גיל מול גודל

בת ים

New member
הבנתי שבסירות תחרותיות

יש קיל מיוחד (פין קיל?) שהופך אותן למאד לא יציבות למי שאינו יודע לתפעל אותן כראוי. דרך אגב, במרינה בהרצליה יש סירה תחרותית יפיפיה-לדעתי של שיא גל. בתיה
 

lizard

New member
יש 2

הJ של שיא-גל (יש עליה מודעה של מעריב) ועוד אחת זהובה שאני לא יוגע מי הבעלים. שתיהן מדהימות.
 

Efraim

New member
Fin Keel זה לא רק לספינות תחרותיות../images/Emo106.gif

Our yacht Aliza has a fin keel as you can see in the attached link. It is a more modern design and not the traditional full keel which is "more stable" and therefor suitable for a cruising yacht. The whole differance is the the keel in the middle of the yacht is that the RUDDER is attached to the SKAG and not to the KEEL and there is a gap between the KEEL and the RUDDER. As you can see in the picture. הגה זה רדר RADDER ומחזיק הגה זה סקג SKAG
 

בת ים

New member
אם תוכל להסביר בבקשה../images/Emo26.gif

כיצד קייל שכזה מייחד את "עליזה" מבחינת ביצועים? היא קלה יותר, זריזה יותר? ההיגוי שונה?ומדוע דווקא בחרתם להתקין קיל שכזה ולא קיל רגיל? תודה בתיה
 

Efraim

New member
קצת יותר מיידע ../images/Emo101.gif

This is from personal limited knowledge: The fin keel on ALiza was part of her whole design and was done by Bruce Roberts the naval architect who designed her. The choice for a fin keel has to do with the stability, performance as in sailing to the wind, waight, and speed as it has a relationship to the total wet area bellow the waterline. this is different from the more traditional full keel which we are compering it to. The nerrow smaller size fin has less wet area to the water so it has less resistance. it is also better shaped to provide "lift" for the keel to resist drift of the yacht and allow her to get better angle of sailing into the wind. The Skag wich olds the Rudder is quite a distance aft of the keel so the moment that it puts on Aliza´s COE "center of effort" allow her to respond faster then the "other keel" would. With that said you need to understand that Aliza is FAR from being a RACE yacht. Race yachts today have a much more nerrow fin with a WING at the bottom and Last I saw they had a rudder in front and back of the very nerrow long (deep)wing keel. Aliza is a CRUISING yacht made of steel and is very heavy by design and the more modern fin keel gives her a little better windward ability. I have sailed Aliza in very light wind and she sails SLOW however nice and under control. She sails much better with 15 to 25 KT wind speed and can get on a 33-35 degree off the wind (the apperant wind that is) so I think we made the right choice and enjoy her very much.
 

lizard

New member
שלום אפרים.

בזמנו נתת לנו את האתר אינטרנט של ALIZA. תוכל בבקשה לתת שוב ? אני אוסיף אותו לקישורי פורום. חוץ מזה שלחתי לך הודעה במסרים. מיכה
 
למעלה