בוחשים בקדרה: שלד תכנית לימודי ויקה

כרמית.

New member
בוחשים בקדרה: שלד תכנית לימודי ויקה

לטובת כל מדריכי הויקה החדשים ולטובת כל מי שביקשו ממני גם כאן בפורום בתפוז וגם באופן פרטי לקבל רשימה של נושאים ללימוד ויקה, העליתי לאויר את "בוחשים בקדרה". "בוחשים בקדרה" הוא שלד תכנית בת שנה ללימודי ויקה. גם קבוצות וגם יחידים יכולים להשתמש בו. אני מקווה שהוא יסייע לכל הויקנים העושים את צעדיהם הראשונים. אגב, כל מי שביקש ממני רשימת נושאים באופן פרטי יקבל גם מייל עם קישור לתכנית והתייחסות אישית - זה רק ייקח קצת זמן. תיהנו.
 

מורגיין

New member
סחרחורת...

וואי וואי, זה לשנה או לעשר?
פשוט מדהים. רק שאלה אחת... לפי מה קבעת את הסדר? אני שואלת כי הסדר נראה לי נורא אישי ותלוי חניך, ואני לא בטוחה למשל שצריך ללמד כישוף בסיסי לפני הפילוסופיה והREED למשל (וזה לא בהכרח נכון לכל אדם או בכל המקרים)... סתם מעניין אותי לדעת...
 

מורגיין

New member
REED=REDE

וזה מה שקורה כשחוזרים הביתה ב-10:30 אחרי 14 שעות תכנות ושני מטר ליד הבית חיילים מכוונים עליך RPGים...
 

כרמית.

New member
סדר החלקים

אם תשימי לב, בחלק הראשון לא לומדים כישוף בסיסי אלא "מבוא למאגיה". בעצם הכוונה היא מבוא תיאורטי בסיסי מאוד ומתומצת של "איך עובד כישוף". כיוון שהכישוף הוא אחד מיסודות הדת הויקנית וארוג בתוך הפרקטיקות, אי אפשר לדלג על הסבר נאות של "מה זה כישוף" בהתחלה. עם המבוא הזה אף אחד לא יצליח לעשות כלום, בטח לא לפני שעוברים את חלק שלוש: "המכשפה" שבו בונים "אני מאגי". ואכן, האתיקה נמצאת בחלק שני, שקודם לבניית האני המאגי ובטח שקודם למאגיה בסיסית שנמצאת בחלק רביעי. על שלושת הנושאים המאגיים שמוסברים בחלק הראשון עוברים בפירוט רב יותר בחלק של "מאגיה מתקדמת", כלומר בשלב הרבה יותר מאוחר. סדר החלקים הוא הגיוני ולדעתי האישית לא כדאי לשחק עם סדר שמונת החלקים, כי הם בונים נדבך על נדבך של ניסיון וידע, שכל אחד נסמך על השני. כן יש מקום להדגשות ולשינוי סדר בתוך כל חלק וחלק. הרי יש שמונה חלקים ובשנה 12 חודשים, כלומר שכל חלק מתייחס לתקופת זמן של חודש וחצי, שזה המון זמן. בתוך החודש וחצי הזה אפשר לחלק את המשימות בצורה אינידיבידואלית ולהחליט מה יותר חשוב, מה פחות חשוב, למה רוצים להקדיש יותר זמן, למה פחות, על אילו מיומנויות חלשות צריך לעבוד עוד וכולי.
 
מצויין!

תודה. כל זה בשנה? טוב, להתראות טכניון. אין לי זמן לשני הדברים ביחד.
 

gwizard

New member
גדול !!!

אכלה תוכנית. תודה. את מודעת לכך שבכמה מסורות טקס הורדת הירח לומדים רק לדרגה שלישית ?
ובכלל, הרבה מהנושאים שנתת בחלק מהמסורות לא אלכסנדריות/גרדנריות הם בכלל לא כלולים בדרגה ראשונה. התוכנית הזאת היא יותר תוכנית של 3 שנים. תואר ראשון בוויקה BAw
את יכולה לפרסם תוכנית דומה לדרגה שנייה ושלישית ? זה יוכל לעזור להרבה אנשים שעברו את השלב הראשון. תודה, אלון.
 

כרמית.

New member
דרגות

התכנית בנויה עבור ויקה לא מסורתית ובונה את כל גוף הידע כחטיבה אחת. למיטב נסיוני, כל החומר הזה כן כלול בדרגה ראשונה של כל מסורות ה-BTW, השאלה היא רק שאלה של רמה, העמקה ושל ניסיון פרקטי. למשל, זה נכון שאת הורדת הירח לא תבצע מכשפה גרדנריאנית בדרגה ראשונה, אבל היא כן תכיר את הטקס, תבין את משמעותו ותשתתף בו מספר רב של פעמים. וכשהיא תגיע לדרגה השניה שלה, והכוהנת הגדולה תחליט יום אחד שהיא צריכה לעשות את זה, יש מאחוריה שנים של ניסיון עם הריטואל. בכל מקרה, את התיאוריה יודעים כולם בדרגה ראשונה. באופן כללי לגבי דרגות: בסוף התכנית יש טקס הקדשה עצמית, לא טקס חניכה/הכנסה בסוד. כל עניין הדרגות לא תופס כשלא נמצאים באסיפה מסורתית עם שושלת ואפיליאציה (=השתייכות למסורת מבוססת). חניכה/הכנסה בסוד היא טקס שעוברים "לתוך" משהו שקיים. לתוך מסורת קיימת, לתוך אסיפה קיימת, לתוך האגרגור של קבוצה שנבנה במשך שנים. בתכנית הזאת אין משהו שאתה נכנס לתוכו, אלא בונים משהו חדש. אתה לא יכול לעבור הכנסה בסוד למשהו שעוד אין לו סוד (סוד=אגרגור=רוח קבוצתית שנבנית במשך זמן רב). ואתה בטח לא יכול לעלות דרגה במשהו שעוד לא התגבש.... חוץ מזה דרגות של מה? דרגה היא משהו ביחס לאנשים אחרים שעוסקים *בדיוק באותם הפרקטיקות*. זאת אומרת שבמסורת ויקנית ספציפית, שבה כולם עושים בדיוק אותו דבר, אז יש דרגות וחשיבות לניסיון. אבל כל עוד אתה נמצא בקבוצה לא מגובשת, או אפילו לבד, כל עניין הדרגה הוא ריק מתוכן כי הדרגה לא משקפת כלום - כל אחד עושה דברים אחרים לגמרי, ולכן אי אפשר לשפוט "רמות" או "דרגות". כמו להשוות תפוזים ותפוחים. שמחה שהתכנית מוצאת חן בעיניך.
 

gwizard

New member
Degrees

לגבי טקס הורדת הירח - אני חשבתי שאת מתכוונת לעשייה ולא ללמידה תאורטית. עכשיו הבנתי. לגבי ההכנסה בסוד או חניכה - הכוונה שלי במילים אלו היא "הכנסה בסוד הכישוף" או "חניכה בוויקה", לא לתוך אסיפה או מסורת מסויימת, אלא ל-Craft בכלליות. כך אני רואה את זה בכול אופן. לגבי הדרגות - דרגה זה טוב. למה ? כי זה מאפשר לאדם שלומד במסגרת או מחוצה לדעת שיש עוד משהו לפניו. זה מאפשר שאיפה קדימה ולדעת שיש עוד. וזה גם מקובל בעולם הוויקאני, כך שאם שואלים אותך: "כרמית, איזה דרגה את ?", תוכלי לענות "שלישית", וכך אנשים ידעו באיזה שלב את נמצאת (פחות או יותר). דרגה זה גם לא טוב. למה ? כי אנשים מטבעם נוטים להרים את האף ולהשוויץ בדרגות שלהם. לדוגמה: "אני כוהנת דרגה שלוש, אני יודעת יותר טוב!". הדוגמה הנ"ל היא מספר Deepening Witchcraft של Gray Cat שם היא מדברת בדיוק על נושא זה. כמובן שהקטע עם הדרגות מוגבל, כי בנקודה מסויימת את מגיעה לדרגה שלישית ואז מתחילה לחשוב: "נו ומה עכשיו ?". אני אפילו נתקלתי באתר אחד בדרגה רביעית
אלון.
 

כרמית.

New member
עניינים

הורדת הירח בחלק הראשון - לומדים את זה תיאורטית זה מופיע גם בחלק השישי - פרקטיקה ויקנית מתקדמת (אספקטיה) כלומר את הרעיון התיאורטי בהתחלה, את הפרקטיקה בשלב יותר מאוחר. הכנסה בסוד ההכנסה בסוד הויקנית היא משולשת (נו מה? חובבי מספר שלוש הויקנים...) 1. הכנסה בסוד לתוך האסיפה (משפחה קרובה) 2. הכנסה בסוד לתוך המסורת (אפיליאציה, משפחה מורחבת) 3. הכנסה בסוד לתוך הויקה, מה שאתה קורא Craft בכלליות. אי אפשר לוותר על אף אחד משלושת החלקים, כי אז ההכנסה בסוד מאבדת מן המשמעות שלה והופכת למשהו אחר, לא ויקני. הכנסה בסוד, כשמה כן היא: אתה לומד במהלכה סוד והופך למשתתף ברוח הקבוצתית. על הסוד הזה אני (מן הסתם) לא יכולה לדבר, אבל אני כן יכולה לומר שהוא דבר חוויתי שממילא לא ניתן להסביר במילים. ההכנסה בסוד שונה ממסורת למסורת ואפילו מאסיפה לאסיפה. בכל אחת מהן אתה חווה את הסוד בצורה שונה. ולמה? כי זה סוד, שלמרות האוניברסליות שלו, הוא ספציפי לאסיפה ולמסורת. דרגות מסכימה איתך שיש לזה יתרונות וחסרונות. אבל לא חושבת שיש משמעות לדרגה מחוץ לקונטקסט של המסורת הספציפית שהאדם קיבל בתוכה את הדרגה. אז אני דרגה שלוש. so what? מחוץ לקבוצה המצומצמת של המסורת שלי, הדרגה לא אומרת כלום. אם מחר אני מצטרפת לבוא נאמר, אסיפה ויקנית ששייכת למסורת אומפלוס או למסורת 1734 או אפילו למסורת אלכסנדרית שהיא הבת דודה הכי קרובה של הגרדנריאניות, הדרגה השלישית שלי לא תרשים אף אחד בגרוש. אני אצטרך להתחיל יחד עם כל ה-neophytes ולעבור את כל התהליך עד לקבלת דרגה ראשונה במסורת החדשה. אולי אפילו גם קצת יחשדו בי שאני מקובעת על המסורת הקודמת ואז ההתקדמות שלי בסולם הדרגות לא תהיה הכי מהירה בעולם... אז אולי בעוד כמה שנים, אם בארץ תוקם איזושהי קבוצה שתצליח לשמור על המשכיות ותצליח ליצור לעצמה אגרגור וגוף של ריטואלים ומסורות, זה יהיה הגיוני עבורם ליצור דרגות. אבל עד שזה יקרה, בינינו, לי נראה שזה סתם עניין של אגו...
 

gwizard

New member
שבלב

אני חושב שמכל הדעות והמסורות שקיימות "בשוק" היום כבר אי אפשר להגיד משהו חד משמעי ושזה יהיה נכון לכולם. (וויקאנים הם עם מוזר) אלא אם כן את גרדנריאנית, ואלה קבועים בשלהם, אז יש לך בסיס קבוע ויכולת השוואה של דרגות ושאר הירקות. מצד שני יש לך גם אורגיות והצלפות
בנוגע לארץ, אני בכלל לא דיברתי על ארצנו הקטנה כשכתבתי את ההודעות האלו. בארץ אנו רק מתחילים. ואני באמת מקווה שבאיזשהו שלב יהיו לנו אסיפות מסודרות עם אגרגור, כמו שאמרת, ואז גם נוכל להתקדם הלאה. עוד שנה שנתיים, בתקווה. וכן, אגו הוא חלק בלתי נפרד מהחיים ומהמאגיה באופן כללי, אז מה ? אלון.
 

Justin Angel

New member
שאלה לכרמית

אני חשבתי שהדרגות במסדרים הוויקאנים השונים הם בעיקרם נכונות ויכולת לקבל עוד אחריות בתוך אסיפת המכשפות ולא איזה אינדקציה מוחלטת לידע, ניסיון ושנים. צדקתי בהנחה הזאת או שזה עוד אחד מהדברים הוויקאנים המבלבלים האלו?
(לא קשור למה שאת אמרת, שאלה בכלליות)
 

כרמית.

New member
דרגות ומשמעותן

לדרגות בויקה יש מספר משמעויות: מיסטית, פורמלית, ידע, ניסיון המשמעות המיסטית היא שלכל חניכה/הכנסה בסוד לדרגה אתה חווה סוד אחר וגם האחריות הרוחנית שלך משתנה. העלאה לדרגה שניה ושלישית היא אינדיבידואלית לכל אסיפה ואסיפה, כשלכל אחת מהן יש מערכת שלמה של ידע, ניסיון, העמקה רוחנית ופרקטיקה שהאדם צריך לעבור בהצלחה לפני שהוא "מוכן" לשלב הבא בחייו הרוחניים. כדי להגיע לשלב הזה, מן הסתם צריך לקבל אחריות בתוך האספה. אתה לא יכול לקבל ניסיון וידע אם לא עשית דברים ולא היית פעיל. אחרת מאיפה יגיע הניסיון? בכל מקרה הדרגות הן לא מירוץ והן משהו אישי. יש אנשים שעושים את זה בשלוש שנים, יש אנשים שזה לוקח להם עשרות שנים ויש אנשים שנשארים בדרגה ראשונה כל החיים.
 

hadaraviram

New member
תחליפים אפשריים

למי שלא נחנך לתוך מסדר או מסורת מסויימים - מתוך חוסר אפשרות, או במקרה שלי, מתוך בחירה אישית - אפשר לבנות טקס הקדשה אישי. הטקס שלי היה נפלא, וכלל שני חברים טובים ופאגאנים וותיקים, שהגיעו לקליפורניה במיוחד בשבילו. אני בניתי אותו, והיתה בו מוסיקה, ושתילת צמחים, ודברים שאינם מסורתיים אבל היו חשובים עבורי באופן אישי (כמו מתן מקום לעבודה האקדמית שלי).
 

hadaraviram

New member
כל הכבוד!

כרמית יקירתי, איזו עבודה יסודית ומצויינת. כמובן שיש לי תוספות והשלמות, אבל רשימת קריאה ונושאי עניין הם דברים מאוד אישיים. בסך הכל, מעמיק וממצה. במיוחד מצא חן בעיניי החלק של הדילמות המוסריות שאין להן תשובות חד משמעיות.
 
עוד כמה דברים:

1) באופן אידאלי, נראה לי שכדאי להתחיל מהמאבון, כך שהתלמיד מוכן כבר לחג הראשון שלו, בסמהיין (לפחות מבחינה תאורטית). כמובן, שזה לא משנה מתי מתחילים, זה פשוט נוח יותר. או להתחיל בסמהיין (מסורתי משהו, לא?) 2) יש עוד כמה תרגומים לעברית: כישוף וקסם (True Magick) ספר החוק (Liber Legis) ישנם שני ספרים נוספים הקשורים בכישופי נרות שראו אור בעברית - האחד, "קסם הנר" של קופר (Candle Magic) והשני, "קסם הנרות" (Exploring Candle Magick) של פטרישיה טלסקו (מחברת הספר Advanced Wicca).
 

gwizard

New member
איפה ?

יש לך מושג איפה ניתן להשיג ספרים אלו ? בעברית, אני מתכוון.
 
למעלה