ההבדל
שלום לכולם! לשאלתה של איילת השחר: קודם כל, ההגדרה שהובאה כאן על ידי אבי, היא הגדרה שניתנה על ידי גיאנה יוגי, סוואמי ויוקאננדה הוא אדווייטה וודאנטיסט מובהק, למרות שהגורו שלו היה בהקטי יוגי (רמאקרישנה פרמהאמסה). ומן הראוי שלבהקטי יוגה תינתן הגדרה של של מאסטר בהקטי יוגי. באחד מהכתבים של הבהקטי, הנקרא "בהקטי סוטרות" של שאנדיליה, מוגדרת הבהקטי כך: Sa paranurakritisvare או בעברית: "בהקטי היא הצמידות העליונה לאלוהים" אולי באנגלית יישמע יותר ברור: Bhakti is the supreme attachment to God כאשר למעשה צמידות לאלוהים היא אי-צמידות אמיתית, או הצורה היחידה של האהבה הטהורה. בעולם הזה, תאמר לנו הבהקטי יוגה, אין אהבה כלל. כל מה שיש הוא צמידות אינטרסנטית, שהיא השתקפות מעוותת לאהבה האמיתית והטהורה. רק הצמידות העליונה לאלוהים, למוחלט, לאהוב הנצחי והאינסופי, יכולה להיקרא אהבה. לכן בבהקטי יוגה המטרה הסופית אינה הארה, גם לא שחרור, וגם לא ידע... אלא אהבת אלוהים (פרמה בהקטי), הכוללת בתוכה גם את ההארה, גם את השחרור וגם את הידע בצורתם העליונה. אחד מהדבקים המפורסמים בכתובים הוא פרהלאדה, שעליו מסופר בבהאגוותה פוראנה. זהו אחד מכתבי הקודש החשובים ביותר ביוגה בכלל ובבהקטי יוגה בפרט. פרהלאד מהראג'ה מגדיר את הבהקטי כך: sravanam kirtanam visnoh smaranam pada-sevanam arcanam vandanam dasyam sakhyam atma-nivedanam iti pumsarpita visnau bhaktis cen nava-laksana kriyeta bhagavaty addha tan manye 'dhitam uttamam פרהלאדה מהראג'ה אמר: שראוונם - לשמוע על שמותיו הנשגבים, צורתו, תכונותיו, סביבתו ועלילותיו של קרישנה קירטנם - להלל אותם סמארנם - לזכרם פאדה סוונם - לעסות את רגלי הלוטוס של קרישנה ארצ'נם - לסגוד לו ונדנם - להציע לו תפילות דאסיים - להפוך למשרתו סקיים - לראותו כחבר הטוב ביותר אטמה ניוודנם - למסור לו הכול ולהתמסר לו כליל, במעשה, במילה ובמחשבה תשעת התהליכים הללו הינם בהקטי, אהבה ושירות מסור טהור. אדם שהקדיש את חייו לשירותו של קרישנה דרך תשעת התהליכים הללו נחשב לאדם המלומד והחכם ביותר, משום שהשיג ידע מושלם. בבהגווד גיטה, אולי כתב הקודש היוגי החשוב, המקובל והמקיף ביותר, דובר הגיטה, קרישנה, אומר לארג'ונה, חברו ותלמידו (9:34): man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru mam evaisyasi yuktvaivam atmanam mat-parayanah "העסק מחשבתך תמיד בחשיבה עליי, היה לדבקי, השתחווה לי וסגוד לי. בהיותך שקוע בי כליל, לבטח תגיע אליי". לשאלתך על ההבדל: קרמה יוגה היא פעולה שלא לשם קבלת פירות. זו יכולה להיות כל פעולה בגישה של אי-צמידות לתוצאותיה. זוהי הגישה המומלצת על ידי קרישנה בתחילת הבהגווד גיטה, כאשר שואל אותו ארג'ונה המבולבל – מה עדיף, פעולה או אי-פעולה (פרק 3 אם איני טועה) בהקטי יוגה לעומת זאת היא שירות מסור לקרישנה עצמו, כאשר קרישנה או אלוהים נתפש כנהנה העליון מכל פעולה, כ"אדון ההקרבות", . כל פעולה נעשית שלא לצורך סיפוק אישי, סיפוק החושים או ההכרה, אלא לסיפוקו של קרישנה, הנקרא "הרישיקשה" או "אדון כל החושים". אם אתה רוצה להעמיק בנושא, אתה מוזמן לקרוא וללמוד את הבהגווד גיטה כולה, בתור הקדמה לבהקטי יוגה וליוגה בכלל. הריבול!