בהקתי יוגה

בהקטי יוגה = היוגה של האהבה והדבקות

היי איילת השחר. בהקטי יוגה ידוע גם כ"יוגה הדתית". בהקטי הוא אחד הזרמים במסורת הינדית והוא מייצג את הפן הדתי של היוגה. תנועת הארי קרישנה היא תנועת בהקטי מובהקת. ובמה היא שונה מהיוגות האחרות ? בבהקטי אין תרגול פיזי (אלא אם את מחשיבה ריקודים ושירה בתור פעילות פיזית...) מה שיש בה זה תרגולים שונים של דבקות באלוהים = קרישנה. והנה משהו קצר על בהקטי מפי סוואמי וויקאננדה... בהקטי-יוגה. בהקטי או "סגידה" או אהבה בצורה כזו או אחרת והיא הקלה ביותר, הנעימה ביותר, והטבעית ביותר לאדם. המצב הטבעי של היקום הוא משיכה: וזה לבטח בא בעקבות הפרוד האולטימטיבי. למרות זאת, אהבה היא הדחף הטבעי לאחדות בלב באדם: ואף אל פי שהיא עצמה גורם אדיר לצער, אם תכוון בצורה נאותה כלפי נושא נאות, תביא לשחרור. מושא הבהקטי הוא אלוהים. אהבה אינה יכולה להתקיים ללא נושא ומושא. מושא האהבה חייב ראשית להיות ישות הגומלת לאהבתנו. לכן אלוהיי האהבה חייב להיות אנושי במובן מסוים. הוא חייב להיות אלוהים של אהבה. בנפרד מהשאלה האם אלוהים בכלל קיים או לא, עובדה היא זו שלאלו אשר האהבה שורה בלבם המוחלט הזה נגלה כאלוהים של אהבה, כאל אישי. הצורה הנחותה של הסגידה, המגלמת אלוהים שופט או מעניש או אחד שיש לציית לו מתוך פחד, לא מגיע לה שתקרא אהבה, למרות שישנן צורות סגידה המתפתחות לצורות גבוהות יותר. נציג את האהבה כמשולש, שבו הזווית הראשונה כבסיס היא: אי-אנוכיות. כל זמן ששינו פחד, זו אינה אהבה. אהבה מסלקת כל פחד. אם תתייצב לפני נמר כדי לגונן על בנה. הזווית השניה היא: האהבה לעולם אינה מבקשת, לעולם אינה מתחננת. והקודקוד הוא: שהאהבה אוהבת לשם האהבה בלבד. אפילו רעיון מושא האהבה נעלם. אהבה היא הצורה היחידה בה האהבה נאהבת. זוהי ההפשטה הגבוה ביותר וזהה היא למוחלט. יום נהדר. אבי.
 
בהקטי יוגה

תודה אבי על ההסבר, בקיצור זה נשמע די טוב--אהבה-- אני חושבת שזה מה שכולנו באמת מחפשים ורוצים. כלומר אהבה כמו שאתה הסברת- אי אנוכיות ,לא לבקש, ולשם אהבה בלבד. ממש נשמע טוב- אהבה. אתה מכיר אנשים שבאמת מצליחים להגיע לזה? נ.ב.-מה בדיוק ההבדל בין אנוכיות ובקשה? בד"כ אנו מבקשים דברים למענינו לא? וגם אם אנחנו מבקשים משהו והאחר נותן או מספק את מבוקשינו זה לא ביטוי של אהבה? (מצד האחר כמובן, אבל איך הוא ידע מה לתת אם לא נבקש?)---סתם מנסה להבין. איילת השחר
 
האמת שלא הרבה....

היי איילת השחר. אומרים שאהבה מייצגת את עיקרון ההתרחבות... מה בדיוק ההבדל בין אנוכיות ובקשה ? מה יקרה אם לא תקבלי את מה שאת מבקשת או מצפה לו ? צפייה לתמורה בדרך כלל מובילה להאכזבה... לכן, עדיף לנסות לחיות או לפחות לתרגל נתינה ללא צפייה לקבלה, נשמע לא הגיוני ? אולי נכון, אבל זה מקטין את הסיכויים לאכזבה. חג שמח. אבי.
 

yogaoflove

New member
נתינה ללא ציפיה

טבע הנשמה הינו לתת ולקבל. אין זה טבעי רק לתת. אולם, כמו שאתה מציין, במישור החומרי תיתכן אכזבה. לכן יש להעביר את הציפיה לקבלה למישור הרוחני, למישור של יחסים רוחניים. במילים אחרות, אם יש לך בן\בת זוג או חבר ששותף לך במסע הרוחני, טבעי לצפות ממנו שיעזור לך בצמיחה הרוחנית (בצורה של תמיכה, חיבה, ואף בחומר). זה טבעי ונחוץ. אך אם אתה מצפה ממנו\ממנה לקבל משהו חומרי, תתכונן לאכזבה. הרא קרישנה
 
עוצמת הרוח חזקה מהחומר...

וגם באכזבה... וציפיה למשהו רוחני לא תוביל לאכזבה ? ולתת ולקבל בהחלט מקובל אלי, ואני לגמרי מסכים שלפעול ללא מניע בכלל "די" קשה...אבל בעייני רצוי לשאוף לבוא ממקום "אובייקטיבי". ושוב, בעינייני הציפייה לתמורה רוחנית, אני חושב שהדברים פועלים בעוצמה גדולה הרבה יותר מאלו של עולם החומר. ראיתי בסביבתי הקרובה בעיקר ביחסי מורה תלמיד, לאיזה מקומות דברים יכולים להגיע...ואתה יכול לומר כמובן שאם כך, אז לא מדובר ברוח...אבל מדובר כאן על קניין רוחני - ידע רוחני, תמיכה רוחנית, מורלית וכו'
 

yogaoflove

New member
ציפיה חומרית

ציפיה לחסד אלוהים שיתגלה לנו ונוכל לאהבו לעולם לא תביא לאכזבה. זאת משום שכול כולו רוצה את טובתנו ואושרנו. הוא יתגלה בפנינו כמובן ברגע שנהיה מוכנים, לכן יש שיעור גדול בהמתנה לחסד. אך מי שרוצה ממנו או מנציגיו דבר חומרי (או שלא יודע להבדיל בין חומרי לרוחני), אל נכון יתאכזב. עליו לקחת זאת כשיעור חשוב ולנקות ליבו מתשוקותיו החומריות. יש להזהר מלבחור באדם שמניעיו עדיין חומריים, שאושרו נעוץ ברווח חומרי והזקוק לרושם שהוא עושה על תלמידיו, כמורה, אפילו אם הוא עושה רושם של אדם "מואר". מורה כזה אל נכון יוליך אותך שולל. אין הוא באמת מחובר לאמת, גם יתכן וינצל אותך עבור מטרותיו האנוכיות. (אנא עיין בבהגווד-גיתא לגבי הסימפטומים של אדם שאכן מתקדם רוחנית). כול טוב והרא קרישנה.
 
טוב נו...הנה סיפור נחמד....

האהבה הניתנת בחינם היא הגבוהה ביותר גאווה חדרה יום אחד ללבו של ארגו'נה, חברו האהוב של קרישנה. ארגו'נה חשב שאין שני לו באהבתו ודבקותו לקרישנה, חברו ואדונו. קרישנה הרואה כל, קרא את לב חברו ואת המתרחש בו. הלכו השניים לטיול והרחיקו לכת. כשראה ארגו'נה ברהמין מוזר אוכל עשב יבש, אבל לא פחות, חרב מתנדנדת על חגורתו, זיהה אותו מייד כדבק אמיתי בווישנו, אחד שחובתו הדתית הגדולה ביותר היא להימנע מפגיעה בכל חי. וכיוון שחיים מצויים אפילו בעשב, לא היה אוכל הברהמין עשב ירוק, אלא מקיים את עצמו על עשב יבש וחסר חיים. ולמרות כל זה, נשא חרב… התפלא ארגו'נה ושאל את קרישנה. :" איך זה, הנה אדם שנטש כל רעיון על פגיעה ביצור חי, והגיעה לקיצוניות כזו של אכילת עשב יבש, ולמרות כל זאת, נושא חרב, סמל לשנאה ומוות"? קרישנה ענה: " מוטב שתשאל אותו בעצמך". ניגש ארגו'נה אל הברהמין המוזר ושאל אותו: "אדוני, אינך פוגע ביצורים חיים וחי על עשב יבש, אז למה אתה נושא חרב חדה"? אה, ענה האיש ברצינות, זה כדי להעניש ארבע אנשים במקרה והתקל בהם. ארגו'נה היה אפילו יותר מופתע מהתשובה ושאל:" מיהם"? ענה הברהמין:" הראשון הוא נרדה המקולל. למה ??? מה עשה ? מה עשה!!! התרתח הברהמין, ראה כמה אידיוטית התנהגותו. הוא ללא הפסקה מחזיק את אדוני ער בשירתו ונגינתו, אין לו שום התחשבות בנוחות של ווישנו, יום ולילה, קיץ וחורף הוא מטריד את שלוותו בתפילות ומזמורים. או-קי אמר ארגו'נה, מיהו השני ? השיב הברהמין: הכופרת דרופאדי. מה אשמתה של זו, שאל ארגו'נה המופתע שעוד לא חלם מי יהיה הרביעי… ראה את חוסר ההתחשבות של האישה הזו, היא כל כך מיהרה לקרוא לאדוננו האהוב בדיוק ברגע בו עמד לאכול, והוא בחסדו נאלץ לוותר על אורחתו וללכת לקאמיה –וואנו להציל את ה"פאנדווס" מקללתו של דורווסה. וחוצפתה הגיעה כל כך רחוק שאפילו גרמה לאדוננו האהוב לאכול את השאריות המזוהמות של ארוחתה. ומי השלישי? שאל ארגו'נה. זה "פראלד" חסר הלב. הוא היה כל כך אכזר שאפילו לא היסס לבקש מאדונו להיכנס לקלחת שמן רותח, להידרס ברגליהם של פילים, ולחדור דרך עמודים עיקשים. ומיהו הרביעי? או, הוא הגרוע מכולם, ארגו'נה המושחת. ארגו'נה המושחת ??? למה ארגו'נה ? מה חטאו של זה ? למה !!! ראה כמה נורא חטאו, הוא גרם לאדונו האהוב לקחת את התפקיד הראשי ולנהוג את מרכבתו במלחמה הגדולה ב"קורוקשטרה". ארגו'נה היה המום מעומק דבקותו של הברהמין. ומרגע זה נעלמה הגאווה מלבו, ואתו הרעיון המגוחך על היותו המאמין והדבק הגדול מכולם. מסיפורי סרי ראמקרישנה. שבת נהדרת אבי.
 

yogaoflove

New member
הנה סיפור נוסף

צַיְתַנְיַה מַהָאפְּרַבְּהוּ סייר בדרום הודו. בדרך הוא ראה ברהמין קורא את הבהגווד-גיתא ומזיל דמעות. סביבו היו ברהמינים נוספים שצחקו עליו. ניגש אליו צַיְתַנְיַה מַהָאפְּרַבְּהו ושאלו למה צוחקים עליו. הלז ענה שמורו הרוחני ביקש ממנו לקרוא בקול כול יום את הבהגווד גיתא. הבעיה שהוא לא היה משכיל והקריא את הבהגווד-גיתא עם שגיאות. הברהמינים צחקו עליו בגלל סיבה זו. "ולמה אתה מזיל דמעות?" שאלו צַיְתַנְיַה מַהָאפְּרַבְּהו. הברהמין ענה שכול פעם שהוא קורא את הבהגווד-גיתא הוא נזכר בקרישנה שבאהבתו האינסופית לדבקו ארג'ונה הוא קיבל עליו לשרתו בתור רכב בשדה הקרב בקורוקשטרה. לכן הוא מזיל דמות אלו. צַיְתַנְיַה מַהָאפְּרַבְּהו ניגש לברהמין וחיבקו ואמר לו שהוא זה שהגיע להבנה אמיתית של הבהגווד-גיתא והוא יודע מי הוא קרישנה. על פי זרם הבהקתי, גדולתו האמיתית של האל בכך שהוא כפוף לאהבה של דבקיו. אין דבר מעבר לאלוהים, אך אהבה טהורה אליו אפילו נעלה ממנו. הוא כפוף לאהבת דבקיו הטהורים. הדבקים של קרישנה רוצים לשרת את קרישנה בכול מעודם, וקרישנה רוצה לשרת אותם. אלו יחסי האהבה ביניהם. זה אושרו של האל - לשרת את דבקיו, וזה אושרם של הדבקים - לשרת את האל. ישנו משפט יפה המתאר יחסי אהבה אלו. קרישנה אומר: " הדבקים הטהורים שוכנים תמיד בליבי ואני תמיד שוכן בליבם. וכיוון שאין להם עניין אחר מלבדי, גם לי אין עניין אחר מלבדם" (שְׂרימַד-בְּהָאגַוַתַם 9.4.68). אגב, האם התינוק הוא רע ולא אוהב את אימו כאשר הוא בוכה ומפריע לה ממנוחתה? אולי יש להעניש אותו?
 

yogaoflove

New member
הכוונה היא...

אחד מ- 6 עקרונות ההתמסרות לאל הינו להיות תלוי בו לחלוטין, כתינוק. במצב זה האל שמח יותר מכול למלא את צרכיו של הילד. אין זה מעמסה לגביו כי אם הסיפוק הגבוה ביותר. בבהגוד-גיתא (9.22) קרישנה אומר: "אולם מי שסוגדים לי ומסורים לי תמיד, והוגים בדמותי הנשגבת - לאלה אני מספק מחסורם ושומר על המצוי עמם". כול טוב והרא קרישנה
 

LCA

New member
אז מה

ההבדל בין בהקטי יוגה לקארמה יוגה?
 

classicyoga

New member
ההבדל

שלום לכולם! לשאלתה של איילת השחר: קודם כל, ההגדרה שהובאה כאן על ידי אבי, היא הגדרה שניתנה על ידי גיאנה יוגי, סוואמי ויוקאננדה הוא אדווייטה וודאנטיסט מובהק, למרות שהגורו שלו היה בהקטי יוגי (רמאקרישנה פרמהאמסה). ומן הראוי שלבהקטי יוגה תינתן הגדרה של של מאסטר בהקטי יוגי. באחד מהכתבים של הבהקטי, הנקרא "בהקטי סוטרות" של שאנדיליה, מוגדרת הבהקטי כך: Sa paranurakritisvare או בעברית: "בהקטי היא הצמידות העליונה לאלוהים" אולי באנגלית יישמע יותר ברור: Bhakti is the supreme attachment to God כאשר למעשה צמידות לאלוהים היא אי-צמידות אמיתית, או הצורה היחידה של האהבה הטהורה. בעולם הזה, תאמר לנו הבהקטי יוגה, אין אהבה כלל. כל מה שיש הוא צמידות אינטרסנטית, שהיא השתקפות מעוותת לאהבה האמיתית והטהורה. רק הצמידות העליונה לאלוהים, למוחלט, לאהוב הנצחי והאינסופי, יכולה להיקרא אהבה. לכן בבהקטי יוגה המטרה הסופית אינה הארה, גם לא שחרור, וגם לא ידע... אלא אהבת אלוהים (פרמה בהקטי), הכוללת בתוכה גם את ההארה, גם את השחרור וגם את הידע בצורתם העליונה. אחד מהדבקים המפורסמים בכתובים הוא פרהלאדה, שעליו מסופר בבהאגוותה פוראנה. זהו אחד מכתבי הקודש החשובים ביותר ביוגה בכלל ובבהקטי יוגה בפרט. פרהלאד מהראג'ה מגדיר את הבהקטי כך: sravanam kirtanam visnoh smaranam pada-sevanam arcanam vandanam dasyam sakhyam atma-nivedanam iti pumsarpita visnau bhaktis cen nava-laksana kriyeta bhagavaty addha tan manye 'dhitam uttamam פרהלאדה מהראג'ה אמר: שראוונם - לשמוע על שמותיו הנשגבים, צורתו, תכונותיו, סביבתו ועלילותיו של קרישנה קירטנם - להלל אותם סמארנם - לזכרם פאדה סוונם - לעסות את רגלי הלוטוס של קרישנה ארצ'נם - לסגוד לו ונדנם - להציע לו תפילות דאסיים - להפוך למשרתו סקיים - לראותו כחבר הטוב ביותר אטמה ניוודנם - למסור לו הכול ולהתמסר לו כליל, במעשה, במילה ובמחשבה תשעת התהליכים הללו הינם בהקטי, אהבה ושירות מסור טהור. אדם שהקדיש את חייו לשירותו של קרישנה דרך תשעת התהליכים הללו נחשב לאדם המלומד והחכם ביותר, משום שהשיג ידע מושלם. בבהגווד גיטה, אולי כתב הקודש היוגי החשוב, המקובל והמקיף ביותר, דובר הגיטה, קרישנה, אומר לארג'ונה, חברו ותלמידו (9:34): man-mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru mam evaisyasi yuktvaivam atmanam mat-parayanah "העסק מחשבתך תמיד בחשיבה עליי, היה לדבקי, השתחווה לי וסגוד לי. בהיותך שקוע בי כליל, לבטח תגיע אליי". לשאלתך על ההבדל: קרמה יוגה היא פעולה שלא לשם קבלת פירות. זו יכולה להיות כל פעולה בגישה של אי-צמידות לתוצאותיה. זוהי הגישה המומלצת על ידי קרישנה בתחילת הבהגווד גיטה, כאשר שואל אותו ארג'ונה המבולבל – מה עדיף, פעולה או אי-פעולה (פרק 3 אם איני טועה) בהקטי יוגה לעומת זאת היא שירות מסור לקרישנה עצמו, כאשר קרישנה או אלוהים נתפש כנהנה העליון מכל פעולה, כ"אדון ההקרבות", . כל פעולה נעשית שלא לצורך סיפוק אישי, סיפוק החושים או ההכרה, אלא לסיפוקו של קרישנה, הנקרא "הרישיקשה" או "אדון כל החושים". אם אתה רוצה להעמיק בנושא, אתה מוזמן לקרוא וללמוד את הבהגווד גיטה כולה, בתור הקדמה לבהקטי יוגה וליוגה בכלל. הריבול!
 
רמקרישנה בהקטה ???

היי יוגה קלאסית. דבקות וסגידה לקאלי גם נחשב לבהקטי ? ואיפה מוגדר שאדוויטה ודנאטה או וויקאננדה הוא גיאני ? רמקרישנה היה נכנס לטראנס רק מהזכרת השם קאלי.... קרא את ה: "גוספל של רמקרישנה" וראה כמה מגוונת היתה משנתו הרוחנית של האיש המוזר...(כמו שאוהבים לכנות אותו).
 

classicyoga

New member
היי אבי

היי אבי, רב שלומות, רמהקרישנה פרמהאמסה היה בפירוש בהקטי יוגי מובהק. הדבקות ואהבת אלוהים, החזרה האקסטטית על השמות הקדושים, מערכת היחסים האינטימית עם האלוהי - הן דרכו ברוח. ולכן הוא בהקטי יוגי. 1. בהקטה של קאלי הוא גם בהקטה. רמהקרישנה ראה עצמו כבנה של אמא קאלי. 2. בגוספל של רמהקרישנה יש אינספור קטעים בהם רמהקרישנה מראה שהוא לא רק בהקטה של קאלי כי אם גם של קרישנה. רמהקרישנה חי תקופה לא קצרה בוורינדאוונה, ובגוספל עצמו יש אינספור בהג'נס לקרישנה. 3. אגב, קאלי עצמה נחשבת כדבקה גדולה של קרישנה. 4. גם המורה הרוחני שלי, וגם מספר מקרים של מאסטרים גדולים משושלות בהקטי יוגה שהיו דבקים של קרישנה, היו גם דבקים גדולים של אמא קאלי ודורגה. זו תופעה לא יוצאת דופן אצל הבאבאג'ים של ורינדאוונה. 5. בעניין ויווקאננדה: בעוד שרמהקרישנה פרמהאמסה, המוזר כפי שאתה אומר, נע תמידית בין פרסונליזם ובהקטי לאימפרסונליזם , למיטב ידיעתי סוואמי ויווקאננדה הוא בפירוש לא בהקטי יוגי ולא פרסונאליסט. הוא אדווייטי מובהק. הריבול!!
 
ואני חשבתי, בטעות כנראה....

שתנועת הבהקטי היא תנועה ווישנאווית.... וכל אדם דבק הוא בהקטה ?
 

classicyoga

New member
בהקטי = אהבת אלוהים

בהקטי היא לא תנועה אלא תופעה. זה כאשר הלב נשבה על ידי אלוהים, והאדם מתאהב בו לחלוטין. על פי הגדרה זו אפשר לומר שגם סן פרנציסקו מאסיזי היה בהקטה, גם סנטה תרזה מאוילה, וגם ישו הנוצרי, ועוד רבים וטובים. הריבול!!
 

classicyoga

New member
אבל יש קשר מעניין

יש קשר מעניין מאוד בין הויישנאויזם לשקטיזם. על פי הויישנאויזם, וגם בדוי בהאגוותה פוראנה נאמר שהאמא האלוהית, קאלי, דורגה, הן דבקות של קרישנה. היא בעצם "הצל" של ראדהא, בת זוגתו הנצחית של קרישנה, שהיא האנרגיה הפנימית של קרישנה או "הלאדיני שקטי". ראדהא היא התגלמות הבהקטי, או הדבקות. ומי שהוא בהקטה, בא במגע עם ראדהא. כך קורית התופעה המעניינת וידועה שויישנאוים גדולים רבים היו גם בעצם שאקטיסטים, או דבקים של האמא. זה לדעתי גם המקרה של רמהקרישנה פרמהאמסה. הזכרתי קודם את הבאבאג'ים של ורינדאוונה, עיר הולדתו של קרישנה, שהיא ה"ירושלים" של כל הויישנאוים. הסיקשה גורו של הגורו שלי, נרהארי דאס באבאג'י, היה בהקטי יוגי גדול מאוד, וידוע כמאסטר ענק. אך עד יומו האחרון בגיל 108, ענד לצווארו גם מלה של שקטיסטים, והיה מתנסה באמא קאלי. הריבול!!
 

yogaoflove

New member
מי הוא בהקטה אמיתי

בהקטי יוגי אמיתי הינו מי משקבל שאלוהים בהיבטו העליון הינו מישהו בעל דמות ואישיות, והדרך להתחבר אליו הינה באמצעות שירות מסור. עבורו האמצעי והמטרה הינם אחד - שירות ואהבה הינם האמצעי וגם השלמות הנצחית. ישנם בהקטי יוגים שמתרגלים בהקטי יוגה בצורת שירות מסור, בהאג'נים, חזרה על שמות האל, וכו', וישנם שמתרגלים יוגה מיסטית (אשטאנגה-יוגה), כשמטרת ליבם הינה אהבה לאל (ראה קפילה מוני בשרימד בהאגוותם). מכול מקום, יש רבים שמתרגלים בהקטי יוגה לכאורה. לפי תפיסתם, אלוהים בעל דמות ואישיות אינו אלא היבט נמוך, או אף אשלייתי של העליון חסר האיכויות. הם מתרגלים אהבה לאל הפרסונאלי כאמצעי להשתחרר מהאיגו. הם מאמינים שבשלב השחרור מהאיגו האל הפרסונאלי יעלם והם יהפכו לאחד עם המוחלט. יוגים או ג'נאנים כאלה הם בהקטי יוגים לכאורה. הם ג'נאנים שמשתמשים בבהקטי כאמצעי לשחרור מאיגו. למיטב ידיעתי, רמהקרישנה פרמהאמסה לא היה בהקטי יוגי אלא ג'נאני שהשתמש בבהקטי להטמע בעליון, בברהמן. הוא למעשה אדוויטי בלבוש דוויטי. בהקטה של קאלי אינו נחשב בעיני זרם הוישנווים לבהקטה. הוא נחשב לקרמי. בהקטה לכאורה של קאלי מטרתו כוחות מיסטיים או ברכות חומריות. זה לא חלק מבהקטי אמיתית. בברכה, הרא-קרישנה.
 

classicyoga

New member
היי גד

"בהקטה לכאורה של קאלי מטרתו כוחות מיסטיים או ברכות חומריות - לא תמיד זה מדוייק. לעיתים דבק גדול של קרישנה פונה לאמא קאלי, או לדורגה או אפילו לאלים אחרים - ראה את מקרה הגופיות בתפילותיהן לאלה לקטיאייני - כדי להתקרב יותר לקרישנה... כזכור, הגופיות סגדו לאלה קטיאייני שתיתן להן את קרישנה כבעל. קאלי ודורגה, כדבקות גדולות של קרישנה, יכולות לעזור לדבק הכנה השואף להתנסות בבהגוואן ולהגיע לדרגת בהאגווטה, ו"לקחת אותו ביד" לקרישנה. כמובן שהדבק הכנה והאמיתי אינו מחפש כוחות מיסטיים או ברכות חומריות, אלא הוא עושה כל שביכולתו ומשתמש בכל דבר כדי להתקרב יותר ויותר לאישיות אלוה. בעניין רמהקרישנה פרמהאמסה, כפי שאמר אבי, התנסותו הייתה מורכבת מאוד, מוזרה ובלתי שגרתית. מקריאת ספריו, הסקתי הוא בפירוש היה פרסונאליסט אך גם אימפרסונליסט (אצ'ינטיה בהדה אבהדה טטווה?) כמובן שהשושלת שהקים הפכה כולה לאדווייטית, אך התרשמתי כי במשנתו ובדרכו ברוח הבהקטי והפרסונאליזם היו יסודות חזקים ואמיתיים. הוא כותב, פעמים רבות, כי אינו רוצה להיות סוכר, להפוך לסוכר, להיטמע בברהמן, אלא הוא מעדיף לטעום את הסוכר... וכו'. ייתכן שאם היה פוגש בזמן את ג'גנאת דאס בבג'י (שחי בתקופתו) או את אחד מהאאצ'ריות של הגאודיה סמפרדאיה, היה מכוון את דבקותו לקרישנה, והיה הופך לויישנאוה טהור. הריבול!!
 
למעלה