בדיקת רגישות למזון

aytapuz

New member
בדיקת רגישות למזון

שלום, נתקלתי בפרסום בנוגע לבדיקת רגישות למזון בעזרת מכשיר בשם "ביוקונטרול" (אמורה לבדוק רגישות ל"תדר אנרגטי של 170 רכיבי מזון". האם מישהו שמע? האם מומלץ? תודה.
 
זו "שיטה" לאבחון

שמתבססת על עקרונות מהרפואה הסינית, שיש אנרגיה שזורמת בגוף, ולכל מזון יש תדר אנרגטי, ומודדים שינויים באנרגיה בגוף שלך כתוצאה מאינטראקציה עם מזונות שונים (זה בדרך כלל אומר להחזיק מבחנה עם תמצית של אותו מזון). חיפוש של מחקרים בנושא מעלה חרס, כל העניין נשמע קיקיוני ביותר. מההיכרות שלי עם מכונים שמבצעים את זה, זה מתחלק לשניים - אלה שעל סמך האבחון מציעים לך רשימת תרופות וכדורים (שהם כמובן מוכרים לך) והם יפתרו את הבעיות שהאבחון העלה. ואלה שעל סמך האבחון מודיעים לך שאלה רגישויות זמניות, עלייך להימנע למשך כשלושה שבועות מכל המזונות שהבדיקה העלתה שאתה רגיש אליהם, ואז מוסיפים אותם חזרה לתפריט אחד אחד ובודקים אם יש חזרה של סימפטומים שעליהם התלוננת - וזה אבחון רגיל באלימינציה שאפשר לעשות בלי לבצע "בדיקה אנרגטית" שעולה כמה מאות שקלים.
 
בעיקר במקומות מהסוג הראשון

בסך הכול זו בדיקה ששיכת לתחום של רפואה משלימה, וכמו הרבה דברים מהתחום הזה אפשר למצוא אותה גם במקומות רפואיים של ממש (למשל המרכז לבריאות האישה בתל אביב). רק שבמקומות כאלה זה מהסוג השני - לא מאבחנים אותך כחולה לכל החיים אלא אם תקנה כמה תרופות, אלא מאבחנים רגישות זמנית והמשך מעקב. כך שלמעשה בסופו של דבר עושים לך אבחון באלימינציה, שזו שיטה רפואית מקובלת וטובה (כשאין דרך יותר מדויקת לקבוע למה הרגישות - בין אם כי לא מוצאים כלום בבדיקות שגרתיות, או כי המטופל מעדיף משהו "אלטרנטיבי" ואז יש ערך מוסף של פלסיבו
)
 

אלי ו.

New member
המלצה

אם יש לך בעיה ספציפית בעיכול פנה למומחה לנושא, רופא גסטרו ולא לחברות עלומות שמפרסמות באופן פרטי.
 
ומה עושים במקרה

בו רופאי הגסטרו לא נתנו שום מענה? אני נמנית בין רבים וטובים שעברו בין כמה וכמה רופאי גסטרו ונכזבו, נכון שחלק מזה נובע מכך שנפלתי על רופאים לא רגישים וכנראה גם לא מביני עניין (אצל חלקם זה התבטא בשטויות שכתבו בתיק הרפואי שלי, שאין ממש קשר בינם לבין המציאות), אבל כמה כבר אפשר לרדוף אחרי רופאים, לבזבז זמן וכסף ולהתאכזב כל פעם מחדש? . מה שהוא מדבר עליו זה לא חברות עלומות אלא מרכזים לרפואה משלימה שעובדים עם אנשי מקצוע. נכון לעתה אני מטופלת במקום כזה לאחר שכאמור נכזבתי מרופאי גסטרו שלא הבינו מה אני רוצה מהם. אני אחזור אליך עוד חודש ואדווח לך מה התוצאות.
 

moran f

New member
רגישות

היא בתחום העיסוק של אלרגולוג, לכן אפשר לפנות גם למומחה לאלרגיה ו/או אימונולוגיה קלינית. עד כמה אפשר לרדוף? זו החלטה אישית. אני, למשל, מעדיפה לחפש רופא וטב ולא לפנות למקומות שאני תופסת כשרלטניים (דוגמת אלו שאלפקה הזכירה בתגובתה כסוג הראשון).
 
אלרגולוג

מזהה אלרגיות, וכל עוד הוא לא יגיד לי מה אני כן יכולה ומה אני לא יכולה לאכול (ולמיטב הבנתי הוא לא יכול, בגלל זה שלחו אותי תמיד לגסטרו כי מדובר בבעיות עיכול אחרי הכל), אין לי מה ללכת לאחד כזה. מנגד, בתור מטופלת ותיקה של המרכז הרפואי ברמת אביב אני יכולה להעיד שעובדים שם רופאים מנוסים ומסורים וקשה לי להגיד על מנהלי יחידה במרכז הזה שהם שרלטנים. הלכתי לשם בתור התחלה בעקבות המלצות, אבל גם כי אין לי מה להפסיד - לא מכרו לי כלום אלא המטרה כאן היא להקל על בעיות העיכול שלי. אם זה לא יעבוד, הלכו כמה מאות ש"ח. בינתיים בזבזתי הרבה יותר זמן וכסף במרדף אחרי רופאי גסטרו ובדיקות שונות שחלקן לא נעשו כמו שצריך. אני מעוניינת לבדוק גם בדיקות דם שד"ר רפי קרסו דיבר עליהן בתוכנית שלו, שמזהות גם הן רגישות למזון ועוזרות במקרים כאלו של אי סבילות למזון (זו הגדרה הרבה יותר מתאימה). את זה אני צריכה בעיקר בשביל ההכרה של גופים שונים שבראשם רופאים, שאיך שאני מרגישה לא נתפס בעינהם כמשהו שצריך להתייחס אליו והם דורשים הוכחות בשטח.
 

moran f

New member
את מוזמנת לעשות מה שבא לך

אני לא מכירה את המרכז הרפואי בת"א, אבל אם הם מתנהלים לפי התיאור הכללי שאלפקה תיארה בהודעה שלה, לי יהיה קל מאוד לקרוא להם שרלטנים. אלרגולוג הוא רופא שמתמחה באלרגיות. קשה להגיד מה הוא יוכל להגיד לך ומה לא מראש.
 
בהקשר למה שאלפקה אמרה

זה מתאים יותר לסוג השני, לא אלו שמוכרים כדורים אלא אלו שממליצים להימנע ממה שרגישים לתקופה קצרה כשהמטרה היא לפי מה שהוסבר לי היא לא לעשות "אלימינציה", הם די סומכים על הבדיקות שעשו שהן מדוייקות, אלא לנקות את מערכת העיכול ממה שעושה לה רע ולרפא את הנזק שנוצר. האמת שלא היו לי יותר מדי הפתעות וחלק לא קטן ממה שאמרו לי שאני רגישה אליו הם דברים שידעתי הרבה לפני כן שאני רגישה אליהם (ולא, לא אמרתי להם כלום על זה לפני כן). בנוסף, דברים אחרים שהומלץ לי להימנע מהם זמנית הם מזונות שהתזונה שלי הייתה עשירה בהם בשבועות האחרונים, מאז שהסימפטומים התגברו. צירוף מקרים? אולי, אבל אני מעדיפה לנסות לפני שאני שוללת. אם זה לא ילך, הלך קצת כסף. אם זה ילך, אני ארוויח את האפשרות לחיות כמו בנאדם (או לפחות כמה שיותר קרוב לזה), ואם יש אפשרות כזאת אני מעדיפה לנסות אותה. ושוב לגבי אלרגולוג, ידוע לי שהוא מתמחה באלרגיות, אבל לכאבים וסימפטומים לא נעימים במערכת העיכול לא הייתי קוראת אלרגיה, אלא בעיות עיכול. עד עכשיו הופנתי לגסטרו בגלל הבעיות האלו, אני מניחה שאם הייתי מפתחת פריחה היו שולחים אותו לאלרגולוג, אבל זו כאמור לא הבעיה.
 

moran f

New member
אז כמו שאלפקה אמרה

במקרים האלו הבדיקה המיוחדת די מיותרת - מאוד קל לעשות אלימינציה "על עיוור". אלרגיות מתבטאות בהרבה יותר מאשר רק פריחה. אם מקור בעיות העיכול שלך אינו רגישות, ממילא כל הבדיקות האלו די מיותרות.
 
אבל כמו שאני אמרתי

מטרת הבדיקה הזאת היא לא לעשות אלימינציה אלא לרפא את מערכת העיכול מנזקים שנגרמו לה בגלל אכילת מזונות לא מתאימים, ואת זה אני לא יכולה לעשות לבד כי יקח לי כל החיים אם אני אשתמש בשיטת האלמיניציה וכל פעם אוריד משהו אחר לפי סדר אקראי. כאן נאמר לי ממה להימנע לתקופה ממושכת + יעוץ צמוד מדיאטנית קלינית. קראת בכלל את מה שכתבתי? ולגבי בעיות העיכול שלי, ההגיון אומר לי שבעיות עיכול לא יכולות לנבוע ממשהו שאינו מחלה או אי סבילות למזון, ולמיטב ידיעתי זה דבר מוכח וידוע שאוכל משפיע על תפקוד מערכת העיכול. מחלות שללו לי, אז מה נשאר? בואי נחכה שאני אסיים את הטיפול ואז אני אחזור ואספר לאנשים בפורום על התוצאות. מאוד קל לקטול ולשלול טיפולים שלא עברת ושאת לא יודעת במה מדובר (שוב, זה ממש לא שיטת אלימנציה). בעוד כמה שבועות אני אדע יותר טוב אם הבדיקה והטיפול הזה שווים משהו או לא. בינתיים עבר שבוע ורוב תופעות הלוואי נעלמו. צירוף מקרים נוסף? אולי. פלציבו זה לא כי לא מדובר רק בכאבים אלא בתופעות לוואי נוספות שמחשבה לא יכולה להשפיע עליהן.
 

moran f

New member
LOL בדיקה מרפאת? יפה

זה שאני קוראת את מה שאת כותבת עדיין לא מחייב אותי להסכים איתך. זכותך להוציא את כספך כראות עיניך וזכותי לחשוב שמה שהמרכז הנ"ל מציע לך מריח מפסאודו-מדע (ואגב, זה שתחזרי ותספרי על התצאות לא ישנה את הדעה הזו). אבל תיקון עובדתי חשוב ביותר - פלצבו משפיע על הרבה יותר מאשר "רק כאבים" ולכן זה בהחלט יכול להיות פלצבו.
 
את לא חייבת להסכים איתי

זה הגוף שלי והכסף שלי, פשוט אם את כבר מתייחסת לדברים שכתבתי אל תעוותי ותשני את מה שכתבתי ותטעני דברים הפוכים לחלוטין. אגב, על מחלת צליאק שמעת? זו דוגמה לרק מחלה אחת במסגרתה תזונה מתאימה מרפאת את מערכת העיכול לאחר שנגרמו לה נזקים ממזון לא מתאים, ככה שאת יכולה לצחוק עד מחר, זה לא משהו שהמרכז לתזונה נכונה או אני המצאנו. לדעתך נפיחות בבטן ושלשולים שמפסיקים הם תוצאה של פעולת פלציבו? לדעתי אם זה היה הדבר הנפיחות בבטן הייתה יורדת לי ממזמן כי היא הופיעה ונשארה מסיבות שלא היו ברורות לי תקופה ארוכה, אבל כאמור אנחנו לא חייבות להסכים. אני הלכתי למרכז הרפואי הזה (והוא מרכז רפואי לכל דבר שמנוהל ע"י רופאים ועובדים בו מנהלי מחלקות מבתי חולים שונים שמקבלים מטופלים באופן פרטי) במטרה לפתור את הבעיות שלי שהרפואה הקונבנציונאלית לא נתנה להן מענה. מה שאת הצעת לי עד כה כתחליף לכך הוא להמשיך לסבול וזה משהו שאני מעדיפה מסיבותיי שלי לא לעשות. אולי זה טירוף מצידי, אבל באמת שלא היה לי כיף עם הסימפטומים שהיו לי.
 

moran f

New member
שינוי תזונתי כן, בדיקה לא

איך |הדגשהבדיקה עצמה תרפא אותך? את השינוי התזונתי, כמו שכבר נאמר, אשר לעשות גם בלי הבדיקה. כן, לדעתי הפסקה של שלשול יכולה להיות תוצאה של אפקט הפלצבו. כנ"ל נפיחות בבטן. ההנחה שלך שאפקט הפלצבו הוא "רוצים שזה ייעלם וזה נעלם" שגויה, ובעיני גם מהווה עלבון ללא מעט אנשים עם מצבים (כן, כולל "רק כאב") שאפקט הפלצבו יכול לפעול עליהם. אני לא הצעתי לך להמשיך לסבול. מה שאמרתי זה "עשי מה שאת רוצה". אכן, סבל קשה.
 
תעשי טובה

ותקראי את ההודעות שלי לפני שאת מגיבה להן, כי גם מהתגובה הזאת נראה שלא קראת. לא כתבתי שעצם הבדיקה תרפא אותי וציינתי שאם הייתי עושה את האלימינציה בעצמי זה היה לוקח כמה שנים טובות כי כל פעם להוריד משהו אחר לפי סדר אקראי ולראות איך הגוף מגיב זה משהו שלוקח זמן. במקום זה, עשיתי את הבדיקה ונאמר לי מה להוריד כשההנחה היא שמה שנאמר לי זה מה שאני רגישה אליו יותר, כשכפי שכבר כתבתי, לא היו יותר מדי הפתעות (כן, הבנתי שלדעתך זה הכל צירוף מקרים) לגבי אפקט הפלציבו, בואי לא נתווכח על זה. אני מניחה מדברייך שאינך רופאה ולא חקרת את אפקט הפלציבו והיות שגם אני טרם עשיתי זאת (אם כי שוחחתי עם לא מעט רופאים על הדבר), אני בעד שנניח לזה בצד, במיוחד בהתחשב בכך שאת החלטת לא ברור לי על סמך מה, מה ההנחה שלי לגבי פלציבו. בכל מקרה, אני רוצה להפסיק לסבול ואני עושה את מה שנראה לי לנכון ולא על סמך המלצות באינטרנט ולא כתחליף לרפואה קונבנציונאלית, אז את יכולה להמשיך לבקר אותי (וזה אכן מה שאת עושה החל מהתגובה הראשונה שלך) ולטעון שאני זורקת כסף לזבל. בשורה התחתונה - זה לא עניינך אם אני מזבזבזת כסף או לא, ואם את אפילו לא טורחת לקרוא את מה שאני כותבת לפני שאת כל כך מזלזלת, אני מעדיפה שלא תגיבי.
 

moran f

New member
אני לא עושה טובות

"מטרת הבדיקה הזאת היא לא לעשות אלימינציה אלא לרפא את מערכת העיכול..." - ציטוט מהודעה שלך. ככ לא עושים אלימינציה. זה לוקח זמן, כמו כל דבר בחיים, אבל לא "מורידים בכל פעם דבר אקראי". אם לא הופתעת, אני באמת לא מבינה במה הבדיקה הזו תרמה לך. את יכולה להניח מדברי מה שאת רוצה, זה לא יהיה בהכרח נכון. אני לא כותבת דברים לא מבוססים ואני בהחלט יודעת מהו אפקט הפלצבו - בפירוש לא מדובר על החלטה (מודעת או לא) לגרום לאפקט. ההנחה שלי לגבי מה שאת חושבת נובעת מטענתך שזה לא יכול להיות אפקט פלצבו בגלל שאם זה היה, התופעות היו מפסיקות עוד קודם. אני מצטערת, אבל בדיון הזה (ובכל דיון אחר, למען האמת) יש לך שליטה על צד אחד בלבד - הצד שלך.
 
כשאני כותבת הודעה

אני יוצאת מנקודת הנחה שמי שיגיב לה יקרא אותה, כנראה שהייתי נאיבית, וגם התגובה האחרונה שלך הוכיחה שלא קראת. לא הכל היה הפתעה, אבל חלק כן, יחי ההבדל הקטן. נאמר לי שיש עוד דברים (ולא מעט) שאני צריכה להימנע מהם מלבד מה שנמנעתי ממנו עד עכשיו. גם אני יודעת מה זה אפקט הפלציבו ועדיין אין לי מושג מאיפה החלטת שאני חושבת שזה מה שטענת, אבל כאמור ביקשתי שתפסיקי לדון בזה. אין לך מושג איזה טיפולים עברתי בעבר ואני גם לא מתכוונת לפרט לך. בכל מקרה, אני חושבת שכדאי שנסיים את הדיון כי זה באמת נהיה חסר טעם. כמו שציינתי, כשאני כותבת הודעה אני מצפה מהצד השני שיקרא אותה לפני שמגיב, ולכן אני לא רואה טעם לנהל דו שיח של חירשים (או של עיוורים במקרה הזה).
 
למעלה