בקשר לציווי בבניין נפעל
היום למדתי את בניין נפעל, לאחר שלמדנו את בניין פעל. אני רוצה להדגיש שלמדתי את כל ההטייות כבר בכיתה ו', ועתה בכיתה ח' אנו לומדים זאת שוב. אז ככה; לפי מה שהבנתי, בניין נפעל הוא הסביל של בניין פעל. לדוגמא, הילדים אוכלים את האוכל, האוכל נאכל על ידי הילדים. למדנו את העבר, ההווה (ההבדל בהווה בניקוד בבניין נפעל), ואת העתיד. כשלמדנו את הציווי, התעוררה אצלי ואצל אחרים בעייה. מורתינו טענה כי בציווי, לעומת עבר, הווה ועתיד של בניין נפעל, אין סבילות. כלומר, הציווי יביע לי פעיל ולא סביל. מכאן שבבניין נפעל: העבר מביע סבילות, ההווה מביע סבילות, העבר מביע סבילות, ואילו הציווי של כל אחד מהגופים שבהם כל הזמנים ביטאו סבליות, יבטא דווקא פעיל. אני טענתי אחרת. אני אמרתי שגם הציווי יבטא סבילות! אם אני אומר, היכנס על ידי אביך לחדר, אני בעצם אומר שהאב הוא מבצע הפעולה, ולא הילד. אצל הילד נתונה רק ההחלטה של בידי מי להיכנס. בידי האמא או האבא. אבל הילד במקרה הזה לא ייכנס בעצמו. כלומר, "היכנס לחדר על ידי אביך ולא על ידי אימך". הילד לעולם לא ייכנס בעצמו לחדר! הוריו יכניסו אותו. בעבר: הילד נכנס על ידי אביו. בהווה: הילד נכנס על ידי אביו. בעתיד: הילד ייכנס על ידי אביו. בעתיד: היכנס על ידי אביך! מה אתם אומרים? שהרי הילד בכלל לא מבצע פעולה! מבצעים עליו את הפעולה - וזו ההגדרה של סביל.
היום למדתי את בניין נפעל, לאחר שלמדנו את בניין פעל. אני רוצה להדגיש שלמדתי את כל ההטייות כבר בכיתה ו', ועתה בכיתה ח' אנו לומדים זאת שוב. אז ככה; לפי מה שהבנתי, בניין נפעל הוא הסביל של בניין פעל. לדוגמא, הילדים אוכלים את האוכל, האוכל נאכל על ידי הילדים. למדנו את העבר, ההווה (ההבדל בהווה בניקוד בבניין נפעל), ואת העתיד. כשלמדנו את הציווי, התעוררה אצלי ואצל אחרים בעייה. מורתינו טענה כי בציווי, לעומת עבר, הווה ועתיד של בניין נפעל, אין סבילות. כלומר, הציווי יביע לי פעיל ולא סביל. מכאן שבבניין נפעל: העבר מביע סבילות, ההווה מביע סבילות, העבר מביע סבילות, ואילו הציווי של כל אחד מהגופים שבהם כל הזמנים ביטאו סבליות, יבטא דווקא פעיל. אני טענתי אחרת. אני אמרתי שגם הציווי יבטא סבילות! אם אני אומר, היכנס על ידי אביך לחדר, אני בעצם אומר שהאב הוא מבצע הפעולה, ולא הילד. אצל הילד נתונה רק ההחלטה של בידי מי להיכנס. בידי האמא או האבא. אבל הילד במקרה הזה לא ייכנס בעצמו. כלומר, "היכנס לחדר על ידי אביך ולא על ידי אימך". הילד לעולם לא ייכנס בעצמו לחדר! הוריו יכניסו אותו. בעבר: הילד נכנס על ידי אביו. בהווה: הילד נכנס על ידי אביו. בעתיד: הילד ייכנס על ידי אביו. בעתיד: היכנס על ידי אביך! מה אתם אומרים? שהרי הילד בכלל לא מבצע פעולה! מבצעים עליו את הפעולה - וזו ההגדרה של סביל.