תגובה
אני עצמי נמצא כרגע באמצע הספר.. "1. ההגדרה שלו בתחילת הספר ל"אנוכי" ו"זולתני" מעורפלת." למה מעורפל? הוא הביא לכך דוגמאות ספיצפיות, כגון ההתנהגות של הדבורה בעת שהיא מגינה על הכוורת, כאשר אחרי העקיצה איבריה הפנימים נקרעים , ההתנהגות שלה היא בהחלט זולתנית. "2. לדעתי, להגיד שהגן אנוכי זו אמירה חסרת משמעות. בשביל זה צריך להגדיר איך היה הגן מתנהג אם הוא היה זולתני. טבעו של הגן לשכפל את עצמו. נקודה. להצמיד לזה את המילה "אנוכי" זה חסר משמעות." זה הסבר על דרך המטאפורה, בעצם העניין הוא, שהגן הוא בן אלמוות, הגן התחיל את דרכו בתוך המרק הקדמוני בתא הראשון, ומאז ועד היום שיכפל את עצמו פעמים רבות, עד אשר הגנים המצויים בגופינו. "3. דוקינס משווה את הגן שזוכה להצלחה בשיתוף עם גנים חברים, לחותר בסירת מירוץ שיוצר צוות מוצלח עם חבריו, וכך הם זוכים בתחרות השייט. אז מה, הייתם אומרים שהחותר שמתאמץ לנצח הוא "אנוכי"? מה, כדי להיות "זולתני" הוא היה צריך להפריע לחברים שלו לחתור?" נראה לי שלא הבנת את הקטע הנ"ל בספר, אני אסביר - הגנים הרי קובעים את התכונות של הגוף - כלומר הם קובעים את אופן פעולת הכבד, הם קובעים אם אורגניזים הוא צמחוני או בשרני, הם קובעים אם יהיו לאורגניזים שיניים חדות או כהות, הם קובעים את מבנה הגוף וכו' כך למעשה אצל אריה, ללא שהיה גן שקובע שהכבד שלו היא מתאים לאכילת בשר הוא לא היה שורד, גם אם לא היה גן שקובע שמבנה השניים שלו יהיה מתאים לקריעת הבשר מהחיה שהוא צד גורם לאי-שרידות מבחינתו. על כך הגן שקובע את מבנה הכבד, והגן שקובע את חוזק ואורך וחוזק השיניים משתפים פעולה כמו "חותר בסירת מירוץ שיוצר צוות מוצלח עם חבריו, וכך הם זוכים בתחרות השייט" כאשר כל עוד מהחותרים הוא בעצם גן שקבע תכונות מסוימות. "לכן השימוש במושג גן אנוכי/זולתני נשמע לי מטופש ממש." השימוש בגן אנוכי מול זולתני, הכוונה היא לגן שקובע התנהגות אצל בעל חיים, כלומר הגן אחראי על התהוות המוח ובתור שכזה הוא גם קובע תכונות כמו זולתנות מול אנוכיות. "4. כל ההסתכלות שנותנת לגן רצון משלו שגוייה בעיניי. לאורגניזם יש רצון. גן הוא בסך הכל מכניזם משתכפל ו"חסר אונים". זה בעיניי שקול לומר שמולקלות ה CO2 מתחרות ביניהן מי תזכה להגיע לעלה ירוק ולהשתתף בפוטוסינטזה." אני מסכים, אבל זה בסך הכל משל, שמראה כאילו המטרה הסופית של אורגיניזם הוא המשך הגנים. "5. גנים שורדים אלפי/מיליוני שנים. זו עובדה. להגיד שהם "מתאמצים" להישאר בצורתם והפקטורים מעודדי השיחלוף והמוטציות מפריעים להם להישאר כפי שהם (לא זוכר את הציטוט המדוייק) - זו אמירה שטותית. במידה שווה של היגיון אפשר לומר שהגנים תקועים אלפי/מיליוני שנים בפורמט מסויים ומייחלים לרגע שיבוא השיחלוף/מוטציה הגואל וסופסוף יעשה מהם משהו יותר משופר." נכון ומסכים, באיזה עמוד זה נרשם בספר? אולי דוקינס התכוון לזה יותר על דרך המשל. "6. בלי קשר לכל ההסתייגויות התוכניות, צורם לי מאד שהסופר מתעסק עם ויכוחי דת בספרו, והאתאיזם הלוחמני שמאפיין את כתיבתו. אתה כותב ספר על ביולוגיה/אבולוציה, מה שייך אם מריה כן או לא ילדה את בנה כשהיא בתולה?" מסכים, אבל עם הוצאת הספר באופן דיי ברור תהיה 'מתקפה' מצד מאמינים, באופן דומה מרגע שתורת האבולוציה ראתה אור, היא הותקפה ע"י מאמינים רבים, לכן זה מה שמניע את דוקינס לתת מענה לאלה שיבואו לתקוף את מוצא פיו, אם לא היו מתקפות מסיבות בריאתניות אני מאמין שכל הקטעים האלה מהספר היו מושמטים. "למען ההגינות, אציין שאני רק בתחילתו של הספר, בערך בשליש הראשון. וחוץ מזה, לדעתי סגנון הכתיבה מעיק, מתפתל ומאוד לא קריא - אבל זה כבר הטעם האישי שלי בלבד." במבוא לספר הוא רשם שהוא השתדל שלא לכתוב את הספר בשפה גבוהה כדי שיהיה ברור ומובן לקרוא עם ההשכלה הממוצעת. וזה התוצאה.