בגלל האזכרות שבפתח (נור, BooBee)

מיכל@בר

New member
בגלל האזכרות שבפתח (נור, BooBee)

ובכלל, לגבי אזכרות.. בחרתי להביא קטע קטן מספרו של רוביק רוזנטל: האם השכול מת?" "השכול הפרטי הוא חסר אונים בסוגיית הזיכרון. טקסי האזכרה הפרטיים חושפים את חוסר האונים הזה שוב ושוב. עולים לקבר, שותקים, הולכים, מקיימים מפגשים שאין מה לומר בהם על המת ההולך ומתרחק. הטרגדיה של הזיכרון היא טרגדיה של שפה. שהרי הכאב אינו נחלש, והגעגוע אינו נחלש, והצורך להמשיך ולקיים את המת אינו חדל, אבל אין כבר כלים לשוניים או מחשבתיים לקיים אותו." ותוך כדי קריאת הדברים האלה התחלתי להבין את העצבנות הזו של נור, כשכתבה על האזכרה ההולכת וקרבה ועל הכעס של רויטל, שלא אוהבת אזכרות ביום ראשון, וחשבתי על למה אזכרות מלחיצות בדרך כלל. במשפט הזה של רוביק רוזנטל מצאתי את התשובה, שהיתה מול עיני ולא ראיתי אותה קודם לכן.
 
לא חייב להיות ככה

אני שומעת את בובי ונור ולבי איתם אבל לא חייב להיות ככה זה יום שלכן. תעשו אותו איך שאתן חושבות שצריך ולא איך שהדודות או הסבתות השכול הפרטי לא חסר אונים. עליה לקבר לא חייבת להיות מאולצת ומנוכרת אם אין מה להגיד ולא מרגישים כלום אז בשביל מה צריך את זה? בעיני מי צריך למצוא חן? אני בזמנו התמרדתי. לא היו טקסים היום כן. קטנים ואינטימיים. כי הרגשתי צורך. ויש לי מה להגיד. וזה הופך מפגש. חזק. נוגע. מעודד. אתמול הייתי שם. אחרי הרבה זמן שלא בקרתי והיה לי טוב לשבת שם. קצת לבכות. קצת לדבר. קצת לנשום אחרי הנפילה האחרונה. להקשיב לשקט. אל תהפכו את זה לסיוט. אם זה לא בא מעצמו אז תניחו לזה זה יבוא לבד. ואם לא... אז לא. אוף. הרוביק הזה דרך לי על יבלת...
 

מיכל@בר

New member
יקירתי...

אתחיל דווקא מהסוף... מהביקור שלך שם, אחרי הנפילה האחרונה. מהיכולת לנשום, להקשיב לשקט, לבכות, לדבר. אני מחבקת אותך כשאני כותבת את הדברים. ובקשר לאזכרות עצמן. הרי נור ובובי לא יכולות לעשות בעצם את מה שהיו רוצות לעשות. נור כתבה משפט חזק: "הבהירו לי שלא כדאי לעשות גלים במקומות שאחר כך ינפצו אותי לסלעים. אז נראה לי , נכון לעכשיו, שזה יהיה טקס מהסוג המגעיל ההוא....." בובי (רויטל) כותבת: "ואני שונאת את ההמוניות הזו, ודי נשבר לי להתנשק עם דודים ודודות שאני רואה אותם רק כשאחותי מתה או משהו כזה." אבל יש הורים, יש סביבה שמכתיבה, כך שזה לא כל כך פשוט להן לעשות מה שהיו מעדיפות לעשות. ולפעמים האילוצים האלה הופכים למשהו כבד כזה. אוהבת איך שאת מתארת את המפגשים הקטנים והאינטימיים, שמצליחים גם לגעת... באזכרה האחרונה ליורם באו לכאן כל החברים שלו, והייתי בטוחה שידברו עליו, ובכלל דיברו על דברים אחרים. זה בסדר, כי בבית הקברות דיברנו עליו, הרגשתי שהוא בלב כל חבר וכל מי שהיה שם. וזה הספיק לי. אין לי ספק שגם כשכולם היו בבית, חשבו עליו, הרי לכבודו התאספו כולם. אבל יש משהו בלעקוף, שמקל, כנראה.
 
בעצם רציתי להגיד

שהליכה לבית הקברות היא משהו מאוד אישי ואינטימי ולכן קשה בארועים המוניים שאנשים באים אליהם מתוך הרגשה של "חובה". וכן. יש כל מני נסיבות. והורים ומשפחה ומחוייבויות. אולי באמת לא הייתי צריכה להגיד את זה כאן. כי זה לזרות מלח על הפצעים. ואני מצטערת. יחד עם זאת חושבת שבן אדם צריך לשאוף להגדיל את השליטה שלו בנסיבות ש"מארגנות" לו את החיים. אבל זה באמת לא שייך לפה. את צודקת מיכל. ואני.. אוריד את היבלת
 

מיכל@בר

New member
אוי אוי... בטח שטוב שאמרת את דעתך,

וזו לא זריית מלח על הפצעים, אלא עוד זוית ראיית דברים.
 

noor נור

New member
לאחת מהצד-דווקא טוב מה שכתבת,

חמד לראות שיש אנשים שחושבים כמוני....ובכל זאת את ההחלטה החלטתי, . כמו שמיכל כתבה: יש הורים, וגם ככה אני לא עושה להם את החיים קלים. ויותר מכל, אני יודעת, שאחי ששוכב שם מתחת לאבן, היה מבקש ממני ,שכמו שאמרתי ש"לא אעשה גלים"....ומילה שלו היא קודש מבחינתי!!!
 

sad

New member
ואצלנו באזכרות..

מצד אחד, אמא שלי לאחר מספר שנים הרגישה שנמאס לה לנשק דודות שבאות כשמישהו מת, וגם אנשים קרובים יותר, אבל שביום הזה היא לא מעוניינת לשתף אותם ולהשתתף איתם, כך שהיא ביקשה והודיעה שהיא מבקשת שפרט למשפחה המצומצמת, ומספר אנשים מאוד קרובים שבאים, שלא יבואו. ומצד שני.... לפעמים הקרובים והמשתתפים אינם דווקא במשפחה ולהיות ביום אזכרה, רק אנחנו הקרובים ביחד-לבד הפערים צועקים ואי השותפת זועקת כל שאמי, חילונית כופרת, ממציאת המושג אמו של בנה הבכור שהדת היתה זרה לו מזמינה מדי שנה דרך משרד הביטחון, רב צבאי שיאמר את תפילותיו ואם תשאלו אותי, זה בשביל למלא את הפער שמודגש בביחד-לבד שלנו ואני... צר לי אם אכאיב למישהו אבל הייתי מוותרת ולא מגיעה בכלל, אלמלא המחויבות להורי ובכל יום שנה, אני משננת, כבר 14 שנה לא יעזור לכם כלום, היום אני לא עצובה אתמול ומחר אולי היום לא!
 

noor נור

New member
sad, לי את לא מכאיבה, רק כואב לי

עלייך, שאת מחליטה שדווקא באותו יום לא תהיי עצובה- האם העצב הוא איזה דגל שאת מחזיקה בו ואולי בכוח לא משחררת אותו?מקווה שלא פגעתי.
 

sad

New member
פעם אולי זה היה כך

להחזיק בכאב ולא לשחרר לא לשתף, באין שותפים היום זה אחרת את צערי ביטאתי במקומות אחרי, וגם הצער שלי עבר תהפוכות ומשתנה מיום ליום ומצורה לצורה ומה שנשאר ליום הזיכרון, שבשלו הצער פשוט לא נמצא היא הזרות לסובבים, לטקס (שהופך להיות איום כשבכל שנה אין מניין והרב ועוזרו מתחילים להזמין אנשים שבאו לבקר במקום להשתתף איתנו..) זה במקרה הטוב, לא מעורר בי דבר, רק מבטים חטופים בשעון, בין לבין שיחה עם בני/ות דודים, אחי ואשתו, ובמקרה הרע, כעס שכך זה נראה ומצד שני אולי זה הרע במיעוטו
 

מיכל@בר

New member
sad יקרה, גם לי זינק ובלט המשפט

הזה של ´היום אני לא עצובה.´ ובעיקר ההפרדה, הפער, תחושת חוסר השיתוף, או הלא בשותף. נורא עצוב.
 

BooBee

New member
חשבתי על זה השבוע

אפילו יותר מחשבתי. אפשר להגיד התעסקתי. אני עכשיו מבינה את אבא שלי. כל שנה, באזכרה של סבא, יש את אותו ריטואל. אפשר להקליט את השיחות של האזכרה, וזה מדהים איך כולם מכירים את הטקסט בעל פה. אנשים באים, מתאספים בכניסה, נשיקה פולנית באויר ו"מה נשמע" ו"מה חדש" ו"זה לא בסדר שאנחנו נפגשים רק כאן" ו"חייבים לארגן איזו שבת שנפגש כולם ביחד". ככה זה כל שנה. וכל שנה אבא שלי חוטף קריזה ומתחיל להתווכח עם סבתא שלי, ש"בשנה הבאה אני לא מגיע, אני אומר לך כבר עכשיו", וסבתא עושה לו שששש ולא נעים ככה לריב בבית קברות ואבא שלי אומר "אני כאן רק כי אני מכבד אותך ואוהב אותך", וסבתא אומרת "אני יודעת" ואז כולם שותקים. ואחרי שעושים ביקור אצל סבא הולכים גם לסבא השני ולסבתא ולעוד סבתא ולהוא שברח איתם לארץ וגידלו אותו כמו בן משפחה עד לפני חמש שנים. הוא דווקא היה עיתונאי, אז זה בחלקה של "המגניבים", חלקת הסופרים והעיתונאים. אני דווקא אוהבת ללכת לחלקה הזו, יש שם מלא סיפורים על כל מצבה. אז ככה זה כל שנה, באים לאזכרה אחת ומבקרים עוד ארבעה קברים וכל שנה אבא מתעצבן וכולם מרגיעים אותו. ואז הוא אמר פעם "אני לא צריך את המקום הזה בשביל להזכר באבא שלי". יש לי אותו בפנים. ואני כל שנה הייתי מחבקת אותו ומרגיעה. ואומרת "תעזוב, אבא, חצי שעה פעם בשנה, מה אתה מתעצבן". ועכשיו הנה פעם ראשונה אזכרה לאחותי. וציטטת שם, מיכל, ש"הכאב אינו נחלש והגעגוע אינו נחלש והצורך להמשיך ולקיים את המת אינו חדל, אבל אין כבר כלים לשוניים או מחשבתיים לקיים אותו". אני לא מסכימה עם זה. זכרון קיים כל עוד שפה קיימת, ובפעם האחרונה שבדקתי, שפה זה אחלה כלי לשוני שבעולם, למרות שקשה לתרגם רגשות למילים. זה כואב. זה רע. זה עצוב. זה כל הסקאלה הזו של הרגשות "הרעים". אבל זה הרבה מעבר לזה. אבל זו כל השפה שיש לנו, ואולי בעצם לא צריך לחפש מילים חדשות או כלים לשוניים אחרים. כי זה כל מה שיש. שגם אם אני אחליט להמציא מילה נגיד קוזומרנה, שבתכלס אין לה שום הסבר, אבל נגיד שקוזומרנה זה המילה שמתארת את תחושת האבל+האובדן+הגעגוע+העצב+הכאב+הכעס+תחושת האין אונים, גם אז זה לא משנה. אני לא בטוחה שאני מובנת כל כך, אבל מה שאני מתכוונת להגיד זה שכשאני כועסת אני כועסת. כשאני עצובה, אני עצובה וכשכואב לי, אוהו איך שכואב לי. קוזומרנה זה הכל ביחד, בעצם, כי גם רגעים כאלה עולים לפעמים. אני לא צריכה כלים לשוניים לקיים את זכרה של אחותי. אתמול עשיתי סדר בבלאגן שלי בבית סופשוף ומצאתי תמונה שלה. זה גם סוג של זכרון. וכשאני מדברת עליה עם חברה שלה, זה גם סוג של זכרון. וכשאני חושבת עליה ומתחילה לבכות, אני זוכרת. ובלילה חלמתי עליה עוד פעם, אבל חלום סוריאליסטי לגמרי, זה גם כי אני זוכרת. וביום שלישי יש לי יומולדת ויהיה לי רע שלא תחגוג יחד איתי, כי ארגנתי לי אחלה מסיבה. כל שנה היא חוגגת איתי וקונה מתנה. וכרטיס ברכה. אז השנה לא יהיה ממנה כלום. גם לא חיבוק כזה שאני הכי מתגעגעת אליו. או לצחוק איתה ולספר לה כל מיני חדשות. אחותי מתה אבל השכול רק נולד. עוד מעט בן שנה. אני מקיימת את הזכרון שלה בתוכי. בשיחות. בלהציץ בתמונות. בלכתוב כאן. בלספר לכם עליה. בלכבד את ההורים שלי ולהגיע לאזכרה שלה ולנשק את הדודות האלה שאני כל כך לא סובלת. כי ביום הזה, אני אוותר על האגו שלי ואעשה את מה שצריך רק בגלל שלאחרים, שלא היו קרובים אליה כמוני, הצורך בלקיים את זכרה מתבטא גם בעלייה לקבר מלבד מחוות אחרות. סליחה על שהלאתי אתכם בטקבט לא ערוך, אבל אני מקווה בכל מקרה שאני מובנת. שבוע טוב, רויטל.
 

מיכל@בר

New member
רויטל חמודה, את מדברת על לזכור

ביום יום, כשאת עם חברה של אחותך, כשאת מביטה בתמונה, כשאת חולמת עליה. אני התייחסתי לאזכרות בלבד. ואוהבת את המילה שהמצאת קוזומרנה ולא משנה מה היא אומרת לי, העיקר מה לך, ואין גבול לשפה, אבל באזכרות, אני מרגישה (אולי כי אחרי יש כבר 6 אזכרות) שמה כבר לא אמרנו? מה עוד יש לומר? ונכון, תמיד מוצאים מה לומר, אבל אולי זה מה שמלחיץ לפני..
 

noor נור

New member
מיכל- בדיוק זה מה שחשבתי, שאולי

הלחץ הוא שלא יגיעו מספיק אנשים, שלא יהיו דברים טובים להגיד, או מה להגיד בכלל, שיהיה מביך, שאנשים יבואו כי "חייבים"? אבל ככל שאני חושבת על זה, ברור לי, שכמו שאני אחראית למעשיי ואף אחד אחר לא,כך כל אחד מגיע לאזכרות משיקולים שלו. אני- משלי, ומישהו אחר- אם בחר לבוא- זבש"ו!!אני לא אחראית על "צוות הווי ובידור".כשלא התאים לי בעבר- הודעתי ל"ממונים" עלי שלא מתאים לי ובזה זה נגמר.
 

מיכל@בר

New member
נוריאלה , ככל שעוברות להן השנים,

הולכים ומתמעטים האנשים. החברים הטובים שלו ושלנו מגיעים ומשפחה כמובן, אבל דווקא לא מעסיק אותי כל כך מי יבוא או מי יזכור. כי אני כבר לא כל כך מודיעה כי לא רוצה להטריח. ובכל זאת, מגיעים, ובבית הקברות אומרים כמה מילים ובעיקר שותקים בשקט בשקט. וזה שאת לא אחראית על צוות הווי ובידור, צודקת ובגדול.
 

BooBee

New member
מיכל

בגלל זה אני אומרת שנחוץ להפריד, כי הציטוט שהבאת כאן, אולי הההקשר נעלם, פסקה אחת מתוך פרק שלם או מה שזה לא יהיה. נחוץ להפריד בין הזכרון עצמו ליום הזכרון. אוף, עוד פעם אני מתבלבלת לי. זה כמו שתמיד אמרתי שימי זכרון לאומיים זה לא בשביל המשפחות עצמן, שאיבדו יקיריהן במלחמות, או בטרור או בשואה. כל יום זה יום זכרון. כל פעולה, כל נשימה, כל רגע ורגע זה יהיה ברקע או בחזית, תלוי באיזה רגע תתפסי אותם. ימי זכרון פרטיים, כמו לאומיים, נועדו לאלה שמכבדים, אלה שהמוות נגע בהם באופן מסוים, שלא נגע כמו למשפחה עצמה או לחברים הכי קרובים. כי כשאני חושבת על הדודות שלי, וסליחה שאני חוזרת אליהן כל הזמן, זה לא רק דודות זה כל המשפחה המורחבת שאני רואה באזכרות וחתונות, אני מבינה שזו בעצם הדרך שלהן לעשות מחווה אנושית ולהגיע, כלומר לא שוכחים אתכם, יודעים שזה כואב, באנו להביע אמפטיה סימפטיה וכל מה שנגמר בפטיה. אותי, באופן אישי, מכעיסה הצביעות שנמצאת שם בימים האלה, בדיוק כמו שכל שנה באזכרה של סבא שלי יש את הדודה הזו, הצפונית מכיכר המדינה, שמגיעה כולה מחויטת, מנשקת באויר עם הליפסטיק שלה ואומרת שהגיע הזמן לעשות ברביקיו איזו שבת, כי "תראו איך כולם גדלו, לא חבל שהנכדים שלנו בקושי מכירים?". אני מבלגנת כאן כל מיני תחושות שיש לי, והן לא חדשות, הן רק מתגברות יותר בגלל אחותי, כי אני רואה אותי, עוד עשרים שנה מארגנת אזכרה, והטקסטים האלה שוב ושוב. אזכרות זה סוג של מסורת, מסמנים יום אבל ומתאבלים בו. אני, כנון-קונפרמיסטית מוצהרת, תמיד התנגדתי להם, אבל אני מכבדת כל רצון של מי שלא יהיה להפיק כזה אירוע. ומה כבר לא אמרנו, אה? ולעסתי והקאתי במילים בבכי בצעקות. ושוב, מעגל שכזה, ומה יש לומר. אני לא יודעת. אולי כי זה חדש לי. אולי יש לך טיפים, מיכל. את יותר פז"מניקית ממני(סליחה על הציניות, אני מהגאנג של נורי
). אולי הצורך הזה, בלהחזיק את הזכרון בקיום, זה משהו גדול מאיתנו, שאנחנו נשאבים לתוכו, אני גם עסוקה בלהבין את זה. אלה שמקימים אודיטוריום, או מוציאים לאור ספר, או שותלים יער שלם. הצורך הזה להגיד, הוא עדיין איתנו? הוא ישאר בזכרון שלכם גם אחרי, שאנחנו, שאהבנו אותו כל כך, נלך? הצורך הזה בלקיים את הזכרון, זה משהו מאוד אנושי, מובן, לגיטימי. ואזכרה שנתית זה דרך ביטוי לצורך הזה. אני כל הזמן סותרת את עצמי, אני יודעת, אני מבולגנת כאן, אבל יש כל כך הרבה מתים סביבנו. המוות נוגע לכל כך הרבה. אני חושבת שזה סוג של רדיפה מסוימת אחרי שקט פנימי. זו האסוציאציה שלי, בכל מקרה. הצורך בלהנציח זכרון. אני רואה את זה בתור "תסתכלו, הוא מת". וסליחה אם מישהו נפגע, זה לא בכוונה. זה כמו שמישהי כאן הביאה ציטוט של דודו דותן ז"ל, שדיבר על להפוך את השכול למקצוע. כי לא חסרים כאלה. אלה שהופכים את האבל לאיזה סוג של יעוד.
 

רחלי27

New member
אזכרות-זה מתחיל להפחיד..

שבוע טוב לכן כולכן...(כמעט כולנו נשים שמתן לב....) אני קוראת שוב ושוב את המילים שלכן על האזכרות, על החברים המישפחה והכאב. על הדודות הזקנות והרב הצבאי, מינין וכל מיני כאלו... לא היתה לנו אפילו לא אזכרה אחת,פשוט-לא עברה לה שנה... אבל אחרי שבוע עלינו עם המון אנשים(בעלי היה איש ציבור) ובחודש עלינו המישפחה וידידים ואני חושבת שבשנה שוב יהיו איתנו הרבה מאוד... וזה ממש לא מפריע לי..ואפילו מרגיע אותי. הם איתנו יום יום, שעה שעה-כמעט, (ואני אומרת כמעט כי לאט לאט זוכרים אותם יותר בשלוה ברגעים היפים במיוחד, ולא כל תנועה של בן אדם מעוררת מעינות של בכי כמו בהתחלה.) אבל לכל השאר? אז הם ניזכרים בהם רק באירועים. לי מה אכפת?? שיבואו, ידברו, יזכרו, (ירחמו..-מי אמר שזה אסור?)זה בריא..לפחות פעם בשנה-בשבילם זה מספיק... גם קדיש ויזכור ונר נשמה- בתור אישה מאמינה אני מבינה ומאמינה שזו רק עזרה לנשמה לעלות למעלה יותר, אז מה אכפת לי לעשות משהוא נוסף בשביל אנשים שכ"כ אהבתי? אמנם אני חסרת נסיון לחלוטין עדיין ממששת את הכאב הטרי ונוגעת בו בכל דרך אפשרית אבל בכל אופן כתבתי את אשר בליבי... ועוד משהוא. היום היה לי יום קצת עצוב, יום הולדת לפרח שניקטף לי עם אביו..הייתי אמורה להכין עוגה עם 5 נרות אבל כבר לא היה צורך... ילדים בבית ספר נתנו לו מתנה מאוד מקורית ואיכותית-הם למדו לעילוי נשמתו משניות-מתנה ליום הולדת. אהבתי את זה כי הם לא הכירו אותו ביכלל. וזו ניראת לי מתנה איכותית מאוד.מתנה שבטח תשמח אותו שם. כי אם אנחנו כאן לא מבינים בזה אולי כ"כ, אני מניחה שהם שם למעלה מסתכלים על הדברים האלו מזוית קצת שונה.. שיהיה לכולנו טוב ושימחה!
 
אלו שני הימים בשנה

היום בו נולד והיום שבו מת. לי הרבה יותר מתאים לציין את היום שבו נולד... שבוע טוב לך
 
זה בלגן מאוד מסודר BooBee

שני הדברים קיימים כל הזמן... בו זמנית. גם הזכרונות שחלקם מעציבים אותנו...שרוצים שימשיכו להיות חלק מאיתנו וגם הרצון להמשיך את החיים עם שמחה בלב. ואז פתאום לא ברור, כי זה נראה אחד על חשבון השני. (מה?! אם אני שמחה אז אני כבר לא עצובה ומתגעגעת?). וזה לא אחד על חשבון השני. זה שני הצדדים של אותו הדבר. כמו בירח. טקסי האזכרה השנתיים הם מסורת. הופכים באמת לריטואל כזה. אני בהתחלה ראיתי רק את ההצגה. עד כדי לכעוס על אלה שבאו לאזכרה שזה שהכל צביעות. הם באים כי צריך.. מן מפגש חברים/ משפחתי וכו. וכל ה"צרות" המשפחתיות יוצאות שם וזה לא מתאים לך כשאת כל כך חשופה ופגיעה וכואבת... במשך הזמן למדתי להפריד. הקטעים המשפחתים הם הקטעים המשפחתיים. הם מגיעים בכל ארוע משפחתי. בלי קשר מהו - ערב רוה"ש, חתונה, ברית, אזכרה. הצביעות נמחקה מהראיה שלי. אם מישהו טורח ומגיע לאזכרה אז זה סימן שהיה חשוב לו להגיע. וזה אומר לו משהו. איך אני בכלל יכולה לכעוס על אחד כזה ומי שם אותי למדוד לו את מה הוא מרגיש באמת. ואם הוא מרגיש משהו אמיתי או לא. היום פשוט מחבקת ואומרת תודה לכל מי שבא. ואני. את הימים עצמם, את התאריכים שעל הלוח, הפכתי לנקודות ציון של החיים. זה לא שבאותם ימים יותר כואב או עצוב. אלא מן חשבון נפש פנימי ביני ובין החיים. ביני לבין מה שאמרתי בפעם הקודמת. ביני לבין הדרך שהחלטתי ללכת בה. חושבת שזה נכון לקבוע בחיים נקודות כאלה. שבהם את מסתכלת מהצד ובודקת אם את באמת הולכת למקום שרצית. שיחת משוב לעצמך על החיים שלך. כי אני חושבת שאם היה אפשר לשאול את המתים מה הם "רוצים עבורנו" אז התשובה היתה שנהיה מאושרים ונרגיש טוב. וזו בעצם מהמחויבות שלנו כלפיהם. מהדיבור הפנימי איתם. אז אני וחלק מהאנשים שבאים (הגרעין הקשה) מדברים על מה היה בשנה האחרונה. ומה קורה לנו בחיים. ואיזה תובנות למדנו. וגם לפעמים זכרונות וסיפורים שצפים. והדמעות שישנן במפגשים האלה הן לא מעצב. קצת מגעגועים והרבה מהנגיעה בנשמות שלנו. ששם מרגישים הכי קרוב למתים. ככה היום הזה הופך ליום עם משמעות של חיים. ועם קשר חזק למתים. וזה אותו דבר... את יודעת.. אזכרה למי שמת. אבל את בונה אותו לעצמך אחרת. בגלל שאת הופכת אותו לדבר משמעותי, אמיתי, שמתאים לך. וזה גם יכול להיות שזה קורה רק אצלך מבפנים. באמצע אזכרה "רגילה" של דודות ודודים. את יכולה לעשות את היום הזה איך שנכון לך..בפנים.. כשלידך הדודים מתנשקים באוויר. כמו שאת מתעלמת או צוחקת על זה בארועים משפחתיים אחרים...
מקווה שתמצאי את הדרך שלך לרדוף אחרי "השקט הפנימי".. את על הכיפק רויטל. פשוט גדולה!
 
למעלה