באמת מה הקטע הזה של לתת?

ש ו נ י

New member
באמת מה הקטע הזה של לתת?

כל הזמן מדברים על לתת ולתת ומה שאת/ה נותן חוזר אליך - כי את/ה המקור... ובכן... מה שאני נותנת לא בהכרח חוזר אליי בדיוק אמרתי משו ל
בקשר לזה אני כל הזמן מוצאת את עצמי ביחסים בהם אני נותנת כל הזמן ולא מקבלת כלום, או מקבלת מה שאני לא רוצה, וכשאני מבקשת מה שאני רוצה - הצד השני מתקפל (לא רק ביחסים זוגיים) ואני מרגישה כאילו מסתכלים עליי כעל האמא של כולם או משו. אמנם מתיחסים אלי כאל אדם חכם שאפשר לקבל ממנו עצות...... אבל חלס, גמני רוצה לקבל. כשאני מבקשת, אני מקבלת לשלוש דקות, ובד"כ מה שאני לא רוצה/צריכה (לא תמיד אמנם, לפעמים אני כן מקבלת) ובגדול - אני תמיד מגיעה ליחסים לא מאוזנים, לא שוויוניים, לא הדדיים וזה כואב לי. נכון. קשה לי לקבל. אבל למה זה שיש אנשים שהם נותנים ויחסית לא מי יודע מה מקבלים? אני גם רוצה לקבל כלומר... אני באמת שלא נותנת כדי לקבל אבל בגדול כלומר... בעולם, ולא בהכרח מהאדם הספצ' שאני נותנת לו - אני לא כ"כ מקבלת. אומרים שהנתינה צריכה להיות בלי לרצות בלי לבקש בלי לצפות... FINE אבל..... הלווווווו מה אתי? אז מה אני לא מבינה פה?
 
סיפור אמיתי על אישה קשת יום.

היא וילדיה היו ממש על קו העוני. זוג אחד שהיתה להם מכונית ישנה של דודה שנפטרה ורצו בהתחלה למכור אבל החליטו שלא למכור, תרמו את זה לאשה קשת היום בימקום. כעבור שנה, בערב ראש השנה פגשה אותה אשה קשת יום את הזוג הזה בבית הכנסת. שאלה אצלם מה שלומם? סיפרה להם שהיא מאד מרוצה מהמכונית, זה מאד מקל עליה ועל ילדיה. סיפרו לה ששבוע לאחר שהם נתנו לה את המכונית במתנה, הם זכו בהגרלה במכונית חדשה. נתינה זה גם לקבלה ולא רק כבסיפור (האמיתי!), אלא אדם שנותן מקבל. הוא מקבל הנאה. הוא מקבל התעלות רוחנית. הוא מקבל שכר בדרכים שונות בעולם הזה ובבא. הוא מקבל משהו שהוא יזכור לעד. אדם שלוקח מאחרים מרגיש בושה. ככה אנחנו בנויים. הפרייר הוא מי שלא נותן.
 

ש ו נ י

New member
תודה על תגובתך

הנקודה היא זו - אני מקבלת מהנתינה אבל כשאני רוצה לקבל גם אני חשה שאין מי שייתן ולא, אני לא מצפה לנתינה בתמורה או משו כזה בלי קשר ועם קשר לנתינה שלי אני מרגישה ש... שחסר מוטיב ההדדיות והקבלה (שלי) במערכות יחסים וכשאני רוצה/מבקשת לקבל ישנה התקפלות קלה, או שאני פשוט לא מקבלת את מה שאני רוצה וצריכה זה הכל
 

גריני

New member
דוגמא?

את יכולה לתת דוגמא למשהו שקיבלת ולא בדיוק התאים לך? ובאותה הזדמנות, שאת כבר מחטטת בפנים ומחפשת דוגמאות - תנסי אולי בכל זאת להיזכר במשהו שקיבלת וכן התאים לך? כן היה טוב?
 

ש ו נ י

New member
אבל אוףףףףףף הרגע כתבתי תגובית וגם

שלחתי. אז איפה היא? אוףףףףףףףף תכלס מדי פעם זורקים לי עצה טובה ומילות עידוד ואהבה אבל חלס זה טיפה בים וכלום יחסית למה שאני רוצה/צריכה אני מרגישה מרוקנת ולא מרגישה שאני יכולה לפנות לאנשים בחיים שלי בכלום, כי לכולם יש "נושאים בוערים" אלק פחחחחחח
 

ש ו נ י

New member
העיקר כשרוצים ממני משו... אני חייבת

יענו להיות שם בשבילם כשזה הפוך... הופה....... לא כ"כ כמו שאמרתי - אין הדדיות זה כאילו אני חייבת הכל וזה תנאי ליחסים ונעלבים לי אבל כשאני רוצה.. לא...... אני יענו ה.. גדולה או החזקה או כל מיני תארים לא מוצדקים שמדביקים לי רק כדי להתחמק מלהצטרך לתת יענו אני פשוט נימס לי מזה לא מדובשם ולא מעוקצם ולא מכלום שלהם נימס! כבר עדיף להיות לבד מאשר להיות ביחסים שאתה ביחד ומרגיש לבד/בודד בכל זאת לפחות אני עם עצמי, ועם עצמי יש לי יחסים הדדיים
 

גריני

New member
הבנתי אותך....

אז מה שאני חושבת זה שאת באמת לא צריכה, לא חייבת לאף אחד שום דבר! את צריכה קודם כל לעצמך - לתת לעצמך! לאהוב את עצמך! ולתת לאחרים - כשמתאים לך, כשזה בא מרצונך המלא. כל נתינה אחרת ממילא איננה באמת נתינה. אז אולי תתחילי בלתת לעצמך את הזכות שלא לתת לאחרים.... מה את אומרת? ותמשיכי בלתת לעצמך פינוקים? כמו למשל אמבטית קצף ארוכה ומפנקת.. או לקחת את עצמך לסרט טוב - עם קופסת פופקורן גדולה (שלא צריך לחלוק אותה עם אפ'חד - כולה בשבילך)... את השאר תשלימי כבר לבד, מה דעתך, הולך?
 

ש ו נ י

New member
../images/Emo105.gif הממ גרין, תודה על העצות רק

ש.... תראי. אני לא איזו אמא לילדים שאין לי זמן לעצמי לפנק את עצמי. יש לי את כל הזמן שבעולם, ואין כמוני מי שיודעת לעשות לי צומי. הבעיה שכשאני עם עצמי (מה שאני משתדלת בד"כ להיות בסופו של יום, גם בגלל שאני מאוד מחבבת אותי ואת חברתי, וגם בגלל הסיבות שציינתי לעיל) ואני עושה לעצמי את כל מה שציינת, רק אני לא רוצה להיות רק עם עצמי. זה קצת לבד לא? כלומר, מדי הרבה לבד. ובודד. רק ש... עם אנשים לא תמיד הולך. כלומר ברוחשם אני מאוד אוהבת אנשים ואנשים מאוד אוהבים אותי והכל, רק ש... אמרתי - זה לא מאוזן וכשזה מגיע ליחסים, מה שכדאי לעשות בחיים לא?, כלומר - יחסים, אז זה בסוף לא מסתדר לשביעות רצוני ואני שבה לרצות להיות לבד. אני בכלל מצליחה להסביר את עצמי כמו שצריך?
 

גריני

New member
תגידי לי

יש מישהו שתמיד הולך לו עם אנשים? יש מישהו שאין לו אכזבות מאנשים? יש מישהו שרוצה תמיד להיות בחברה? יש מישהו רוצה תמיד להיות לבד? על מה אנחנו מדברות כאן? אני חושבת שעל החיים הנורמאליים - של כולנו.... את כותבת "ברוחשם אני מאוד אוהבת אנשים ואנשים מאוד אוהבים אותי"... ואני שואלת "מה יש לך, גב' לוין?".... מן מצברוח כזה? שבא לקטר? לילל? לשפוך קיטור? או קיי - קדימה - היום זה היום קיטורים בזיל הזול... וככה ברגע האחרון, לפני לוחצת על שלח/י - קפץ לי בראש איזה ידיד שהיה לי פעם מזמן, ואמר לי דבר אחד מאוד חכם: כשרע לך - חפשי תמיד למטה - את אלה שרע להם יותר ממך..... זה עוזר... לילה טוב (אני סוגרת הבאסטה להיום, נתראה מחר)
 
מותר שאלה אישית קצת../images/Emo35.gif../images/Emo2.gif

כאילו, אני קוראת את דברייך שוני ולא יכולה לעצור מלתהות, מה.. כאילו מה היא רוצה המתוקה הזו? נדמה לי לרגע שאת מבקשת חברת אנשים (ואני נזהרת מאד לפני שאני כותבת את זה) אבל נדמה לי שמשהו מונע ממך לפגוש את עצמך, להכיר בכוח שלך, בתוכך, כאילו לא להתעמת עם מה שיש שם בפנים..... יש מצב כזה? כאילו, את לא אמורה לענות לי, אלא רק לעצמך, הגם שאשמח לקרוא אותך כתמיד
 
ממש לא נכון.

עצה כזו תוביל לאנוכיות וכשבני זוג אנוכים, המערכת לא יכולה להתקיים. היא צריכה לעשות בדיוק להיפך. לתת ורק לתת בלי לחשוב על מה תקבל. הנתינה היא הסוג של חיי נישואים מאושרים וזוגיות מאושרת. רק נתינה.
 
נתינה אמיתית היא לא לשם קבלה

הקבלה היא מעצם הנתינה. אינך צריכה לחכות שיתנו לך בחזרה. הרי מי שנותן, נותן בהתאם לדרגתו ואם את לא מקבלת, זה מראה על דרגת מי שלא נתן. זה לא סותר את זה שאת צריכה לתת למרות הכל. מעצם הנתינה את מקבלת יותר מאשר מישהו אחר היה נותן לך. תראי למשל אצל אמא ותינוקה. תארי לך אם האמא היתה מחכה, שהתינוק ייתן לה גם? והאם האמא לא מרגישה נפלא רק מעצם הנתינה? ככה זה צריך להיות בין בני זוג. רק מי שמחפש איך לתת ולא איך לקבל יכול ליצור מערכת נישואים תקינה. אינך יכולה לדרוש מאחרים, רק מעצמך. כשאדם מחפש לקבל מאחרים, הוא בעצם לא ממש אוהב, כי אהבתו תלויה בדבר. ואהבה שתליה בדבר, חדל הדבר חדלה האהבה. לכן מאד מאד חשוב לבנות מערכת יחסים שמבוססת על נתינה, לא על קבלה. תראי אם תשימי לב לזה, שברגע שרק תתני ללא גבול ובלי לרצות כלום בחזרה, שמערכת היחסים תשתפר ממש, וגם בסוף תקבלי בחזרה כי מי שמקבל כל הזמן בלי שידרשו ממנו בחזרה, בסוף נותן כי מתפתח צורך כזה. עצתי לך - עשי נסיון. תני ללא הגבלה ובלי לרצות כלום בתמורה. כתבי לי עוד חודש לספר אם לא חל שינוי לטובה במערכת היחסים
 

גריני

New member
נשמה יתרה

כלי ריק - שאין בו דבר - האם יכול "לתת" משהו?.... כדי שמישהו יוכל לתת הוא צריך שיהיה בו משהו... אם את רוצה דוגמאות מדת ישראל, דווקא - אז הקבלה אומרת שאדם צריך לקבל על מנת לתת! (זה בניגוד ל-לקבל לעצמו בלבד - שזה לחם ביזיון). לא שאני חושבת שאם משהו כתוב באיזשהו מקום (כולל תורת ישראל...) - זה אוטומטית עושה את הכתוב לנכון! אהבה שתלויה או איננה תלויה בדבר לא קשורה בעניין הנתינה: אני אמורה לאהוב את הבן שלי בצורה שאינה תלויה בדבר... כלומר - גם אם יתחצף או יעשה דברים שאינם מקובלים עלי - אני צריכה לקבל אותו כפי שהוא. נתינה ללא גבול היא איננה אנושית ומרוקנת את הבנאדם. הדרך הנכונה לבני אנוש היא לשמור (פחות או יותר) על איזון בין נתינה לקבלה.
 

ש ו נ י

New member
סוכ"ס יש קצת כיוון של להבין כוונתי!

בדיוק זה העניין! תודה ירוקת!
תודה לכולם על כל התגוביות אבל גם לירוקת וגם ללוחם יש כיוון להבין מה אני אישית התכוונתי
 
קבלה ממישהו אינה ממלאה כלי ריק

להיפך, היא מרוקנת אותו עוד יותר. לא נעים לקבל, זה מעורר בושה. הרבה יותר נעים לנשמה כשנותנים. עצם הנתינה לאחרים היא זו הממלאה אדם. הקבלה אומרת שצריך לקבל על מנת לתת ולא בפירוש שאת נתת לו. מדובר על קבלה לשם נתינה כלומר, כשאדם רוצה לתת, אפילו שאינך רוצה לקבל (נאמר שונא מתנות יחיה) תקבלי רק כדי לאפשר לאדם אחר לתת. זה נאמר גם בקבלה לגבי תהליך הראשוני של היווצרות כלי. אהבה שאינה תליה בדבר היא אהבת אם לתינוקה, שלא משנה מה יעשה היא תאהב אותו (ברוב המקרים הנורמלים) לעומת אהבת התינוק לאם שזו אהבה שתלויה בדבר. בטל הדבר בטלה האהבה. תורתנו הקדושה מצווה על הילדים לכבד את הוריהם כי אין זה בא בטבעיות אולם היא אינה מצווה את ההורים לאהוב את ילדיהם. לו היית מבינה לאשורו את משמעות המילה "נתינה" לא היית טוענת שזה מרוקן. אתן דוגמא. נאמר שאדם מסויים רוצה לקנות לעצמו גלידה בכמה שקלים אחרונים שיש לו. ברגע שהוא בא לקנות גלידה הוא רואה פתאום הומלס ברחוב, שאין לו אפילו מה לשתות. הוא נותן את הכסף של הגלידה להומלס. איך לדעתך ירגיש אותו אדם? הוא ירגיש הרבה יותר נפלא מאשר לו אכל את הגלידה והשאיר את ההומלס לעצמו. למה? כי הוא נתן. עצם הנתינה היא הקבלה האמיתית. הנתינה מעוררת אהבה כלפי המקבל. היא מעוררת רצון לתת עוד. והנתינה ממלאת בסיפוק כזה שאי אפשר לקבל בשום דרך קבלה אחרת. לא סתם אומרים שיותר משהעגל אוהב לינוק הפרה אוהבת להניק. תחשבי על זה.
 
אהלנים שוני,גריני,../images/Emo24.gifלתת../images/Emo24.gif

אם נסתכל לרגע על המילה "נתן", נראה שניתן לקרוא אותה משני הכיוונים, ולא סתם, כי אכן כאשר אנו נותנים - אנו מקבלים. ייתכן ולא נקבל באותו רגע, או לא את מה שציפינו לקבל, ואולם אני חושבת, שכאשר אנו מצפים לתמורה, הרי שלא נתנו באמת מלכתחילה. אני מצרפת תגובה שכתבתי באותו נושא, זה מכבר בדיון שהועלה אצלנו בבית על הנושא הזה, ומקווה שתיהנו ממנו.
הפילוסוף הסיני הדגול לאו טסה כתב: "מילה של חסד יוצרת אמון, מחשבה של חסד יוצרת עומק, ומתת של חסד יוצרת אהבה".
מי מאיתנו לא היה פעם בסיטואציה הבאה: הולכים למסעדה עם חבר וכאשר מגיע הזמן לפרוע את החשבון, אנו רבים אחד עם השני, מי ישלם את החשבון. כל אחד מאיתנו נחוש בדעתו לשלם ומתחילה משיכת חבל, שבסופה אחד מאיתנו משלם.
הנתינה והלקיחה, שהם חלק טבעי בכל קשר בין אנשים, לעיתים קרובות הופכת למאבק איתנים בעניין "תורו של מי עכשיו". אף אחד מאיתנו לא רוצה להיות כל הזמן בצד אחד, לא המקבל ולא הנותן אולם, כששני אנשים נותנים ברצון, ומכל הלב, אין מקום לעריכת חשבונות. הכלל הזה חל על נתינה חומרית ועל נתינה רוחנית, מהארנק ומהלב.
לקבל זה החלק השני של לתת, ולא תמיד הוא קל יותר. מי שנותן אהבה, בין אם מדובר במתנה מסחררת או רק במחמאה כנה, זוכה בגמולו כאשר מתקבלת אותה נתינה ברוח דומה. כשם שהקשבה היא מחצית מאומנות התיקשורת, כך אומנות הקבלה בשמחה, בהערכה וברגישות, שווה בחשיבותה לנתינה.
לפעמים דרושה לנו תזכורת עד כמה חשוב שניקח חלק ברווחתם וצמיחתם של אחרים. יותר מידי קל להרים ידיים ולומר "מה אני יכול לעשות?" או לחזור על המשפט המקובל כל כך "מצטער, אין לי זמן". לרבים מאיתנו, עלולות תגובות שכאלה להפוך לדרך חיים. כל מי שלמד פעם מינהל עסקים, יודע שהדבר החשוב ביותר הוא שיתוף פעולה. כאשר המטרה הזו מושגת התוצאה היא ללא ספק הצלחה.
כשאנו לומדים להרחיב את הגדרת המונח אהבה אפשר שנמצא שדברים רבים ומופלאים אחרים אפשריים. שיחת טלפון אחת, ככה סתם כדי לומר למישהו שחושבים עליו, יכולה להשרות מצב רוח שונה בשני קצוות הקו. מחמאה יכולה להצליח באותה מידה. אלה רק דוגמאות קטנות לכוח גדול ומופלא שאנו קוראים לו אהבה. כדאי שנפסיק לחשוב על האהבה כמילה ונתייחס אליה כאל מה שהיא – כוח ממשי ודינמי, כוח מניע, מקור של אנרגיה שלעולם לא ייגמר ולא חשוב כמה ננצל אותו. כאשר מכירים בכך, מבינים שמילים כמו "חוסר תקווה" ו"בלתי אפשרי" הן בעצם חסרות משמעות.
כולנו נסכים שלחיות ללא חבר אמיתי היא החמצה של אחת החוויות המספקות ביותר בחיי האדם. יש לנו בני האדם, את הצורך להיות קרובים זה לזה. הרעות, מורכבת משני אנשים המרגישים קירבה ומחויבות זה לזה במשך תקופה ארוכה, בזמנים של אי הבנה, שמחה, אומללות ושינויים. רובנו מקבלים את החברויות שלנו כמובן מאליו, לעיתים אנו חדלים מלחזק אותן ולתחזק אותן באופן פעיל, והעובדה שחברות דורשת מאיתנו מאמצים תמידיים, נעלמת מאיתנו. אמרסון אמר פעם , בין היתר: "הדרך הטובה ביותר לרכוש חבר, היא להיות חבר".
אנחנו מטפלים ושומרים מאד על הדברים החשובים לנו, אך לעיתים קרובות מזלזלים במתנה המיוחדת של החברות. לו היינו מקדישים לכך מעט מחשבה נוספת, היינו מתאמצים יותר לשמור על הקשרים המיוחדים שלנו, שיצמחו ויתחזקו, משום שמעטים הדברים שיעניקו לנו סיפוק רב יותר.
האושר בחיים שכולנו מחפשים אחריו, כרוך לעיתים כה רבות במה שאנו מסוגלים לתת לאחרים. המצרים העתיקים הבינו שמציאת שמחת חיים והבאתה לאחרים, הם אותו הדבר עצמו. לואיס מאן כתב: "האושר הוא בושם שאינך יכול לצקת על אחרים מבלי שכמה טיפות ממנו יפלו גם עליך"
ציטוט מתוך מקורות שונים, באור ואהבה לכולנו, גילגיל מחייכת
על לבדות ובדידות, שאליהן התייחסת באחת מהודעותיך שוני
יבוא משהו נוסף.
 
עוד ../images/Emo77.gif על נתינה ואהבה

גם את הקטע הבא, אני מצטטת מ"הבית שלנו" כאשר הוא נכתב בתגובה לדיון שעסק בקבלה, אהבה ונתינה.
אהלנים משפחה את הקטע המקסים הזה אני מצטטת מספר שאני קוראת כרגע,וממליצה עליו בחום. "אמנות האהבה" מאת אריך פרום, בהוצאת מחברות לספרות.
האהבה היא פעילות, לא תוצא סביל. טורחים למענה ולא "נופלים לתוכה". בדרך הכללית ביותר נוכל לתאר את האופי הפעיל של האהבה אם נאמר שהאהבה היא בראש ובראשונה נתינה, ולא קבלה מהי נתינה? אמנם התשובה לשאלה זו נראית פשוטה, אבל באמת היא מורכבת מאוד ורבת משמעויות. אי-הבנה הנפוצה ביותר היא זו המניחה כי הנותן "מוותר" על משהו, מונע מעצמו משהו, מקריב. האדם שאופיו לא התפתח מעבר לשלב שבו הוא נוטה לקבל, לנצל או לאגור, חווה בדרך זו את מעשה הנתינה. האופי השיווקי מוכן לתת, אבל רק בתמורה לקבלה ; אם ייתן בלי לקבל ירגיש מרומה. בני אדם נטייתם העיקרית היא מהסוג הלא-יצרני והלא-פורה מרגישים את הנתינה כהתרוששות. רוב בני האדם הנמנים עם הסוג הזה מסרבים לפיכך לתת. אחרים מציגים את הנתינה כמידה טובה במובן של הקרבת קורבן. הם מרגישים כי רק משום שכואב לתת, צריך לתת: המידה הטובה של הנתינה נמצאת מבחינתם בעצם פעולת הקבלה של הקורבן. בשבילם, הערך שמוטב לתת מאשר לקבל פירושו שמוטב לסבול ממחסור מלחוות שמחה.
בעיניו של בעל האופי היצרני, לנתינה יש משמעות שונה לגמרי. הנתינה היא הביטוי הנעלה ביותר ליכולת, לכוח. בעצם מעשה הנתינה אני חש את כוחי, את עושרי ואת עוצמתי. חוויה זו של חיוניות ויכולת מוגברת ממלאת אותי שמחה. אני חווה את עצמי כשופע וגדוש, כמעניק, כחי, ולפיכך כמלא שמחה. הנתינה משמחת יותר מהקבלה, לא משום שיש בה קיפוח, אלא משום שבמעשה הנתינה נמצא הביטוי לחיוניות שלי.
לא קשה לעמוד על מידת תוקפו של העיקרון הזה אם נחיל אותו על תופעות שונות. הדוגמה הבסיסית ביותר נמצאת בתחום המין. שיא הפסגה בתפקודו המיני של הגבר מתמצה במעשה הנתינה. הגבר נותן את עצמו, את איבר המין שלו, לאישה. ברגע האורגזמה הוא נותן לה את זרעו. אין הוא יכול שלא לתת לה אותו. אם אינו יכול, הוא חסר כוח גברא. אצל האישה התהליך אינו שונה, אם כי הוא מורכב יותר. גם היא נותנת את עצמה, היא פותחת את השערים למרכז הנשי שבה, במעשה הקבלה, היא נותנת. אם אינה מסוגלת למעשה הנתינה הזה, אם היא יכולה לקבל בלבד, היא פריג´ידית. מעשה הנתינה חוזר ונשנה אצלה, לא בתפקידה כמאהבת, אלא בתפקידה כאם. היא נותנת מעצמה לילד הצומח בתוכה, היא נותנת את חלבה לתינוק, היא נותנת לו את חום גופה. ההימנעות מהנתינה תגרום כאב.
בתחום הדברים החומריים, לתת משמע להיות עשיר. לא מי שיש לו הוא עשיר, אלא מי שמרבה לתת. האוגר והצובר, החרד שמא יאבד משהו הוא העני, המרושש, מבחינה פסיכולוגית, גם אם יש לו הרבה. כל מי שמסוגל לתת מעצמו הוא העשיר. הוא חי את עצמו כמי שיכול להציע את עצמו לאחרים. רק מי שמשולל את כל הדברים שהם מעבר לצורכי הקיום ההכרחיים ביותר, לא יוכל ליהנות ממעשה המתן החומרי. אבל הניסיון היומיומי מראה כי מה שאדם מחשיב כצרכים מזעריים תלוי במידה רבה באופיו לא פחות ממה שהוא תלוי בקניינים הממשיים שלו. ידוע שהעניים מוכנים לתת יותר מן העשירים. ובכל זאת, עוני מעבר לנקודה מסוימת עלול למנוע את אפשרות הנתינה והוא משפיל כל כך, לא רק בגלל הסבל שהוא גורם ישירות, אלא בגלל העובדה שהוא שולל מהעני את שמחת הנתינה.
אולם תחום הנתינה המעניין ביותר אינו תחום הדברים החומריים, אלא מצוי בספירה המיוחדת לאדם. מה נותן אדם אחד לחברו? הוא נותן מעצמו, מהיקר לו ביותר, הוא נותן מחייו. אין זה אומר בהכרח שהוא מקריב את חייו למען זולתו - אלא שהוא נותן לו ממה שחי בתוכו, הוא נותן לו משמחתו, מתשומת לבו, מהבנתו, מידיעתו, מבדיחות דעתו, ומעיצבונו - מכל הביטויים והגילויים של מה שחי בקרבו. כשהוא נותן כך מחייו, הוא מעשיר את האדם האחר, הוא מעצים את תחושת החיים של האחר בהעצימו את תחושת החיים שלו עצמו. אין הוא נותן כדי לקבל, הנתינה עצמה היא שמחה גדולה. אבל כשהוא נותן, אין הוא יכול שלא להכניס משהו לתוך חייו של האחר, ומה שהוא מעורר לחיים חוזר ומוקרן אליו, בנתינה אמיתית הוא מקבל על כורחו את מה שמוחזר אליו. מן הנתינה משתמע שגם הזולת נעשה נותן ושניהם שותפים לשמחה המתעוררת בהם עקב מה שיצרו.
במעשה הנתינה נולד דבר מה, והשניים הנוגעים בדבר אסירי תודה על החיים שנולדו לשניהם. במה שנוגע לאהבה זה אומר בעיקר: האהבה היא כוח המוליד אהבה. אין-אונות היא חוסר היכולת להוליד אהבה. מחשבה זו קיבלה ביטוי יפה אצל מרקס: "תניח," הוא אומר, "אדם כאדם, ויחסו אל העולם הוא אנושי, ואז תוכל להמיר אהבה רק באהבה, אמון באמון, וכולי. אם תרצה ליהנות מאמנות, עליך להיות אדם שעבר הכשרה אמנותית, אם תרצה להשפיע על בני אדם אחרים, עליך להיות אדם שיש לו השפעה מעוררת ומקדמת על בני אדם אחרים. כל אחד מיחסיך אל האדם והטבע חייבים להיות ביטוי מפורש לחייך הממשיים, האישיים התואם את מושא רצונך. אם אתה אוהב בלי לעורר אהבה, כלומר, אם אהבתך אינה מולידה אהבה, אם באמצעות ביטוי חיים כאדם אוהב אינך עושה את עצמך לאדם אהוב, אז אהבתך חסרת אונים, אסון."
אבל רק באהבה נתינה פירושה קבלה. המורה לומד מפי תלמידיו, השחקן מקבל תמריץ מקהלו, הפסיכואנליטיקאי נרפא באמצעות המטופל שלו - בתנאי שאינם מתייחסים זה אל זה כאל אובייקט, אלא קשורים זה לזה בקשר אמיתי ובונה.
מיותר להדגיש את העובדה שהיכולת לאהוב כמעשה של נתינה תלויה בהתפתחות אופיו של האדם. תנאי מוקדם לכך הוא קיומה המכריע של נטייה אל החיובי והבונה נטייה זו מאפשרת לאדם להתגבר על תלותו, על הכל-יכולות הנרקיסיסטית שלו, על הרצון לנצל אחרים, או לאגור, ולסגל לעצמו אמונה בכוחותיו האנושיים, אומץ לבטוח בכוחותיו בהשגת מטרותיו. כאשר התכונות האלה חסרות, הוא חושש לתת את עצמו – כלומר לאהוב. חברים יקרים, אני אהבתי לאללה את הקטע הזה, ואתם?
בקישור המצורף, חלק גדול מהתגובות שהועלו בדיון בנושא הנתינה, קבלה ואהבה.
 
../images/Emo41.gifלבד../images/Emo41.gifבודד../images/Emo41.gifמצא את ההבדלים../images/Emo13.gif

מישהו שאל לא מזמן, מה בין לבדות ובדידות, והנה מצאתי את עצמי מצטטת את הפירוש לקלף "לבדות" של אושו:
"לבדות - ציטוט מתוך דבריו של אושו" "כשאתה לבד, אינך לבד אתה פשוט בודד - ויש הבדל עצום בין בדידות ללבדות. כשאתה בודד, אתה חושב על האחר, האחר חסר לך, בדידות, היא מצב שלילי. אתה מרגיש שיהיה טוב יותר אם האחר יהיה שם, זה היה טוב אם האחר היה שם, אך האחר איננו.בדידות היא חוסר באחר. לבדות היא הנוכחות של עצמך. הלבדות חיובית מאד, היא נוכחות, נוכחות גולשת, אתה מלא כל כך בנוכחות, עד שאתה יכול למלא את כל היקום בנוכחות שלך, ואין כל צורך באף אחד" אז הוא חכם או מה?
 

ש ו נ י

New member
ג'ולה, תודה קודם כל. ברצוני לומר

משו. אני מרגישה כל הזמן שמדברים אתי פה ואף מצטטים לי (ותודה. זה תמיד מעשיר) מכל מיני מקורות את ערך הנתינה. אני מודעת לערכה של נתינה ובכל זאת אני חשה שלא הובנתי כראוי. במרבית מערכות היחסים שלי אני זו ה"משפיעה" וזה אחלא. אני אוהבת להיות במקום הזה. אני אוהבת לתת. נכון, זה מעצים וזה כיף ונותן לי תחושת ערך וכל מיני דברים. יש לי את הקטע ש... אני מרגישה שעם ובלי קשר יש משו אצלי בקטע של "קבלה" כלומר אולי שאני לא פתוחה לקבל מאחרים, אולי שאחרים לא נותנים לי באופן יזום אלא מצפים לבוא ולקבל ממני (אולי כי אני שולחת "הזמנה" ליקום שיעשו את זה, לא יודעת..... אבל כשאני צריכה, כשאני קוראת לעזרה, כשאני רוצה משו, אני מוצאת פעמים רבות שמצפים ממני להיות חכמה גדולה ויכולה, ולא כ"כ מושיטים לי יד לתת, לא רק עזרה. בכלל. וזה מתסכל אותי. זה תחושה ש... שגמני רוצה לקבל בלי קשר לנתינה. ברור שהנתינה מולידה מצד עצמה קבלה, אבל אני רוצה גם לקבל בלי קשר לנתינה. תקוע לי משו בחיים שם. אולי הם נותנים מה שהם יכולים וזה פשוט לא מתאים לי או לא מספיק? לא יודעת). אז איך הופכים לבנאדם שפתוח לקבל, או מבהיר לאחרים מספיק טוב שהוא רוצה לקבל, אוווווו אני לא בדיוק יודעת מה אני עושה לא נכון, אבל אני עושה משו שלא משרת אותי כראוי. בכל אופן - תודה ** תגידו - מישו ראה את סמי פה לאחרונה? (קסם, אושר...) סמיייייייי אייך?
 

ש ו נ י

New member
רגע רגע רגע. צצה לי דוגמא

יום הולדת או קיי? - אני מתקשרת יוזמת עושה מפתיעה וזה - והם אפילו לא זוכרים, ואם נזכרים עושים משו מאוד קטן מסכן וסמלי כדי לצאת ידי חובה וזהו חגים - אותו דבר, אני עם כל הצומי, האהבה והכל - הם, אפילו טלפון לא (כשאני אומרת "הם" מדובר באנשים שאני גם משמעותית בחייהם, לפי הגדרתם) תמיד אני זו שתרים את הטלפון, תשלח את המכתב, תבוא לבקר, תעשה, תקנה.. תמיד אני זו שתציע את העצה, את האוזן הקשבת... תמיד או זו ש"צריכה" להיות זמינה להקשיב ולעזור, אבל כשזה מגיע אליהם, מה פתאום? תמיד ממני מצפים אבל כשזה מגיע אליהם... הם עסוקים מדי, חשובים מדי... ברורה הדוגמא?
 
למעלה