נא לשמור על לשון-כבוד
אם הבאתי את משל הקוים המקבילים - סימן שלדעתי הוא מתאים, ואף מתאים מאוד. אין אתה צריך לקבוע על דבריי שהם "לא מתאימים", כי זה לא מכובד לפסול את דעת האחר. "לדעתי כי קווים מקבילים אף פעם לא נפגשים בעוד שמדע ויהדות מאוד קשורים אחד בשני." כנראה שלא הבנת את טענתי. אין סתירה בין "מקבילים" לבין "בעלי-קשר", נהפוך הוא, ציינתי ולא פעם, שקל וחומר שהם "בעלי-קשר" מכיוון שהם תומכים אחד בשני, או בלתי-קשורים. אך מדוע מקבילים ? כי על נקודה מסויימת שהמדע עונה לך "כיצד", התורה עונה לך "מדוע". "כפי שאני רואה את זה המדע מסביר למה קורה מה שקורה בעולם ומסדר אותו לכוחות והסברים וחישובים כדי שאדם יוכל להבין את העולם." נכון מאוד, עד כאן אני מסכים. ועל כן דיברתי "כיצד". או כדברייך, "כדי שאדם יוכל להבין את העולם" - זאת אומרת, להבין איך העולם פועל, כיצד העולם פועל - כוחותיו, סידורו, חישוביו הנובעים מכך, וכהנה. "ביהדות יש טעם בהסברים שכלה אם הם הכרחיים לקיום המצוות" בדיוק, בעניין העשייה יש עניין של ההסברים הנ"ל, אך על כך דובר. אם בעזרת המדע, הנך יכול לקבוע אם חיה כשרה או לאו, אתה עדיין עונה "כיצד", כיצד היא כשרה - או לאו. אך עדיין אין הסבר, מדוע דווקא נברא החזיר טמא, ואילו הכבשה נבראה כשרה. מעבר לכך, בענייני מצוות, ה"מדוע" קודם ל"כיצד" (ואגב, זה כך בכל דבר, כפי שהסברתי, קודם כל ישנה הסיבה מדוע נברא הדבר כך, ורק אחר כך, כיצד נברא שכך יפעל. ואף אומרים זאת על מאמרי חז"ל, לדוגמא, יש את עניין היתר הריגת הכינה בשבת, מפאת שאינה פרה ורבה. והיום, יש הטוענים, שעל פי המדע (ולא רק היום, יש רבים מגדולי ישראל שדיברו על כך דורות רבים אחורה), שאכן כינה פרה ורבה - והאם זה כעת איסור הריגת כינה בשבת ? ומה עונים חכמינו ? שלאו ! שקיבלו במסורת מסיני, שיש היתר הריגת כינה בשבת, ולאחר שקיבלו זאת במסורת, חיפשו לכך הסבר, כיצד הכינה מותר בהרגיה ? מפאת שהיא אינה פרה ורבה (הסבר מדעי). יש גם עניין עץ ההדר המפורסם, מדוע קבעו חז"ל מה שקבעו - והביאו הסברים לכך. ואם הינם טועים ? אז מסבירים, שקודם קיבלו במסורת, ואחר כך על פי דעתם - תירצו לכך הסברים. ואף אם היום ההסבר נמצא שגוי (מבחינה מדעית) עדיין ההלכה תקפה, כי זו הייתה רק דעת-חז"ל. "תכלס, נראה לי שהם מסבירים את אותו הדבר רק במילים שונות..." בדיוק ! כפי שאמרתי, מקבילים, דהיינו, אותו צד של המטבע. אם היית אומר שהם לא קוים מקבילים, דהיינו, הייתה "פגישה" בניהם, אך אם הייתה פגישה, זאת אומרת שרק היו נוגעים בנקודות מסויימת אחד בשני, ואילו - הם הם קשורים אחד בשני בכל פרט שהוא. התגלמות הרצון האלוקי. אני אצייר זאת כך, למעשה, "מדע" ו"תורה" הם קו אחד, אשר מקביל לעצמו. דהיינו, בשורשו, הוא קו אחד, הרצון האלוקי, אך כשמתגשם בעניינו - הופכים להיות 2 קווים מקבילים, ולכן, לפעמים נוצרת "סתירה-מדומה". על כן, לא שהמשל אינו מתאים, בשביל לא הבנת את כוונתי בו
שבת שלום !