בוקר אור בהצלחה למאיר על סיום סיפרו.אשמח

הדסהש1

New member
דור הולך ונעלם.יהי זכרו ברוך

 

עמיקם10

New member
אז אתה כמו פרופ' אורן יפתחאל מבאר שבע.

שהתייחס לדברי פרופ' אווה אילוז-כוכב עולה בשדה המחקר של התפתחות היהדות והישראליות בישראל- וכתבה על זה והוא דוקא התייחס לדבריה, אבל סטה מיד לנושא היחידי שמעניין אותו וזה הכיבוש. ומה שעושים לפלשתינאים..שחבל"ז. היא בכלל לא הזכירה אותם.
ואתה שפעלת מאחורי הקוים..היית גם חוטף ממנו.
אז אתה לא סובל את הגבע-ים כי הם לא שימרו את תחנת הרכבת
יש לי חדשות-ישנות בשבילך- בכפר ברוך..גם היתה תחנה ומסילה..וכלניות וארטישוקים על המסילה מתחת לשריד..
ושרדה רק התחנה בכפר יהושע משוחזרת משומרת ומבוקרת. וזה מה יש. יש שם חדר למנהל התחנה..וגם בעפולה. שגר שם עם אשתו.
איפה יש היום דברים כאלה.?
 
בוא נאמר שקשה להפתיע אותי בנושא רכבת העמק

התחנה בכפר ברוך היתה צריף עץ. הצריך הזה נגנב ע"י ההכשרה בגבת (שגנבו מהקיבוץ מחרשה ועוד כמה דברים (ויש לי תמונה שלהם שהם גונבים מהמחסן של חדר האוכל פרודוקטים) שירדו להקים את משאבי שדה (ההקמה היתה בביר עסלוג' ואח"כ עברו למקום הנוכחי). בכך הודו גם ברק מגבת וגם הארכיונאים במשאבי שדה ועוד חברה מהוותיקים בקרית חיים שהשתייכו בעבר לגרעין הזה.

אז אמנם אנשי כפר ברוך יש כורדים, אבל הם לא אשמים. אגב התחנה לקראת סוף המנדר ירדה בגדולתה לחניה כיוון שהפסיקו למכור שם כרטיסים, צימצמו בכח אדם.

יש לא מעט תחנות ששרדו מתוך 48 התחנות של רכבת העמק, אבל גם היום ממשיכים להרוס, למשל עמדת השומר והגשר ששימש חניה של מרחביה נעלמו בעבודות של מסילת העמק החדשה, וכן תחנת הרכבת של ג'למי הושמדה ראיתי את שרידיה עקורים ומפוזרים בשטח (כן, היתה תחנה, תשאל את אמי מהפורום שביקרה בתחנה פעמים רבות כי היא היתה ליד הבית).

היו רבות מהתחנות שהיו חניות ואז באמת לא נשאר דבר כי לרוב השלט נעלם משך הזמן, אבל אם כבר התעניינת אז בבקשה:
1. תחנת חיפה כרמל - נשארו רק 4 הדקלים
2. חניית המושבה הגרמנית - לא קיימת
3. תחנת חיפה מרכז - פעילה
4. חניית המרכז המסחרי היהודי - לא קיים
5. תחנת חיפה מזרח - פעילה כולל המוזיאון - לא לנוסעים
6. חניית משטרה - לא קיים
7. תחנת 4.5 - קיימת
8. תחנת תל חנן - נהרסה לפני זמן קצר בעבודות מסילת העמק החדשה שגם עקרו את כל עמודי הטלגרף ההיסטורים של הורנשטיין.
9. בטחון נשר - עומד על מכונו משמש מקום לינה לאיזה מחוסר בית
10. תחנת הישוב נשר - לא קיימת נשאר רק בית הבטחון מבטון כמחסן של מסגר
11. תחנת מפעל נשר - לא קיים
12. תחנת משק יגור - נהרסה ע"י הקיבוץ כדי להרחיב את איזור התעשיה שלהם והבאר נסתמה.
13. תחנת נחלת יעקב - נהרסה במריבה של אנשי יגור מול כפר חסידים מיד אחחרי ההקמה בתקופה הטורקית
14. מסילאים יגור - קיימת ומסביבה גן מטופח
15. תחנת ג'למי - נהרסה בעבודות מסילת העמק החדשה
16. חניית צומת העמקים - הצריף נעלם בסיס הבטון ישנו
17. תחנת אלרואי - קיימת מטופחת ומטופלת כולל הבאת קרונות וקטר (לא של רכבת העמק) למקום ו8מוזיאון קטן
18. תחנת קרית חרושת - קיימת ומוזנחת
19. חניית אום זינת - לא קיים
20. תחנת כפר יהושע - מטופלת חלקית, רק מה שיביא הכנסות, מבנים שלא מביאים הכנסות נשארו מוזנחים.
21. תחנת כפר ברוך- ראה למעלה
22. חניית אל מוג'יידל - לא קיים השלט סולק בפעולת פלמ"ח עם וינגייט נגד ערבים ששהו במקום והיו מחבלים בצנורות המים.
23. חניית גניגר - לא קיים
24. תחנת עפולה - קיימים 2 מבני תחנה, שרותים ומגשל מים ובית המסילאים שבו גרים אנשים פרטיים. באחד המבנים זהו מועדון החייל והשני הספריה העירונית.
25. חניית מרחביה - לא קיים
26. חניית זרעין - לא קיים. גם השלט המנדטורי של גובה פני הים, הושמד בעבודות מסילת העמק. נהרסו גם כל הגשרים העתיקים למרות צו בימ"ש.
27. תחנת עין חרוד - הטרמינל נשרף בשנות השלושים, בנין המסילאים קיים, המחסה לנוסעים קיים, בית המשאבות נהרס בעבודות מסילת העמק.
28. תחנת גבע - נבנתה לטובת יחידות הלילה של וינגייט, נהרסה ע"י הקיבוץ לפני כמה שנים במקום לשקם.
29. תחנת תל יוסף - נשרפה לפני שנים רבות.
30. תחנת שטה- בנין הטרמינל נמצא בתוך חצר הכלא, יתר המבנים נהרסו מזמן ע"י מי שבנה את הכלא בשנות החמישים.
31. חניית בית השיטה - לא קיים
32. חניית השדה - צריף הפח לא קיים
33. תחנת בית שאן- שמורה וכנראה תשופץ
34. חניית חמדיה- הבית הלבן כבר אפור, אבל עומד שלם.
35. חניית בית יוסף - השלט נעלם
36. בטחון ירדנה- עמדת השומרים קיימת
37. תחנת גשר - נשאר רק בית השימוש. הקיבוצניקים הרסו את התחנה בשנות החמישים בגלל הפידאיון.
38. גשר הסגר - קיים והבנין משמש מסעדה בשם רוטנברג, גם סככת המכלאה קיימת
39. גשר חברים - הגשר קיים ומבנה התחנה אף הוא
40. גשר המכס - התחנה קיימת ומשמשת משרד לטיולים לחצי האי , לא רחוב ממנה עמדת פילבוקס של השוטרים הירדנים לשעבר.
41. גשר המשטרה- העמדה המשטרתית בריטית עדיין קיימת
42. תחנת תל אור- בתחום ירדן, לא קיימת
43. תחנת נהריים - תאומה של תחנת תל אור, עומדת ומלאה כתובות החל מ-1.3.1937
44. דלהמייה- השלט לא קיים
45. אשדות- תחנת האוטובוס בכניסה הוא המחסה שהיה של חנית הרכבת, כמו החניה של גניגר.
46. חניית ארלוזורוב- צריף הפח לא קים
47. חניית עמק הירדן- לא קיים
48. תחנת צמח- היום הטרמינל משמש איזו מכללה מקומית.

לא הכנסתי את כל ה-נ.צ. למרות שיש לי אותם. לפני כמה שנים הוצאתי שלושה חבר'ה עם מכשירי ניווט כדי לקבוע את כל ה-נ.צ. ולפי סוגי מדידה שונים.
 

עמיקם10

New member
לא רחוק משם-בשימרון-ישנם משטחי בטון של המעברה

ב-1955 לקראת הבחירות חילקנו שם פתקים של אלף..השאלה היא אם משטחי בטון ראויים לשימור.
אגב- הרכבת הזו לא היתה בכלל ציונית..נניח כמו בית העירייה הראשון בראשון ובית העם..שמשמרים.
 
אם מדובר בתל שימרון

הרי תמצא שם גם את מגדל התצפית של ההכשרה של בני נהלל שיצאה לבנות את חניתה, ביניהם גם איתמר בן ברק מהסיפור המפורסם עללידתו בבית החולים "העמק" כשעוד היה בעין-חרוד-של-למטה.

הרכבת נבנתה ע"י הטורקים, והפיתוח שלה נמשך ע"י הבריטים, ואנחנו קיבלנו אותה רק ב-1948 וקברנו אותה מהר מאוד ב-15.9.1951 ברוב איוולת וחוסר ראיה עתידית.

הרכבת לא נבנתה על ידי הציונות, אבל שרתה יפה מאוד את יישובי העמקים: זבולון, יזרעאל,בית שאן, ירדן, כנרות. כשהיתה ציר התנועה היחידי בעמק בין השנים 1905-1932 (האלטרנטיבה היתה ללכת ברגל, כי לחלוצים לא היה כסף לשכור כרכרה או חמור) שרק אז החלה תנועת אוטובוסים בעמקים עם הקמת כ-25 קואופרטיבים לתחבורה ציבורית.

ובהחלט הרכבת היא חלק מרבדי הקמת המדינה ומההיסטוריה שלנו ויש בהחלט מקום לשקם אותה, ולמרות זאת לא הגענו לאחוז מדרך השיקום של הרכבות בחו"ל (אנגליה, גרמניה).
אני הייתי מעורב יחד עם פול קוטרל, או לעזרתו יותר נכון, במשא ומתן עם הירדנים לרכישת רכבת העמק (היו 7) על כל חלקיה במחיר 70.000 דולר שהנהלת הרכבת סרבה לממן וחיפשנו מי שיממן את המחיר + התובלה, ומצאתי את נחום מאלרואי שהיה מוכן לעשות מגבית ולגייס את הכסף, אבל בינתיים פול נפטר, וכל הענין מת.
 
אפרופו הספר שהוצאת לאור, תתחדש,

יש לי כמה ספרים של המפכ"ל קראדי למסירה.

מי שרוצה שיכתוב לי במסר, הוא פשוט היה
בהרצאה אצלנו והשאיר ספרים לחלוקה.
 
תודה, את יודעת מהי:"תסמונת ה-סמ"פ" ?

יש בעיה כזו לאנשים רבים שלא מכירים בגבולות היכולת שלהם ואז מקלקלים הכל.
המקור מגיע ממקרה שהיה בפלוגה מסויימת סמ"פ מצויין, שדאג לכל המינהלות, מעולם לא היה לחילים חסר דבר, התנהלות הדרגים היתה למופת, הוא הכיר את החיילים בשמם וידע עליהם פרטים ואם חייל היה במצוקה, הרי הוא היה הכתובת. בקיצור, הוא היה ה-"אבא" האהוב של הפלוגה.

פיקוד הגדוד החליט לקדם אדם כזה שרק יתרום לגדוד ושלחו אותו לקורס מ"פים, שעבר אותו בקושי, וקיבל לידיו פלוגה שעד מהרה התדרדרה לחוסר משמעת, לכשלונות מערכתים ולחוסר יכולות ביצוע, עד כדי כך שהיה צורך לפזר את הפלוגה הזו שהיתה פשוט בזיון, וה-מ"פ השתחרר מהצבא.

מי שלא יודע מה הם גבולות היכולת שלו, עלול רק לגרום נזק.
 

עמיקם10

New member
'החישוב' העיקרי לחידוש הרכבת בעמק הוא קשר

עם ירדן. כמו גם לדימונה שהרכבת נוסעת ריקה גם בגלל שהתחנה לא נמצאת בתוך העיר-וצריך תחבורה-לשם-גם לבית שאן ולעפולה קשה לראות שחישוב כלכלי רווחי- בבנית המסילה מחדש.
אני זוכר אותה נוסעת..וצופרת כשהיא יוצאת מבית שאן- ואז אבא שלי היה הולך מחפציבה לרכבת שעברה מול בית השיטה. בחורף היה נוסע באוטובוס 403 ממסילות לחיפה..ועד היום זה אותו מספר.
 
זה החישוב היחידי - הקשר המסחרי עם ירדן

המתכנים סרבו אפילו לחשוב על המשכת המסילה כמו במקור עד צמח או אפילו לטבריה, ולהפוך אותה לתיירותית, כך שאפילו אזרח מדימונה יוכל לנסוע עם המשפחה ברכבת לנופש בטבריה .
ומה שיקרה בסוף, שמוציאים מליארדים על רכבת לא נחוצה, והיא לא תחבר עם ירדן......

אגב לדימונה, הטימטום הוא שאמנם מחיר הנסיעה מדימונה לבאר שבע רק 5 שקלים, אבל אוטובוס מהעיר לתחנה עולה 6 שקלים או מונית משכונות מרוחקות 12 שקלים (ולא לשכוח שצריך גם לחזור).
 
מאיר, חלמאים כבר אמרנו !!!זה בטח

שיקול רווחי של מישהו, אחרת איך אפשר להסביר את הטימטום הזה???
 
צודקת

השיקול מסחרי קר, עובדה שסוללים מסילה יחידה, אם היו רוצים רכבת לטובת נוסעים, חייבים זוג מסילות, אחרת זה נראה כמו העליה לירושלים ששם הרכבת עוצרת בנקודות מסויימות שלש שלוחה, עד שהרכבת ממול תעבור.
מישהו, לדעתי, כבר מכין קופונים לגזור על דמי המעבר של ציוד מירדן ולירדן לחיפה ומחיפה. רק הברוך יהיה כאשר זה לא יצא לפועל, ואז את כל המיליארדים זה בלאו הכי מכיסנו.
 
אגב מכרה

מספרים שהיה איכר עני שהטרקטור שלו התקלקל ולא היה לו במה לחרוש את השדה.
חשב מה לעשות, ועלחה במוחו רעיון: לקח חופן מטבעות ופיזר אותן בשדה שלו ועוד חופן שם בכיס.
אחרי ארוחת הערב, ניגש לקנטינה וביקש לקנות ממתקים ודברים שלא קונים כל יום, הוציא מהכיס חופן מטבעות ובהן שילם.
שאלו מהיכן כל כך הרבה מטבעות, ענה שזה מהשדה שלו, כל הזמן הוא מוצא שם כסף.
למחרת הגיעו המונים עם כלי חפירה ואפילו טרקטורים ומחרשות והחלו לחפש את הכסף ומידי פעם מישהו צהל שמצא מטבע, מה שהעלה את המוטיבציה של האנשים להמשיך ולחפור ולחרוש במרץ.
בסופו של יום, כמה אנשים מצאו מטבעות, אבל השדה היה חרוש כולו, מוכן לזריעת החורף.....

למה אני מספר את הסיפור ?
ידוע שהדתיים יודעים שאוצרות בית מקדש נמצאים במערה ידועה בנחל עכברה בגליל. למה לא עושים שום דבר הפנאטים למינייהם? כי כנראה אלו סיפורים לחילוניים (הרי ידוע שטיטוס לקחת את אוצרות בית המקדש לרומא והם נמצאים במרתפי הוותיקן).

והנה בשטח של קיבוץ עמיעד, התגלה פריט מעץ בצורת רימון ועליו כתוב "קודש ליהוה" וידוע שפריטים כאלו היו בבית המקדש תלויים על הפרוכת שחוצצת לארון הברית.
אני, כאדם סביר, הייתי יכול להניח שאיזה חייל מאלו ששדדו את בית המקדש, גנב לעצמו את הפריט הזה, וכנראה זה נפל לו מהכיס, ומשך מאות שנים הסתתר בתוך גומחה בסלע עד שהרועה הערבי מצא אותו והביאו לדודו שעובד בארכיאולוגיה.

אבל אצל הפנאטים אין דבר כזה. הם הגיעו משך ימים רבים בהמוניהם עם כלי עבודה וחפרו וסיקלו את כל השטח שלקיבוץ לא היה זמן לעשות זאת, ובסיום, נשאר לקיבוץ שטח חרוש היטב ומפונה מאבנים.....
 
למעלה