בני ישראל במצרים והרפורמה של אחנתון
מוסכם על רוב החוקרים שתקופת ההתנחלות התרחשה אי שם באמצע המאה ה-13 לפני הספירה. על כן, ניתן לומר שיציאת מצרים התרחשה בימי מלכותו של רעמסס השני. (נזהרתי מלטעון שהחוקרים מסכימים שהיתה יציאת מצרים) הבה ונסתכל כעת על התיאור התנכ"י: א. הירידה למצרים בימי יוסף. ב. תקופת הזוהר של בני ישראל כמקורבים למלכות. (מספר לא ידוע של פרעונים) ג. קם "מלך חדש שלא ידע את יוסף" ומפעיל את הגזרות. בימי אותו מלך מאומץ משה ע"י בת פרעה. ד. מלך מצרים מת (משה כבר אדם מבוגר) ובימי ממשיכו מתחיל התהליך לקראת יציאת מצרים. כלומר: היו מספר בלתי ידוע של פרעונים שנטו חסד לעברים, ואילו שני האחרונים התנכלו להם. וידוע שהאחרון ברשישמה הוא רעמסס השני. לגבי משך השהות במצרים יש לנו שני נתונים מהמקרא: א. 210 שנה. ב. 4 דורות בין לוי למשה. עוד הערה שיש להעיר היא שלפי ספר שמות משה היה בן 80 שנה בזמן יציאת מצרים. --- עכשיו הבה ונעבור לכרונולוגיה המצרית: בשנים 1320-1570 לפנה"ס מלכה במצרים השושלת ה-18. בין השאר, תקופת מלכותו של אמנחוטפ ה-4 (הוא אחנתון) היתה בסביבות 1350 לפנה"ס. בשנת 1320 בערך עלתה לשלטון השושלת ה-19. המלך הראשון בה היה רעמסס ה-1, שמלך רק כשנתיים. המלך הבא היה סתי ה-1, שמלך כנראה בין 1304-1318 לפנה"ס. המלך השלישי היה רעמסס השני, שמלך תקופה ארוכה מאוד (1237-1304 לפנה"ס). --- כעת הבה ונצליב את ספר שמות עם הנתונים המצריים. אם נתעלם לרגע מהמלך רעמסס ה-1 שמלך מעט מאוד (או שנניח שבתקופת שלטונו לא הספיק לשנות סדרי עולם), הרי שנוכל לחבר את עליית השושלת ה-19 עם העבדות במצרים. במצרים עלה מלך משושלת חדשה והחליט לסלק או אף לדכא את מקורבי השושלת הקודמת (צאצאי יוסף שהפכו לחלק מהאצולה). המלך הבא אחריו הוא רעמסס השני שבימיו עזבה אותה קבוצה את מצרים. אם נניח שמשה נולד בתקופת מלכות סתי ה-1, הרי שתקופת מלכותו הארוכה של רעמסס השני השאירה לו מספיק זמן להנהיג את יציאת מצרים כאדם מבוגר למדי, ואף להספיק להגיע לכנען לאחר המסע במדבר באופן שיתאים לזמן של תחילת ההתנחלות. (ובכוונה לא התייחסתי לגיל 80 ול-40 שנה במדבר) לסיכום ענין זה: הטענה שלי אינה נסיון להוכיח את כל פרטי הסיפור המקראי, אלא ההנחה שלסיפור יש גרעין הסטורי. וגרעין זה אכן יכול להתאים לכרוניקה המצרית של השושלות 19-18. --- כעת נגיע לאחנאתון: אם יצאנו מהנחה שהעברים הגיעו למצרים כ-150 או 200 שנה לפני עזיבתם, ושהעבדות היתה בת כמה עשרות שנים - יוצא ש-100 שנה בדיוק היו העברים בתקופת הזוהר שלהם... שבט מקורב למלכות שכמה מבניו מסתובבים כנראה בחוגי האצולה ובחצר המלך. בדיוק בתקופה זו גדל אמנחוטפ ה-4. אפשר להעלות השערה שהנסיך אמנחוטפ ה-4 קלט סיפורים מפי אותם אצילים מונותיאיסטים שהסתובבו בחצר אביו והושפע מהם. כשעלה למלוכה גיבש לו דת שערבבה יסודות מהדת המצרית עם עקרונות מונותיאיסטיים. האם יש לי הוכחה לתיאוריה הזו? לא. --- ולסיום, מכיון שהעליתי את הנושא - חשוב להסביר מדוע לא יתכן המצב ההפוך (הנטען ע"י מכחישי המקרא)... שבני ישראל שיצאו ממצרים הם למעשה שרידי הכת של אחנתון שנמלטו לכנען בגלל הרדיפות ושם התערבבו עם הכנענים וספגו יסודות מדתם. ההוכחה פשוטה מאוד... התנ"ך ספוג בדברים הדומים למסופוטמיה (למשל: סיפורי הבריאה והמבול) מבנה המזבח העברי דומה מאוד לזיקוראת המסופוטמי (כפי שהראה זרטל) אפילו השבוע בן 7 ימים היה נהוג במסופוטמיה ולא במצרים. סביר להניח שאילו הגרעין הקשה של היוצאים ממצרים היו ממוצא מצרי, הרי שהיו מעצבים כתבי קודש ותרבות על בסיס התרבות המצרית (תוך שמירה על המונותיאזם בנוסח אחנתון). לחילופין, היו מאמצים תרבות כנענית מקומית. למה להם להיות מושפעים מהמודל המסופוטמי?
מוסכם על רוב החוקרים שתקופת ההתנחלות התרחשה אי שם באמצע המאה ה-13 לפני הספירה. על כן, ניתן לומר שיציאת מצרים התרחשה בימי מלכותו של רעמסס השני. (נזהרתי מלטעון שהחוקרים מסכימים שהיתה יציאת מצרים) הבה ונסתכל כעת על התיאור התנכ"י: א. הירידה למצרים בימי יוסף. ב. תקופת הזוהר של בני ישראל כמקורבים למלכות. (מספר לא ידוע של פרעונים) ג. קם "מלך חדש שלא ידע את יוסף" ומפעיל את הגזרות. בימי אותו מלך מאומץ משה ע"י בת פרעה. ד. מלך מצרים מת (משה כבר אדם מבוגר) ובימי ממשיכו מתחיל התהליך לקראת יציאת מצרים. כלומר: היו מספר בלתי ידוע של פרעונים שנטו חסד לעברים, ואילו שני האחרונים התנכלו להם. וידוע שהאחרון ברשישמה הוא רעמסס השני. לגבי משך השהות במצרים יש לנו שני נתונים מהמקרא: א. 210 שנה. ב. 4 דורות בין לוי למשה. עוד הערה שיש להעיר היא שלפי ספר שמות משה היה בן 80 שנה בזמן יציאת מצרים. --- עכשיו הבה ונעבור לכרונולוגיה המצרית: בשנים 1320-1570 לפנה"ס מלכה במצרים השושלת ה-18. בין השאר, תקופת מלכותו של אמנחוטפ ה-4 (הוא אחנתון) היתה בסביבות 1350 לפנה"ס. בשנת 1320 בערך עלתה לשלטון השושלת ה-19. המלך הראשון בה היה רעמסס ה-1, שמלך רק כשנתיים. המלך הבא היה סתי ה-1, שמלך כנראה בין 1304-1318 לפנה"ס. המלך השלישי היה רעמסס השני, שמלך תקופה ארוכה מאוד (1237-1304 לפנה"ס). --- כעת הבה ונצליב את ספר שמות עם הנתונים המצריים. אם נתעלם לרגע מהמלך רעמסס ה-1 שמלך מעט מאוד (או שנניח שבתקופת שלטונו לא הספיק לשנות סדרי עולם), הרי שנוכל לחבר את עליית השושלת ה-19 עם העבדות במצרים. במצרים עלה מלך משושלת חדשה והחליט לסלק או אף לדכא את מקורבי השושלת הקודמת (צאצאי יוסף שהפכו לחלק מהאצולה). המלך הבא אחריו הוא רעמסס השני שבימיו עזבה אותה קבוצה את מצרים. אם נניח שמשה נולד בתקופת מלכות סתי ה-1, הרי שתקופת מלכותו הארוכה של רעמסס השני השאירה לו מספיק זמן להנהיג את יציאת מצרים כאדם מבוגר למדי, ואף להספיק להגיע לכנען לאחר המסע במדבר באופן שיתאים לזמן של תחילת ההתנחלות. (ובכוונה לא התייחסתי לגיל 80 ול-40 שנה במדבר) לסיכום ענין זה: הטענה שלי אינה נסיון להוכיח את כל פרטי הסיפור המקראי, אלא ההנחה שלסיפור יש גרעין הסטורי. וגרעין זה אכן יכול להתאים לכרוניקה המצרית של השושלות 19-18. --- כעת נגיע לאחנאתון: אם יצאנו מהנחה שהעברים הגיעו למצרים כ-150 או 200 שנה לפני עזיבתם, ושהעבדות היתה בת כמה עשרות שנים - יוצא ש-100 שנה בדיוק היו העברים בתקופת הזוהר שלהם... שבט מקורב למלכות שכמה מבניו מסתובבים כנראה בחוגי האצולה ובחצר המלך. בדיוק בתקופה זו גדל אמנחוטפ ה-4. אפשר להעלות השערה שהנסיך אמנחוטפ ה-4 קלט סיפורים מפי אותם אצילים מונותיאיסטים שהסתובבו בחצר אביו והושפע מהם. כשעלה למלוכה גיבש לו דת שערבבה יסודות מהדת המצרית עם עקרונות מונותיאיסטיים. האם יש לי הוכחה לתיאוריה הזו? לא. --- ולסיום, מכיון שהעליתי את הנושא - חשוב להסביר מדוע לא יתכן המצב ההפוך (הנטען ע"י מכחישי המקרא)... שבני ישראל שיצאו ממצרים הם למעשה שרידי הכת של אחנתון שנמלטו לכנען בגלל הרדיפות ושם התערבבו עם הכנענים וספגו יסודות מדתם. ההוכחה פשוטה מאוד... התנ"ך ספוג בדברים הדומים למסופוטמיה (למשל: סיפורי הבריאה והמבול) מבנה המזבח העברי דומה מאוד לזיקוראת המסופוטמי (כפי שהראה זרטל) אפילו השבוע בן 7 ימים היה נהוג במסופוטמיה ולא במצרים. סביר להניח שאילו הגרעין הקשה של היוצאים ממצרים היו ממוצא מצרי, הרי שהיו מעצבים כתבי קודש ותרבות על בסיס התרבות המצרית (תוך שמירה על המונותיאזם בנוסח אחנתון). לחילופין, היו מאמצים תרבות כנענית מקומית. למה להם להיות מושפעים מהמודל המסופוטמי?