בסקר התיירות שנעשה עד ספטמבר 2023 עולה שהתיירים נתנו ציון של 4 מתוך 5, ללא הבדלים מהותיים בין תיירים ממדינות שונות ואופי הביקור

  • פותח הנושא EHP12
  • פורסם בתאריך

Ccyclist

Well-known member
שימו לב שהסקר הופסק ב ספטמבר 2023 כך שהחודשים החשובים ביותר לתיירות הצליינית ספטמבר - דצמבר לא כלולים בו ולכן סביר שיש עיוות מסוים ביחס בין קבוצות לבודדים. אם כי זה נכון שברמה העולמית החשיבות של התיירות הצליינית יורדת עקב תהליכי חילון במדינות הנוצריות.
כמו כן יש אחוז גדול של תיירים בקטגוריית כנסים, לימודים ותיירות רפואית שהשימוש של אלו בתח''צ כמובן שונה מאשר של תיירים שמגיעים למטרות טיול ובילויי נטו.
אני מסכים ששביעות הרצון היא פונקציה של הציפיות, אוסיף לזה שגם אם התייר מגיע לביקור בפעם הראשונה הציפיות שלו בנויות על תדמית כללית של האזור שהוא מבקר בו ( אם לא הייתי בהונגריה אבל ביקרתי בצ'כיה או פולין אני מצפה שהתח''צ בבודפשט תהיה דיי דומה). במקרה הזה אנחנו שונים כי תייר שביקר ביוון או קפריסין או ירדן ימצא שהתח''צ אצלינו שונה מאוד וגם זה ישפיע על ציון לטובה.

גם בסקר הזה וגם בקודמים יש ירידה בכמות התיירים שיוצאים מאזור המרכז, אז תח''צ בעיר גדולה כנראה תקבל ציון טוב יותר מאשר אם תנסה להגיע באוטובוס לביקור באחד האתרים בסובב כנרת.

סעיף הדת חשוב כדי לקבל הבנה נכונה של הנתונים כי יש הבדל גדול בין דפוסי ביקור של תיירים נוצרים לבין תיירים יהודים שיש להם כאן משפחה או חברים. במדינות אחרות זה פחות רלוונטי.

ואגב לא צריך להיות מופתעים מאוד מהציון הגבוהה. בסופו של דבר התייר הממוצע לא מסתכל על תח''צ בצורה המעמיקה כמו שאנחנו מנתכים אותה בפורום. את התייר מעניין אם הגיע ליעדו בלי ללכת לאיבוד ואם הנסיעה הייתה בצורה בטוחה וסבירה.

אחוז התיירים שהגיעו למטרת צליינות מושווה במספר שנים, 18, 19, "22/24", 23. הוא נע בין כ 20%-25%.

זהו אלמנט שיתכן שהוא בולט כשהוא מגיע באוטובוסי תיירים לאתרים ספציפיים בפריפריה, אך הוא מיעוט בקרב התיירים.

לצערי הסקר אינו טורח לציין נתוני תיירות עצמאית מול תיירות קבוצות למעט שורה אחת על 70% תיירות עצמאית ב 2023.

הסקר מתייחס בצורה מאד עמוקה להוצאות תיירים עצמאיים, מדינות המוצא שלהם ואפילו דתם - אבל לא לאחוזם מתוך כלל התיירות הנכנסת.

פילוח סוגי התיירות - עצמאית מול מאורגנת - היא מידע בסיסי הנחוץ להבנת התיירות הנכנסת והתאמת השירות בארץ לתיירות.

משום שרמת הצליינות יציבה יחסית - אפשר להניח שהתיירות העצמאית היא הרוב המכריע גם בשנים אחרות, גם אם יש לה רוב של 66% במקום 70%. אם כבר - ב 2023 אפשר לטעון שלתיירים עצמאיים קל יותר לבטל מאשר לתיירי קבוצות, אז אולי הנתון בשגרה הוא בכלל 75% עצמאים. בקבוצות דתיות עלול להיות לחץ חברתי ואפילו אמוני שלא לוותר על הביקור למרות הקשיים והסכנות. הנצרות הרי מבוססת על כל מנו קדושים שמתו בשלל נסיבות איומות.

תיירות עצמאית מצריכה התאמה של התח"צ כולל שעות פעילות בנתב"ג (טיסות ערב מאירופה נוחתות בארץ אחרי חצות, התח"צ אינו נוח גם בימי חול), פרסום מפה משולבת של קווי רכבת ישראל וקווי אוטובוס ליעדים העיקריים, הנגשת הרב קו בשפות נוספות מלבד אנגלית, והחשוב ביותר - מיקום מרכזי יותר ומיתוג ברור יותר למשרד שמנפיק כרטיסי רב קו בנתב"ג. כשבאתי ב 2018 אף אחד ממשתתפי הפורום לא ידע איפה המשרד ממוקם, מבחינתי הוא נראה יותר כמו משרד שמוכר כרטיסים להסעות פרטיות לעיר (יש כאלו באיטליה למשל) ואין לו מיתוג שנראה ממשלתי / רשמי. בביקורים מסויימים הוא היה סגור בשעות הערב גם בימי חול.

יש לציין שתחום השכרת הרכב מנגיש את עצמו יפה לתיירים שבוחרים לנהוג.
 
נערך לאחרונה ב:

ai27

Well-known member
אחוז התיירים שהגיעו למטרת צליינות מושווה במספר שנים, 18, 19, "22/24", 23. הוא נע בין כ 20%-25%.
זהו אלמנט שיתכן שהוא בולט כשהוא מגיע באוטובוסי תיירים לאתרים ספציפיים בפריפריה, אך הוא מיעוט בקרב התיירים.
זה אולי מיעוט - אבל זו אחת מ3 הקבוצות הגדולות - שיש להן מאפיינים מובהקים (תיירות צליינית, תיירות יהודית, ותיירות חילונית)
כדי להבין מגמות - חשוב לפלח בינהן. אם תמצע בינהן - לא תבין כלום
לצערי הסקר אינו טורח לציין נתוני תיירות עצמאית מול תיירות קבוצות למעט שורה אחת על 70% תיירות עצמאית ב 2023.
כי זו החלטה כלכלית - ולא מאפיין עיקרי שניתן לבסס עליו מדיניות.
תייר מיומן שרגיל להתנייד בטיולים, או שביקר בעבר בישראל - לרוב יעדיף להגיע לפה ללא קבוצה - לטיול זול יותר, שיתמקד באתרים אחרים
 

EHP12

Well-known member
אחוז התיירים שהגיעו למטרת צליינות מושווה במספר שנים, 18, 19, "22/24", 23. הוא נע בין כ 20%-25%.

זהו אלמנט שיתכן שהוא בולט כשהוא מגיע באוטובוסי תיירים לאתרים ספציפיים בפריפריה, אך הוא מיעוט בקרב התיירים.

לצערי הסקר אינו טורח לציין נתוני תיירות עצמאית מול תיירות קבוצות למעט שורה אחת על 70% תיירות עצמאית ב 2023.

הסקר מתייחס בצורה מאד עמוקה להוצאות תיירים עצמאיים, מדינות המוצא שלהם ואפילו דתם - אבל לא לאחוזם מתוך כלל התיירות הנכנסת.

פילוח סוגי התיירות - עצמאית מול מאורגנת - היא מידע בסיסי הנחוץ להבנת התיירות הנכנסת והתאמת השירות בארץ לתיירות.

משום שרמת הצליינות יציבה יחסית - אפשר להניח שהתיירות העצמאית היא הרוב המכריע גם בשנים אחרות, גם אם יש לה רוב של 66% במקום 70%. אם כבר - ב 2023 אפשר לטעון שלתיירים עצמאיים קל יותר לבטל מאשר לתיירי קבוצות, אז אולי הנתון בשגרה הוא בכלל 75% עצמאים. בקבוצות דתיות עלול להיות לחץ חברתי ואפילו אמוני שלא לוותר על הביקור למרות הקשיים והסכנות. הנצרות הרי מבוססת על כל מנו קדושים שמתו בשלל נסיבות איומות.

תיירות עצמאית מצריכה התאמה של התח"צ כולל שעות פעילות בנתב"ג (טיסות ערב מאירופה נוחתות בארץ אחרי חצות, התח"צ אינו נוח גם בימי חול), פרסום מפה משולבת של קווי רכבת ישראל וקווי אוטובוס ליעדים העיקריים, הנגשת הרב קו בשפות נוספות מלבד אנגלית, והחשוב ביותר - מיקום מרכזי יותר ומיתוג ברור יותר למשרד שמנפיק כרטיסי רב קו בנתב"ג. כשבאתי ב 2018 אף אחד ממשתתפי הפורום לא ידע איפה המשרד ממוקם, מבחינתי הוא נראה יותר כמו משרד שמוכר כרטיסים להסעות פרטיות לעיר (יש כאלו באיטליה למשל) ואין לו מיתוג שנראה ממשלתי / רשמי. בביקורים מסויימים הוא היה סגור בשעות הערב גם בימי חול.

יש לציין שתחום השכרת הרכב מנגיש את עצמו יפה לתיירים שבוחרים לנהוג.
ה-70% תיירים כוללים, אנשים שבאים לביזנס, ואנשים כמוך שנכנסים עם דרכון ארץ המגורים שלהם ובאים לבקר מכרים שלהם בארץ.

ולמה אני מקפיץ שרשור ישן? כי אתמול מצאתי דוח על התיירות לירושלים מלפני 10 שנים. וזהו יעד שאם תכלול את כל הצליינים שמגיעים להסתובב בו ,תיירות קבוצות הוא הרוב. הם מציינים שהעיר העתיקה הוא אתר בעייתי לתייר העצמאי בעיקר כי אין שילוט הכוונה ראוי ברבעים המוסלמי והנוצרי. בגלל רוב הקבוצות היה תכנון למלונות במקומות שרחוקים מהעיר העתיקה כי ממילא אוטובוס יקח אותם לשם, כמו בגבעת רם, או על דרך חברון בכניסה לתלפיות.

מבחינת תחצ הם טוענים שצריך קו לתצפית הר הזיתים: מאז כתיבת הדוח נחנך קו 84 שנוסע כל 45 דקות ממסוף גבעת התחמושת, בימים א-ה. לא בדיוק משרת תיירים. הם גם טוענים שצריך אוטובוס בתדירות גבוהה, שיעבור בכל השערים לעיר העתיקה, והעברת "התחנה המרכזית הערבית". מסמוך לשער שכם, למקום מרוחק יותר, כדי שיתפנה מקום חניה לאוטובוסי תיירים. שכן היום ברירת המחדל שלהם זה להחנות ביצחק קריב מול שער יפו.
 

Ccyclist

Well-known member
ה-70% תיירים כוללים, אנשים שבאים לביזנס, ואנשים כמוך שנכנסים עם דרכון ארץ המגורים שלהם ובאים לבקר מכרים שלהם בארץ.

ולמה אני מקפיץ שרשור ישן? כי אתמול מצאתי דוח על התיירות לירושלים מלפני 10 שנים. וזהו יעד שאם תכלול את כל הצליינים שמגיעים להסתובב בו ,תיירות קבוצות הוא הרוב. הם מציינים שהעיר העתיקה הוא אתר בעייתי לתייר העצמאי בעיקר כי אין שילוט הכוונה ראוי ברבעים המוסלמי והנוצרי. בגלל רוב הקבוצות היה תכנון למלונות במקומות שרחוקים מהעיר העתיקה כי ממילא אוטובוס יקח אותם לשם, כמו בגבעת רם, או על דרך חברון בכניסה לתלפיות.

מבחינת תחצ הם טוענים שצריך קו לתצפית הר הזיתים: מאז כתיבת הדוח נחנך קו 84 שנוסע כל 45 דקות ממסוף גבעת התחמושת, בימים א-ה. לא בדיוק משרת תיירים. הם גם טוענים שצריך אוטובוס בתדירות גבוהה, שיעבור בכל השערים לעיר העתיקה, והעברת "התחנה המרכזית הערבית". מסמוך לשער שכם, למקום מרוחק יותר, כדי שיתפנה מקום חניה לאוטובוסי תיירים. שכן היום ברירת המחדל שלהם זה להחנות ביצחק קריב מול שער יפו.

משום שתייר עצמאי לא חייב להשאיר אף עקבה רשמית במהלך טיוליו בארץ - אני מאד בספק אם יש דרך לספור אותם או דרך לטעון שהם אינם הרוב גם בירושלים. בימינו, עם הרכבת שמגיעה מתל אביב תוך חצי שעה פלוס או 20 דקות מנתב"ג- בכלל קשה לספור לפי לינות במלונות רשמיים.

כדובר אנגלית שרוב קרוביו לא עלו - אני בהחלט מכיר את התיירות הנכנסת מנקודת המבט של התיירים. אני בהחלט יכול לחשוב על מצבים שבהם סבתא שלי נסעה לארץ בטיול מאורגן או שבני דודים שלי הגיעו במסעות נוער, אך לרוב קרוביי ומכריי מחו"ל הגיעו לארץ כתיירים עצמאיים. במעגל רחב יותר הכרתי תרמילאים עצמאיים ברץ בשנות ה 90, אנשים מאנגליה שביקרו בארץ כחלק מקבוצות כנסייה, ואנשים שביקרו בה עצמאית. בנוסף - כדובר אנגלית - תיירים מזהים אותי כתייר ולכן נפתחים אלי "כאחד משלהם".

המסקנה שלי, כמי שיש לו רגל אחת בתוך ציבור התיירים, היא שהרוב המכריע, במיוחד בעידן שבו תיירות הקבוצות נחשבת לסוג תיירות מיושן לאוכלוסייה ותיקה ולאוכלוסייה שאינה רגילה לטייל בעולם, הם עצמאיים.

בארץ אין בעיה להסתדר עם שילוט, היעדר שילוט ואנשים שמסוגלים לעזור באנגלית, או מפות סלולריות. הבעיה היחידה עבור מי שרגילים לנווט במערכות מטרו ורכבת גדולות של בירות אירופאיות היא שבמקום מערכת כזו - ברוב המקומות התחבורה מבוססת על אוטובוסים. מאד צורם לי שאחרי 13 שנה הקו האדום בירושלים עדיין לא מופיע בטאב התח"צ של גוגל ושאחרי שנה וחצי גם הקו האדום של גוש דן אינו מופיע.

אם היית אומר שרוב התיירים בנצרת באים בקבוצות אולי הייתי מסכים כי יש שני אלמנטים הן של קשיי גישה כי אין לשם רכבת והן אלמנט זרות נוצרי שמצמצם את מספר התיירים שיש להם קרובים או חברים בארץ שיטיילו שם איתם.

ירושלים לעומת זאת - קשה לחשוב ש 70% התיירים העצמאיים יוותרו על ביקור בעיר הכי מפורסמת בארץ, במיוחד כשהיא נגישה מאד ולתיירים רבים, יהודים וגם לא, יש קשרי משפחה וחברה עם עולים תושבי העיר.

מבחינת נהיגה - יתכן מאד שיש לחברות השכרת הרכב בנתב"ג נתונים מעניינים ששווה להצליב אותם. בגלל הנחות המס לתיירים על ויזת תייר - הם יודעים בדיוק מה אחוז השוכרים שהם 100% זרים, אחוז השוכרים שהם ישראלים עם רישיון זר, ואחוז השוכרים ישראלים על רישיון ישראלי. בזמנו שהיה מותר להכנס על הדרכון הזר ולא הבהירו בדיוק מה הנוהל (שגרירות ישמעאל בלונדון כמובן הטעתה אותי - "תכנס ככל תייר זר") השאלה שניה של ביקורת הגבולות בנתב"ג היתה אם אתה אזרח ישראל, אז אי אפשר היה להכנס על הדרכון הזר ולקבל הנחת תייר. (בבריטניה לא רק שמותר להכנס על דרכון זר, יש אפילו נוהל שמאפשר לאזרחים בריטים שעשו כן ליידע את הרשויות במידה והם רוצים להשאר בברחטניה מעבר לתקןפת הויזה על הדרכון הזר שלהם).
 
למעלה