בובולוגיה שימושית 1.5
שלום לכולם
והפעם בפינה נדבר על מאפייני השכבה הגילאית. החל מהגיל הרך ועד למעשה לגיל הבגרות. אז למה 1.5 בכותרת? מדובר בנושא גדול שמעסיק את כולנו יומיום בבניית מערכים לגנים ובתי הספר, מה מתאים למי? לגיל? לאוכלוסיה? אולי סיפור הצגה, בובה ואיזו בובה... ומאחר והפינה הקודמת יצאה ארוכה מדיי לכל הדעות, אתחיל היום קצת בחומר למחשבה על הגיל הרך והילדות המוקדמת ונמשיך בפינה הבאה. זאת אחרי שכולכם תצטרפו לדיון סוער בנושא (אהממ אהממ.. רמז רמז..) ותשתפו איך אתם מתאימים הצגות, פעילויות, סדנאות, טיפולים ועוד לאוכלוסיה המבוקשת.. אז ככה:
המעבר מהינקות לילדות עובר דרך תקופת ה"גיל הרך". (מתרחשת על פי הספר של האוניברסיטה הפתוחה בין גיל שנה לשנתיים וחצי). תקופה זה מתאפיינת בין השאר בהתפתחות השפה. השימוש בשפה בכדי להעביר בצורה מופשטת רעיון של אוביקט או אירוע מסוים מהווה התחלה של התפתחות יכולת הסמלה אשר אינה קשורה בהגייה וורבאלית בלבד, אפשר לראות שגם ילדים חירשים עוברים תהליך דומה של רכישת שפה. כלומר מדובר בתהליך טבעי של פיתוח ההבנה כיצד לסמל רעיונות. סימול שהופך מורכב יותר ויותר עם הגיל. בגיל שנה וחצי-שנתיים חברינו הקטנים מתחילים להוסיף "אני" במשפטים, לזהות את עצמם במראה, זאת כדי שבהמשך יוכלו להוסיף גם את עצמם לייצוג הסימבולי. תקשורת סימבולית הינה כלי מפתח בחדר הטיפול בכל הקשור לילדים. כפי שהסברתי בפינה הקודמת המשחק הסימבולי מאפשר לילד להעביר את מחשבותיו באופן בלתי מודע לכלי המשחק וכך המטפל יכול לקבל ממנו תחושות, רגשות ומחשבות ואף להיעזר באירועים שצפים במשחק לצורך דיאגנוזה. ילדים עם פגיעות התפתחות שונות יכולים להראות קושי במשחק סימבולי שנשאר גם בהמשך הילדות, שימוש נכון בבובות תיאטרון בטיפול יכול לעזור ולהקל על ילדים אלא את תהליך ההשלכה מאחר והבובה יכולה לייצר תקשורת סמלית בסיסית יותר, מתווכת על ידי המטפל ויכולה לתפקד מצוין גם אם יש פחות דואליות במשחק. עד כאן להיום חברים, הלוואי שהייתי פחות מותשת... (עברתי דירה השבוע והיה קצת טירוף) אז יש עוד המון מה לומר אבל אני מקווה שהצלחתי לזרוק קצת חומר למחשבה לפחות עד הפעם הבאה
אשמח לשמוע מכם מנסיונכם האישי, אל תחששו לשתף, בשביל זה אנחנו כאן!! שיהיה שבוע מבורך, בהמון אהבה!
פיולה
שלום לכולם


