הנתון העיקרי בסקר הוא ש 70% מהתיירים הם תיירים עצמאיים, רק 30% תיירי קבוצות מאורגנות.
פעם אחר פעם הבעתי בפורום את עמדתי שהתיירות המודרנית היא עצמאית ותיירות הקבוצות שייכת או לעבר או למרכיבי אוכלוסייה שאינם עצמאיים מספיק לטייל לבדם. פעמים רבות נאמר לי שהתיירות לארץ היא בעיקר של תיירות מאורגנת ודאגתי לתייר העצמאי אינה נכונה לקייס הישראלי.
הנה - 70% מהתיירות לישראל היא של תיירים עצמאיים לפי סקר של משרד התיירות.
לגבי התח"צ - שביעות הרצון נובעת מהציפיות. מי שמצפים לתחבורה ברמה שהיא אולי ברמה נמוכה יותר מאשר במטרופולינים גדולים באירופה ומקומות אחרים,,אך מוצא תחבורה סבירה שאפשר להתנייע בה ממקום למקום ברוב ימי השבוע - יהיה שבע רצון.
אדגיש שהיעדר התח"צ בשישי ושבת עולה לישראל ביכולת להיות חלק מתיירות סופי השבוע, אפילו שאפשר לחזור לנתב"ג בתח"צ ביום א'. זהו שוק חזק בקרב אוכלוסיות צעירות משום שהוא מאפשר להנות מטיול לחו"ל מבלי להוציא ימי חופשה. משום שלפי הסקר מרבית "קבוצות" התיירים, כ 50% הם אנשים המטיילים לבדם.
אני מכיר את החוויה התיירותית של מספר קרובים שלי שאינם ישראלים (הוריי עלו לארץ, המשפחה המורחבת נשארה באנגליה) שביקרו בארץ. חלקם השתמשו בתח"צ, חלקם במוניות, רבים מהם הביעו חוסר רצון לנהוג בארץ - אפילו אלו שנהגו בעבר בצד ימין, ובמיוחד קרובים שרגילים לנהוג בצד שמאל בלבד (אני מודע שזה ענייו מיעוט לנהגים מבריטניה, אך גם אוסטרליה והודו שנוהגות בצד שמאל הוזכרו בסקר).
אגב - אני חושב שתיירים רבים יזדעזעו מכך שסעיף הדת אפילו קיים בסקר, ומכך שהוא מהווה סעיף חשוב כל כך בניתוח הנתונים. אינני חושב שהייתי צריך למלא סעיף דת באף סקר או טופס תיירותי במדינה אחרת. במפקד האוכלוסין הבריטי יש סעיף דת אך הוא נוגע לאמונה האישית ולא להשתייכות המשפחתית המסורתית. במפקד 2001 היה אחוז אוכלוסייה שהגדיר את עצמו שייך לדת ההג'דיי מסרטי מלחמת הכוכבים וזה היה חוקי לחלוטין. מותר למלא בסקר הגדרות כמו אתאיסט או לכתוב מה שבא לכם בשורה הריקה. בארץ משייכים אנשים לדת לפי השיטה הטורקית בין אם ירצו בכך או לא.
צריך לומר ביושר - למרות כל הביקורת המוצדקת, התחבורה הציבורית בישראל באופן יחסי לשאר העולם מתפקדת בצורה מעולה.
המחירים נמוכים. התשלום יחסית פשוט. הקישוריות נוחה. התדירות גבוהה.
יש רכבת אמינה ומהירה כל 30 דקות (ובעתיד כל 20 דקות) בין ירושלים לתל אביב דרך נתב"ג.
יש רכבת קלה בירושלים.
יש שרות אוטובוסים טוב מאוד בתל אביב ובירושלים.
גם הנסיעה הבינעירונית יחסית פשוטה ונעימה.
תייר שמגיע לישראל נתקל ב-2 אתגרים עיקרים בשימוש בתחב"צ:
1. הפסקת הפעילות משישי בצהריים ועד מוצ"ש (ובחגים).
2. פערי שפה שיוצרים אתגר מסויים בהתמצאות הנובעים מהאותיות השונות של השפה העברית ומחסור במידע באנגלית.
התיירות לישראל כוללת מגוון של סוגי ואופני תיירות.
בהחלט נכון לשאול לדת - לא כדי להבין מה הדת של העונים אלא כדי להבין את סוגי התיירות והיעדים. תייר יהודי לא מצבע את אותו המסלול של תייר נוצרי-פרוטסטנטי שהמסלול שלו שונה מהותי מתייר נוצרי-אורתודוקסי או נוצרי-קתולי ששונה מתייר מוסלמי וכן התיירות הדתית שונה מהותית מתיירות של עירונית-חוף בתל אביב או תיירות ארכיאולוגיה וגאו-פוליטיקה לצורך העניין.
מבחינת תיירות מאורגנת.
האמירה שלך בעניין תיירות עצמאית ולא מאורגנת נכונה באופן כללי ברמה העולמית. ואכן מעל שני שליש מהתיירים בישראל הם עצמאיים (באותה נשימה חשוב להזכיר שלהערכתי כשליש משכונת רמת אשכול בירושלים לצורך הדוגמא מוגדרים ברישום שלהם כתיירים).
התיירות בישראל כוללת עדיין מספר מרכיבים (פחות רלוונטי למשל לתייר הממוצע מספרד או בריטניה) שכן רלוונטים לתיירות מאורגנת.
אם נחזור למצב של לפני 7/10-
א. התיירות הנוצרית היא מאוד מאורגנת בכל הקבוצות. מדובר בקבוצות מסודרות מכנסיות או קהילות שונות בעולם (בעיקר אורתודוקסים מרוסיה ומזרח אירופה, ופרוטסטנטים מארה"ב, אמריקה הלטינית, אפריקה, קוריאה, סין ודרום מזרח אסיה וגם פחות בולט אבל ישנם גם קבוצות מוסלמיות).
ב. למרות שיהודים נוטים להגיע באופן עצמאי, המערכת של טיולי תגלית וכן טיולי תיכון/ בוגרי תיכון בארץ (מכנעט כל מדינה עם קהילה יהודית משמעותית) וגם מסעות של קהילות/ בתי כנסת כקבוצה (משלחות) הם טיולים מאורגנים מאוד רלוונטים.
ג. קיימת תיירות פחות מוכרת שעברה תהפוכות רבות וכנראה בעקבות המלחמה ושינויים גאו-פוליטים (ראה ערך טורקיה ורוסיה) ועוד תעבור תהפוכות, של מבקרי יום (או יומים) בארץ. חלקם נופשים בסיני (או בעקבה) וקופצים לביקור (בטיסה או באוטובוס) קצת באתרים (דתיים או היסטורים) בארץ. אחרים נופשים בטורקיה (או ביוון וקפריסין) וכחלק מהחבילה שלהם קופצים לביקור בישראל. ויש את הקרוזים בים התיכון שבעיתות שלום אין סיבה שלא יחזרו לכאן.
ד. התיירות מסין שהייתה בעלייה לפני המלחמה עדיין יחסית מאורגנת במהותה. גם התיירות מקוריאה.