בנק לא מתאים בין צ'קים לסכומים במכונות האוטומטיות
אני בעל חשבון בבנק גדול.
אני עצמאי שגובה את שכרי בין היתר באמצעות צ'קים מלקוחות, פעמיים בשבוע אני מבצע הפקדות עצמיות בשעות הערב בבנקטים בשרות עצמי הממוקמים מחוץ לבנק.
בשל טעות ותום לב הקלדתי מספר פעמים סכומים שאינם תואמים את הכתוב בצ'ק בהפרשים של מאות ואלפי שקלים בשל הוספת ספרה או החסרתה (לדוג' 532 במקום 5320 לרעתי) ואף סכומים שלא מזכירים כלל את הסכום הכתוב בצ'ק (לדוג' 635 במקום 180 לרעת נותן הצ'ק) וכאמור להפתעתי, התקשר אלי בעל הצ'ק הגדול והודיע לי כי הבנק חייב אותו רק בעשירית מהסכום שנתן לי. הייתי בטוח שהבנק יזהה את הטעות ויסדיר את החיוב והזיכוי ע"פ הכתוב בצ'ק. עברו יותר מ20 יום מיום ההפקדה ושום דבר לא שונה.
בבדיקה עמוקה יותר בחשבון דרך המחשב בביתי גיליתי טעויות נוספות לשני הצדדים שלימודו אותי שמה שאני מקליד במכונה האוטומטית זה הסכום שיזוכה או יחויב. לומר שכל הרוצה לזכות עצמו בסכום גבוה יותר מסכום ההפקדה יכול לעשות זאת ללא ביקורת מהבנק.
פניתי לבנק עם הוכחות מתועדות של 5 טעויות מסוג זה. הפקידה כלל לא התרגשה והודיעה לי שאם הלקוחות לא מתלוננים (המושך או המפקיד) הבנק לא מתערב ואף לא יודע. וכיוון שרוב האנשים אמורים להשגיח בעצמם על הצ'קים שלהם לפחות עד 6000 שקל הבנק לא מבצע התאמה.
ידוע לי מנסיון רב שנים שאם אפקיד צ'ק אפילו חצי יום לפני תאריך הערך שלו הבנק יזדרז לבצע עמלת החזרה ע"ס 12 ש"ח. הדבר מלמד כי כן יש עין בוחנת על צ'קים בכל תחום שיש לבנק עינין של רווח בו. אך הפרשים כספיים לא מענינים אותו כי אין לו שמה שום סוג של עמלה.
פניתי לסגן מנהל הבנק עם התלונה, הוא קיבל אותי בחביבות גדולה, עשה את הרושם של נדהם מהפרטים, נדהם מדברי הפקידה, והבטיח לי אישית שיחזור אלי, לפלאפון שלי לפני כחודש. אך חוץ מטלפון מבוהל מהפקידה שניסתה להכחיש, לבלבל, להצטדק, ובעיקר לרמוז לי שכמעט שהבאתי לפיטוריה, לא קיבלתי תגובה מכובדת בנידון, שלא לומר שתו"כ השיחה עם הסגן הוא הודה שמתחת ל6000 ש"ח ישנה סוג של ביקורת חלקית במסלקה של הבנק המכזי שגם היא נעשית אקראית ולא מתאימה בין כל צ'ק וצ'ק.
השאלות הנשאלות:1. האם לבנק הרשות לסמוך על מעקב הלקוח בעניין זה ולהטיל את האחריות על ההתאמות על הלקוח. 2. וכי הבנק לא יודע שישנם לקוחות שאין להם יכולת לפקח על התאמות מסוג זה בשל היותם: מבוגרים, עולים חדשים, עסקים גדולים עם הרבה צ'קים, וכד'. 3. האם המפקח על הבנקים לא מודע לפרצה שמאפשרים המכשירים האוטומטית להונאות שיכולים להגיע להיקפים גדולים מאוד.
החומר המתועד שמור אצלי (תאריכים שונים, סכומים שונים, בנקטים שונים, אזור ירושלים).
אני בעל חשבון בבנק גדול.
אני עצמאי שגובה את שכרי בין היתר באמצעות צ'קים מלקוחות, פעמיים בשבוע אני מבצע הפקדות עצמיות בשעות הערב בבנקטים בשרות עצמי הממוקמים מחוץ לבנק.
בשל טעות ותום לב הקלדתי מספר פעמים סכומים שאינם תואמים את הכתוב בצ'ק בהפרשים של מאות ואלפי שקלים בשל הוספת ספרה או החסרתה (לדוג' 532 במקום 5320 לרעתי) ואף סכומים שלא מזכירים כלל את הסכום הכתוב בצ'ק (לדוג' 635 במקום 180 לרעת נותן הצ'ק) וכאמור להפתעתי, התקשר אלי בעל הצ'ק הגדול והודיע לי כי הבנק חייב אותו רק בעשירית מהסכום שנתן לי. הייתי בטוח שהבנק יזהה את הטעות ויסדיר את החיוב והזיכוי ע"פ הכתוב בצ'ק. עברו יותר מ20 יום מיום ההפקדה ושום דבר לא שונה.
בבדיקה עמוקה יותר בחשבון דרך המחשב בביתי גיליתי טעויות נוספות לשני הצדדים שלימודו אותי שמה שאני מקליד במכונה האוטומטית זה הסכום שיזוכה או יחויב. לומר שכל הרוצה לזכות עצמו בסכום גבוה יותר מסכום ההפקדה יכול לעשות זאת ללא ביקורת מהבנק.
פניתי לבנק עם הוכחות מתועדות של 5 טעויות מסוג זה. הפקידה כלל לא התרגשה והודיעה לי שאם הלקוחות לא מתלוננים (המושך או המפקיד) הבנק לא מתערב ואף לא יודע. וכיוון שרוב האנשים אמורים להשגיח בעצמם על הצ'קים שלהם לפחות עד 6000 שקל הבנק לא מבצע התאמה.
ידוע לי מנסיון רב שנים שאם אפקיד צ'ק אפילו חצי יום לפני תאריך הערך שלו הבנק יזדרז לבצע עמלת החזרה ע"ס 12 ש"ח. הדבר מלמד כי כן יש עין בוחנת על צ'קים בכל תחום שיש לבנק עינין של רווח בו. אך הפרשים כספיים לא מענינים אותו כי אין לו שמה שום סוג של עמלה.
פניתי לסגן מנהל הבנק עם התלונה, הוא קיבל אותי בחביבות גדולה, עשה את הרושם של נדהם מהפרטים, נדהם מדברי הפקידה, והבטיח לי אישית שיחזור אלי, לפלאפון שלי לפני כחודש. אך חוץ מטלפון מבוהל מהפקידה שניסתה להכחיש, לבלבל, להצטדק, ובעיקר לרמוז לי שכמעט שהבאתי לפיטוריה, לא קיבלתי תגובה מכובדת בנידון, שלא לומר שתו"כ השיחה עם הסגן הוא הודה שמתחת ל6000 ש"ח ישנה סוג של ביקורת חלקית במסלקה של הבנק המכזי שגם היא נעשית אקראית ולא מתאימה בין כל צ'ק וצ'ק.
השאלות הנשאלות:1. האם לבנק הרשות לסמוך על מעקב הלקוח בעניין זה ולהטיל את האחריות על ההתאמות על הלקוח. 2. וכי הבנק לא יודע שישנם לקוחות שאין להם יכולת לפקח על התאמות מסוג זה בשל היותם: מבוגרים, עולים חדשים, עסקים גדולים עם הרבה צ'קים, וכד'. 3. האם המפקח על הבנקים לא מודע לפרצה שמאפשרים המכשירים האוטומטית להונאות שיכולים להגיע להיקפים גדולים מאוד.
החומר המתועד שמור אצלי (תאריכים שונים, סכומים שונים, בנקטים שונים, אזור ירושלים).