ג'ורנל קלאב - "הבנים לכדורגל הבנות לפח הזבל"

ג'ורנל קלאב - "הבנים לכדורגל הבנות לפח הזבל"

ג'ורנל קלאב – המשך הדיון בפער המגדרי בספורט.

אתחיל דווקא בסיפור שהוביל אותי למאמר המצורף:

מידי שנה אני מנחה את מגמת מדעי החברה בפרויקט הגמר שלהם, עבודת חקר המיישמת את שלמדו לאורך שנות לימודיהם במגמה. חשוב לי שהנושאים אותם יבחרו יהיו קרובים לעולמם, לדברים המעניינים או מטרידים אותם, כך שתהיה לעבודה יותר רלוונטיות מ"רק לקבל ציון". בשנה שעברה היתה לי תלמידה שמאוד התקשתה למצוא נושא, לדבריה "אין שום דבר שמעניין אותה". אחרי לא מעט שיחות נזכרתי שהיא שוחה, כבר כמה שנים היא שוחה בנבחרת שחיה, ושאלתי אותה אולי תרצה לעשות עבודה על העיסוק בספורט, התלמידה מיד ענתה לי: "בשביל מה? גם ככה אני הבת היחידה שנשארה שם, כולן מפחדות שיהיה להן גוף של גבר ולכן הפסיקו לשחות". ודווקא מהאמירה הזו התחלנו לחפש נושא והגענו למאמר המצורף.

הנושא של דימוי עצמי ודימוי גוף בקרב נשים בכלל ובקרב נערות בפרט נחקר רבות לאורך השנים, אין ספק כי גורמים חברתיים בעיקרם התקשורת, מסרים הוריים וקבוצת השווים משפיעים רבות על עיצוב דימוי גוף זה בקרב הנערות, ולצערי במקרים רבים מוביל לתפיסות שאינן רציונליות ואף הפרעות אכילה – מה המקום של פעילות גופנית בתהליך זה? ועד כמה החלוקה המגדרית הקיימת ("ספורט נשי" לעומת "ספורט גברי") משפיעה על הדבר? איך ניתן להדגיש ולחזק את האלמנטים החיובים בפעילות גופנית ולצמצם את השלילים? מה מקום החינוך ההורי, ולא פחות חשוב מכך המערכתי/פורמלי (שכבר ברור לכן שיקר לליבי....) בכל הקשור לדילמה זו?

לסיכום – אני מאמינה, ובהמשך גם לדיון אותו הביאה תום, כי צמצום הפער המגדרי יכול להתרחש רק באמצעות "שילוב כוחות":
1. תהליכים חינוכיים בתוך בתי הספר, חשוב לציין כי קיימות תוכניות ייעוציות רבות בבתי הספר אבל השעות הקשורות לנושא זה אינן מתקיימות כלל, או כאשר הן מתקיימות הן תולדה של רצון אישי של מחנך מסוים ולא דרישה מערכתית.
2. הקצאת משאבים כלכלים, כפי שהציגה תום הפערים בהקצאת המשאבים גדולים ביותר.
3. "הדברים הקטנים" – כך אני קוראת לכול אותם תהליכים לא פורמליים ובהם עידוד הורים לבנותיהם, צירוף מכוון של בנות ל"פעילויות ספורט גבריות", דמויות מודל של מאמנות בספורט בו יש מיעוט מגדרי וכדומה.

ולסיום, בנוסף למאמר, מצורפת כאן תמונה שצילם תלמיד עבר שלי, תמונה שתלויה על דלת כיתה ג באחד מבתי הספר במרכז הארץ....מה שנקרא "תמונה אחת שווה אלף מילים" או מנגד "ללא מילים"

בואו נשמע אותכן....
 
תודה על המאמר וגם על מה שאת כותבת

כאשת חינוך.

העלית פה הרבה נושאים חשובים:
הראשון זה האופן שבו בנים ובנות בוחרים במה לשחק ו/או בוחרים ענף ספורט.
(זה כמובן נוגע גם לברבי לעומת מכוניות , פינת מטבח לעומת משחק בחצר וגם מי יהיה הרופא ומי האחות. בקישור מטה יש לינק (10) למאמר מעניין הנוגע למרחב החצר בגן הילדים )

בנוגע לבחירת ענף הספורט- ידוע שלעיתים הצלחה של אישה אחת מביאה נשים נוספות לענפים פחות מובנים מאליהם. זה קרה עם יעל ארד בג'ודו, וזה קורה עם שחר פאר בטניס ועם לי קורזיץ בשיט.
אישה אחת שמראה שאפשר אחרת, זה לפעמים כל מה שצריך.
אני מניחה שכולן מכירות את סיפורה של קתרין סוויצר, ומי שלא מוזמנת לקרוא פוסט פמיניסטי של נחשון שוחט עליה ועל עוד עניינים.

העניין השלישי הוא דימוי הגוף. בעניין הזה בחרתי להצביע על סרינה וויליאמס שהיא ללא ספק אייקון, ומציגה ללא בושה גוף שלא עונה על אידיאל היופי הדקיק והשברירי. ולמי שפספסה את הסרט המעניין עליה ועל אחותה וונוס בערוץ 8 אני ממליצה. הסרט הזה מעלה שורה ארוכה מאד של דילמות נוספות (שחלקן קשורות לאבא של האחיות) שאולי יהיה מקום לדון בהן בג'ורנל קלאב אחר. בקישור מטה יש לינק (6) גם למאמר הדן בדימוי גוף של ילדים בגיל הגן.

תודה שוב על הנושאים המעניינים, והדיון פתוח ליומיים.
בואו נקרא אתכן.
 
תודה

גם אני ממליצה על הסרט המתאר את האחיות וויליאמס, ואין ספק כי מערכת היחסים ביניהן ובינן לבין אבא שלך מורכבת מאוד....אבל זה כבר דיון אחר.
 

מור שלז

New member
האישה איננה נולדת אישה, אלא לומדת להיות כזאת.

תודה על המאמר הנפלא, ועל מה שכתבת.

קראתי את המאמר המצורף, ועדין - מה שתפס אותי יותר מכל היה הציטוט הנ"ל של סימון דה בובואר:
האישה איננה נולדת אישה, אלא לומדת להיות כזאת.

וזה מתחבר בעיני בדיוק לדברים שבהמשך המאמר... עד כמה לחברה, לתפיסות של החברה (ושלנו) יש מקום בעיצוב הדור הבא של הנשים. בספורט ובכלל...

מקסים בעיני האופן שבו הנחית את התלמידה בעבודה שלה. היכולת לקחת נושא כאוב שכזה מחייה היומיומיים ("אני הבת היחידה שנשארה שם") ולהפוך אותו למקור גאוה, בהיותה פורצת דרך. שוב ושוב אני מוצאת את עצמי מתפעלת ומבינה כמה שהתלמידים שלך זכו. זכו בך...
 
שינוי חברתי

הרבה פעמים אני מסתכלת על שינוים חברתים שמתרחשים ומנסה להבין למה במקרה אחד זה מצליח ובמקרה אחר לא:
למשל החדרת המודעות לגבי חגירת ילדים ברכב או לא לקטוף פרחים מוגנים או אפילו הקבלה של ילדים לאמהות חד הוריות
ולמה מקרים אחרים כושלים - ניקיון בפארקים, נהיגה במהירות מופרזת או במקרה הנדון פערים מגדרים ודימוי גוף.
אני חושבת שמדובר בשילוב כוחות, והשקעה רבה מצד מספר גורמים בו זמנית מביאה לשינוי. מהיא דעתך? האם בכלל אפשר לשלב כוחות במקרה הנדון?
 
גם אני פעם חשבתי ככה

התבאסתי שהאימון בקונג פו עושה לי "כתפיים", ושאני לא יכולה לקנות חולצות בקסטרו כי הן לא עולות עלי... ואז למדתי לשים משהו שדווקא אין לי :)
ולאהוב את הגוף שלי כמו שהוא. ואם מישהו חושב שבגלל זה אני לא סקסית אז - טוב - זה בסדר, כי מצאתי את האחד שדווקא ממש אוהב אותו! ומי שאוהב אותך כשאת מזיעה ומסריחה - אוהב אותך באמת.
וגם אני ממש סבלתי תמיד בשיעורי סטודיו כי כולן מסביב נראו לי "כוסיות" ואני לא - אז הפסקתי ללכת אליהם. וזה דווקא טוב כי ככה הגעתי למקומות שיותר מתאימים לי.
חבל לי מאד שככה זה בארץ, כי זה לא חייב להיות ככה. הייתי רוצה שבנים ובנות ירגישו חופשיים יותר לעסוק במה שהם אוהבים ופחות באיך שזה נראה.
 
שאלה מעינינת עולה ממה שכתבת

האם אנחנו צריכות להתאים את השונה בנו לסביבה (לצאת מחוגי הסטודיו של הכוסיות) או גם אם אנחנו לא בדיוק בשבלונה המוכרת להשאר במסגרת (למרות הכל אם נהנים להשאר שם)?
 
בהנחה שאת מצליחה להנות...

...ולא עסוקה בלהשוות את עצמך לסביבה.
אז אני מאמינה שבמקומות מסויימים בחיים שלי, זה לא היה נכון. היום, אם הייתי מוצאת בזה עניין כלשהו, הייתי באה בכיף ובכלל לא מסתכלת על מישהי אחרת.
 

גברת ע

New member
באיחור אופנתי...

עונה גם.
אני לא חושבת שאנחנו צריכים להתאים את השונה שבנו לסביבה.
כן פעם (מודה גם היום) אני מפחדת שישפטו אותי או מה יגידו אז אני מצניעה או ממדרת את השונה שבי או את המחשבות או מה שזה לא יהיה, אבל עם השנים הבנתי שאין סיבה שאני אפסיד שיעור שאני נהנית בו (שוב בהנחה שנהנים ממנו) בגלל שיש חבורה של בנות ששייכות לקבוצת ה"אנחנו לא אוהבות אותם כי יש להם ריבועים בבטן ולנו ריבועי שוקולד.." והן תמיד יוצאות משיעור כאילו כרגע יצאו מקוסמטיקאית ופן ואני נראית כמו עגבנייה סופר בשלה שנשפכו עליה מים, אבל הבנתי שאין סיבה שאני אפסיד שיעור או חוג בגלל זה.
אני לא אגיד שאני לא עושה יותר השוואות ומתבאסת מדברים מסויימים או לא הולכת בצורה/לבוש מסויים בגלל ההשוואות האלו שאני עדין עושה, אגב אני עושה אותם גם כשאני יוצאת לרוץ , איך אחרים רצים, כמה הם מהירים יותר, כמה הבגדים מונחים עליהם יותר יפה, כמה הם נראית בצורה מסויימת וכו וכו וכו'
 
הפער המגדרי תמיד הרתיח אותי

כילדה, שידרו לי בבית שספורט הוא אחד מאבות המזון, אם לא החשוב שבהם... הוריי עודדו אותי לעסוק בספורט, בכל תחום שאבחר, ומטבעי נמשכתי לענפים שבהם היו יותר בנים- כדורגל, כדורסל, טניס, שחיה, גלשני רוח וטיפוס על עצים (טוב, לא ממש ספורט, אבל עשינו את זה המון). במקביל היו גם משחקי "בנות"- גומי, חבל ומשחקים מעורבים כמו מחניים וארבעה מקלות (קפיצה לרוחק). אמי ניסתה לדחוף אותי קצת יותר לכיוון הריקוד אבל זה ממש לא עניין אותי (למעט ריקוד במועדונים ובמסיבות בשנים מאוחרות יותר). אלא שהתשדורות האלה השתנו, כאשר בגרתי, ופתאום אבי, שהטמיע בי את הספורט כדרך חיים, ממש כועס עלי משום שאני עוסקת בספורט "יותר מדי" ולכאורה על חשבון הזמן שלדעתו אני אמורה לבלות עם הילדים (לכו תזכירו לו כמה שעות הוא בילה עם הילדים שלו מלבד שבת, אחרי שחזר המריצה-רכיבה-שחיה-עבודה שלו...).
הפער הזה קיים גם בתחומים אחרים, לא רק בספורט. וגם זה מרתיח אותי...
כמו התלמידה, גם אני התבאסתי בגיל 14 מגודל הכתפיים שצמחו לי בגלל או בזכות השחיה. רק כעבור שנים למדתי לאהוב את מסת השריר שלי ואפילו לפתח אותה בחדר הכושר. מעט מאד נשים הסתובבו באגף המשקולות, ואני דוקא נהניתי מתחושת הכח שקיבלתי מהעיסוק ה"גברי" הזה, ודימוי הגוף שלי דוקא השתפר בזכות העיסוק בספורט, למרות שלא הפכתי רזה יותר. היום אני מתבאסת מכך שמישהי אחרת מהירה או חזקה ממני, לא מכך שהיא יפה יותר או רזה יותר...
מרגע שהפכתי לאם, היה לי ברור שהבנות שלי תקבלנה חינוך שאינו הופך את המיגדר לשיקול. קניתי להן יותר כדורים ומכוניות וקוביות מאשר בובות (הקטנה בכלל מעולם לא הסכימה לגעת בשום בובה), שיחקתי איתן כדורגל ולקחתי אותן לפעילויות שונות שאינן נחשבות בהכרח ל"פעילויות של בנות". הגדולה בחרה דוקא חוגים "נשיים" כמו מחול והתעמלות אומנותית, אבל גם נגעה בטניס, שחיה, ריצה ואופניים, והקטנה לעומת זאת בחרה במשחקי כדור- כדורגל, כדורסל, כדורעף, שתי דקות טניס ובזמנה החופשי גם רצה ורוכבת ופעם גם שחתה מעט. לי די ברור, שהבסיס לחינוך חייב לבוא מהבית, והוא חייב להיות בסיס טוב ורחב, כך שהשפעות חיצוניות נוגדות לא תפגענה בו. לא כל כך דיברנו על זה כמו שנתנו דוגמה אישית. אין אצלנו חלוקת תפקידים מסורתית למעט העניין הבלתי נמנע של זהות ההורה שנכנס להריון...
הקטנה שלי בכלל מהווה אתגר לאלה שמתעקשים על הגדרות מיגדריות. היא בת 9, מאז שלמדה לדבר אינה מוכנה ללבוש בגדים של בנות אלא רק בגדים של בנים (לא רק צבעים אלא גם גיזרות וכמובן נעליים, גרביים ותחתונים). כל החברות שלה הן בנים, למעט אולי ילדה אחת לעתים נדירות, ובלבד שאותה ילדה רוכבת על אופניים או משחקת כדורגל. היא אינה משחקת משחקים מובהקים של בנות, לעומת זאת היא כוכבת במשחקי כדור ומנהיגת הכנופיה של הרצים ורוכבי האופניים בכיתה.
כשבבית הספר החליטו לחלק את המגרש לפי ימים בין בנים ובנות, הקטנה שלי התעקשה לשחק כדורגל במגרש עם הבנים בימים "שלהם".
הבחירות האלה מגיעות מהן, אבל אנחנו ההורים נמצאים שם כדי לעודד כל אחת מהבנות בכל דרך שתבחר. את שתי הבנות שלי ניסיתי לעניין באומנויות לחימה, אבל זה לא עניין אותן.
כיום, כשרואים ספורטאיות חזקות מאד, שגם נראות מצויין, קל להדוף את הטענות בדבר מראה "לא אסתטי".
אין ספק שלמערכת החינוך ישנן דרכים רבות לצמצום הפערים, אבל ספק אם זה מה שעומד בראש מעייניהם של מקבלי ההחלטות ומתווי המדיניות.
עניין נוסף הוא, העדר חשיפה ראויה לספורט הנשי בכלי התקשורת. אילו היתה ניתנת חשיפה בעיתונות הכתובה ובאינטרנט וכן בתכניות הספורט, חשיפה קבועה על בסיס כמעט יומיומי ולא רק פעם בשנה, לענפי הספורט שאינם כדורגל, עם דגש על הנשים בענפי הספורט, לרבות ילדות ונערות, היה בכך כדי למשוך ילדות, נערות ונשים רבות יותר לענפי הספורט השונים, כי מה שמופיע בתקשורת כלגיטימי וכמקובל- הופך לכזה בפועל בד"כ.
 
יש דבר חשוב נוסף

שעולה מהפוסט המעניין שלך, והוא מתייחס לפסקה הזו " הקטנה שלי בכלל מהווה אתגר לאלה שמתעקשים על הגדרות מיגדריות. היא בת 9, מאז שלמדה לדבר אינה מוכנה ללבוש בגדים של בנות אלא רק בגדים של בנים (לא רק צבעים אלא גם גיזרות וכמובן נעליים, גרביים ותחתונים). כל החברות שלה הן בנים, למעט אולי ילדה אחת לעתים נדירות, ובלבד שאותה ילדה רוכבת על אופניים או משחקת כדורגל. היא אינה משחקת משחקים מובהקים של בנות, לעומת זאת היא כוכבת במשחקי כדור ומנהיגת הכנופיה של הרצים ורוכבי האופניים בכיתה."
כי בפסקה הזו כלולה גם היכולת של החברה להכיל את השונה והיכולת של הילד ומשפחתו להתמודד עם השונות על כל המשתמע ממנה (וזה לא תמיד לרעה , כמובן).
בהתייחס לפוסט המקורי של "אימא לאינדיאנים"- בגיל הנעורים הצורך להידמות לחברת השווים גדול יותר מבגיל 9 ואז לפעמים עולות דילמות אחרות.
 
מתוך מה שאת כותבת עולה בבירור הכוח שלנו

כהורים.
העידוד, הקבלה והמסרים בכלל.

וחוץ מזה הקטנה שלך מדהימה! לאיזה גיבור על היא מתחפשת השנה?
 

tom696

New member
ספורט בחקירה - נכנעות לסטיגמה

קשה לי כרגע לחבר תגובה מקיפה (שלא לומר קוהרנטית) אז אני מוסיפה לינק לטור של ד"ר אילן תמיר מאונ' בר-אילן על ההשפעה של תפיסות על הביצועים - נשים מול גברים.

http://sports.walla.co.il/?w=//2694708

בנוגע לנקודה הראשונה של תהליכים חינוכיים בבתי הספר. ספורט זה דרך טובה אבל המכלול הזה בא לידי ביטוי גם בתחומים ודברים אחרים למשל הרחבה של מקצועות מדעיים, 5 יח' במתמטיקה וכו' (אבל ברור שזה מתחיל הרבה יותר מוקדם מאשר התיכון).

דווקא היום עברתי ליד בית ספר יסודי במהלך שיעור ספורט (אולי חוג) וראיתי שגם בנים וגם בנות השתתפו באימון כדורגל שהתרחש שם. זה העלה חיוך על פני.

ועוד אנקדוטה מהשבוע האחרון שלא ידעתי מה לעשות איתה - אני מנסה למכור את הרכב שלי ומישהי התקשרה לשאול אם זה רכב לבנים או רכב לבנות.

תודה רבה על ההשקעה
 
המאמר שקישרת אליו הוא קריאת חובה

"בארצות הברית למשל נערך לא מזמן ניסוי מרתק במסגרתו התבקשו טניסאיות ושחקניות כדורסל לבצע מספר משימות (למשל קליעות מעבר לקשת שלושת הנקודות או הגשת כדורי טניס למטרה מוגדרת במגרש). המשתתפים קיבלו כרטיס ובו הסבר למשימות. בחלק מהכרטיסים נכתב, בין השאר, כי המשימה קשה וכי ישנם הבדלים מוכחים בין גברים ונשים בביצוע המשימה. בכרטיסים האחרים נכתב כי אין הבדלים מגדריים בביצוע המשימה. לאחר קבלת ההוראות, אך עוד לפני ביצוע המשימה, הועבר שאלון שבו התבקשו המשתתפים להעריך מי יהיה טוב יותר במשימה, גברים או נשים. ההפנמה באה לידי ביטוי הצורה מידית. נשים שקיבלו קודם לכן כרטיס שבו נכתב שיש הבדלי מגדריים הצהירו, בהתאם, כי הן חושבות שהגברים יהיו טובים יותר. נשים שקיבלו את הכרטיסייה השנייה לא חשבו שיהיו הבדלים. גם התוצאות על המגרש היו ברורות לחלוטין. נשים שידעו על ההבדלים, לכאורה, שיש בין גברים ונשים בביצוע המשימה, אכן תפקדו משמעותית פחות טוב לעומת הנשים שלא ידעו על ההבדלים והציגו הישגים מרשימים. "
 
ועוד ציטוט מאלף

". נשים שלפני רגעים ספורים התמודדו כשוות, ובחלק מהמקרים אף בעליונות ברורה, מול אותם הגברים בדיוק, הפסידו להם הפעם ללא תנאי, רק משום שהבינו שהן משחקות מול גברים. עוד לפני שנחשפה המניפולציה, נשאלו שחקניות השחמט כיצד הן מסבירות את ההפסד במשחק השני. כמעט ללא יוצאת מן הכלל, דיברו כולן על היעדר השליטה במשחק השני. מדהים. עצם המודעות שהמשחק נערך מול גבר, גרמה לנשים להרגיש שהוא נמצא בשליטה והכניסה אותן לעמדת מגננה. הן כמובן לא הרגישו את אותה "שליטה גברית" במשחק הראשון, למרות ששיחקו בדיוק מול אותו השחקן."
 
מצער שאנשים מעודדים פער כזה

מגיל קטן העדפתי לשחק במשחקי כדור ולא במשחקים של "בנות"
מגיל קטן אבא שלי לקח אותי למגרשי הכדורגל, לצפות בקבוצה שלנו
בעצם גם היום אני נמשכת יותר לספורט שהוא כאילו גברי, גם רוב החברים שלי הם גברים.

דווקא בשנים האחרונות יש התקדמות בעניין, וכן יותר פתוחים לבנות בכדורגל, כדורסל וכו..
אבל אנחנו רחוקים ממצד אידיאלי לצערי.
 
למעלה