בני ישראל במצרים והרפורמה של אחנתון

masorti

New member
שמיים זה יחיד או רבים?

צהריים זה יחיד או רבים? פנים זה יחיד או רבים? (אמנם יש "פן" לתיאור צד אחד של הפנים, אבל המילה "פנים" משמעותה face גם כשמדובר באדם אחד)
 
ובכן

המילים שנתת (צהריים ופנים) הם ברבים. צהריים טובים . פנים יפות . לכן לא רלוונטי. לאלוהים (שם ברבים) מתייחסים כיחיד. אלוהים יודע . ומה שמוזר זה שלאלוהים קיימת מילה ביחיד - אלוה. כך גם ל- adonai, אפשר ביחיד להגיד adoni. לכן אולי יש משמעות שזה ברבים.
 

masorti

New member
לא נעים לי להזכיר לך...

ש"צהריים" מציין noon יחיד, ו-"פנים" מציין face יחיד. (איך תגידי רבים של צהריים? צהריימים?) העובדה שמצמידים תואר ברבים למילה שמציינת יחיד מראה שיש בלשון העברית מילים שאינם הולכות לפי הכללים. בגלל זה העברית אינה אספרנטו. נ.ב. איך פנים זה "יפות", אם היחיד של פנים נקרא "פן" וזה בזכר ולא בנקבה?
 
מסכימה עם מסורתי (אירוע הסטורי)

לשון רבים תמיד נשאלת מלשון יחיד. אופניים מהירים פנים יפים שמיים מעוננים. אגב, הדגש ב-שמּים מציין כפילות מם: שם-מים.
 
אל תרגיש לא נעים

אבל צהריים זה רבים. וכמו שאמרתי, אין מילה ליחיד של זה. ופנים זה רבים. ושמיים זה רבים (שוב, אין יחיד). ואני לא מתווכחת איתך על זכר ונקבה (פן יפה מול פנים יפות), אלא על העובדה שזה ברבים. ואם תשים לב לדוגמה שנתתי - כל המילים שאתה מביא כדוגמא יש להן שמות תואר של רבים, כפי שמתבקש ממבנה המילה. רק לאלוהים יש שם תואר של יחיד.
 
מסורתי, מתוך סקרנות אישית

תוכל לכתוב מספר מילים על עצמך? אני באמת מסורתי? עוסק בתחום התנ"ך, או שזה בעיקר תחביב?
 

masorti

New member
תשובה...

אני באמת מסורתי, והתחום המקצועי שלי רחוק מאוד מחקר התנ"ך או ההסטוריה הקדומה. מטעמי שמירת פרטיות אעדיף לא לפרט יותר.
 

masorti

New member
למען השלמות, יש להוסיף כמה הערות...

ראיתי שלינקים אחרים "מזיזים" את תחילת השושלת ה-19 מעט קדימה. למשל, בכרוניקה הזו: רעמסס ה-1 - 1291-1293 לפנה"ס סתי ה-1 - 1279-1291 לפנה"ס רעמסס ה-2 - 1212-1279 לפנה"ס בכל מקרה, כולם מסכימים שאחנאתון מלך ב- 1350-1334 לפנה"ס (ואולי בהזזה של שנה-שנתיים). לכן, נקבל תקופה של כמה עשרות שנים (לכל היותר 40 שנה) בין נפילת אחנתון ובין תחילת השושלת ה-19. מה שאומר שבתקופת אחנתון העברים היו כבר מזמן במצרים וזכו למעמד גבוה, ולכן יתכן שהשפיעו על אחנתון. --- יתכן שהירידה במעמדם של העברים החלה כבר עם נפילת אחנתון (שהרי הם היו מן הגורמים לרפורמה של אחנתון, ועצם המונותיאיזם שלהם הפך אותם ל"מסומנים"), אך הגיעה לשיאה עם עליית השושלת ה-19. יתכן כמובן שהשילוב של הקונטר-רפורמציה שהיתה עוינת למונותיאיזם + עליית שושלת שלא היתה מחויבת לאצולה הישנה - הביאה להפיכת העברים לעובדי כפייה חסרי זכויות. יתכן אף שהעבדות החלה עוד בסוף השושלת ה-18 ומשום מה מספר המלכים הנזכרים בספר שמות "התכווץ" (אולי למשל נזכר רק המלך הראשון והאחרון של העבדות, משום שבאמצע לא היה שינוי במצב). כמו שכתבתי קודם, סביר שמשה נולד בתקופתו של סתי ה-1 מהשושלת ה-19, אך אין לפסול על הסף את האופציה שנולד בתקופתו של Horemheb שהיה הפרעה האחרון בשושלת ה-18 (והיה היחיד אחרי אחנתון שמלך מספיק זמן כדי שנדבר על "בת פרעה" המאמצת בן). ההזזה של לידת משה לסוף השושלת ה-18 מתאימה לזכרון ההסטורי המשתקף במקרא לפיו משה היה אדם זקן בעת יציאת מצרים, אך מצד שני מספר פרעוני העבדות במתוארים במקרא קטן מידי. בכל מקרה, יש לתארך את לידת משה לסוף השושלת ה-18 או תחילת השושלת ה-19, ואת יציאת מצרים לתקופת רעמסס השני.
 
אחלה מחקר

אינני הסמכות המתאימה לקבוע אם הוא נכון היסטורית או לא. הוא מסבר היטב את אוזני הלא אקדמית כמות שהוא. נניח שקבענו מסמרות, והיהודים לא נטלו את המונותיאיזם ממצרים אלא הם המקור. האם זה מבטל השפעה תרבותית רוחנית אחרת של מצרים? ונניח שליהודים יש אל משלהם שדורש בלעדיות, אולם אינו האל היחיד שיש, האם זה מונע מיהודי להאמין באל עליון?
 

masorti

New member
מי אמר שאסורה השפעה תרבותית..

כלשהי של מצרים? העיקר שלא יטענו שאנחנו צאצאי הכת של אחנתון. וכפי שאמרתי בהודעות אחרות, האל היהודי הוא היחיד שיש. ראי הודעה אחרת של שואל098 המפנה לדברים ל"ב, ל"ט.
 
למעלה