בית האלים חלק א' (סיפור לתחרות)

  • פותח הנושא avivs
  • פורסם בתאריך

michaelg123

New member
למה לא בעצם?

יש סיפורים על אנשים שקמו יום אחד ונטשו את הכפרים בהם חיו, השאירו אוכל על הצלחות מדורות בוערות וכד'. נכון שהדבר נראה מוזר אבל הוא קרה במהלך ההסטוריה. כמובן שאז כל מיני פרשנים\הסטוריונים מנסים למצוא סיבה לעניין. אולי אפשר להתייחס גם למקרה הנ"ל בצורה דומה, לקבל את העניין ושכל אחד שקורא את הסיפור ישלים במחשבה את החלקים החסרים, ברור לי שאנו משתדלים לכתוב סיפורים ולא חידות . . . אבל אני לא יודע אם הטיעון הזה ( כבר נתקלתי בו בפורום ) תקף פה. בנוסף, אני רואה ומרגיש שיש פה איזושהי הכוונה כללית לכותבים (ביקורות,לקסיקון טרק סיטי ועוד). אני מסכים שסיפורים אמורפיים באמת יהיו בעייתים אבל ראבק, זה לא מדע מדוייק, לא הכל חייב להיות מובנה ומנומק מ א-ת.
 

Boojie

New member
זה לא מדע מדויק.

אמרתי מה מפריע לי בסיפור. נימקתי. כל כותב רשאי להתעלם באלגנטיות מחוות הדעת שלי (ושל כל אחד אחר) ולהמשיך לכתוב כמו שבא לו. אתה בטוח שבשביל זה אנשים באים לפורום הזה?
 

michaelg123

New member
ודאי שלא

אבל אולי מי שנותן ביקורת יכול גם להפתח קצת, לראות את הדברים באור שונה. אני לא בטוח לחלוטין אבל יש לי הרגשה שמבנה הביקורת הסיפורים פה ובאתר האגודה דומה מאוד. האם כל פרט באמת חייב להיות מובנה ולהתאים בדייקנות לשאר פיסות התצרף, האם לחיוך של חתול צ'שייר קיים הסבר ב"אליס" או למלכה לכובען המטורף וכו'. נכון נכון מדובר באיגיון, אבל האם לא מדובר בפנטזיה? אולי כדאי לנו כקוראים וכמבקרים להיות פתוחים לסיפורים שונים מעט, אולי נחמיץ משהו אם לא נעשה כן? עכשיו חכי שניה לפני שאת מגיבה . . תני לי זמן לפתוח את המטריה, יש לי הרגשה שאני עומד לקבל שטיפה.
 
...

אני מאוד מסכים איתך בעניין הזה. אם, למשל, סופרים גדולים כמו דוגלאס אדמס("המדריך לטרמפיסט בגלקסיה", "החיים, היקום וכל השאר", "לא מזיק ברובו") או רוג'ר זילאזני(סדרת "אמבר", "שר השדים", "דונרג'ק") היו כותבים בפורום זה- ככל הנראה היו קוטלים לגמרי את הסיפורים שלהם, משום שהם ממש לא מתאימים לקריטריונים שמישהו פה בפורום קבע. ז'אנר המדע בדיוני הוא הז'אנר עם המספר הרב ביותר של תת-ז'אנרים. ולכך, לדעתי, צריך לשפוט כל סיפור לפי התת-ז'אנר שבו הוא נמצא. אם זה סיפור בסיגנון "נונסנס"- אז צריך לשפוט אותו בהתאם לקריטיונים של הסיפורים הללו. ואם זה בסגנון התת ז'אנר של הטרמפיסט לגלקסיה- צריך, שוב, לשפוט אותו בהתאם לכך. חוץ מזה, מה שעושה את הסיפור זה המסר שהוא מעביר.
 
"התלהבות היא תענוג שמימי", פ. ניטשה

טוב, על ההתלהבות הוא לא אמר שום דבר באמת...
 

avivs

New member
גם אני

חשבתי על מה היה קורה אם הרבה סופרים גדולים היו כותבים בפורומים האלה. הם היו כנראה מקבלים כאלה ביקורות שהיו מפסיקים מיד לכתוב ועוברים לתחום אחר. וורד, אני לוקח ברצינות ביקורות. כל מה שביקרו פה, שיניתי והוספתי. חוץ מהקטע של התרבות, גם בגלל שלא חשבתי שזה כל כך חשוב בסיפור קצר, וגם בגלל שיש הגבלה של מילים שכמעט ועברתי. אבל באמת, לא כל דבר חקוק באבן, ועם כל הכבוד לחוקים, הרבה כותבים גדולים לא משתמשים בהם וכנראה גם לא מודעים להם. והאמת, טוב שכך.
 

בבהלובה

New member
סופרים גדולים ובעלי ניסיון כבר

יכולים להחליט מהם הקריטריונים שמתאימים להם, אחרי הרבה מאוד שנים של עבודה. אבל עדיף שכותבים מתחילים יכתבו לפי הקריטריונים של אנשים אחרים, שרובם יותר מנוסים מהם.
 

avivs

New member
אבל מי אמר

איזה קריטריונים הם טובים ואלה לא? אם כותב מנוסה כותב משהו "ומתחמק מהחוקים." אז אולי כדאי פשוט לחקות אותו? אין לי בעיה עם חוקי כתיבה, בעיקר בגלל שמנסיון, למדתי שהם עוזרים. אבל לבוא אל כל סיפור עם חיפוש של "יש שימוש בחוקים?" זה נראה לי קצת לחוץ. לפעמים צריך לקחת סיפורים קצרים בתור מה שהם, סיפורים קצרים, ולא לשייך אותם מיד לעולם החוקים הקשוח. יש הרבה סיפורים שעומדים בכל החוקים- מבחינת הכתיבה הנכונה, הדיאלוגים, הפירוט של הרקע, הכול. אבל זה הופך אותם לטובים? לא בהכרח. זה פשוט אומר שהם מכירים את החוקים. אבל חוקים וכתיבה טובה, הם לא מילים נרדפות, מה שכבר ראיתי אצל הרבה כותבים גדולים, שפשוט לא מצליחים לכתוב משהו מעניין.
 

avivs

New member
../images/Emo41.gifבית האלים א' (גירסה מעודכנת)

יורי כמעט שקע בתוך השלג הרך. מזל שאמו הייתה שם בשביל למשוך אותו הצידה. השמש חיממה מעל, והייתה זו הפעם הראשונה, כך זכר, שיצא לו ללכת ברחבי האי ללא בגדים חמים. "אין בהם צורך." אמרה אימו כשיצאו מביתם. הם לא היו היחידים שהלכו אל הים הגדול, משפחות נוספות הלכו גם כן, ילדים איתם נהג יורי לשחק, אפילו עד אתמול. אחד מהילדים שהלכו בדרך הרחבה, היה מון, שהיה חברו הטוב ביותר של יורי כבר שנים. תחושת הקלה עברה בו כשראה את הילד אדום השיער הולך כמה מטרים לידו, ואפילו לא שם לב אליו. 'לפחות עכשיו אני לא אעשה את זה לבד', חשב יורי לפני שקרא לחברו. מון נראה מאושר לא פחות כשראה את יורי. הוא רץ אליו והשניים התחבקו ושבו מיד ללכת. האימהות של שניהם החלו לדבר והשאירו את זוג הילדים לעצמם. "אתה חושב שאנחנו קרובים?" "כן," השיב מון, "ישר אחרי הגבעה שלפנים." "עברו שנים מהפעם האחרונה שראיתי את הים הגדול." מון צחק, "הוא לא השתנה בהרבה." "עדיין. פעם ראיתי רק את השלג, עכשיו אני אראה רק את הים." "אתה באמת חושב שהם יבואו בשבילנו, האלים אני מתכוון?" יורי לא הגיב. את אותה השאלה בדיוק, הוא שאל את עצמו מספר רב של פעמים, מהרגע שבו שמע על תוכניתם של זקני השבט. הם טענו שהאלים כועסים, שנמאס להם מבני האדם, לכן הכול נמס, לכן השמש כל כך חמה. הפתרון שלהם היה פשוט- לשלוח את הילדים שלא הגיעו עדיין לגיל הבגרות, אל עבר הים, אל האלים. כשהורים רבים מחו, וטענו שהרעיון מגוחך, השיבו זקני השבט שהכול נגלה להם בחלום, שהכול הוא רצון האלים. כך, הם הבטיחו, יפסיקו האלים לכעוס על בני האדם, והילדים שיבואו בעתיד, יזכו לחיים חסרי דאגות. יורי וחבריו התנגדו, הם בכו וצרחו. איך הוריהם עושים להם דבר כזה? הם לא אוהבים אותם? אבל גם לזה, לזקני השבט הייתה תשובה- הם הסבירו לילדים שזה לא הסוף מבחינתם, שברגע שהם יצאו אל הים הגדול, החיים שלהם יחזרו אל האלים. הזקנים הבטיחו שכולם יהיו בסדר ברגע שהאלים ייקחו אותם, הם אמרו שבבית האלים, הילדים לא ידעו מחסור או פחד. וילדים, כמו ילדים, התמלאו בהתרגשות לנוכח דבריהם של הזקנים. אבל לא יורי, משהו נראה לו לא בסדר, לא אמיתי. כמובן שהוא לא העז לדבר על כך עם איש- הוריו היו מהראשונים שהסכימו לתוכנית, וכל שאר הילדים לא הפסיקו לדבר על בית האלים, ועל כל האוכל המתוק והמשחקים היקרים שלהם הם יזכו. אבל על יורי אף אחד לא יעבוד. התמונות של אחותו הקטנה לא עזבו אותו, כשהוא ישן, כשהיה ער. הן שם, מטרידות אותו ולא נותנות לו לשכוח. אם הוא רק היה רואה את חלקת הקרח הדקה, אם הוא רק היה מונע מאחותו הקטנה לשחק שם, אז אולי היא הייתה עדיין בין החיים, יוצאת להרפתקה איתו. אבל לא, זה לא מה שקרה, ולכן יורי לעולם לא יראה עוד את אחותו הקטנה והחייכנית. ואיפה בדיוק היו האלים? הרי יום לפני, אחד מזקני השבט אמר שאל המזון נגלה לו בחלום, והבטיח שנה מלאה בדיג טוב. הזעם שחש יורי כשחשב על שמחתו של הזקן, עדיין גרמה לו לרצות להרוס משהו. על דיג יש להם זמן לדבר, אבל כשזה נוגע לחיים של אחותו, ילדה קטנה שלא עשתה רע לאיש בעולם, הם עסוקים?! הוריו אולי שכחו, המשיכו הלאה, אבל לא יורי, יש דברים שאותם אי אפשר לשכוח, דברים שעליהם אי אפשר לסלוח. מות אחותו היה אחד מהדברים האלה. -כמה קבוצות של ילדים כבר יצאו מאז שהחליט השבט לבצע את תוכנית הזקנים. אף אחד מהילדים לא חזר, מה שהעיד על כך שהם הגיעו לביתם של האלים, ועכשיו הם חיים באושר שהובטח להם. לעומת זאת, הדבר עלול גם להעיד על כך... הם הגיעו לראש הגבעה. הנוף היה עוצר נשימה; הים הגדול נצץ מתחת לשמש השוקעת, והכוכבים החלו להופיע, גבוה, גבוה בשמים. על החוף הלבן, רבבות אנשים נפרדו אחד מהשני. אימו של יורי אחזה בידו, כמו שעשתה אמו של מון. הארבע ירדו מהגבעה המושלגת ונזהרו לא להתחלק. כשהגיעו לחוף, קיבל אותם אחז מזקני השבט בפנים מחייכות. עורו היה כל כך מקומט, שיורי לא הבין איך הוא לא נשר עדיין מפניו. "הגעתם!" קרא הזקן וחיבק את זוג האימהות. כשהגיע לילדים, מבטו היה קורן, עיניו נצצו ונראו כמו זוג יהלומים. "אני מקווה שלא איחרנו."
 

avivs

New member
בית האלים חלק ב'.(גירסה מעודכנת)

"או, לא, לא. יורי הקטן הגיע בדיוק בזמן, וכך גם חברו. להקה נוספת של צבים בדיוק הופיע. אם נמהר, אתם תוכלו להתחיל עוד מספר דקות." "להתחיל? להתחיל מה? אתה לא מתכוון, לסיים?" כל העיניים היו נעוצות ביורי. אמו נתנה בו את אותו המבט שנהגה לתת כשיורי היה אומר משהו שגרם לה, או לאביו, להיראות כמו טיפשים. "ילדי," קולו של הזקן נשמע כעת יותר מתאים לגילו. "כל סוף, כפי שכינית את המסע, הוא גם סוג של התחלה. הפעם, ילדי, מדובר על התחלה מסתורית, הרפתקה נהדרת שתוביל אותך ואת חבריך אל האלים עצמם. אתה לא מתרגש?" יורי רצה להגיד את האמת, שהוא לא מתרגש, רק מפחד ורוצה לחזור הביתה. אבל כשראה שהמבטים הרציניים עדיין נעוצים בו, הוא פשוט הרכין את ראשו ואמר, "כן, אדוני. מתרגש מאוד." הזקן טפח על ראשו של הילד וזרז את הארבע לכיוון החוף. הם עברו מספר אנשים בדרך, את חלקם יורי הכיר. הם חייכו אליו ואיחלו לו הצלחה במסעו הנפלא. ההליכה אל קו המים עברה בכזו מהירות, שיורי לא זכר שבכלל הלך מביתו. הכול נראה לו כמו תהליך שערך שניות. מרחוק, נראו גבעות קטנות בולטות מעל קו המים. הצבים התקרבו אל החוף. "עכשיו, ילדים," הזקן דיבר אל קבוצת הילדים שיורי היה חלק ממנה. היו עשרה ילדים. תשעה מהם, נראו נרגשים ומלאי ציפייה. "אתם זוכרים את הוראות הבטיחות?" שאל הזקן, כמו מורה שגאה בתלמידיו ויודע שהם ישיבו בחיוב, כי הרי הוא כזה מורה דגול. "כן, אדוני!" קראו תשעה מתוך עשרת הילדים. ואז, כמו תלמידים טובים, הם החלו לדקלם את מה שלימדו אותם- אסור לזוז יותר מדי, אסור לעמוד, אסור להכניס ידיים למים- כל הדברים האלו עלולים להרגיז את הצבים, ולגרום להם לעשות דברים לא נעימים. אסור להסתכל אחורנית- צריך להסתכל קדימה, אל העתיד. אסור לקלל, ללכלך ולירוק- הדברים האלו עלולים להרגיז את האלים. והחשוב ביותר, צריך להתפלל, הרי האלים עסוקים, הם צריכים לשמוע שבאים אליהם הילדים. את החלק האחרון, הוסיף יורי בעצמו. אם היה אומר את המילים בקול רם, הוא יכול היה לצפות למכה כלשהי מאמו, בדיוק כמו בפעם בא אמר שאם האלים באים כל הזמן אל חלומותיהם של הזקנים, אז אין סיבה שהם לא יופיעו גם בחלומותיו, לפחות פעם או פעמיים בשנה. ראשונים עלו הילדים הגדולים. יורי הספיק להיפרד מאימו, שאיחלה לו מסע מוצלח ומלא הרפתקאות. יורי לא הגיב, הוא פשוט חיבק אותה והצטרף אל מון. הוא לא חשב שזה יהיה כל כך קל, להיפרד הכוונה, אבל הנה, הוא עשה את זה בהצלחה. הצבים התרוממו אל החוף. ראשם הגדול הורם וחלקם האחורי היה עדיין שקוע במים. "אתה בטוח שהוא יחזיק אותי?" שאל יורי והצביע על הצב שהופיע לפניו. הזקן צחק, "כמובן, ילדי. אין לך מה לדאוג." "לך קל לדבר, אתה לא צריך לשוט על חיה בת מאה שנה." "מה, ילדי? לא שמעתי טוב." "כלום, אדוני. להתראות לך." הזקן חייך ועזר ליורי להתיישב על הצב. מון התיישב גם, על צב שהופיע מולו. בעזרתם של כמה גברים חסונים מהשבט, נדחפו הצבים, ועליהם הילדים, אל תוך המים. הצבים הסתובבו, גורמים כך לילדים להפנות את גבם להוריהם, ויצאו למסעם. יורי לא היה אמור להסתכל אחורנית, אבל הוא לא הצליח להתאפק. זמן קצר לאחר שיצאו הילדים למסעם, הוא סובב את ראשו והסתכל על ההורים שעל החוף. הם שיקרו. הם אמרו שהם שמחים בשביל הילדים, מתרגשים. אבל כשיורי הסתכל עליהם עכשיו, כל מה שראה, היה קבוצה של אנשים עצובים, בוכים, ואומללים. אלה היו אנשים באבל, לא אנשים מאושרים. אם ילדים אחרים היו רואים את המחזה, התגובה שלהם כנראה הייתה, "מה? הם עצובים? הם לא מאמינים שנגיע אל האלים?" יורי סובב את ראשו כאילו כלום לא קרה. שיבכו. "אני רעב." אמר מון. הצב שלו היה קרוב אל צבו של יורי. "גם אני. אבל לא הבאתי אוכל, אמרו לנו שלא צריך." מון השמיע קול לא מרוצה ושילב את ידיו. גבו של יורי כבר החל לכאוב. עברו שעות מאז שהם יצאו למסעם, ועדיין לא נראה שום סימן לאלים. יורי אומנם לא טרח להתפלל, אבל היו אחרים שבהחלט התפללו, ללא הפסקה. שעה נוספת חלפה לפני שצעקה ילדה אחת שיש משהו לפנים. כל הילדים מיקדו את מבטם קדימה. השמש כבר החלה לזרוח, ומתחת לאורה הבוהק, היה ניתן לראות אי- לא גדול במיוחד, אבל אי ללא ספק. "הגענו?" שאל מון, וכמעט גרם לצב שמתחתיו להפילו. "אני... חושב שכן, אבל אני לא יודע לאן הגענו." "מה זאת אומרת? אל האלים, הגענו אל בית האלים!" "נו באמת! איזה בית האלים? אל תגיד לי שגם אתה מאמין לזה?" המבט שנתן בו מון, הבהיר ליורי עד כמה דעתו בעניין שייכת רק לו. זוג הילדים לא החליפו עוד מילים, עד שהגיעו אל האי. היה זה האי היפה ביותר שראה יורי בחייו. לפי קריאות ההתפעלות, הוא הבין שהאחרים חושבים כך גם כן. בין העצים הגבוהים והירוקים, רצה קבוצה של ילדים לעבר החוף. יורי לא האמין, אלה היו הם, אותם הילדים שיצאו לאותו המסע, לפני כמה ימים. "ברוכים הבאים!" קרא ילד כבן שתיים עשרה, שאותו יורי בקושי הכיר. "מה זה המקום הזה?" "זה לא ברור? זהו בית האלים!" כל הילדים שהגיעו כמה דקות קודם לכן, החליפו מבטים נרגשים. הם היו בטוחים שזהו, הם הגיעו. מון מיהר לחבק את יורי. "עשינו את זה," הוא אמר ודמעה ירדה מעיניו. "הגענו אל האלים." יורי השיב לו חיוך מאושר. הוא ידע שהוא הולך לאהוב את ביתו החדש. האי הזה בהחלט היה בית. אבל האלים, אותם יורי לא ימהר להזמין, לא ימהר בכלל. *בדיוק 1,500 מילים. לי, כבר אין כוח.
 
רציתי להעיר..

אני שם לב לטיעון הזה שחוזר על עצמו. למה להגביל לחוקים ומי נתן את השרביט בידי המומחים של הפורום הזה או זה של האגודה. לדעתי התשובה לטיעון הזה היא כדלהלן: מה הטעם ללימוד שמתבצע כאן בפורום אם אין כוונה להשתמש בחוקים. אף אחד לא אומר שסיפור חייב לציית לחוקים שרצים כאן, אבל אז מה הטעם לפרסם אותם כאן לביקורת. מניסיוני בדיסיפלינות אחרות, בד"כ אם את/ה רוצה להצליח במשהו, את/ה מתחיל במיינסטרים. משתפשף בחוקים ובכתיבה המקובלת ואז כשיש לך מספיק מיומנות אתה מתחיל בווירטואוזיות. אני גם מנחש שזה המקרה עם הסופרים המפורסמים שציינתם. והתשובה ללמה שנקשיב דווקא למומחי הפורום, היא פשוטה ביותר. יש להם ניסיון רב יותר ועובדות על מומחיותם המוכחת בשטח. כלומר הם מנוסים יותר במה מושך קהל קוראים וכיצד כדאי לבטא את הרעיונות שלכם בכתב בכדי שקוראים יוכלו לקרוא אותם מבלי לשבור את השיניים/עיניים. לדוגמא, הערתה של בוג'י הייתה במקום לדעתי, מבלי להגיד כבר את שאמרו. פשוט חסר הרקע, הסיבה שלי להאמין ולהזדהות עם הסיפור. הדבר המיוחד הזה שסיפור מבוסס עושה - גורם לך לפחוד שהוא אפשרי ויכול לקרות, גורם לך לחשוב עליו ןעל הדילמות שהוא מעלה גם אחרי הקריאה. ושוב אני חוזר, לאף אחד אין בעיה עם ווירטואוזיות ומקוריות, אבל בד"כ ניכר לעין כשמישהו בלי ניסיון עושה את זה לא טוב (כמו אצלי לדוגמא). זאת כל הטענה. אם אתם חושבים שאתם מספיק טובים, עופו גוזלים, שלחו את הסיפורים שלכם למגזינים ולספרים וחכו שההוגו יגיע. אבל בכדי שתקבלו קצת רעיון אם יש לכם סיכוי לפני שתתמודדו עם עולם חסר רחמים, יש לכם את הפורום הזה. וסתם בשביל הקטע, בוג'י היא אחת מאותם אנשים שיקבעו אם אתם מפרסמים או לא. אז אולי לדעתה יש איזושהי חשיבות?
 

avivs

New member
כמובן

אנחנו לא מסכימים במאה אחוז, אז אנחנו נגד ביקורת, אנחנו לא רוצים שיגידו לנו מה לעשות ואנחנו לא מבינים את הפורום הזה. תאמין לי, אני נמצא כאן מספיק זמן ושמעתי את כל הדברים האלה. ואתה יודע מה, זה כבר לא מעניין אותי. כל פעם קופץ מישהו חדש ומגן על המסכנים, נותני הביקורת. תאמין לי שלא קשה להם. הם יודעים איך להתמודד עם אלה שלא רוצים ביקורת ויודעים גם מתי לא לטרוח להגיב. ואני בתור אחד שמגיב די הרבה, מבין בזה עניין. בגלל זה שאני נותן ביקורת, ואם תסתכל על שרשורים אחרונים, תראה שאני נותן יותר מסתם ביקורת דלה. אני מעדיף לצאת לרגע ממסגרת החוקים ולהתייחס למה שאני אהבתי או לא אהבתי. אתה חושב שאני רץ לבדוק את ספר החוקים הזה שפרסמו פה ולפי זה נותן ביקורת? לא תודה. יש לי דרכים משלי שבינתיים לא קיבלתי עליהם תלונות. אז בבקשה לא להתייחס לכל תגובה כמשהו נגד ביקורות. אני אוהב ביקורות וקראתי כל ביקורת שניתנה לי והלכתי ותיקנתי. ורד אמרה שתגובת ההורים לא אמינה, קראתי שוב וגיליתי שיש בזה משהו. ניסיתי לשפר. יכולתי לשפר יותר, אבל שוב, יש הגבלת מילים. כמה טוב הצלחתי, זה יגידו המבקרים. תנסה לא לקחת כל דבר אישית. כולנו פה בשביל לנסות להשתפר ולעזור לאחרים. ואם אני אפחד להגיד את מה שאני חושב, מהחשש שיכעסו עליי ויפסיקו לתת לי ביקורות, אז אולי זה לא הפורום בשבילי. אני רוצה לחשוב שהוא כן.
 
אני לא חושב..

שכתבתי משהו שמראה על כך שלקחתי משהו באופן אישי. אני לא מנסה להגן על אף אחד, זאת הדעה שלי. אם הייתי מסכים איתך, אז הייתי מביע דיעה דומה לשלך. פשוט עשיתי שימוש במה שנאמר לפניי. ההודעה שלי (מעלה) הייתה במטרה אחת בלבד, לתת טיעון נגד לטיעון שלך ושל אחרים כחלק מדיון שאני מקווה שהוא פורה. זה הכל.
 
אין כאן ממש קשר לבוג'י...

אנחנו כאן על צורת הביקורת באופן כללי, שמבוססת על "חוקים" שמישהו כאן בפורום קבע, ושלא כולם חושבים שהחוקים הללו רלוונטים לסיפור שלהם(לדוגמה אם זה סיפור מד"ב נונסנס, או פנטזיה נונסנס). "והתשובה ללמה שנקשיב דווקא למומחי הפורום, היא פשוטה ביותר. יש להם ניסיון רב יותר ועובדות על מומחיותם המוכחת בשטח. מומחיותם מוכחת בשטח? אני באמת לא מזלזל במיומנותם הסיפותית וכישרונם הרב של מומחי הפורום- אבל כיצד בדיוק מומחיותם מוכחת בשטח? האם הם סופרים מוכרים בכל ישראל? או אפילו בעיר שלהם? האם ספריהם יצאו בכלל לאור בהוצאה כלשהי? אנשים כותבים כאן בפורום כדי לקבל ביקורת רלוונטית ואובייקטיבית, ולא כדי שידחפו אותם לכתוב במיינסטרים או יגרמו להם להחליף תת-ז'אנר כתיבה. אתה אומר שצריך "להשתפשף" במיינסטרים אבל יש אנשים שה"מיינסטרים" הוא פשוט לא בשבילם. לא משום שהם סופרים גרועים אלא משום שהייעוד שלהם הוא באותו תת-ז'אנר. זה כמו שיגידו לך: "כדי להצליח במד"ב אתה צריך להתנסות קודם בכתיבת פנטזיה". נכון, לדעת לכתוב במיינסטרים זה מוסיף- אבל זה לא צריך להיות מחייב!
 
לפני שאתה רץ להגיב

1* זה כבר הפעם השלישית כמדומני שאני שם לב, שאתה מציין עובדות לפני שבדקת אותן. אני לא מתכוון להיות הסניגור של מומחי הפורום והם גם לא צריכים אותי (כמו שאביבס אמר), אבל תופתע לדעת שהם הוציאו ספרים (לפחות שניים מהם) ומפרסמים באופן קבוע במגזינים המיוחדים לנושא. ועם זאת, פרסום ספר אינו קריטריון למצויינות (להלן חרב אלף הלאמות). אני לא מתכוון להוכיח לך, אבל ללא ספק האנשים שמדובר עליהם הם דמויות מרכזיות בז'אנר (על כל תתיו) בארץ, לו היית טורח להתעניין בכנסים, במאמרים ובהוצאות לאור. 2* אם תחשוב על זה, השאיפה שלך לביקורת 'אובייקטיבית', מרמזת על קיום חוקים גלובאליים לכתיבה. 3* שוב, אם יש מישהו שחושב שהוא יכול לקפוץ מעבר ל"מיינסטרים" ולהצליח לבדו, אני הראשון שישמח עבורו. אבל מניסיוני זה לרוב לא קורה, ולמען האנשים שזה לא קורה עבורם, הפורום הזה קיים. 4* רציתי עוד להוסיף ציטוט שיתרום לדיון: "אתה לא מתקרב אליי עם הזה שלך ככה בחוץ, לך מכאן חוליגאן דגנראט וקח איתך את הסמרטוט הזה שאתה קורא לו חתול." השכנה שלי, פרידה נטשה, 1.6.04 חדר המדרגות של הבניין שלי בשעת ערביים מוקדמת כשיצאתי לזרוק את הזבל.
 
1. לא ציינתי עובדה- שאלתי שאלה

לא ידעתי- ועכשיו אני יודע. 2. חוקים גלובלים הם לא החוקים המתאימים רק למיינסטרים. 3. איך אתה יכול להחליט בשביל מי הפורום הזה קיים? לדעתי, הפורום הזה קיים בשביל כל כותב סיפורי מד"ב שרוצה לקבל ביקורת על יצירת כפיו- ולא רק לאלו אשר לא מצליחים להצליח ללא המיינסטרים. וחבל בנאדם אשר כן יכול "לקפוץ מעל למיינסטרים"(כפי שאתה מנסח זאת)- יקבל ביקורת כזו בפורום הזה שהוא לא ירצה לעשות זאת. 4. חחחח
יש לי הרגשה שהחבר'ה כאן בפורום הולכים לזכור לי את ציטוטי ניטשה שלי לאורך זמן. טוב, אם כבר, למען הסדר הטוב אסיים בעוד ציטוט: "האלוהים שלכם מת ורק הבורים בוכים. אם אתם טוענים שיש גיהינום- אז ניפגש שם!" פרידריך ניטשה. נ.ב: עם הציטוט הזה אני דווקא לא מסכים- אבל לעזאזל, זה נשמע טוב!
 

בבהלובה

New member
כותב מנוסה לא "מתחמק מהחוקים",

הוא פשוט מוצא את החוקים הטובים בשבילו. ולגבי כותבים מתחילים- עד שהם יהיו מספיק מנוסים בשביל להישמע לחוקים של עצמם, עדיף שיקשיבו לאלו של כותבים מנוסים יותר.
 
מה זה "כותבים מנוסים יותר"?

כותבים מנוסים יותר אינם גוף אחד אחיד- ישנם כותבים מנוסים שכותבים לפי חוקים מסוימים, וישנם אחרים שכותבים לפי חוקים משלהם- הכל תלוי בתת-ז'אנר שבו הם כותבים. אי אפשר להעניק לכל התת-ז'אנרים את אותם החוקים. אינך יכולה לשפוט סיפור פנטזיה-נונסנס לפי החוקים של סיפור מד"ב סטנדרטי במיינסטרים.
 

Yuli Gama

New member
אתה כותב בכלל? מאיפה הזלזול לכתיבה?

על מה אתה מדבר בכלל? איזה תת ג'ינרים? איזה נונסנס? סיפור זבל הוא סיפור זבל, ולא משנה איזה שם תנסה להדביק לו. סיפור טוב הוא סיפור טוב, ולא משנה מאיזה "ג'אנר" הוא. ההבדל בין שניהם הוא נסיונו של הכותב, מימנותו לשלוט בכתיבה ולפנות לקורא. ההבדל הוא בביצוע. כותבים חדשים לא יודעים לעשות את זה. נקודה. יצא לי לפגוש אנשים נדירים שהחוש שלהם לרגשות האנשים מפותח מספיק כדי לכתוב סיפורים טובים, אבל גם אז הביצוע תמיד היה לוקה בחסר. כתיבה זה לא שירבוט כמה מילים על דף, זה לא להוציא רגש לנייר או לגבב ערמת מילים. כתיבה זה הרבה מעבר לכך, וכתיבה טובה חייבת למידה והמון השקעה. מה זה סיפורי נוסנסנס? יש בהם רעיון ושנינות, אבל צריך לדעת לכתוב כאלו. להבדל ממה שאתה כנראה חושב, הומור זה דבר רציני, שצריך להכיר ולהבין איך הוא פועל ולמה. כל דבר אחר שתכתוב סתם,זה מה שהוא יהיה שרבוב סתמי של מילים. כן, אולי הוא יקבל ביקורת טובה, במיוחד ממגיבים משוחדים, אבל זה לא מה שיהפוך אותו לטוב. כדי שכותב יוכל להשתפר הוא צריך להכיר את הכלים שקיימים בכתיבה, את הדברים שיצרים את ההבדל בין ספור "חביב" לסיפור טוב. הדרך היחידה ללמוד היא להקשיב לכללים אלו. לנסות לכתוב בעזרתם ולא ישר לפרוץ החוצה. אם היית לומד ציור היית מבלה שעות בליטוש כל חוק קטן שבא שם לידי ישום. למה אתה חושב שבכתיבה זה אחרת? כותבים מנוסים יודעים לשבור את הכללים ועדיין לכתוב טוב. כותב מנוסה יודע למה הפעם זה יעבוד ומתי הוא מגזים. כותב מתחיל לא מסוגל ברוב המקרים לעשות הבדלה זאת. החוקים שנותים כאן בפורום הם (כמו שנאמר כבר לא פעם) בגדר עצה, מניסיון של שנים של כתיבה. אתה יכול להקשיב ואתה יכול שלא, אבל הם אוניברסלים לכתיבה, ולא משנה באיזה "ג'אנר" אתה כותב. ולמה בכלל הויכוח? בסופו של דבר הקורא ישפוט. הכותב יכול עד מחר לצעוק שלא הבינו אותך ולא פירשו נכון, אבל זה בעיה של הכותב. אם הוא לא יודע את העבודה, אם הוא לא מכיר את כללי הכתיבה הבסיסים, אם הוא מזלזל בכתיבה הקורא פשוט לא יקרא. אז במקום לצעוק ולהתווכך ניתן להקשיב לעצות ולהשתפר. לא, לא חובה לקבל אותן אבל לפחות להקשיב, כי כל אדם שטרח לקרוא את הסיפור הוא קורא, והוא השופט היחיד שיכול להיות לסיפור.
 
למעלה