כלומר מדובר רק בטרמינולוגיה?
ואתה מסוגל לקבל את המודל של ווילסון, יהיה שמו אשר יהיה "אללים יו-סוציאליים משותפים", כאלטרנטיבה לברירת שארים?
אולי לא קראתי מספיק טוב את הביקורת של פינקר אבל לא ראיתי שום איזכור של התופעה שלכאורה מפרה את ברירת השארים או את מודל האללים המשותפים בפרטים לא קרובים גנטית.
הנה עוד תובנות של ווילסון מאותו מאמר שהזכרתי:
the high relatedness generally observed in even the evolutionarily primitive colonies could be more a consequence than a cause of eusociality and not a necessity for its origin
In the hypothesis we offer here, groupwide relatedness is raised in the following two steps: group selection leads to eusociality with little or no binding kin selection, then further group selection raises the degree of relatedness by reducing the dissolutive effects of selfish individual behavior and in the event binding kin selection occurs
Close relatedness at the outset accelerates the concentration of eusociality genes but does not work as a selective force. Although quickly favored by group selection, close relatedness is not a form of kin selection, which is the preferential favoring of collateral relatives (i.e., not including offspring) within groups according to their degree of relationship.
Evidence from living presocial and primitively eusocial species that might distinguish between the two hypotheses and shed light on the importance of genetic relatedness is still tenuous. But it is at least consistent with the second hypothesis, namely that relatedness is less powerful a factor and kin selection often more dissolutive in the early stages of colonial evolution than previously suspected.
במבט שיטחי נראה לי שגם אחרים הציעו מודל דומה כפיתרון אפשרי לאבולוציה של חרקים יו-סוציאליים אבל פחדו להזכיר את המונח "ברירת קבוצות" היות והוא הפך מוקצה לחלוטין. יתכן שווילסון טועה באינטואיציה הבסיסית שלו אבל לבטח הוא אמיץ מספיק בכדי לעורר את הדיון בנושא הרגיש.