ג'אלינג מגדיל את המוח...

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ג'אלינג מגדיל את המוח...

בניגוד לרמת האיטליגנציה של הפורום
מחקרים מראים כי ג'אגלינג מגדיל את המוח ב3-4 אחוזים... Researchers from the University of Regensburg, Germany, studied 24 people using brain scans. Half were given the task of learning to juggle, while the others were give no special task. After three months, the brains of all 24 people were scanned again. They found that the brains of the people who had learned to juggle had grown in size by 3-4% while no change occurred in the non-juggling group. עכשיו יש לנו תירוץ לאמהות הפולניות שאומרות שאנחנו מבזבזים את הזמן בזריקת כדורים באוויר..
 

or kaufman

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אני חייב לשאול

ולא קראתי תקישור.מה מוח גדול ב 3 אחוז יותר נותן לך?
 

אהד מ

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אני חייב לענות

בלי לקרוא הקישור ובלי להכירו אני משער שזה יכול לגרום לו להבין שאיציק שואל למה להכין בשר לחגב הוא לא מתכוון שיענו לו שה ב' כנראה שייכת למילה השניה
 
לגבי המחקר

מסתבר שאין הרבה השלכות מעבר לעניין החגבים. הנה טקסט המקור בגרמנית של בר סמכא בתחום (מייד אנסה לתת גם תרגום לאנגלית): Laut einer in der Fachzeitschrift Nature vorgestellten Studie eines Teams um den Regensburger Neurologen Arne May konnte erstmals die gängige Vorstellung widerlegt werden, dass sich die anatomische Struktur des erwachsenen Gehirns nicht mehr verändert, es sei denn durch den Alterungsprozess oder Krankheit. Die Forscher ließen eine Probandengruppe das 3-Balljonglieren erlernen und untersuchten ihre Gehirne mittels Magnetresonanztomographie vor und nach dem Lernprozess, sowie nach einer anschließenden 3-monatigen Jonglierpause. Die Auswertung ergab, dass in zwei Bereichen der Gehirnrinde, die für das Wahrnehmen und Vorausberechnen von Bewegungen von Gegenständen zuständig sind, der Anteil der grauen Gehirnmasse signifikant zugenommen hatte. Während der Trainingspause hatten sich diese Bereiche teilweise wieder rückgebildet. Lancierte Pressemeldungen bescherten diesen Ergebnissen schon vor Erscheinen des Artikels ein beachtliches, wenn auch nicht immer ganz seriöses Presseecho. Mit Schlagzeilen, denen zufolge das Jonglieren „das Gehirn sprießen lässt“ (Berliner Morgenpost), „schlau macht“ (Telepolis) oder gar „den Geist erweitert“ (ABC Online), ist die Studie wohl eindeutig fehlinterpretiert worden. Leider nicht ohne Folgen; es gibt bereits Menschen, die nur aufgrund solcher Meldungen zum Jonglierenlernen begonnen haben. Da die zahlreichen Internetberichte auch auf JongleurInnen ihre Wirkung nicht verfehlt haben und um es denjenigen, die schon bisher das Jonglieren mit allerlei unbewiesenen Behauptungen als Wunderdroge fürs Gehirn vermarktet haben, nicht zu leicht zu machen, sei hier auch festgehalten, was nicht aus dem Nature-Artikel herausgelesen werden kann: Erstens wird dem Jonglieren nicht eine besondere Rolle beigemessen. Die Forscher erwarten eher - erläuterte May in einem Interview mit dem Deutschlandfunk, dass beim Erlernen einer Sprache, eines Musikinstruments oder auch nur des Kochens ähnliche Effekte festgestellt werden können. Warum gerade das Jonglierenlernen als erster Untersuchungsgegenstand ausgewählt wurde, wird in dem Artikel nicht begründet. Es ist anzunehmen, dass pragmatische Gründe (neu für die meisten ProbandInnen, rasch zu lernen, Lernerfolg einfach zu messen etc.) den Ausschlag gegeben haben. Dass sich im Team ein jonglierender Arzt befindet, mag auch eine Rolle gespielt gehabt haben. Zweitens werden keine Aussagen darüber getroffen, ob der Gehirnzuwachs für den Probanden einen positiven Effekt hat, der über das bloße Beherrschen des Neuerlernten hinausgeht. Sicher liegt hier die Hoffnung der Forschung, wobei aber weniger an gesunde Menschen als an die Bekämpfung alters-, krankheits- oder verletzungsbedingter Gehirndefizite gedacht wird. Aber auch davon ist man noch meilenweit entfernt. Die weiteren unten angeführten Artikel befassen sich mit Jonglieren im Kontext der Sportpädagogik und Bewegungserziehung. Das Heft 6/2002 der Sportpädagogik ist nicht nur wegen des zitierten Artikels von Interesse, sondern auch wegen seines Generalthemas: „Werfen und Fangen.“
 
ולמי שאינו דובר גרמנית

According to a study briefly presented in the magazine Nature, a team of scientists led by Arne May, a neurologist from Regensburg, Germany, have for the first time succeeded in refuting the traditionally held view that the anatomical structure of the adult human brain does not alter, except for changes caused by ageing, illness or injury. The researchers had a group of subjects learn to juggle three balls and examined their brains by means of magnetic resonance imaging before and after the learning process, and again after a three-month period during which they did not juggle. The results showed that there was a significant increase in the amount of grey matter in two areas of the cerebral cortex which are responsible for the perception and prediction of the movement of objects. During the period in which the subjects did not practise, these areas became smaller again. Press releases circulated even before the article was published ensured that these results received a lot of press coverage, though not all of it could be described as serious journalism. Headlines claiming that juggling “causes your brain to sprout new growth” (Berliner Morgenpost), “makes you brainy” (Telepolis) or even “expands the mind” (ABC Online) clearly misinterpreted the study. Unfortunately, this has not been without its consequences: apparently, some people have already started to learn to juggle solely on the basis of having read those newspaper reports. Seeing that the numerous Internet reports have also left their mark among jugglers, and because I want to make it a little harder for those people who try to market juggling as a miracle drug for the brain by making all sorts of unproven claims about it, I would like to dispel some of the myths surrounding the Nature article: First, there is nothing special about juggling. As May himself mentioned in a radio interview, the researchers expect to be able to observe similar effects on subjects who learn to speak a language, to play a musical instrument or even simply to cook. No reason is given in the article as to why juggling rather than any other skill was chosen for this first study. Presumably it was mainly for pragmatic reasons (juggling was new for most of the subjects, it can be learned quickly, and progress is easy to measure). That one of the members of the research team was a juggling doctor may also have played a part in the decision. Second, the article does not say anything about whether the brain growth had any positive effect for the test subjects themselves, over and above the fact that they had now mastered a new skill. The researchers no doubt hope that the ability to increase grey matter will indeed prove to be beneficial – though here they are probably thinking not so much about the benefits for healthy people, but rather about the possibility of making up for brain deficiencies caused by ageing, illness or injury. But that is still a very long way off. The other articles listed below refer to juggling in the context of sports teaching and physical education. Issue 6/2002 of Sportpädagogik is of interest not only for the article cited here, but also because of its general theme, “throwing and catching”.
 
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