לא יתכן מצב של התנגדות עקרונית
גליה, השילוב הוא לא חלום באספמיה. אין שום הצדקה למנוע שילוב מילד לקוי למידה אשר בבוא היום ישתלב באופן מלא בחיים הנורמטיביים בקהילה בה הוא חי. מדינת ישראל מצהירה על מדיניות של "הכלה"-Inclusion. משמע שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל. וזאת ללא הגדרה או סייגים לגבי סוג האוכלוסיות המיוחדות. משמע כל ילד בעל צרכים מיוחדים יכול להיות משולב. כיום משלבים ילדים עם c.p. שילוב מלא, לא חלקי. ילדים עם לקויות חושים שונות. ילדים עם הפרעות תקשורת ומפגרים. כך שאין שום סיבה שבעולם לא לשלב ילדים ליקויי למידה בעיקר אם ההורים מתעקשים על שילוב ורוצים בכך. נכון, חלק מהילדים אינם רוצים להשתלב, מדוע? יש אין סוף סיבות. הם חוו תסכול ואכזבות בחינוך הרגיל, הם חוששים, מתגובת הילדים האחרים, מכשלון משינוי. טוב להם במקום המוכר והמוגן. זה לא משנה את העובדה כי רבים מהם חשים מתוייגים ומתביישים בעצם השתייכותם למסגרת של חינוך מיוחד. ישנם מחקרים לא מעטים המראים כי לא משנה עד כמה ילד מצליח בחינוך המיוחד הוא עדיין מעדיף אפילו להכשל אך להיות בחינוך הרגיל. כלומר קיימת העדפה להיות "זנב לאריות ולא ראש לשועלים" (ולא שחלילה ילדי חינוך מיוחד הם שועלים, אך אתם מבינים את כוונתי) בקיצור, זה שילד טוען "כי אינו רוצה", כי "טוב לו במקום בו הוא נמצא", אין זה אומר כי צריך לשמר מצב זה. תפקיד המערכת לסייע לו לאסוף כוחות ולצאת החוצה מהחממה הנעימה והמוגנת. בעיקר אם ברור לכולם כי בעתיד ילד זה יחיה כחבר מלא בקהילה. ואולי לו נעשו נסיונות שילוב בגיל צעיר גם לגבי אוכלוסיות קשות יותר, פחות היו חיים בבגרותם במסגרות מוגנות. אני שותפה לשילובם של ילדים מבתי ספר לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים וברור לכל העוסקים בדבר כי הדבר לא רק אפשרי, אלא פועל הלכה למעשה. אכן זה לא קל, זה דורש הערכות , לוגיסטיקה, השקעת משאבי כח אדם ובעיקר רצון! של הנוגעים בדבר ואיני מדברת רק על הילד, אלא בעיקר על המערכת וההורים. אבל בשורה התחתונה זה אפשרי וזה עובד! בשנתיים האחרונות החזרנו יותר מילד אחד, שניים או אפילו שלושה לבתי ספר רגילים. המשמעות של רעיון השילוב: לאפשר/לקדם ולשלב כל ילד בהתאם למסוגלויות שלו. אני יכולה להבין מסגרת אשר לא מוכנה לשלב ילד שלדעתה אינו מוכן לכך עדיין אך לא יתכן כי תהייה מסגרת אשר דוחה שילוב באופן עקרוני. זה מנוגד למדיניות משרד החינוך ולמדיניות המוצהרת של מדינת ישראל. אני ממליצה לקרוא ולעיין במידע שמופיע בנושא בקישור המצורף "שילוב תלמידים ליקויי למידה" כמו כן אני ממליצה ליזום שיחה עם מנהלת המתי"א באזורה נמצא בית הספר שלכם. תפקיד המתי"א לקדם במערכת את נושא השילוב (שולחת לך קישור שם תוכלי למצוא את המתי"א שלכם על פי אזורים) כמו כן שולחת קישור לחוזר מנכ"ל העוסק בנושא שילוב. לדעתי כל הנ"ל אמורים לסייע לך לשכנע את מנהלת בית הספר להתחיל הליך שילוב עם בנך. כבר בשנה הקרובה טרם עלייתו לחט"ב. דיאנה