בית הכנסת בהונצובצה, סלובקיה

הלני

New member
בית הכנסת בהונצובצה, סלובקיה

היכן ניתן למצוא, פרט למוזיאון ליהדות הונגריה שבצפת, חומר על בית הכנסת והישיבה שהיו בהונצובצה (HUNCOVCE), סלובקיה. רצוי - עם פירוט על רבנים וגבאים שפעלו בו. ידוע לי שבית הכנסת והישיבה אינם קיימים עוד.
 

friend9

New member
הונצובצה

לעיירה זו שמות רבים בשפות האזור: Huncovce, Hunkovce, Hunsdorf, Unsdorf, Hunfalva. בספרייה הלאומית בירושלים יש ספר על יהודי העיירה: Hunfalva - Hunsdorf / by Jozef Guttmann. 1981. [לפי הקטלוג המאוחד - רק שם !!!] לא הצלחתי לברר באיזו שפה.
 

הלני

New member
תודה

תודה על המידע. אני מתכננת מזה זמן להגיע לארכיונים בי-ם. אגיע גם לספריה הלאומית.
 

דדיחתם

New member
מקור הונגרי נוסף

(כן, כן, זה מה שעושים בשישי בלילה כשחוזרים מהיציאה ולא כ"כ עייפים) יש בבני ברק מקום שנקרא "זכרון יהדות הונגריה", המתעד את הקהילות האורתודוקסיות, את הרבנים והישיבות. ברשותם מאגר גדול מאוד של ספרים בנושא יהדות הונגריה וכמו כן גם מסמכים של קהילות. כמו כן יש להם אילנות יוחסין חלקיים של משפחות רבנים. הייתי שם פעם אחת וקיבלתי מידע רב על משפחתי. לדוגמא : ידעתי שאביה של סבתו של סב סבתי היה רב במקום מסויים, ושם הם מצאו לי דף בגרמנית מתוך ספר, המספר עליו : מתי בדיוק היה שם, מתי נפטר, איזו משכורת קיבל, מעט על צאצאיו.וקיבלתי חומר נוסף שערכו לא יסולא בפז. כמובן עוד אחזור אליהם, במיוחד ששאלו ממני שני ספרים ואני רוצה אותם בחזרה. אבל, הם לא ממש מוזיאון, כלומר אין להם קבלת קהל מסודרת,ורצוי שתלכי אליהם רק לאחר שתמצי את המקורות האחרים (ספריות, בדגש על הספריה הלאומית). אם בכל זאת תרצי ללכת אליהם, אנא הודיעי לי (כמובן תקף לגבי כל מי שקורא זאת) ואתדרך אותך לקראת הביקור.
 

הלני

New member
תודה ו.....

מכיון שאני שכנה שלך בעירוניות (כפ"ס) ובני ברק יותר קרובה אלינו מי-ם, יש סיכוי שאגיע אל ´זכרון יהודי הונגריה´ קודם לספריה הלאומית. אשמח לקבל תדרון לקראת הביקור שם. מה היחס לנשים מבקרות? מכיון שקראתי את כרטיסך האישי, אשמח אם תענה לי: - האם אתה מכיר ויודע על פעילות JFRA/EZRA ברעננה? - מהם שמות המשפחה שאתה חוקר? תודה וכל טוב.
 

דדיחתם

New member
מקורות מחקר - הונגריה

1. הם מאוד דתיים (אך לא נטורי קרתא או משהו כזה) ואולי מפחדים מכך שיראו אישה נכנסת לבדה אליהם. אולי כדאי שתבואי עם בעלך או גבר אחר. כמובן : הופעה צנועה לחלוטין (שרוולים, מטפחת על הראש, הגבר שאיתך צריך לחבוש כיפה, ואל תגידי שאת לא דתיה. הם גם לא ישאלו). הם זקוקים לתרומות ואולי רצוי שכבר בשיחת הטלפון תאמרי (ואולי רצוי שהבעל ידבר) שאתם הולכים גם להרים תרומה צנועה בביקורכם. אני מקווה שאני לא מפחיד אותך - הם מאוד נחמדים, ולחלקם יש גם קשר עם חילוניים, אבל הם לא רוצים שהמכון שלהם יהיה מלא בחילוניים, ולו כדי שהסביבה לא תראה. העניין הוא שהם מאוד עסוקים ולא כל כך נעים להפריע להם. המקום אינו גדול, והכל די צפוף, ואינני בטוח שהם יתנו לך יד חופשית בפעם הראשונה. כשהייתי שם ממש הרגשתי שאני גוזל מזמנם. כמעט כל רגע נתון מישהו מהם היה איתי, חלק מהזמן אפילו שניהם. ואני עוד הגעתי בזכות קרבת משפחתי (הרחוקה) לאחד מהם, וגם שלחתי חומר בדואר לשני, וגם השאלתי להם (ועדיין לא החזירו לי) שני ספרים... כשאני חושב על זה, בקשתי היא שתלכיח לשם רק כאשר תמצי את האפשרויות האחרות באיזור המרכז : ספריית סוראסקי באונ´ ת"א לדוגמא. יש שם המון המון ספרים רלוונטיים, לדוגמא : ספר הקהילות הונגריה, מספר ספרי קהילות, ספר על ישיבות הונגריה, עלוני ארגון "שרשרת הדורות". כמו כן : בספריית בית אריאלה בשדרות שאול המלך בתל אביב יש ספריה ששמה ספריית הרמב"ם שגם בה יש ספרי גנאולוגיה והסטוריה יהודית. וכפי שכתבתי לא מזמן, אפילו בספרייה המקומית של עירך תוכלי למצוא - הייתי לא מזמן בספריית העיון של רעננה יותר משלוש שעות, עד שהרגשתי שמיציתי. כמו כן, ישנם שני חוקרים שכדאי שתפני אליהם, שמעתי שהם נחמדים ומוכנים לעזור : 1. מנשה דווידוביץ´ מרמת השרון - חפשי את מספרו בספר הטלפונים. 2. אדם שאת שמו איני זוכר כרגע אשר חברנו לפורום, אמנון פישר, נתן את שמו ומספר הטלפון כאחד שמוכן לעזור. חפשי בארכיון את ההודעה המתאימה. בקיצור, אולי לא הייתי צריך לעלות את "מכון זכרון" עדיין. יש המון מקורות נוספים באיזור, שאני עצמי עדיין לא ניצלתי עשירית מהם. כמובן לא לשכוח את בית התפוצות - כתבו כאן שיש שם גם מיקרופילמים בנוסף לאילנות היוחסין. כשאת ממצה את כל המקורות האחרים, תגידי לי, וזה יהיה עוד הרבה זמן...
 

דדיחתם

New member
לגבי שאר השאלות

לגבי הארגונים שאמרת - אין לי מושג. שמעתי שיש משהו בנתניה. מנשה דוידוביץ´ פעם ארגן קבוצת גנאולוגים הונגריים, לא יודע אם עדיין קיימת. לגבי מקורות מחקר - כמובן אין לשכוח את h-sig כולל שיטוט בהודעות הישנות. לגבי שמות משפחה אותם אני חוקר - מצטער ארנון שלא עשיתי זאת עד כה, פשוט יש המון מקומות וצריך לבדוק את הכיתוב המדוייק בלועזית, ודוקא בענין זה אני מתעצל, מקווה שאעשה זאת השבוע. אכתוב כאן בעברית ללא ציון מקומות : שלזינגר, שוורץ, ארמן, מרגרטן, מרגיטאי, זילברר, אדוריאן, אדלר, בלאו, צ´ילאג, שטרן, קליין, שון (SCHON), אנגל (או אנגלמן - עדיין לא סגור לגבי זה), בריל, קולין, רוזנבאום, בלום, אונגרליידר, קסש, מייזנר, מנדל,מנהיים. זה הרוב.
 

דדיחתם

New member
שכחתי את קוהוט וקראוס

קוהוט היתה משפחה ידועה של רבנים וחוקרים מהונגריה וארה"ב.
 

דדיחתם

New member
וגם את...

רונאי, בלייר-סקלי, לאוב-פולופ, ומשפחתה של הרופאה היהודיה הראשונה בהונגריה ששמההיה שרולטה שטיינברגר. כל אלה משפחות של קרובים מפורסמים של סבי שקשה לי למצוא את הקרבה המדוייקת אליהם.
 

דדיחתם

New member
וגם את קיצע ומרגליות-יפה,

מרגליות-יפה (צאצאי הרב "בעל הלבושים, שאתה, ארנון, הזכרת פעם - האם גם אתה בעסק?) היא משפחה ענפה שאני יודע שאני שייך אליה אך קשה למצוא כיצד (פשוט צריך למצוא את שמות הוריו של סב-סב-סב-סבתי, שנולד ב-1715 בערך, דבר לא פשוט כלל ועיקר...). יודע שיש קרבה על סמך מספר שורות בודדות בספר שכתב אדם מהמשפחה ב-1913, כשכבר הוא לא ידע מהו הקשר אלא רק שמע אודותיו...
 

הלני

New member
יפה

איך אתה מבטא ´יפה´? כמו התרגום לעברית של BEAUTIFUL או ´יופה´? אני מכירה חוקרת של משפחת ´יופה´.
 

דדיחתם

New member
זו אותה משפחה

"יופה" הוא ענף של משפחת יפה, אני בטוח כמעט לחלוטין. אני חושב שחלק מהענף הליטאי קורא לעצמו "יופה". יש בידי חוברת משפחת יפה, יכול לחפש עבורה שם מה שמעניין אותה וכמו כן לתת לה את כתובתו של מפיץ החוברות (שלי ישנה, בטח כבר יצאה יותר מעודכנת)
 

הלני

New member
יופה/יפה

מי מחבר.מחברת החוברת? האם זו המשפחה עם ´השורשים´ בחברון? האם להעביר שמך לחוקרת משפחת יופה שאני מכירה?
 

דדיחתם

New member
יפה/יופה

כן, זו אותה משפחה עם השורשים בחברון. בין העוסקים במשפחה זו שניים : אביבה נאמן, שכתבה את הספר על חברון, יש לי איפשהו הE-MAIL שלה, ומוציא החוברת, צבי יפה מקיבוץ גניגר. שחברתך תכתוב לו מכתב ובו בקשה לשלוח את החוברת ושתשאל כמה היא עולה (הוא לא מרוויח מהעניין אך יש הוצאות). את יכולה להעביר את שמי אליה, אין לי בעיה עם זה, אך היא רלוונטית עבורי רק אם עוסקת במרכז אירופה, ואני מאמין שאינה עוסקת. אם אמצא את הקשר החסר, אהיה יותר נלהב להכיר את כל האילן. עד אז - פחות.
 
משפחת רובוביץ שמקורה ב-יפה

היי! אני הזכרתי כאן די מזמן את משפחת יפה, תוך חיפוש שעשיתי עבור שכנתי, שהיא גם בת-דודה מדרגה כלשהי... דרך אם-סבה, היא קשורה למשפחת יפה. באותו חיפוש, מצאתי בספריה את ספריו של בעל הלבושים ואפילו ספר ביוגרפי עליו ועוד ספרים של צאצאיו. מסתבר שספרי הרבנים הם מקור נהדר, לעיתים, למחקר משפחתי, כיוון שבהצגת המחבר מוצגת גם ה"משפחתולוגיה" שלו... האם מישהו מכיר איך קשורה משפחת רובוביץ מירושלים למשפחת יפה? אותה שכנה גם אמרה לי שמשפחת ריבלין הענפה קשורה לעסק...
 

דדיחתם

New member
רובוביץ-יפה

לא שמעתי אודות משפחת רובוביץ´, אך לפי הקישור למשפחת ריבלין נראה לי שמדובר באיזור רוסיה הלבנה כמדומני, שפחות מעניין אותי אישית. הענף שאני מנסה למצוא את הקשר אליו חי באוסטריה-הונגריה-רומניה, הגיע לוינה עוד במאה ה-17. אם לשכנתך יש ידיעה גם בענפים אלה של המשפחה, אולי יש על מה לדבר.
 

nitzoops

New member
משפ´ בלאו

אני מחפש קצה חוט למשפחת בלאו מדרום אפריקה. בתם היחידה התחתנה עם דניאל בינדר ולהם נולדו שני בנים אלן ומיכאל ובת.אשמח לדעת אם יש לך משהו עליהם. תודה, ניצן
 

דדיחתם

New member
לא, אין לי.

זה הענף שאני יודע עליו הכי מעט ולא ערכתיח מחקר רציני לגביו - שכנראה חייב לכלול ארכיונים ורישום קברים, מאחר שאין כמעט קרובים מענף זה. כולם חיים בבודפשט מלבד קרובים רחוקים שכנראה חיים כעת בארה"ב.
 
למעלה