ביטול

ביטול

בתקופת הויכוחים החריפים בימיי הביניים נכתב ספר פולמוסי קְטן-כמות ורב איכות. את הספר כתב אדם שנחשב לאחד מגדולי ההוגים היהודיים בכל הזמנם: רבי חסדאי קרשקש (-1340 בערך). מגמת הספר - כשמו כן הוא - לבטל את עיקרי הדת הנוצרית, הן מהפן הלוגי והן מתוך הליכוד הפנימי של דת זאת בעצמה. כעת, אין ענייני בסתירת הנצרות, ולא לשם כך אני מעלה את הדברים. ברצוני להראות כיצד טיעוניו של רבי חסדאי נגד הנצרות חוזרים לכתבי הקבלה היהודית. דומה שספר זה הוא ביטול עיקרי המקובלים. בפתיחת הספר הרב דן על מושג השילוש הנוצרי :"העיקר הראשון הוא השילוש, שהנוצרים מאמינים בשלש רשויות, כי האלהות היא משותפת ומשולשת בשלשה תארים או פרצופים נבדלים שקורין בלשונם "טריס פירסונאס ריאל מינטי", ומהותם אחד לפי דעתם" (פרק א). דברים אלו זהים לחלוטין להבנת המקובלים באשר לנאמר בספר יצירה לגבי מהות הספירות: "עשר ספירות בלימה, נעוץ סופן בתחילתן ותחילתן בסופן כשלהבת הקשורה בגחלת... שהאדון יחיד והיוצר אחד, ולפני אחד מה אתה סופר" (אות ו'). מהות אחת בעלת עשרה פרצופים (בתורת האר"י כשמתייחסים לספירה כבניין שלם היא נקראת 'פרצוף' בהדיא). טענותיו של קרשקש נגד אמונה זאת:"העיקר הזה הוא מתנגד לדת ישראל כי אלוה הוא אחד בתכלית הפשטות... הביטול והסתירה לעיקר השלוש הוא: שאם כדברי הנוצרים, שהבן הנולד מהאב דומה לאביו, א"כ האב ג"כ נולד; ואם האב נולד הוא עלול ומסובב והוא מצוי ג"כ מזולתו ואינו מחויב המציאות. וכן נאמר ברוח הקדש, אם הרוח נאצל מהאב והבן ודומה להם, א"כ גם האב נאצל, וא"כ אינו מחויב המציאות. גם אי אפשר להאמין שהאב יש בו כל השלמות, שאם כן למה היה צריך להוליד הבן שהוא אלוה כמוהו, ולמה היה צריך להאציל את רוח הקדש שהוא ג"כ אלוה כמוהו? גם יש לשאול: באיזה זמן הוליד האב את הבן? אם נאמר בתוך הזמן, א"כ לא היה נמצא בתחלת הזמן ולא היה נצחי כמו האב, ואם בתחילת הזמן א"כ אפשר ג"כ שהבן הוליד את האב ? (בעה"נ, שם). דברים אלו יפים באשר לאצילות הספירות כשמבינים שהכתר עלול לאא"ס אך בכל-זאת זהה לו. ('אלימה רבתי' לרבי משה קורדובירו פרק א'). בספר "אלימה רבתי" לרבי משה קורדובירו נכתבו דברים דומים להפליא. הרמ"ק קבע שהעלול הראשון זהה לחלוטין לעילתו מלבד שלושה דברים שמפרידים ביניהם. דברי הרב חסדאי תקפים לפיכך גם לגבי טענה כזאת. בהמשך הספר כותב הרב: "הנוצרים מביאים ראיה להשלוש במשל לגחלת מבוערת שיש בה מראה משולש (שם - בדומה לניסוח בספר היצירה) ... גם הוא נגד מה שאמר אריסטו (במאמר י"א) במה שאחר הטבע (מטאפיסיקה) כי הרבוי באיש הוא מצד החומר, והדברים הנבדלים מן החומר אי אפשר בהם הרבוי. וכן אם שלשת (עשרת) הפרצופים נבדלים, כאשר יאמרו הנוצרים (והמקובלים, הערה שלי), יתחייב שיהיו ג"כ שלשה (עשרה) גופים נבדלים ואין שייך בהם איחוד גמור... הרבה פסוקים בתנ"ך המחייבים אחדות הבורא בלי שום צרוף... ובהיות שהמינים הקדמונים בראותם השפעת דברים הפכיים, ר"ל פעולות טובות ורעות, האמינו שיש שני אלהות, אחד פועל טוב ואחד פועל רע (חסד ודין ?)...אומר : "יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע, אני ה' עושה כל אלה" (ישעיה מה, ז), שבורא אחד יחידי פועל כלם...(שם). ידוע שמקובלים גדולים עשו שמיניות באוויר בניסיון ליישב בין דברים אלו לבין אמונת הייחוד (לדוגמא ע' במה שמביא הרמ"ק ב"פרדס רימונים" שער "עצמות וכלים" במחלוקת בין הרדב"ז לבין הר"מ רקנטי). התרוצם המובאים נשמעים כהצדקות בדיעבד של מקובלים מאוחרים לאשר נמצא בכתבי מקובלים שקדמו להם.
 
התשובה לכך היא בדברי האריז"ל

כפי שמביא אותה הרח"ו בכתבי האר"י, והבן איש חי בהקדמות לספר דעת ותבונה, שמאז שהאריז"ל עשה לנו סדר בכל חכמת הקבלה, עפ"י מה שקיבל מאליהו הנביא והעביר להרח"ו כפי שנדפס בכתבי האר"י, אין ללמוד יותר מכתבי מקובלים קודמים לו (עד ולא בכלל רשב"י וספר הזהר), מאחר שהשיגו דבריהם מסברות וחקירות, ונפלו טעויות במסקנות של חיבוריהם. על כן עם לומדים היום את חכמת הקבלה עפ"י האריז"ל עם פרושי בעל הסולם או הרמח"ל, אז כל הקושיות הנ"ל מתחילות.
 
<>

מה פשר ההצהרות האלו? אני הצגתי עמדה וביססתי אותה מתוך השגותיו של הרח"ק. לבוא ולומר לי "זה לא ככה" זו לא תשובה. אם יש טעות בדבריי [באנלוגיה בין השגות הרח"ק לבין דברי המקובלים] עלייך להראות לי אותה. לא זו דרכה של תורה.
 
מה לעשות שהשאלות שלך לא מתחילות

עפ"י המקובלים של היום. סתם להתעקש ולהתפלסף ? אם יש לך שאלה מסוימת, נשמח לענות לך עפ"י בעל הסולם, שבלעדיו אי אפשר להבין היום קבלה.
 
--------

מה זה השאלות לא מתחילות? הרי נשאלו שאלות מפורשות. לומר "אין שאלה" לא עונה על כך, זו התעלמות מכוונת שמסתירה בריחה מהתמודדות. אם טעיתי, אז הואל להראות לי איפה הטעות. בהצהרות בעלמא לא סגי לן. ההתעקשות שלך ש"אי אפשר להבין היום קבלה" היא קביעה דוגמטית של אדם שזרק את שכלו ומפנים דברים בלי ביקורת. אני מבין קבלה טוב מאוד. אני לא צריך שאיזה רב יכתיר אותי. אלחמדולילה - יש לי הבנה טובה ובקיאות בכל מכמני התורה. וכן, אני מעיד על עיסתי. - כיצד תורת הקבלה מתיישבת עם דבריהם של גדולי ישראל בתחומי ההגות וההשקפה? כוונתי להוגים כרס"ג, ר' בחיי, ריה"ל, רמב"ם, רח"ק והר"י אלבו. אמונת הייחוד עיקרה בשלילת האלילות ומלחמה בהגשמה, תכנים שהקבלה מלאה בהם. - באשר לפירוש הסולם. למה לקבל את פירושו כפירוש בלעדי לכתבי הזהר והאר"י? מפני שככה אמרו לך? מה גם שמעבר למצע הכולל של בעל הסולם לכתבים, מצע שחורג מדרך ישראל סבא, יש לו גם לא מעט טעויות בפרטי-פרטים. - לפום דרוש דאיכא בס"ה "ההוא דרא דמדברא כלהו הוו מסטרא דיובלא", וקיימא לן דסטרא דיובלא קאי על אמא [כפום שאמר הרב ב"שער הפסוקים" שמות, ס' א' וכדאיתא אצל מר"ן ב"מגיד מישרים" על פ' יתרו] ונהר קאי נמי על יסוד [על-פי ס"ה על בשלח]. מאידך דרא דמדברא אקרי דור דעה, לפום שאינון מן דעת עליון דז"א בחינת אבא, והאי נפק מזיווג יעקוב ולאה דיסוד דאבא. קשיא. הר"חו תירץ זאת בכך שחילק בין יובלא לבין סטרא דיובלא ואוקים דסטרא דיובלא קאי על יסוד דאמא ולא א-יובלא גופא ושאין אמא יובלא אלא רק יסודא דיליה. ולא דייק בעל הסולם שאמר דהאי דהיינו בינה, אף על פי שרח"ו ציין בהדיא. - העמדה שעושה הר"א של קישוט המלכות כמשל לרצן לקבל וכו' אין לו סמך בכתבי האר"י גופם. זו אינטרפרטציה חופשית שלו שגורמת לרדידות הרעיונות של המובא בכתבים. - אינני יודע למה אתה אומר שזו "סתם" התפלספות. וכי רק כשמקבלים את הדברים שאתה מקבל אז יש לכך ערך? כדאי שתפנים את המובא בבא מציעא כד, א. ב.
 
גלמים ראו עיניי

רק אל תדבר גבוהה גבוהה על חכמה וכל מילי דמיטב. אינך יודע את מבואות התורה ולא את דרכיה. שבעה דברים בגולם ושבעה בחכם. חכם אינו מדבר בפני מי שגדול ממנו בחכמה ובמנין, ואינו נכנס לתוך דברי חברו, ואינו נבהל להשיב, שואל כענין ומשיב כהלכה, ואומר על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון, ועל מה שלא שמע, אומר 'לא שמעתי', ומודה על האמת. וחלופיהן בגולם. - מסכת אבות.
 
אדם רואה בעיניו, רק את מה שיש בתוכו!

אבל בכל מקרה אתה צודק, איני יודע את מבואות התורה ולא את דרכיה, כדבריך, אבל מה שאני כן יודע, זה להבחין בין אדם ירא שמיים ששואל כדי ללמוד ולהשכיל, לבין חמור נושא ספרים אפיקורוס, ששואל שאלות של הבל וריק על בסיס שלא מתחיל כדי להתפלסף ולהתנגח, בכדי להראות כמה שהוא חכם (בעיני עצמו). שבת שלום!
 
מענה

אני לא מבין למה הדיון מגיע לכזו רמה רדודה. אתה במפורש משנה בדיבורך קבל עם ועדה. הרי כתבת "אם יש לך שאלה מסוימת, נשמח לענות לך עפ"י בעל הסולם, שבלעדיו אי אפשר להבין היום קבלה". נו? כנראה שאתה לא כל כך שמח לענות על דברים שאין לך תשובה עליהם. שאלתי שאלה וקיבלתי חירופים וגידופים. זה מה שהקבלה לימדה אותך? אם היית לובש את צעיף הענווה ומטה אוזן, היית יכול לצאת נשכר וללמוד דבר או שנים. בל תשכח שגם את ספרי הרמב"ם שרפו בימיו כל החכמים בעיניהם, אלו שלא היו להם כלים להבין את נקודת המוצא שלו. אם חותמו של הקב"ה 'אמת', אזי שמוטלת עלייך החובה לבחון דברים ללא נגיעה אישית. אתה לא יכול להתהדר בנוצות של בר סמכה כשאין לזה תוקף. אני משוכנע שאתה לא עונה מטעמים שונים מאלו שאתה מציג. כי אם מפני אפיקורסות, כבר אמרו חכמים "דע מה שתשיב לאפיקורוס" (מסכת אבות ב, יד). עצם העובדה שאתה קורא לקושיא שלי הבל וריק מעידה כאלף עדים שמעולם לא נכנסת לעובי הקורה בתורת הסוד. הקושיא שלי מבוססת על דברי הבן איש חי ב"דעת ותבונה" ולא המצאתי אותה מראשי. אם קבלה בעינייך היא מלל רוחניקי על "רצון לקבל" וכל שאר רעיונות הניו אייג' הללו אני ממליץ לך ללכת לעשות כמה שנים בישיבה וללמוד את הדברים בשורשם. אגב, אם "אדם רואה בעיניו, רק את מה שיש בתוכו" אז כנראה שאתה חמור נושא ספרים ואפיקורוס. הרי כלל במידות התורה הוא שאכין ורקין למיעוטי אתו (שיטת נחום איש גמזו ורבי עקיבא), וגם מבחינה פורמלית פסוק שצורתו תקנית שמכיל מילות הפרד בא למעט ולא להוסיף: משמע רק מה שיש בתוכו. אך נניח להבלים כאלו ונשיל מעלינו את משא הפולמוס, בכל זאת תכף נכנס יום קדש (סילווסטר) ולמה שיהודים יריבו ביום שכזה.
 
הוא שאמרתי: אין לי זמן ועניין להתפלמס...

עם אפיקורסים ששואלים כדי להתנגח עם התורה חז"ל והקדושה. לגבי כך שכביכול לא עניתי לך תשובות לגבי השגותיך על דברי בעה"ס, אזי רק על שאלות אפשר לענות תשובות, ולך אין לך שאלות אלא תשובות, ועל תשובות אי אפשר לענות תשובה! ידידי היקר, אתה מניח קודם כל הנחות שגויות ומוטעות, ובונה עליהם מסקנות לא נכונות, ומשם כבר יש לך קושיות שלא מתחילות, ומה לומר על חכמי התורה והקבלה קדושי עליון המקובלים על גדולי ישראל. לדוגמא, כתבת הנחת יסוד שגויה ש: "העמדה שעושה הר"א (הרב אשלג) של קישוט המלכות כמשל לרצן לקבל..", בו בזמן שהרב אשלג לא טוען כזה דבר בשום מקום בכתביו, ומשם הגעת למסקנה מוטעת ש: "זו אינטרפרטציה חופשית שלו שגורמת לרדידות הרעיונות של המובא בכתבים.", וכבר יש לך (האפיקורוס הקטן) השגות שגויות ומה לומר על חכם קבלה גאון, צדיק יסוד עולם. על כן ידידי, הנני עדיין עומד בדיבורי שעל שאלות באמת (בשביל להבין ולא כדי להתריס), אשמח תמיד לענות עד לאן שידיי וידיעותיי מגיעות. לגבי ההמלצה שנתת לי: "אם קבלה בעינייך היא... אני ממליץ לך ללכת לעשות כמה שנים בישיבה וללמוד את הדברים בשורשם." אז למען הגילוי הנאות, למדתי מספר שנים בישיבות קבלה שונות לפני שלמדתי את שיטת בעה"ס לאשורה, ונתקלתי שם בקושיות רבות וצע"ג, כגון איך יש נקודה אמצעית וצדדים באין סוף? (שעליה נעשה סוד הצמצום והאור הסתלק לצדדים), ואיך ולמה האין סןף פתאום מצמצם את עצמו, אם אין שם התחלה וסוף? וכו'... ורק בשיטת בעה"ס יש היום תשובות לכל השאלות האלה, והם שם אפילו לא מתחילות, ואין שם כמעט שום צע"ג גדול או קטן, שלא נדבר על הסכמות של גדולי הדור והקבלה על שיטתו של החל מדורו של בעה"ס ועד דורנו, עליו ועל בנו ממשיך דרכו הרב"ש אשלג, עיין פה: http://www.kabbalah-sefer.co.il/UploadGeneralFiles/תצוגת הסכמות.ppt שבת שלום!
 
הבהרה קטנה

מושג ה-"קישוט" בדברי בעה"ס, מתייחס לסוד הצמצום באין סוף שלא היה מתוך חוסר, אלא מתוך גדלות (בתור קישוט כביכול), ולא קשור ל-"כמשל הרצון לקבל ", כדבריך.
 
<

אם רק על שאלות ניתן לענות, מדוע ל ענית על ששאלתי? אעתיק שוב, למקרה שפיספסת: לפום דרוש דאיכא בס"ה "ההוא דרא דמדברא כלהו הוו מסטרא דיובלא", וקיימא לן דסטרא דיובלא קאי על אמא [כפום שאמר הרב ב"שער הפסוקים" שמות, ס' א' וכדאיתא אצל מר"ן ב"מגיד מישרים" על פ' יתרו] ונהר קאי נמי על יסוד [על-פי ס"ה על בשלח]. מאידך דרא דמדברא אקרי דור דעה, לפום שאינון מן דעת עליון דז"א בחינת אבא, והאי נפק מזיווג יעקוב ולאה דיסוד דאבא. קשיא. הר"חו תירץ זאת בכך שחילק בין יובלא לבין סטרא דיובלא ואוקים דסטרא דיובלא קאי על יסוד דאמא ולא א-יובלא גופא ושאין אמא יובלא אלא רק יסודא דיליה. ולא דייק בעל הסולם שאמר דהאי דהיינו בינה, אף על פי שרח"ו ציין בהדיא.
 
‫לא פספסתי כלום, גם פה אותו כנ"ל כאמור

למרות שאינני מונח בפרטי סוגיא שציטטת, בכל מקרה גם פה לא שאלת שאלה, אלא ענית כבר תשובה: "ולא דייק בעל הסולם שאמר דהאי דהיינו בינה, אף על פי שרח"ו ציין בהדיא." לגבי דבריך מהודעות הקודמות: "מה גם שמעבר למצע הכולל של בעל הסולם לכתבים, מצע שחורג מדרך ישראל סבא"... "זו אינטרפרטציה חופשית שלו שגורמת לרדידות הרעיונות של המובא בכתבים."... "אם קבלה בעינייך היא מלל רוחניקי על "רצון לקבל" וכל שאר רעיונות הניו אייג' הללו"... נראה לי שאתה מערבב ביודעין (כדי להתנגח) או שלא ביודעין (מתוך שטחיות), בין כתבי כבוד תורתו של בעה"ס קודש קודשים ושאר ממשיכי דרכו האמיתיים יראי השמיים, לבין שרלטנים בגרוש אפיקורסים ומגלומנים כגון לייטמן וברג ממכוני ה"קבלה" לעמך, שמעוותים ומסלפים את היהדות וכתבי בעה"ס והרב"ש אשלג למטרות זרות של פרסום, סררה, כסף וכבוד, שעליהם בלבד הדברים שלך המצוטטים לעיל יכולים אולי להתאים, וביניהם ובין כתבי אשלג ויהדות על דרך ישראל סבא אין שום קשר. וכן הייתי ממליץ לך להיזהר מאוד בלשונך, כאשר אתה בא לדבר שררה על מקובלי אמת קדושי עליון, כי הקב"ה מדקדק מאוד עם מי שפוגע בצדיקים תלמידי חכמים, שנאמר: "אָמַר רַב יְהוּדָה, אָמַר רַב, מַאי דִּכְתִיב, (תהלים קה) "אַל תִּגְּעוּ בִמְשִׁיחָי, וּלִנְבִיאַי אַל תָּרֵעוּ"... - אֵלוֹ תַּלְמִידֵי חֲכָמִים." (עין יעקב על מסכת שבת אות צא)
 
-

מה זה לא שאלת שאלה? אתה חושב לפני שאתה עונה? שאלתי את השאלה פעמיים. אולי אתה בכלל לא מצליח לראות שיש שאלה? שנית, אני מקבל את הרושם שאתה לא מבין את נקודת המוצא שלי. אני האחרון שיאמר שפרשנות כלשהי אינה לגיטימית, מפני שאני מלכתחילה לא מאמין שיש פירוש אמתי לטקסטים. הפרשנות של בעה"ס היא ]פרשנות לגיטימית כמו כל פרשנות אחרת, ואם יש אנשים שמוצאים בפרשנות שלו תשובות לדברים שמטרידים אותם אז אדרבה. אני מביע ביקורת ממקום אחר לגמרי. הפרשנות של הטקסט מאפשרת פרשנויות שונות, אך הפרשנות של בעה"ס לא עולה בקנה אחד עם עיקרים אחרים של היהדות. ודוק.
 
מה זה השטויות האלה?

למדת פעם את כתבי בעה"ס לאשורם? למשל 'תלמוד עשר הספירות' מתחילתו עד סופו? בכל מקרה, בא תחכים אותנו איך הפרשנות של בעה"ס לא עולה בקנה אחד עם עיקרים אחרים של היהדות?
 
-

לקרוא למשהו שטויות זה לא טיעון קביל. עלייך להראות למה זו שטות. אני חושב שאם הייתי שואל שאלה שיש לך תשובה עליה ישר היית לובש ארשת של חשיבות והיית מגולל אותה באריכות בפני. כשאתה לא מעורה בדברים לעומק לא אומר שמדובר בשטויות. זה פשוט מעיד על כך שאתה מקבל דברים ללא ביקורת. אני לא אמור להחכים אותך, אני לא נמצא פה למענך. אני כתבתי פוסט על נושא מאוד ספציפי. אתה נכנסת לדיון אתי ולא אני אתך. חשבתי שיש לך מה להעיר, ותחת זאת גררת את הדיון להטחות חסרות טעם. אני לא מבין למה אדם כמוך כותב ברשת חברתית. אם כבר הגבת לדבריי אז תתייחס אליהם ולא למה שבא לך לומר. אני מוכרח לשאול אותך שאלה, בתקווה שתענה לי בכנות: אתה באמת חושב שלומר "שטויות", זו תשובה מלומדת? זה סך הכל מאיר אותך באור מוגחך. הפרשנות של בעה"ס לא עולה בקנה אחד עם תורת ישראל מעצם הפסוק הראשון של בראשית.
 
תודה, החכמת אותי!

אני אשקול בעקבות כך לשנות את השם חסיד אשלג, ולהצטרף אליכם לכת האפיקורסים בל"נ. סילבסטר סמייח לך ולשאר חבריך בבור השחת.
 
אל תתרגש, התופעה הזו מוכרת...

אגב, לדעתי לא הבינו את מלא כוונת התיאולוגים הנוצרים לאורך ההסטוריה, כאילו הם מאמינים שיש שלוש אלוהים. וצריך להבין מהי המשמעות של ספירת מלכות. ובכן, אם זו מייצגת את כל העץ שממנו היא נגזרת, אז היא מכילה בתוכה את כל תכונות כל הספירות. ובעצם, ספירת יסוד ממנה יצא "הפרי" של עץ הספירות, כפי שפרי האדם מגיע מאברי הרבייה. הפרי שיוצא מהאדם הוא העובר-תינוק שהוא בדיוק העתק של המקור, וכך מלכות היא העתק של כל העץ. (זו רוח ה' המרחפת על פני המים.) יצירת האדם הראשון היא בעצם סגירת הבשר תחת ספירת מלכות, ולכן האדם בצלם האלוהים. לאחר שפירד את האדם לשתי צלעות, כאשר לכל אחת מודעות בפני עצמה, וכל אחת צריכה לחזור למקורה (עץ החיים). ואז הנוצרים ראו שיש שניים כאלו: "מלאך הברית" ו"מלאך ה'", או אליהו ומשיח בן דוד, וכדומה, ואז אמרו: יש את הבורא שמעל הכתר, ויש לו שתי "שלוחות", שני צלעות, שניים שמייצגים אותו פיזית על הארץ ועושים פעולות: משה=משיח בן דוד, אליהו=אליה משיח בן יוסף, ולכן אמרו "שילוש".
 
למעלה