ברור שמאוד קשה לבודד,
וברור שעל כל מחקר שיתבצע בנושא, יהיו אנשים שימשיכו לדון על מה שבין מולד לנרכש. בתור אמא יש לי הרבה תהיות. אגב, אני גם לא בטוחה שתינוקות הם טבולה רסה אמיתיים, כי תינוק יכול גם להיוולד עם בעיה פיסיולוגית שתשפיע על רגיעתו או עצבנותו (הרבה גזים בבטן, אלרגיות), או להיות מושפע ממצבה של אמו במהלך הלידה (חרדות, טראומות, דיכאונות). לא ניתן מוסרית לעשות מחקר אמיתי כזה על בני אדם (אולי, במקרים של אימוץ), אבל האם נעשה איזשהו מעקב כזה על בעלי חיים? קראתי בזמנו את "האבולוציה של האהבה" של עדה למפרט, הוא כולו רצוף השערות ולא הוכחות, אבל מאוד מובן ממנו, כיצד אבולוציונית התפתחה האהבה האמהית, כתנאי לקיומם של הצאצאים והמשך השושלת. ומכאן לדבריה שמורישים אהבה. על גווניה, והשוני בעוצמותיה. ראיתי חתולות רבות לאחר הולדת גוריהן. למשך תקופה מסויימת הן ממוקדות באימהות אינטנסיבית, ולאחריה נראה שאין להם שום קשר מיוחד עם החתול הבוגר. מן הסתם מדובר בהורמונים שמשרתים את המערכת כדי לאפשר העמדת צאצאים עד לזמן בו הם מסוגלים להסתדר בעצמם. אז אם אנחנו מדברים על תכונות שנשלטות ע"י תנועה וויסות של הורמונים (וכל מיני חומרים אחרים, אני קצת בורה, תסלחו לי), האם זה לא שייך לקטגוריה של דברים שאנחנו נולדים איתם? ברור שהיתה ותמיד תהיה השפעה לא מבוטלת של החינוך מבית. אני מדברת על פוטנציאל לתכונה, שנתון לעידון או להחמרה בהתאם לתנאים בהם גדל הילד.