בתור נותני שירות אתם נוהגים לבקש

zelik5

New member
בתור נותני שירות אתם נוהגים לבקש

טיפ? במשך כל שנותי כמלצר ושליח, מעולם לא העזתי לבקש טיפ ממי שלא התכוון לתת לי ביוזמתו. הסיפור הוא כזה - חבר שלי הזמין משקה בבר מפורסם בעלות של כ-40 ש"ח. לאחר קבלת העודף, השאיר טיפ של 4 ש"ח, והברמן אמר לו "זה לא כולל שירות". אמר. לא רמז, לא נענע את הצלוחית ולא כלום, וזה עוד על טיפ של 10%, לא על 0 ש"ח. לדעתי זאת חוצפה ובמקומו של חבר שלי הייתי לוקח גם את ה-4 ש"ח שכבר השאיר. מה אתם אומרים?
 

maxfain

New member
אני חושב שאתה צודק

גועל נפש כאלו אנשים, גם לי קרה מקרה דומה והברמן הזה מבחינתי שרוף, לא רק שהוא שרוף אצלי, גם אצל הבוס שלו שבמקרה הוא חבר נורא טוב של חבר. רק שאצלי הוא היה יותר חוצפן, היה חסר לו מרכיב נורא חשוב בקוקטייל שהזמנתי, ואת זה הוא אמר לי רק אחרי שהוא הגיש לי את הקוקטייל, אז אמרתי לו פנאן אין בעיה, רק תוסיף לי עוד מיץ תפוזים במקום, אז הוא ברוב חוצפתו אמר לי: תוסיף עוד טיפ.. (אחרי שכבר שמתי). הברמן הזה כמובן כבר לא עובד שם, וגם לא יעבוד בשום מקום באזור. בחיים לא ביקשתי טיפ, לפי דעתי כמו שזה לא יפה לא להשאיר טיפ אז זה עוד יותר מגעיל לבקש אותו..
 

maxfain

New member
אין חיה כזו

יש לך איזושהי בעיה? שאני אבין? כי זה נראה כאילו שיש לך.. אז בוא תסביר לי. איך אני איתך שאותו ברמן ביקש עבודה בעוד 3 מקומות באותו אזור שהוא עבד וכולם סירבו לו? אני לא אומר שהוא נשאר מובטל, סביר להניח שהוא לא, אבל מבחינת מנהלי הברים באותו אזור הוא שרוף.
 
ידידי המקושר

למה נשמע לך שיש לי בעיה עם משהו? (יש, תאמין לי שזה מאוד לא קשור אלייך) פשוט הבעתי דעה בהומוריסטיות שדיברת קצת כמו... איך לומר... גנגסטר. ההודעה השניה שלך קצת חיזקה את הדעה הזו. אם אתה באמת כזה, או סתם מנסה להצטייר ככזה, זה כבר לא כ"כ מעניין, בסה"כ הבעתי דעה על סגנון הכתיבה שלך, שמצאתי משעשע. אז לסיכום - בתשובה לשאלתך אם יש לי בעיה: לא. אבל בכל זאת הסברתי לך למה התכוונתי, על חשבון הבית.
 

maxfain

New member
מממ

מה קשור גנגסטר? כנראה עוד לא הבנת שאותו מקום פשוט מנוהל ע"י חבר נורא טוב של חבר שלי, ומקום מכובד ששם דגש על שירות לא יחזיק כזה ברמן, ובמקרה כשהבוס מכיר עוד כמה מנהלי בר אז גם שם אותו הברמן לא יעבוד.. חביבי, הכל ענין של שרות.. אני לא מבין מאיפה המנטליות הדבילית הזאת של "לשאוב" טיפים מאנשים, אתה מייצג את המקום שאתה עובד בו, תהיה מגעיל וככה גם יצטייר אותו המקום.. ואף מנהל לא מעוניין בזה.
 
תלוי ממי

כשליחה הייתי מבקשת מילדים. הם פשוט לא היו מודעים לעניין אז נאלצתי להעביר סדנאות חינוך במקום ההורים (שיודעים להשאיר כרטיס אשראי אבל כמה מטבעות לא). כנ"ל לגבי רוסים ואתיופים, אין מודעות... אז בסה"כ אפשר לומר שעזרתי להם להיקלט. לעומת זאת, לזקנים שהיו נותנים לי שני שקלים ומרגישים שעשו לי את היום הייתי מחייכת ואומרת תודה רבה. עם דתיים, חבל על הזמן... תורמים כל כך הרבה, למה שישאר בשביל אלו שמתאמצים בשביל הכסף? חוצפה? בהחלט! אבל ככה מימנתי את האופנועים שלי :)
 

nunimon

New member
גם אני הייתי לוקח את הכסף.

למרות שאני בא מהענף ויודע כמה טיפ חשוב לעובד. עדיין, בארץ הוא נהייה קטע של תרבות, וכמו כל דבר בארץ - נהפך לדבר מובן מאליו. טיפ הוא לא מחייב . לחלוטין לא. הוא פונקציה של שירות. בתור לקוח: מלבד חברים שעובדים בבר\מילצור\שליחויות ששם אני תמיד מפנק מכל הלב, עובדים שאיני מכיר - הטיפ הוא תלוי שירות. אני מתחיל תמיד מ10% עוד לפני שאני מתיישב. אם המלצר\ברמן סבלני אדיב והשרות טוב - הערך עולה. אם מתחילים פאשלות , הוא מתחיל לצלול. היו כבר מקרים, ואפילו בדאנס ברים או מסעדות - שיצאתי בלי להשאיר טיפ. המלצר ההמום שאל שנהוג להשאיר טיפ, ובלי להסס עניתי לו שנהוג לתת שירות כמו שצריך. אפילו פעם אחת הגיע מנהל המשמרת - וכיאה למנהל משמרת הפנים את נושא השירות, ואפילו (לטענותו) הוא יסב את תשומת ליבם של הבעלים - כי לא יכול להיות שצריך לבקש כמה פעמים ממלצר דברים, ואין עומס, והוא פשוט לא מגיע. מילא היה עומס. אני אף פעם לא מגיע ממקום של זילזול. אני לא אשאיר טיפ מבזה, כי זה משפיל אותי כבנאדם ולא את מקבל הטיפ. אני גם לא משאיר אגורות. לרוב אני מפנק ומעגל למעלה. פעמים ספורות לא השארתי בכלל. זה ממש לא טאבו בשבילי כלקוח שאני מחויב לטיפ. בתור עובד \ ברמן: אני תמיד משתדל להיות בקשר עם הלקוח. להראות נוכחות כל הזמן, אבל בטוב טעם, ובלי לגלוש לפסים של הטרדה. אם בסוף הערב אני רואה שלא נשאר טיפ אני פועל ככה: תמיד , אבל תמיד אני מתחיל בשאלה הפשוטה: האם הכל היה בסדר? או אם אני במצב רוח טוב אני אפילו אומר : נו אז מתי אתם באים שוב? אם הם זורמים איתי - אני אומר שנהוג להשאיר טיפ עבור השירות (בהנחה שהוא היה טוב). אם הם אומרים שלא נהנו ממשהו - אפילו מהמקום או מהמנות אוכל - שזה לא קשור לשירות בכלל - אני מפנק אותם בצייסר על חשבון הבית (LONERIDER שלא יעלו לך רעיונות לראש) . לרוב כולם משאירים ואפילו יותר מהאי נעימות. אם מישהו משאיר פחות מ10% אני אף פעם ולעולם לא יעיר. אחייך בנימוס ואגיד תודה רבה. היה לי פעם קטע שעל 68 שקל עיגלו לי ל70, אבל רק כי הלקוח היה ממש קרציה - ובגללו שפכתי 3 קוקטיילים שלא היו לטעמו, והבירה לא היתה מוגזת , רגע לפני שהוא קם, וראיתי שהוא השאיר 2 שקל - קראתי לו ואמרתי לו שהוא שכח לקחת את העודף. כולם הסתכלו עליו והיה לי ברור שהוא לא יגיד בכל רם - שזה הטיפ. מאז לא ראיתי אותו בבר. וטוב שכך. לקוחות שאין להם ערך - שלא יבואו. אגב הערה חשובה: בהרבה מדינות בעולם לא נהוג הקטע של הטיפ, לכן אם מדובר בשולחן תיירים - ולא הושאר כלום , וזה קורה, אני מציין בנימוס שנהוג בארץ להשאיר... בכל מקרה, ולסיכום , כל מקרה הוא לגופו. ככה אני הייתי מתנהג, ויכול להיות שאחרים היו עושים אחרת.
 

zelik5

New member
הסבר נאה ויפה

וגם של זאת שמעליך (יש פה מישהו שלא גולש ב-8???). גם אני מימנתי את כל האופנועים שלי מטיפים (וקצת על חשבון משלם המיסים כשהייתי בקבע
). אצל חבר שלי זה היה חמור יותר - אפילו לא ישבנו על הבר. זה היה לקחת משקה וללכת לעמוד במקום אחר. וגם על זה הושאר טיפ. זה לא שתפסנו מקומות או שהוא היה צריך לנגב אחרינו או לפנק בבוטנים וזיתים. מזוג ושכח. כשהייתי שליח על קטנוע זה בכלל היה מעצבן - אתה יכול לרכב כ-20 ד"ק לכל כיוון ולא לקבל שום דבר, או טיפ נמוך, וזה כשאתה מסתכן על הכביש ומבזבז זמן. אדרבא מישהו שצריך בסך הכל ללכת שני צעדים למדף ולמזוג משקה לכוס, מקבל טיפ סביר ולא מעריך את זה.
 

lior135

New member
../images/Emo6.gif גדול הקטע עם העודף!

אני בהחלט הולך לאמץ...
 

רוניM

New member
וואו! לקחתי לי את כל המילים מהפה!!!

זה נכון שתיירים לפעמים לא מודעים לכל נושא השירות...בנוסף לזה, פעמים רבות קרה לי ששולחן של תיירים מארה"ב (שכן בדר"ך משאירים שירות) ששילם באשראי קמו והלכו בלי להשאיר טיפ ועל ספח החתימה של האשראי רשמו + 15% טיפ... מסתבר שבארה"ב נהוג להוסיף את הטיפ באשראי וזה אפשרי גם אחרי שהסכום כבר "עבר" בקופה ובעלי הבית איכשהו מוסיפים את הסכום שהלקוח נקב, על הכרטיס שלו כביכול בחיוב נוסף אחרי שהלקוח הלך... (או משהו כזה) אין לי מושג איך זה עובד שם... לגביי לקוח שהלך בלי להשאיר טיפ... אנחנו בדרך כלל נוהגים לשאול אם הכל היה בסדר ואם הם היו מרוצים מהשירות... בדרך כלל אומרים לנו שהשירות היה מצויין כי אנחנו מאד מקפידים על שירות ברמה הגבוהה ביותר ואז אפשר להכניס בקטנה כזה שנהוג להשאיר שירות או שהשירות אינו כלול במחיר... אני כן חושבת שזה תמיד צריך להיעשות בטוב טעם, מבלי ללחוץ על הלקוח ולפעמים קורה גם ששוכחים... האמת היא שבדרך כלל שמצפים לטיפ "שמן" אז האכזבה מגיעה... לי היה מקרה של 4 אנשים שישבו ושתו ואכלו ונ-ה-נ-ו בטירוף והחשבון שלהם היה כמעט 1000 ש"ח... אני ועמיתיי לעבודה, חיכינו וציפינו לאיזה טיפ שמנמן ויפה... אך לתדהמתי הרבה... קיבלנו סכום זעום של כ- 50 שקלים!!! (אבל היום על סכום של 1100 ש"ח קיבלנו שטר אחד אדום ויפה של 200 ש"ח, אז יש צדק בעולם) אני אגב, מפנקת בטיפים בצורה קיצונית שיכולה להגיע גם לפעמים ל 40 או 50 אחוז טיפ... אז כדאי לכולם שאני אצא מרוצה! :)
 
../images/Emo45.gif

מסכים איתך לגמרי. עם זאת, גם כשהשירות מחורבן, אני לא מצליח לא להשאיר כלום. בשנה-שנתיים האחרונות 'התבגרתי' ואני נותן מעט כאשר אני לא מרוצה, אבל לא לתת כלום קשה לי, יש לי סימפתיה למי שמשרת אותי מהסיבה הפשוטה שגם אני עמדתי בנעליו (אני יודע שזה לא הגיוני ולא מצדיק הסכמה עם שירות ירוד, אבל לא כל מה שאנחנו עושים רציונלי ב-100%). מעצבן במיוחד הקטע של ברמנים במועדונים שעושים לך סחיטה של ממש עם היד מעל הכוס של הטיפים. שם אני ממש לא מרגיש קמצן כשאני אומר לו 'לא'. במיוחד בחורה שחושבת שאם היא לובשת משהו בגודל של ממחטה ועומדת מהצד השני של הבאר זה עושה אותה כוסית-על ואני צריך ליפול מהרגליים ולחשוב שזה לגיטימי שעל המחירים המפוקעים אני צריך עוד להרגיש מחויב להשאיר לה טיפ על זה שהיא פתחה לי בקבוק בירה.
 
אהבתי מאוד!

בתור מלצרית מנוסה ולקוחה שחשוב לה השירות שהיא מקבלת, אני מאוד מסכימה איתך. קורה לא מעט, שאנשים שואלים אותי איך אני מסוגלת לא להשאיר טיפ למלצרים כשאני מלצרית בעצמי ויודעת במה כרוכה העבודה, ועל זה אני עונה שדווקא בגלל שאני מלצרית ואני יודעת שבכל מצב אפשר לתת שירות טוב ולמעט במקרים של עומס היסטרי כשאין מספיק כח אדם, שום דבר לא מצדיק שירות איטי, ושירות מזלזל גם עומס לא מצדיק. לגבי תיירים, דווקא ברוב המקרים תיירים משאירים טיפים מצויינים, חוץ מאסייתים שמשאירים כמה שקלים באופן שרירותי, שאפילו לא מגרדים את ה-10%.
 

newKiticat

New member
בחיים לא הייתי מבקשת

זו חוצפה לשמה. ולמעשה- בשבוע הקודם- בפעם הראשונה בחיי נתקלתי במלצרית שבוע שעבר- שדרשה טיפ. (בדאנס בר, כאשר הגענו רק כ20 דקות לפני שהכל נפתח לריקודים ואז כבר לא היינו צריכות להזמין במינימום כלשהוא, היא לא הסבירה שיש מינימום לפני שישבנו- וכששאלנו היא ענתה לא נכון... אני נוהגת להשאיר 13%-15%. אבל זה כבר באמת תלוי במלצרית. זה לא חקוק בסלע- ולא נדיר שאני לא משאירה בכלל כהצהרה. אני לא משאירה טיפים אסטרונומים (פשוט כי אני חיילת ואין כסף לזה), אבל אני מעגלת למעלה, ואם השירות היה טוב- אז אני תמיד אוסיף. כשליחה לא ביקשתי אף פעם- והטיפים היו השכר בעצם.... לא חושבת שזה במקום... אבל אני בהחלט יודעת שאחרי שעובדים בעבודת שירות- יודעים לתת טיפים יותר טוב...
 

פלטרון

New member
המחיר כן כולל שירות.

עלות המשקה/מזון כוללת בתוכה את הוצאות בעל הבית + רווחי בעל הבית. חלק מהוצאות בעל הבית הוא התשלום למלצרים/ברמנים/שליחים וכו'. כלומר - המחיר כן כולל שירות.
 

nunimon

New member
ממש ממש ממממממש לא ../images/Emo70.gif ../images/Emo46.gif

יש הרבה ברים\מסעדות\חברות שליחויות שהצוות לא מקבל שכר יסוד. המשכורת שלהם מבוססת על טיפ. ויש לא מעט מקומות שמיישמים את החוק ונותנים שכר מינימום לצוות שעיקר השכר שלהם יתבסס על הטיפ. במשקה מגולמים הוצאות אחרות כמו- שכירות, מיסים למינהם, הוצאות משרדיות, הוצאות תחזוקה, שכר מנהלים (משמרת ובעלי בית). היות ולטבח לדוגמא או מזכירת חשבונות המדד הוא איכות העבודה שלהם, הם מקבילים שכר עבור העבודה שלהם. נותני שירות למינהם מקבלים שכר כפונקציה ישירה של השירות שלהם משמע - הם החזות של העסק, ולכן זה הפרמטר היחיד (השכר מהטיפים) שיכול להעריך שכר הולם. עובדה שיש מלצרים שמקבלים סכום מסויים , ואחרים שמקבלים סכום אחר - בגלל חיוך או שירות אדיב. לחלוטין המוצרים הנמכרים בבית עסק לא מגלמים שירות. זו טעות לחשוב כך. זה גם לא הגיוני לעשות ככה. תחשוב שמישהו יקבל 50 שקל לשעה (ברמן\מלצר\שליח) שזה מה שהוא עושה בממוצע מהבעלים - השירות שלו לא יראה כמו שהוא יתן שירות כשהוא יודע שהוא פונקציה של השכר שלו. אתה טועה ומטעה.
 

פלטרון

New member
אני כלל לא טועה !

העובדה שיש אנשים שמעדיפים לנצל אנשים צעירים בתחילת דרכם, נואשים לעבודה, אינה הופכת אותי לטועה. תכל'ס - השכר הזה מגלם בתוכו שירות. בעלי בית המכבדים את החוק משלמים משכורות שמקורן במחירים אלו. בעלי בית שעוברים על החוק.. לא. אם בעל הבית מבטיח לך שכר גבוה יותר, שחלקו יהיה מבוסס טיפים.. הרי שהוא עובר על החוק (בכך שהוא מבטיח) ומנצל את נואשות העובד ורצונו לעבוד. החוק מאוד ברור בנושא זה. מאוד ברור! חבל שאתה מציג את הדיעה הזאת, כאשר היא מעודדת גישה שגורמת בסופו של דבר לניצול (כפי שאמרת בעצמך, בשורה הראשונה!)
 

פלטרון

New member
ואני אתן דוגמא להמחשה..

נניח ומחר אתה מתקבל לעבוד כמלצר במסעדה. בחודש הראשון אתה מרוויח משכורת מינימום כמחוייב בחוק + טיפים שהלקוחות נתנו לך. בחודש השני - כנ"ל. בחודש השלישי - אתה שם לב שאתה לא מקבל יותר טיפים כמקודם. מסתבר שבעל הבית שינה את הייעוד של המסעדה, וכעת באים אליה אנשים שאינם נותנים טיפים מסיבותיהם שלהם. אם אתה תתחיל לתת "חרא של שירות", הרי שאתה לא עומד בתנאי העסקתך. אתה יכול לומר מהיום עד מחר ש.. המשכורת שלך נפגעה. אבל בשורה התחתונה - החוזה מולך הוא משכורת מינימום תמורת שירות טוב. אתה הפרת אותו. מעבר לכך - לרגע אחד לא תוכל לתבוע את הבוס שלך, הרי שהוא מעולם לא התחייב מולך למשכורת גבוהה יותר ממינימום. זה שהאחרים לא נותנים טיפים זה בהחלט מהכיס שלך, ולא אמור לעניין אותו. לצערך. מה נשאר לך לעשות - להתפטר (או לתת שירות רע.. ולהיות מפוטר). מה הדוגמא הזאת מלמדת - שכרך הוא מינימום בתמורה לשירות טוב. העובדה שאתה ואחרים מתנים את השירות הטוב בקבלת טיפים (ולמעשה משכורת גבוהה יותר) היא עניינכם ולמעשה תעודת העניות של העוסקים בתחום שאינם רואים בטיפים סוג של הטבה, אלא תנאי לשירות טוב. זה דומה למשהו ששמעתי פעם - יש רופאים שמתנים יחס טוב יותר (לא שירות.. אלא יחס) ביחס טוב יותר של המטופל. וכן - יחס טוב יותר של המטופל פירושו מתנות בחגים וכו'.. כמובן שלא כל הרופאים כאלו, וכאשר שמעתי הייתי מזועזע, אבל.. יש רופאים כאלו.
 

nunimon

New member
היי פלטרון. ../images/Emo24.gif

ראשית, זה דיון, והוא נעשה ברוח טובה ובתרבות דיון. אין ויכוח והין הטפה. יש מסקנות המבוססות על עובדות בלבד. אז ככה, ראשית, זו עברה על החוק לגבות שירות. אסור לחייב שולחן ב12% דמי שירות, כמו גם שאסור לגבות אבטחה בכניסה למסעדה. ישנה פרצה בחוק שמאפשרת לתת ללקוח זכות סירוב - משמע- הלקוח מחוייב, אך אם ברצונו לא לשלם, המלצר, מחוייב ע"פ חוק לבטל את החיוב. כמו כן לגבי שירות. הרבה אנשים בארץ לא יודעים את זה ובכל זאת משלמים . לגבי מדיניות המשכורות. אסור לבעל עסק לשלם פחות משכר מינימום למעביד. טיפ לא נחשב כשכר. מה שכן, בעל עסק יכול להחליט שהשכר מגולם על בסיס הטיפים, אבל זה אומר שבסוף כל ערב הוא יקח את כל הטיפים, יצהיר עליהם כהכנסה לקופה, ומשם תגולם המשכורת למלצרים ולנותני השירות. פתרון זה לא יישים מהסיבה הפשוטה שאז הוא נאלץ (בעל העסק) לשלם מס הכנסה על ההכנסה בקופה - וזה מקטין את הרווח הגולמי שלו. לכן הטיפים לא נכנסים למערכת בכלל. אופציה נוספת שמותרת ומקובלת היא תשלום "פרילנסר". הכוונה - במקומות שהטיפים מאד גבוהים, המלצרים למעשה הם פרילנסרים ומשלמים לבעל הבית דמי תעסוקה . כלומר - הם מעבירים לו מהטיפים 18 שקל לשעה על כל שעה שהם עובדים בבית עסק שלו, והוא בסוף החודש מחזיר את זה אליהם בתלוש - שזה למעשה השכר יסוד שלהם. אני לא יודע מה חוקיות הדבר, אבל אין הרבה מקומות שזה קורה בהם - בדרך כלל מקומות שמרווחים למעלה מ70 שקל לשעה. ואין הרבה כאלה. לסיכום:
אסור לבעל עסק להעסיק אותך בלי לשלם לך שכר מינימום כבסיס.
אסור לבעל עסק לחייב לקוחות בשירות או אבטחה
מחירי המוצרים אין כוללים שירות, והמחיר המגולם אינו כולל את השירות. זה גם כתוב תמיד בחשבון שיוצא לשולחן. טיפ הוא לא טאבו בכלל. הוא בדיוק פונקציה של מכירות. בדיוק כמו שיש אנשי מכירות שמקבלים אחוזים על המכירות שלהם - הטים הוא האחוז על השירות. והוא מושפע ביחס ישיר.
 
למעלה