בשולי יום הזיכרון

prizman

New member
בשולי יום הזיכרון

במהלך היום השמיעו לפחות פעמיים בגלגל"צ את זמר שלושת התשובות איך בדיוק הם מקבלים שם החלטות לגבי הפליי ליסט?
 

Arfilit

New member
מצטרפת לתהיה.

זהו בעיני שיר הביטול העצמי האולטימטיבי. אין ביטול עצמי מושלם מזה שבשיר. גרררררררר.....
 

Kalla

New member
אבל זה בסך הכל שיר

שמבטא הרגשה של אישה אחת וכל רגש אנושי עליי אדמות הוא לגיטימי. מה, עכשיו אמנות היא לא אמנות יותר אם היא לא PC? מעניין מה יישאר לנו אם נסנן כל מה שהמסר שלו סותר את מה שאנו מאמינים בו כנכון להיום. האמת, היחס הזה לאמנות מפחיד אותי הרבה יותר מאשר המסר של השיר.
 

Arfilit

New member
אלא מאי -

שאת מילותיו כתב גבר. אני לא אמרתי שזה לא אמנות. אני אמרתי שאני מרגישה רע מאוד עם השיר הזה - שהוא כביכול שיר על אהבה ענקית, אבל למעשה מדבר על ביטול עצמי. הביטול העצמי הוא תופעה מוכרת ביחסי גברים-נשים, במקרים שאני מכירה בדרך כלל הנשים הן המתבטלות - וזה עושה לי מאוד רע. מכאן התגובה לשיר. אין חולק על כשרונו של אלתרמן. ובאשר לתהיה - מה קשר קשור "זמר שלוש התשובות" ליום הזכרון?
 

Kalla

New member
טוב מאוד שהתעצבנת! סימן שהשיר השיג

את מטרתו. אמנות אמורה לעורר בנו רגשות, וממש לא בהכרח חיוביים. ולעניין: א. לא רלוונטי בעיני שגבר כתב את זה. ומה היה קורה אם אישה הייתה כותבת אותו? אז בטוח היו אומרים שמילא אם גבר שוביניסט היה חושב כך, אך כשאישה בעצמה מוכנה לבטל כך את עצמה זה עוד יותר עצוב. אך בכל מקרה, לדעתי מין הכותב אינו משנה מבחינת ערכו הספרותי של השיר ולכן אינו רלוונטי. ב. ברור שהשיר נכתב לפני אי אלו שנים, שבהם יחסי הכוחות בין גברים ונשים מלכתחילה היו אחרים. אגב, לא בשונה מהרבה מאוד יצירות מופת אחרות שבהן הגבר מציל את הנסיכה או שולט כשהאישה לצידו או מחליט החלטות לבד וכו'. אז מה, נפסיק לאהוב את שקספיר (סתם דוגמא)? אגב, ברוב המשפחות המודרניות שאני מכירה, דווקא אישה היא זו שמחזיקה את הבעל קצר, אך אין זה משנה מאום לגבי האישה הספציפית הזאת בשיר. ג. זהו תיאור מצב של זוג (או ליתר דיוק אישה) אחד ספציפי. אמנות נועדה לתאר את החיים ולא לתקן אותם. לא נטען גם באף מקום בשיר שזה המצב הטוב והרצוי (ולפי העצב שהשיר משדר אף להפך), אלא מתוארים מחשבותיה ורגשותיה של אישה אחת ויחידה. אז כשאני שומעת את השיר, בא לי לנער את האישה חזק מאוד ולהגיד לה כמה מילים חמות על התנהגותה, אך יחד עם זאת, ודווקא בזכות זה שהשיר מעורר אצלי תסכול וכעס כלפי האישה ואף עצב עליה, אני יכולה להתפעל מערכו האמנותי של השיר שאינו משאיר אותי אדישה, לטוב ולרע (רק בבקשה לא בביצוע זהבה בן!) ד. לגבי השמעה בערב יום הזכרון - נכון, השיר אינו "תפור" על יום הזכרון, אך גם לא סותר את האווירה. שירים רבים שמושמעים ברדיו אינם בהכרח נוגעים בנושאי וענייני יום הזכרון, אלא פשוט עצובים ונוגעים לנשמה. סביר שאם הייתי עורכת תוכנית ליום הזכרון, לא הייתי בוחרת דווקא בו, אך מצד שני אני לא חושבת שהבחירה בו ממש סותרת את רוח המועד.
 

Arfilit

New member
אני שמחה שאת שמחה שהתעצבנתי

ולעניין: א. אולי לא רלוונטי שכתב גבר - אבל יש משמעות, בעיני גם מבחינה ספרותית, לענין. ב. בכלל לא ברור שהשיר נכתב לפני שנים וקשור ליחסי הכוחות דאז - שכן אני מכירה מצבים כאלה בני זמננו. ולא - אני לא הפסקתי לאהוב באלתרמן את שאני אוהבת אצלו (ופחות לאהוב את מה שאני לא אוהבת) - בגלל השיר הזה. השיר הזה, עם זאת, מייצג בעיני ישות חולה של התבטלות עצמית. ולהבנתי זה בסדר גמור שכך זה בעיני. ג. לא טענתי מעולם, לא פה ולא בשום מקום אחר, שאמנות נועדה לתקן את העולם, ושאני מוכנ לקבל אך ורק שירים שאומרים: "לא מתאים לך? יאללה עוף מכאן...". עדיין, בהתייחס לסיטואציה של השיר - אני חוזרת ואומרת שלהבנתי היא סיטואציה חולה. רעה. לא זכור לי שאמרתי משהו על ערכו האמנותי של השיר או על העדר ערכו (ואגב - לאלתרמן יש שירים טובים מזה, חכמים מזה, שבהן המילים המונחות זו ליד זו יוצרות תמונה הרבה יותר עמוקה, והשפה הרבה יותר מרתקת - אבל זו רק דעתי). ד. אני לעומתך - עדיין מופתעת מהחיבור ליום הזכרון. זה ענין של טעם אולי. אבל כל ההסבר הרומז להעדר ליברליות מצד התוהים, והמסביר לנו מהי אמנות - לא היה קשור להודעות שמעליו (אני יכולה להגיד, לפחות בשם עצמי, שנדמה לי שאני גם ליברלית וגם יודעת אמנות מהי). נדמה לי שקראת שם סאב-טקסט שלא היה קיים.
 

Kalla

New member
אולי.

ובדבר אחד אני בטוח מסכימה איתך - זו, בלשון המעטה, אינה מיצירותיו הגדולות של אלתרמן, אך לא בגלל עצם הנושא אלא בגלל הביצוע האמנותי שלו (יחסית ליצירות אחרות של אלתרמן). וברור שבחיים, בלי קשר למגמה החברתית הנהוגה, יש מצבים שונים ומשונים, וזכותו של האמן בכל מקרה לתאר אותם בלי קשר להיותם נפוצים או מאוד נדירים. וגם בעיני שיר זה "מייצג ישות חולה של התבטלות עצמית". יש הרבה יצירות מופלאות וגאוניות שמציגות יישויות חולות, מעורערות בנפשן ואומללות. זה לא מה שמפחית מערכן הספרותי - הדבר היחיד שמסוגל לעשות זאת הוא אופן הביצוע שלהן. בכל מקרה, לא נראה לי שיש בינינו הרבה חילוקי דעות.
 

magicgirl1983

New member
השיר שאני הכי שונאת

ללכת בצורה עיוורת כזו אחרי בנאדם עושה לי בחילה. אני לא מאמינה באהבה שכזו...זו אהבה כנועה וטיפשה.. הזמרת ששרה לראשונה את השיר הזה כבר לא מסכימה לשיר אותו יותר...רק זהבה בן ה----|נעל| מסוגלת לשיר את השיר הזה. בכל מקום אחר בעולם נראה לי שהיו מחרימים אותו... פעם ב-חצי שנה לשמוע את השיר הזה זה כבר יותר מדי..
 

XUXA141

New member
נראה לי שבחרו אותו..

פשוט כי הוא שקט. כנראה נמאס להם להשמיע את "מה אברך"... אני חושבת גם שהיום אנשים ששומעים שיר לא ממש מקשיבים למילים. זה יותר הלחן.
 

VEGANiUM2

New member
../images/Emo45.gifגם לי נשרפים כמה פיוזים..

כל פעם שיוצא לי לשמוע אותו. שיר הלל לשוביניזם נשי.
 

zahike

New member
נכון שיר זועתי

אבל יש לי שאלה אלינו, למה הוא מקפיץ אותנו כל כך? למה כל כך קשה לנו לשמוע דעה שהיא שונה (מאוד) מאיתנו?
 

טל קר

New member
בגלל שהיא מעודדת פגיעה ?

יש הבדל בין דעות בנושאים ניטרלים (מישהו יכול להגיד שהצבע האידיאלי לדעתו לצביעת הקיר בסלון זה ורוד פוקסיה, או שהסרט הכי טוב לדעתו בכל הזמנים זה נקמת היורמים, ולמרות שזו דעה שונה מאוד משלי, זה לא יקפיץ אותי בכלל), לבין דעות שהאחיזה בהן מובילה או מעודדת או משבחת פגיעה.
 

zahike

New member
פגיעה?

איזו פגיעה? הבחור אפילו לא מזמין את הבחורה. הבחורה מיוזמתה מוכנה לעשות מעצמה סמרטוט! רצונו של אדם/אישה כבודו.
 

מאריונת

New member
אז נגיד אישה מוכה,

אם היא לא בורחת זו רק הבעיה שלה וכנראה רצונה ומצדך שתוכה עד מוות?
 

XUXA141

New member
בגלל שיש כאן ניצול חולשה..

האישה שמדברת היא חלשה. היא נאותה להיות סמרטוט כי כנראה לגבר המדובר יש כוח עליה. זה כמו להגיד שהילדים במזרח הרחוק עובדים מרצונם בתעשיית הנעליים תמורת פרוטות ובתנאי עבדות ולכן זה בסדר להשתמש בהם. גם אנורקסית מקיאה מבחירה חופשית ולדעתה זה בסדר. האם אנחנו מוכנים לקבל את זה?
 

karnity

New member
יחס אמביוולנטי ותהיות

מצד אחד, אני מסכימה שמדובר בשיר שמילותיו מעוררות בחילה וכעס... אבל אני לא יכולה שלא לתהות האם באמת יש "לפרש" את השיר הזה כפשוטו? וב"פשוטו" הכוונה היא, כמובן, לכניעות העיוורת שמביעה האשה לגבר כלשהו בשיר, למוכנותה לקבל כל גחמה מצידו... כלומר, האם זה אפשרי שמדובר במעין "מבחן איוב" שעושה אהוב לאהובתו על מנת לבחון את אהבתה? ואולי הטוטאליות של אהבה זו דווקא מפארת את יכולתה של אותה אשה לאהוב ללא תנאי? ואגב אהבה ללא תנאי, אם היה מדובר בשיר של אהבת אם לבנה, אם שמוכנה להקריב את עצמה למען בנה, האם גם אז היה זה שיר כה נוראי? ומדוע אהבה טוטאלית של אשה לגבר "נחותה" מאהבת אם לבנה??
 

מאריונת

New member
זה בכלל לא קשור לאהבה

אם השיר היה על בן שמעיף את אמא שלו מכל המדרגות והיא כל הזמן חוזרת ומטפסת למעלה בשביל לחטוף עוד סטירה בפרצוף, היחס שלנו היה שלילי באותה מידה. אין שום דבר מקסים או הרואי במי שמוכן/מוכנה לחטוף על ימין ועל שמאל, זה לא מה שאני קוראת אהבה וזה לא משהו שאני מוכנה לפאר בשום דרך. ולKALA - מותר להתרגז ממשהו או להביע דעה לגביו, זה לא הופך אותנו לדיקטטורים תרבותיים - אף אחד פה לא הולך לשרוף את בניין הרדיו או לעשות עצומות כדי שיפסיקו לשדר את השיר הזה (דווקא התפיסה שלך הפעם היא נורא PC - מין צריך לקבל הכל ביחסיות רגועה ולא להתנגד לכלום כי "זה בתרבות שלהם") - מותר ורצוי להתעצבן ממה שנראה כמו גלוריפיקציה של מושפלות נשית.
 

Kalla

New member
נכון, מותר להתעצבן על תוכן השיר

(וגם אני רחוקה מלהזדהות איתו), אך לא מעצם העובדה שמשדרים אותו, כי בדיוק כאן מתחיל ההבדל הדק בין חופש הדיבור והבעת דעה לבין דיקטטורה נוסח רוסיה, שם אסור היה להשמיע דברים שאינם ברוח השקפת הממסד (וברור שכאן מדובר לא על גישה פוליטית אלא חברתית-תרבותית, אך העקרון בסופו של דבר הוא אותו עקרון).
 

KM1848

New member
גם אני לא מוצא

קשר בשיר הזה לאהבה. אין כאן שום אהבה, אלא ביטול עצמי של האשה בפני הגבר. ונשאל שאלה פשוטה: האם בחברה האוטופית השוויונית- מכל הבחינות- בין הגבר לאשה, יעלה על הדעת שתקום אשה מרצונה שתהיה מוכנה להפוך את עצמה לסמרטוט כפי שמתואר בשיר בשם "האהבה"? הדוגמא היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא אותה בחורה מהסרט הנפלא "לשבור את הגלים", שביטלה את עצמה באופן מוחלט בשל אהבתה המטורפת לבעלה יאן, אבל שם היה מדובר במקרה של הפרעות נפשיות. אז מה שאני אומר שהמילים שנכתבו שם הם תוצר של החברה, התרבות והחינוך, כשהגבר הוא השולט, הוא המפרנס, הוא ראש המשפחה, ועל האשה לציית לו, לספק אותו ולבטל את עצמה בפניו. אין בין מילות השיר ובין אהבה שום קשר. ונכון שהמצב כיום טוב בהרבה בהשוואה לעבר, אבל גם כיום ישנן לא מעט נשים בחברות מסוימות שהמילים של השיר הזה לא זרות להן.
 
למעלה