי לעלות - גם אם הפחתת המס תישאר זהה. אלא אם כן תחול בימים הקרובים תפנית - מחיר הנפט יפחת ושער הדולר יחזור לסביבת 3.70 שקלים, לעומת סביבת 3.78-3.80 שקלים השבוע.

הקשר בין הדלק והריבית​

כעת קיימות מספר אפשרויות שנבחנות במשרד האוצר, כאשר ככל הידוע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מעודכן בנושא על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שכן נושא מחיר הדלק הוא מאוד מרכזי בתחום יוקר המחיה:
• להותיר את הסבסוד במס הדלק בעינו, בסכום של 89 אגורות, מה שיגרום כנראה לייקור הדלק בתחנות בכמה עשרות אגורות כבר בסוף השבוע הבא, נוכח העלייה בשער הדולר והתייקרות מסוימת של הנפט בשווקים בעולם בחודש האחרון.
• הפחתת הסבסוד בכמה עשרות אגורות, למשל כמו שהיה בעבר, מ-89 אגורות לחצי שקל בלבד על כל ליטר, מצב שייקר את הדלק בתחנות בשיעור ניכר של יותר ממחצית השקל.
• לסבסד את הדלק בשיעור גבוה יותר מ-89 אגורות כדי למנוע כל שינוי במחיר גם בחודש ספטמבר, תוך עלות נוספת של לפחות רבע מיליארד שקל בחודש לתקציב המדינה.
• ביטול כל סבסוד מס הדלק, חוץ מ-13 אגורות שהוחלט לסבסד בהם את הדלק עד לסוף שנת 2023. המשמעות: ייקור ליטר דלק ביותר משקל אחד כבר בסוף השבוע הבא, ככל הנראה מצב שלא יהיה.
• קבלת החלטה על ייקור הדלק בתחנות במלוא המחיר (חוץ מ-13 אגורות), אך סבסוד הדלק לתעשייה, מצב שהיה קיים בעבר הרחוק. לא נראה שזה יקרה כעת.

בסקירת הנפט השבועית של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן. מודגש כי קיימת בשבוע האחרון בלימה מסוימת של העלייה במחירי הנפט ומחיר חבית נפט מסוג BRENT ירד לכ-85.6 דולרים לחבית, עדיין גבוה מאשר בסוף החודש שעבר. אולם, ד"ר בפמן מעריך שירידה בשווי הדולר בעולם עלולה לחדש את העלייה במחירי הנפט, בנוסף לעובדה שמלאי הנפט של ארה"ב ירד מאוד בעת האחרונה.

החל מיום שישי הקרוב, ה-25 בחודש, ועד ל-29 בחודש, יעקבו במשרד האנרגיה, כמדי חודש במשך חמישה ימים, אחר מחירי הנפט ושער הדולר, ועל פיהם יקבעו בסוף החודש מה יהיה מחיר ליטר דלק בישראל החל ביום שישי בשבוע הבא.

החלטה על ביטול חלק מהסובסידיה - ולכן ייקור של הדלק - עשויה להשפיע על הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להעלות את הריבית הבסיסית במשק בעוד פחות משבועיים, ב-4 בספטמבר. זאת, משום שלהתייקרות מחיר הדלק יש השפעה ניכרת על כלל המחירים במשק.

הגדלת הסבסוד עשויה להשפיע על אי העלאת הריבית, לאור התמתנות מסוימת באינפלציה לאחרונה ובעיקר אם השקל ישוב ויתחזק מעט מול המטבעות הזרים לפני מועד החלטת הריבית, מצב שיקטין את הסיכוי לליבוי קרוב של האינפלציה.
 

דיברגנט חדש

Well-known member

עלותו של סבסוד מחיר הדלק מגיעה כבר ליותר ממיליארד שקל מתחילת השנה וכיום ההפחתה עומדת על 89 אגורות עד סוף אוגוסט. צמצומה או ביטולה יכול לחסוך לקופת המדינה מאות מיליונים - אך אז הדלק יתייקר משמעותית. אלו האפשרויות שעומדות בפני האוצר - וכך יושפעו האינפלציה והחלטת הריבית​

בצמרת משרד האוצר התקיימו בימים האחרונים וגם היום דיונים לגבי אם ובאיזה שיעור להמשיך את סבסוד הדלק, ש"עלותו" מגיעה כבר מאז יולי אשתקד לשני מיליארד שקלים ורבע ומאז הקמת הממשלה הנוכחית 1.1 מיליארד שקל מחודש ינואר ועד אוגוסט 2023.
אם במשרד האוצר יצמצמו את הסבסוד, מחיר הדלק בתחנות עלול לזנק בסוף השבוע הבא, והתייקרות חריגה של הדלק ב-1 בספטמבר עשויה להשפיע על החלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל אם להעלות ב-4 בספטמבר את הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז לשיעור של 5%.
המשך הסבסוד יעלה עוד מאות מיליוני שקלים בחודש לקופת המדינה, כאשר מגמת גביית המיסים מצויה ממילא בירידה ניכרת בחודשים האחרונים, מה שגורם לגידול בגירעון בתקציב, שכבר צפוי לעבור החודש את היעד שנקבע לשנה כולה.

כיום מסובסד הדלק בתחנות ב-89 אגורות של הפחתת מס הדלק - ועומד גיום על 6.86 שקלים, לאחר עלייה באגורה אחת בראשית חודש אוגוסט. אלמלא הפחתה זו היה מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי מגיע בתחנות ל-7.75 שקל. יצוין שהסבסוד בשיעור הזה נכון עד לסוף החודש, בעוד תשעה ימים. אם הסבסוד במלואו לא יימשך, יישאר סבסוד עד לסוף דצמבר של 13 אגורות בלבד, דהיינו שרק מהסיבה הזאת יעלה מחיר הדלק ב-76 אגורות בסוף השבוע הבא.

יש לציין כי בשל העלייה המשמעותית בשער הדולר בשבועות האחרונים, לצד עלייה מסוימת – לפי שעה – במחירי הנפט בעולם, בהשוואה למחיר החבית לסוף חודש יולי, עלול מחירו האובייקטיבי של ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי לעלות - גם אם הפחתת המס תישאר זהה. אלא אם כן תחול בימים הקרובים תפנית - מחיר הנפט יפחת ושער הדולר יחזור לסביבת 3.70 שקלים, לעומת סביבת 3.78-3.80 שקלים השבוע.

הקשר בין הדלק והריבית​

כעת קיימות מספר אפשרויות שנבחנות במשרד האוצר, כאשר ככל הידוע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מעודכן בנושא על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שכן נושא מחיר הדלק הוא מאוד מרכזי בתחום יוקר המחיה:
• להותיר את הסבסוד במס הדלק בעינו, בסכום של 89 אגורות, מה שיגרום כנראה לייקור הדלק בתחנות בכמה עשרות אגורות כבר בסוף השבוע הבא, נוכח העלייה בשער הדולר והתייקרות מסוימת של הנפט בשווקים בעולם בחודש האחרון.
• הפחתת הסבסוד בכמה עשרות אגורות, למשל כמו שהיה בעבר, מ-89 אגורות לחצי שקל בלבד על כל ליטר, מצב שייקר את הדלק בתחנות בשיעור ניכר של יותר ממחצית השקל.
• לסבסד את הדלק בשיעור גבוה יותר מ-89 אגורות כדי למנוע כל שינוי במחיר גם בחודש ספטמבר, תוך עלות נוספת של לפחות רבע מיליארד שקל בחודש לתקציב המדינה.
• ביטול כל סבסוד מס הדלק, חוץ מ-13 אגורות שהוחלט לסבסד בהם את הדלק עד לסוף שנת 2023. המשמעות: ייקור ליטר דלק ביותר משקל אחד כבר בסוף השבוע הבא, ככל הנראה מצב שלא יהיה.
• קבלת החלטה על ייקור הדלק בתחנות במלוא המחיר (חוץ מ-13 אגורות), אך סבסוד הדלק לתעשייה, מצב שהיה קיים בעבר הרחוק. לא נראה שזה יקרה כעת.

בסקירת הנפט השבועית של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן. מודגש כי קיימת בשבוע האחרון בלימה מסוימת של העלייה במחירי הנפט ומחיר חבית נפט מסוג BRENT ירד לכ-85.6 דולרים לחבית, עדיין גבוה מאשר בסוף החודש שעבר. אולם, ד"ר בפמן מעריך שירידה בשווי הדולר בעולם עלולה לחדש את העלייה במחירי הנפט, בנוסף לעובדה שמלאי הנפט של ארה"ב ירד מאוד בעת האחרונה.

החל מיום שישי הקרוב, ה-25 בחודש, ועד ל-29 בחודש, יעקבו במשרד האנרגיה, כמדי חודש במשך חמישה ימים, אחר מחירי הנפט ושער הדולר, ועל פיהם יקבעו בסוף החודש מה יהיה מחיר ליטר דלק בישראל החל ביום שישי בשבוע הבא.

החלטה על ביטול חלק מהסובסידיה - ולכן ייקור של הדלק - עשויה להשפיע על הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להעלות את הריבית הבסיסית במשק בעוד פחות משבועיים, ב-4 בספטמבר. זאת, משום שלהתייקרות מחיר הדלק יש השפעה ניכרת על כלל המחירים במשק.

הגדלת הסבסוד עשויה להשפיע על אי העלאת הריבית, לאור התמתנות מסוימת באינפלציה לאחרונה ובעיקר אם השקל ישוב ויתחזק מעט מול המטבעות הזרים לפני מועד החלטת הריבית, מצב שיקטין את הסיכוי לליבוי קרוב של האינפלציה.

המחיר יעלה מעל 7 שקל לליטר? סבסוד מס הדלק יוארך אך יוקטן ל-95 אגורות

במוצ"ש יתעדכן מחיר הדלק (6.94 שקלים לליטר כיום), ובשל התייקרות הנפט ועלייה בשער הדולר, הוא אמור לעלות משמעותית. כדי למתן את העלייה שר האוצר שוב יאריך את הפחתת המס בחודש בעלות של 172 מיליון שקל - למרות התנגדות בכירי משרדו בשל הפגיעה בגביית המיסים שגם כך מתחת לציפיות. מאז אפריל אשתקד עלות הסבסוד עומדת כבר על יותר מ-3 מיליארד שקלים​

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יאריך בחודש נוסף את הפחתת המס על הדלק שעומדת כיום על שקל לליטר. לפי הצו החדש שפורסם אמש (רביעי) להערות הציבור, ההפחתה תעמוד על 95 אגורות לליטר באוקטובר. המהלך, שעלותו 172 מיליון שקלים נוספים בהפסד מיסים לקופת המדינה נועד למנוע עלייה משמעותית במחיר הדלק בחצות הלילה שבין שבת לראשון. מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי כיום הוא 6.94 שקלים, ובשל התייקרות הנפט ועליית שער הדולר ייתכן שיחצה את הרף של שבעה שקלים.

מחיר הנפט בעולם הגיע באמצע החודש עד לכ-96 דולר לחבית, אולם ירד בימים האחרונים ושערו אתמול (רביעי) נע סביב 91 דולר לחבית. עם זאת, מחיר זה גבוה בכ-10% ממחיר החבית הממוצע בחודש שעבר. שער הדולר עלה גם הוא מ-3.8 לפני חודש ל-3.84 שקלים אתמול - עליה של כאחוז.
מזה קרוב לשנה וחצי מופחת המס על הדלק בשיעורים שונים, תחילה ביוזמת שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן ומאז ראשית השנה ממשיך בדרך זו גם שר האוצר הנוכחי סמוטריץ'.
ההפחתה במס על הדלק נעה בכל חודש בין כמה עשרות אגורות לבין שקל שלם - ההפחתה הנוכחית, שהייתה בשיעור שיא זה תקופה קצרה גם באמצע הקיץ שעבר, בממשלה הקודמת.

"רוצים למנוע מעגל קסמים של התייקרויות"​

אולם, המשך הפחתת שיעור המס על הדלק גורם לירידה בהכנסות ממיסים לאחרונה בסכומים הנעים סביב רבע מיליארד שקלים בחודש. בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' מבקשים להמשיך בהפחתת המס, בצמרת משרד האוצר מתנגדים להמשך הסבסוד.
הסיבה היא שמזה חודשים אחדים נרשמת ירידה חדה בגביית המסים בשל ההאטה בפעילות המשק, ועלות ההנחה במס על הדלק מאז אפריל אשתקד מסתכמת כבר בכשלושה מיליארד שקלים, וצפויה להגיע לאובדן הכנסות מצטבר של כארבעה מיליארד שקלים עד סוף שנת התקציב 2023.


גורם ממשלתי בכיר אמר כי הפחתת המס נדרשת כדי למנוע מעגל קסמים של התייקרויות במשק, כולל החשמל, המים, הייצור במפעלים, ההובלה ועוד. "עליית מחיר הדלק הוא קטליזטור מרכזי שעלול לעודד אינפלציה והתנהגות נכונה של הממשלה תמשיך להיות בלימת העלייה ככל הניתן", אמר הגורם הבכיר בממשלה.

ההכנסות מהמיסים השונים על הדלק (מס קניה, בלו, מע"מ) היו אמורות להסתכם השנה ביותר מ-22 מיליארד שקל, לאחר שכבר קוזזו בתחזית האוצר במידת מה לקראת המשך הקיזוז במס. כעת הציפיות הן שהמיסים על הדלק, מאחר שסבסוד המס הולך וגדל, יסתכמו בכ-20 מיליארד שקל בלבד השנה.

העלייה במחירי הנפט בעולם נקשרת להפחתת ייצור מסוימת בסעודיה, תחזיות לייצור גבוה יותר שאינן מתממשות בניגריה, אי יציבות פוליטית בלוב שמאיימת על ייצור הנפט העתידי בה, עליה בשימוש בדלק בסין וגידול ניכר בשימוש בדלק מטוסים השנה. לעומת זאת, ההאטה בפעילות הכלכלית בעולם וגידול בתפוקת הנפט בארה"ב לאחרונה מקזזים חלק מהסיבות הללו.
 

פולגאר

Well-known member

המחיר יעלה מעל 7 שקל לליטר? סבסוד מס הדלק יוארך אך יוקטן ל-95 אגורות

במוצ"ש יתעדכן מחיר הדלק (6.94 שקלים לליטר כיום), ובשל התייקרות הנפט ועלייה בשער הדולר, הוא אמור לעלות משמעותית. כדי למתן את העלייה שר האוצר שוב יאריך את הפחתת המס בחודש בעלות של 172 מיליון שקל - למרות התנגדות בכירי משרדו בשל הפגיעה בגביית המיסים שגם כך מתחת לציפיות. מאז אפריל אשתקד עלות הסבסוד עומדת כבר על יותר מ-3 מיליארד שקלים​

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יאריך בחודש נוסף את הפחתת המס על הדלק שעומדת כיום על שקל לליטר. לפי הצו החדש שפורסם אמש (רביעי) להערות הציבור, ההפחתה תעמוד על 95 אגורות לליטר באוקטובר. המהלך, שעלותו 172 מיליון שקלים נוספים בהפסד מיסים לקופת המדינה נועד למנוע עלייה משמעותית במחיר הדלק בחצות הלילה שבין שבת לראשון. מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי כיום הוא 6.94 שקלים, ובשל התייקרות הנפט ועליית שער הדולר ייתכן שיחצה את הרף של שבעה שקלים.

מחיר הנפט בעולם הגיע באמצע החודש עד לכ-96 דולר לחבית, אולם ירד בימים האחרונים ושערו אתמול (רביעי) נע סביב 91 דולר לחבית. עם זאת, מחיר זה גבוה בכ-10% ממחיר החבית הממוצע בחודש שעבר. שער הדולר עלה גם הוא מ-3.8 לפני חודש ל-3.84 שקלים אתמול - עליה של כאחוז.
מזה קרוב לשנה וחצי מופחת המס על הדלק בשיעורים שונים, תחילה ביוזמת שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן ומאז ראשית השנה ממשיך בדרך זו גם שר האוצר הנוכחי סמוטריץ'.
ההפחתה במס על הדלק נעה בכל חודש בין כמה עשרות אגורות לבין שקל שלם - ההפחתה הנוכחית, שהייתה בשיעור שיא זה תקופה קצרה גם באמצע הקיץ שעבר, בממשלה הקודמת.

"רוצים למנוע מעגל קסמים של התייקרויות"​

אולם, המשך הפחתת שיעור המס על הדלק גורם לירידה בהכנסות ממיסים לאחרונה בסכומים הנעים סביב רבע מיליארד שקלים בחודש. בעוד שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' מבקשים להמשיך בהפחתת המס, בצמרת משרד האוצר מתנגדים להמשך הסבסוד.
הסיבה היא שמזה חודשים אחדים נרשמת ירידה חדה בגביית המסים בשל ההאטה בפעילות המשק, ועלות ההנחה במס על הדלק מאז אפריל אשתקד מסתכמת כבר בכשלושה מיליארד שקלים, וצפויה להגיע לאובדן הכנסות מצטבר של כארבעה מיליארד שקלים עד סוף שנת התקציב 2023.


גורם ממשלתי בכיר אמר כי הפחתת המס נדרשת כדי למנוע מעגל קסמים של התייקרויות במשק, כולל החשמל, המים, הייצור במפעלים, ההובלה ועוד. "עליית מחיר הדלק הוא קטליזטור מרכזי שעלול לעודד אינפלציה והתנהגות נכונה של הממשלה תמשיך להיות בלימת העלייה ככל הניתן", אמר הגורם הבכיר בממשלה.

ההכנסות מהמיסים השונים על הדלק (מס קניה, בלו, מע"מ) היו אמורות להסתכם השנה ביותר מ-22 מיליארד שקל, לאחר שכבר קוזזו בתחזית האוצר במידת מה לקראת המשך הקיזוז במס. כעת הציפיות הן שהמיסים על הדלק, מאחר שסבסוד המס הולך וגדל, יסתכמו בכ-20 מיליארד שקל בלבד השנה.

העלייה במחירי הנפט בעולם נקשרת להפחתת ייצור מסוימת בסעודיה, תחזיות לייצור גבוה יותר שאינן מתממשות בניגריה, אי יציבות פוליטית בלוב שמאיימת על ייצור הנפט העתידי בה, עליה בשימוש בדלק בסין וגידול ניכר בשימוש בדלק מטוסים השנה. לעומת זאת, ההאטה בפעילות הכלכלית בעולם וגידול בתפוקת הנפט בארה"ב לאחרונה מקזזים חלק מהסיבות הללו.
יישאר ללא שינוי:
 

דיברגנט חדש

Well-known member
יישאר ללא שינוי:
האם, לדעתכ/ם, המלחמה תשפיע על מחיר הדלק מחר בחצות|?|
הרי, אנו רגילים שכל חודש יש דחייה ביוקר הדלק, אך האם, עכשיו, יש לסמוטריץ' את היכולת להמשיך את הקו שלו|?|
 

פולגאר

Well-known member
האם, לדעתכ/ם, המלחמה תשפיע על מחיר הדלק מחר בחצות|?|
הרי, אנו רגילים שכל חודש יש דחייה ביוקר הדלק, אך האם, עכשיו, יש לסמוטריץ' את היכולת להמשיך את הקו שלו|?|
 

פולגאר

Well-known member
 
למעלה