בית הכנסת בהונצובצה, סלובקיה

ספרן

New member
ישיבות הונגריה

המקור הטוב ביותר על הישיבות בהונגריה (לרבות סלובקיה והמקומות שהיו בשלטון הונגריה לפני מלה"G הראשונה) , זה ספרו של אברהם פוקס - ישיבות הונגריה בגדולתן וחורבנן - 2 כרכים.
 

הלני

New member
ספרו של אברהם פוקס

תודה. אתחיל בחיפוש בספריה העירונית שלי בכפ"ס. האם המחבר עדיין חי?
 

ספרן

New member
תשובה

המחבר למיטב ידיעתי עדיין חי (עד מאה ועשרים) , אם כי שמעתי שהוא אינו בקו הבריאות. הוא חיבר מספר ספרים הקשורים ליהדות הונגריה, בעיקר מהצד האורטודוקסי (ובהונגריה מדובר על אולטרה אולטרה אורטודוקסיה). ספרו על שני כרכיו נמצא בבית הורי, כך שאוכל לעיין בו אם תזדקקי.
 

הלני

New member
עיון בספרו של אברהם פוקס

אודה לך אם תוכל לעיין עבורי בספרו של אברהם פוקס. אני מחפשת חומר על בית הכנסת והישיבה שהיו בהונצובצה (HUNCOVCE, HUNFALA ), סלובקיה והאם מוזכר גבאי בשם איזידור-ישראל שפרינגר. תודה מקרב לב. האם אוכל לסייע לך במחקרך הגניאולוגי?
 

ספרן

New member
בהזדמנות ראשונה אבדוק

אני לא עוסק כרגע במחקר גניאולוגי. אספתי חומר רב על משפחת הלר מצאצאי בעל ה - "תוספות יום טוב", אך עדיין לא עשיתי איתו כלום.
 

דדיחתם

New member
ספרים על הונגריה ברשותך

התוכל לכתוב אלו ספרים יש ברשותך/ברשות הוריך אודות הונגריה? תודה,דדי
 

ספרן

New member
ספרים

אין ברשותי ספרים רבים. חכמי הונגריה של י.י. כהן, הוא ספר מצויין (הטוב ביותר) על רבני הונגריה. מספר ספרי יזכור , כמו הספר על חוסט (בה כיהן גם הרב בלום כרב ). דרך אגב - קראתי בספרו של הרב בלום מאויפאלו - שו"ת בית שערים לפני כמה ימים בספריית מוסד הרב קוק. ספרים מצויינים הם של הרב גרינוולד - אבל הם קשים להשגה וחלקם ביידיש. יש בידי ספרים רבים שהודפסו בהונגריה ובהם מאות (ואולי אלפי ) שמות של תורמים (מנויים או פרענומראנטן) שנדבו כסף להדפסת הספר. המנהג הזה של איסוף כספים לפני הדפסת ספר היה מקובל בעולם התורני- אך הגיע לשיאו בהונגריה. היה כבר מי שדיבר על הכנסת השמות לאינדקס ממוחשב , אך זה דורש עבודה רבה. אני חשבתי על בניית אתר ובו כל הדפים האלו סרוקים. זה דורש שטח דיסק רב. בידי ספרים רבים שאני מוכן לסרוק (חלקם כבר סרוקים) , ואפשר להשיג עוד מספריות. אני מחפש "ספונסור", או לפחות שותף לפרוייקט. בהונגריה הודפסו כ-400 ספרים כאלה. כדי להבין על מה מדובר אני מצרף את הרשימה (דף אחד מתוך שלוש) של המסייעים להדפסת הספר "אמרי אש" , אונגוואר 1964. זה הספר העברי הראשון שנדפס שם. רוב המנויים מהעיר אונגוואר (אוז´גורוד). ישנם ספרים עם מנויים מעשרות עיירות.
 

דדיחתם

New member
מה בעצם יכול להפיק מהפרענומראנטן

מלבד שמות ומיקום? שאלה שניה : התוכל (קח את הזמן, לא דחוף) לבדוק בספריך מה כתוב על הרבנים בלום, חיים קיצע, יצחק קיצע,יהודה מייזנר,אלכסנדר קוהוט, שמואל שלזינגר (רבה הראשי של דברצן), ישראל בריל (מוואפלאטא)? הידוע לך משהו על משפחת קולין, צאצאי הרב שנקרא "מחצית השקל"? עניין נוסף : אשמח לעזור לך בעניין הפרענומראנטן. כיצד אוכל לעשות זאת?
 

ספרן

New member
לא כלום

רק שם ומיקום. לרבים זה מרגש לראות את הסבא רבא שלהם מופיע ברשימת התורמים (חתומים זה מילה מדייקת יותר, כי למעשה האנשים הכתובים קנו את הספר לפני הוצאתו לאור ). לעיתים רחוקות גם יופיע נתון נוסף כמו שם האב (משה גרץ ב"ר יצחק) או אפילו שם האם ( משה לייבוביץ´ לעי"נ אמו גולדא בת יענטא) או אפילו שם המקצוע (שמשון שווארץ מוכר קמח). בהזדמנות אבדוק את רשימותיך לגבי הרבנים. מלבד בלום השמות לא מצלצלים לי. אם הם לא היו שייכים לאורטודוקסיה, הם לא נרשמו בספר של י.י. כהן. ואגב בלום - הוא גם רשום כמיוחס לרבי יום טוב הלר (בעל ה"תוספות יום טוב") בספר THE FAST AND THE FEAST של ניל רוזנשטיין. בספר זה עשרות עצי משפחה של צאצאי הלר. הרב בלום קשור לעצים דרך אשתו.
 

דדיחתם

New member
איזה בלום בדיוק, עמרם או יצחק יעקב?

אם יצחק יעקב - כיצד קשורה אשתו?
 

ספרן

New member
כמעט כולם מוזכרים בספר

למעט ישראל בריל. המחבר י.י. כהן ז"ל, היה ביבליוגראף ידוע שהתמחה בספרים שנדפסו בהונגריה. החכמים בספר מוזכרים בעיקר בהקשר לספרים שכתבו (אם כתבו) או שותי"ם שבהם הם נזכרים (כשואלים). לא ידוע לי על משפחת קולין. מחצית השקל הוא מחשובי הפוסקים הנקראים "נושאי כלים" של השולחן ערוך.
 

דדיחתם

New member
תודה!

שם משפחתן של "מחצית השקל" היה קעלין, אך הכתיב הלועזי הוא KOLIN. ידוע לי שאחותו של חיים קיצע נישאה לנכדו, ולא ידוע לי אודות צאצאים. לכן מעניין אותי לדעת אודות צאצאי "מחצית השקל" באופן כללי - אולי בתוכם אמצא את קרוביי. כשכתבת "מוזכרים בעיקר לשו"תים" - יש יוצאי דופן?בעיקר לשו"תים - יש יוצאי דופן? מה כתוב על הרבנים ששם משפחתם מייזנר?
 

ספרן

New member
קצת פרטים

בפרק על הרבנים מדור החתם סופר (הנחשב לחשוב מבין רבני הונגריה, והמשפיע ביותר על עיצוב האורטודוקסיה של גלות זו). ר´ חיים ב"ר יצחק קיצע נולד בעיר אופן (היא בודא מבודפסט)....נפטר תר"ט... וכאן מוזכר ספרו אוצר החיים שו"ת ...יצא על ידי נכד המחבר זכריה שוורץ סיגעט תרע"ג. וכאן מובאים רשימה של רבנים שמופיעים בספר כמו אביו ר´ איצק קיצע, בנו ר´ שמואל קיצע, גיסו ר´ עמרם חסידא , חתנו ר´ יהודה מייזנר אב"ד ווינערן וכו´.
 

דדיחתם

New member
תודה רבה, ו..

כתבת כבר את כל המשפחות שאתה קשור אליהן בהונגריה? אם יש כאלה שלא כתבת בטבלה, תוכל לכתוב?
 
העלאת תמונות לגלריות של הפורום

היי
הרעיון של לסרוק את דפי התורמים - נשמע מדליק ושימושי. אפשר להעלות אותם במסגרת הגלריות של הפורום, תחת קטיגוריה מסוימת שנפתח. ככה, אנחנו שומרים על כמה יתרונות: 1. אין צורך לבנות אתר מיוחד לצורך כך; 2. הדפים יהיו תמיד זמינים לכל חברי הפורום; 3. הם יישמרו במקום בטוח שיהיה קיים כל עוד הפורום קיים... כל סריקה, אחרי שממירים אותה לפורמט תמונה, לא צריכה להיות גדולה כל כך. לגבי עזרה בסריקה, אני יכול לעזור, אם צריך. אנא חווה את דעתך, ארנון
 

ספרן

New member
מה זה גלריות ?

תוכל לתת דוגמא ? (למשל עם התמונה שכבר העליתי)?
 
אשמח לעשות זאת, אם תשלים כמה פרטים

על מנת שהדבר יהיה מסודר, אנא השלם לי את הפרטים הבאים: 1. שם מדויק של הספר 2. שם מחבר 3. מקום ושנת הוצאה 4. תיאור קצר של הספר 5. תאור קצר של מה שרואים בדף שסרקת. ארנון
 

א77

New member
אכן גם אני ממליץ

על המכון שנמצא בבני ברק. הוא נמצא בבנין בית הכנסת חוג חתם סופר שבשיכון ה´ ומנוהל ע"י שני יהודים חרדים ממוצא הונגרי. אחד שמו הרב קינסטליכר. השני לא זכור לי. אבל אפשר וכדאי ושווה לנסות שם
 
למעלה