בוא נאמר שקשה להפתיע אותי בנושא רכבת העמק
התחנה בכפר ברוך היתה צריף עץ. הצריך הזה נגנב ע"י ההכשרה בגבת (שגנבו מהקיבוץ מחרשה ועוד כמה דברים (ויש לי תמונה שלהם שהם גונבים מהמחסן של חדר האוכל פרודוקטים) שירדו להקים את משאבי שדה (ההקמה היתה בביר עסלוג' ואח"כ עברו למקום הנוכחי). בכך הודו גם ברק מגבת וגם הארכיונאים במשאבי שדה ועוד חברה מהוותיקים בקרית חיים שהשתייכו בעבר לגרעין הזה.
אז אמנם אנשי כפר ברוך יש כורדים, אבל הם לא אשמים. אגב התחנה לקראת סוף המנדר ירדה בגדולתה לחניה כיוון שהפסיקו למכור שם כרטיסים, צימצמו בכח אדם.
יש לא מעט תחנות ששרדו מתוך 48 התחנות של רכבת העמק, אבל גם היום ממשיכים להרוס, למשל עמדת השומר והגשר ששימש חניה של מרחביה נעלמו בעבודות של מסילת העמק החדשה, וכן תחנת הרכבת של ג'למי הושמדה ראיתי את שרידיה עקורים ומפוזרים בשטח (כן, היתה תחנה, תשאל את אמי מהפורום שביקרה בתחנה פעמים רבות כי היא היתה ליד הבית).
היו רבות מהתחנות שהיו חניות ואז באמת לא נשאר דבר כי לרוב השלט נעלם משך הזמן, אבל אם כבר התעניינת אז בבקשה:
1. תחנת חיפה כרמל - נשארו רק 4 הדקלים
2. חניית המושבה הגרמנית - לא קיימת
3. תחנת חיפה מרכז - פעילה
4. חניית המרכז המסחרי היהודי - לא קיים
5. תחנת חיפה מזרח - פעילה כולל המוזיאון - לא לנוסעים
6. חניית משטרה - לא קיים
7. תחנת 4.5 - קיימת
8. תחנת תל חנן - נהרסה לפני זמן קצר בעבודות מסילת העמק החדשה שגם עקרו את כל עמודי הטלגרף ההיסטורים של הורנשטיין.
9. בטחון נשר - עומד על מכונו משמש מקום לינה לאיזה מחוסר בית
10. תחנת הישוב נשר - לא קיימת נשאר רק בית הבטחון מבטון כמחסן של מסגר
11. תחנת מפעל נשר - לא קיים
12. תחנת משק יגור - נהרסה ע"י הקיבוץ כדי להרחיב את איזור התעשיה שלהם והבאר נסתמה.
13. תחנת נחלת יעקב - נהרסה במריבה של אנשי יגור מול כפר חסידים מיד אחחרי ההקמה בתקופה הטורקית
14. מסילאים יגור - קיימת ומסביבה גן מטופח
15. תחנת ג'למי - נהרסה בעבודות מסילת העמק החדשה
16. חניית צומת העמקים - הצריף נעלם בסיס הבטון ישנו
17. תחנת אלרואי - קיימת מטופחת ומטופלת כולל הבאת קרונות וקטר (לא של רכבת העמק) למקום ו8מוזיאון קטן
18. תחנת קרית חרושת - קיימת ומוזנחת
19. חניית אום זינת - לא קיים
20. תחנת כפר יהושע - מטופלת חלקית, רק מה שיביא הכנסות, מבנים שלא מביאים הכנסות נשארו מוזנחים.
21. תחנת כפר ברוך- ראה למעלה
22. חניית אל מוג'יידל - לא קיים השלט סולק בפעולת פלמ"ח עם וינגייט נגד ערבים ששהו במקום והיו מחבלים בצנורות המים.
23. חניית גניגר - לא קיים
24. תחנת עפולה - קיימים 2 מבני תחנה, שרותים ומגשל מים ובית המסילאים שבו גרים אנשים פרטיים. באחד המבנים זהו מועדון החייל והשני הספריה העירונית.
25. חניית מרחביה - לא קיים
26. חניית זרעין - לא קיים. גם השלט המנדטורי של גובה פני הים, הושמד בעבודות מסילת העמק. נהרסו גם כל הגשרים העתיקים למרות צו בימ"ש.
27. תחנת עין חרוד - הטרמינל נשרף בשנות השלושים, בנין המסילאים קיים, המחסה לנוסעים קיים, בית המשאבות נהרס בעבודות מסילת העמק.
28. תחנת גבע - נבנתה לטובת יחידות הלילה של וינגייט, נהרסה ע"י הקיבוץ לפני כמה שנים במקום לשקם.
29. תחנת תל יוסף - נשרפה לפני שנים רבות.
30. תחנת שטה- בנין הטרמינל נמצא בתוך חצר הכלא, יתר המבנים נהרסו מזמן ע"י מי שבנה את הכלא בשנות החמישים.
31. חניית בית השיטה - לא קיים
32. חניית השדה - צריף הפח לא קיים
33. תחנת בית שאן- שמורה וכנראה תשופץ
34. חניית חמדיה- הבית הלבן כבר אפור, אבל עומד שלם.
35. חניית בית יוסף - השלט נעלם
36. בטחון ירדנה- עמדת השומרים קיימת
37. תחנת גשר - נשאר רק בית השימוש. הקיבוצניקים הרסו את התחנה בשנות החמישים בגלל הפידאיון.
38. גשר הסגר - קיים והבנין משמש מסעדה בשם רוטנברג, גם סככת המכלאה קיימת
39. גשר חברים - הגשר קיים ומבנה התחנה אף הוא
40. גשר המכס - התחנה קיימת ומשמשת משרד לטיולים לחצי האי , לא רחוב ממנה עמדת פילבוקס של השוטרים הירדנים לשעבר.
41. גשר המשטרה- העמדה המשטרתית בריטית עדיין קיימת
42. תחנת תל אור- בתחום ירדן, לא קיימת
43. תחנת נהריים - תאומה של תחנת תל אור, עומדת ומלאה כתובות החל מ-1.3.1937
44. דלהמייה- השלט לא קיים
45. אשדות- תחנת האוטובוס בכניסה הוא המחסה שהיה של חנית הרכבת, כמו החניה של גניגר.
46. חניית ארלוזורוב- צריף הפח לא קים
47. חניית עמק הירדן- לא קיים
48. תחנת צמח- היום הטרמינל משמש איזו מכללה מקומית.
לא הכנסתי את כל ה-נ.צ. למרות שיש לי אותם. לפני כמה שנים הוצאתי שלושה חבר'ה עם מכשירי ניווט כדי לקבוע את כל ה-נ.צ. ולפי סוגי מדידה שונים.