געגועים ליואב אשריאל

געגועים ליואב אשריאל

מעולם לא הייתי מ"אנשי שלומו" של יואב ולא אטעה אם אומר שיואב לא חיבב במיוחד את העובדה שמדריכים שלא באו להשתלמויות שלו יכלו לקנות אצלי את השירים ופעמים רבות באיכות טובה יותר ועם חותם של חוקיות מאקו"ם וחברות התקליטים. אני כר אז לא אהבתי את מה שנראה לי כ"עודף יצירתיות", ז"א עוד ועוד ריקודים הבאים והולכים על מנת לקיים את "רצף ההשתלמויות" כעסק משגשג (ובעקיפין גם את העסק שלי), אך לדעתי על חשבון עתיד ריקודי העם כתרבות ישראלית ייחודית. אבל בהשוואה להיום לא נותר לי אלא להתגעגע לאיש המקצוע האמיתי שגם אם לא היה חף מטעויות (כמו כולנו) הרי השקעתו במחברי הריקודים ובכל תהליך הבאתו של ריקוד להשתלמות וממנה אל הרוקדים יכולים לשמש אותנו עד היום כדוגמא ומופת. צאו וראו אנא הגענו עם היצירתיות הפורצת של המדריכים והרוקדים. ההשתלמויות נראות כמו סופרמרקט לחיפוש מציאות ואטרקציות, הריקודים, ברובם, פונים למחנה המשותף הנמוך ביותר מבחינה מוסיקאלית, מחברי הריקודים אינם מסוגלים להבדיל בין מה ששייך ללחן המקורי לבין העיבוד המוסיקאלי שהולבש על הלחן, הכנת קלטות והדיסקים נעשים כדי לצאת לידי חובה, מהר, מהר, ללא בקרת איכות מינימאלית, העיקר להכניס כמה שיותר ריקודים כדי לא לפגוע ב"יוצרים חדשים" ובזכות הטבעית לכל הולך על שתים להביא את פאר יצירתו הכוריאוגרפית אל המוני הרוקדים הצמאים לחידושים. אני מאמין גדול בדמוקרטיה ושוק חופשי, אך במקרה זה, אם עלי לבחור בין דיקטטורה המבוססת על הבנה במוסיקה, בתנועה ובפולקלור, לבין דמוקרטיה המאפשרת לכל שטות להיקרא "ריקוד עם", להגיע אל רחבת הריקודים ולהיבנות שם על רדידות תרבותית של קהל הרוקדים – אני בוחר ביואב אשריאל.
 
ירון אתה חוזר אל סיר הבשר במצרים

אני לא מאמין, איך אפשר לשכוח מהר את הצרות הצרורות, שיואב עשה בהשתלמויותיו. הוא גרם לירידה ופגיעה במדור לריקודי עם, שפעל בצורה דימוקרטית. במדור ישבו , כל בוני הפולקלור הישראלי. גורית קדמן, רבקה שטורמן,תרצה הודס,תמר אליגור, גיל אלדע, רן אלדמע צבי פרידהבר ועוד, המדור ביצע כנסי מדריכים, פסטיבלים (דליה צמח ועוד), ואירועים מרהיבים. השתלמויות שישי - שבת בבית ספר לפעילי הסתדרות.פגישות עם להקות מחול זרות , שביקרו בארץ. יואב, בגלל שאיפה לרווחים אישיים (לכן , לא סבל אותך) ליקט סביבו יוצרים צעירים ונגס בסמכותיות של המדור. הוא ניצל את רצונם , של היוצרים להתפרסם , מצץ את כשרונם - כמו עלוקה, (לא שילם להם אגורה. במדור - שילמו שכר) עשה בהם שימוש , ואחר כך השליכם, במוצאו יוצר חדש , תאב פירסום. מטרתו היתה למששוך מדריכים להשתלמויותיו, ששמשו למעשה במה - להצפת הארץ בריקודים חדשים ולדיפון כיס פרנסתו. אם תעבור על רשימת הריקודים הארוכה שיואב הלעיט אותנו תגלה, שהרבה זבל היה שם. ריקודים - שנעלמו מן המפה. מפליא אותי , שאתה כיוצא קבוץ , יורק לבור , ממנו שאבת מים, כשהיית חסר כל בצאתך מהקיבוץ. אז נעזרת במדור. אתה -משתוקק לחזור לעבדות של יואב ? מזל שנפטרנו ממנו. הוא הוא הראשון - שהציף את הארץ בריקודים חדשים, ואתה ביקרת אותו בכל כנס ומיפגש. איזה סיר בשר עלוב אתה רוצה להעלות עכשו מתהום הנשיה ? יואב תרם רבות לפולקלור שלנו בריקודי עם , בעיקר כשהיה צעיר ושאף להתקדם ולהתפרסם , אז פרסם את ריקודיו היסודיים, שאי אפשר להתעלם מקיומם. אבל במשך השנים, כאשר צבר כוח ועצמאות - ניתץ את מצבתו. למה הוא לא נמצא אתנו בפסטיבל כרמיאל ? כל היוצרים - מבוגרים וצעירים , הם חלק מאתנו. למה הוא בחוץ ? אומר דרשני.
 
לחבר

הפעם אני מסכים איתך לכל מילה, כאחד שהכיר את משפחת אשריאל, כמה מכוערים הם היו, שאפילו גבו כסף להשתלמות מהיוצר שהיה צריך ללמד ריקוד. אני לא רוצה להזכיר שמות יוצרים בכדי לא לפגוע בהם. לעדה, אני לא כועס בגלל שאני יודע שההיכרות שלך איתם הייתה בהרקדות.
 
לאצבעוני הגלילי - תוספת קטנה

אני מכירה את יואב אשריאל גם מההרקדות אך בעיקר מהאולפן להכשרת מדריכים בבית המלין. בשנה הראשונה היינו אמורים לכתוב עבודת גמר על הדור הראשון - דור המייסדים לתנועה לריקודי עם (כתבתי על זאב חבצלת - מכירים?) ובשנה השניה אמרו לנו לכתוב עבודה על הדור השני ובינהם יואב אשריאל. כל מאמצי לשכנע את האיש על מנת לראיין אותו עלו בתוהו, אני תוהה האם יש תלמיד או תלמידה שהצליחו לראיין אותו עד כה? הוא אמר שאינו אוהב להתראיין - למרות שהעבודה עליו היתה תורמת רבות להעמקת הידע עליו על ריקודיו על סגנונו וכדומה. בצער רב פניתי ליוצר הבא שאינו נופל ממנו - מושיקו הלוי, רקדן ענבל לשעבר ועוד. עשיתי את עבודת הגמר שלי וקיבלתי את מקסימום הציון - עבודתי עברה לספריה למחול בבית אריאלה בתל-אביב. זו הזדמנות לפנות אליכם ציבור הרוקדים והמדריכים - למי שלא יודע, יש ספרייה למחול בבית אריאלה שם תוכלו לקרוא חומר רב ומעניין מיום הקמת התנועה לריקודי עם ועד היום. (אגב, עבודתי על מושיקו היא עבודת ראשונים - אף אחד לפני לא כתב או ראיין אותו בעבודת גמר) החומר שם מאד מעניין, ניתן גם לצלם. כך שהרכילות המובאת כאן לגבי התנהגותו זרה לי, באולפן להכשרת מדריכים מלמדים עליו מציגים את ריקודיו המבוססים על צעדי היסוד והוא מובא כדוגמא. יותר מזה אני אישית לא ידעתי - קצת חבל לי שהרושם שייצרתם לי קילקל לי - אז אני מניחה שאמת דיברתם.
 
לעדה

בעצמך ציינת יואב לא הסכים להתראיין, בואי נחשוב מה היה קורה אם הוא היה מרוויח מזה בכל דרך שהיא? אם הזכרת את הספריה למחול אז בוודאי כדאי לציין את אביבה אורי, מי שמשקיעה לילות כימים להשיג חומרים ולהעשיר את הספריה.
 

2404311

New member
לעדה

עדה היי את מוכנה לשלוח לי שוב את השיר על גבול הים האחרון יחד עם שם השיר והמחבר כפי ששלחת לי פעם שעברה??? תודה מראש לי-מור
 
ל- 2404311 את התבלבלת ב"עדות"

כנראה שזו הייתה עדה2 או עדלה אני אף פעם לא שלחתי לך זאת. נסי לפנות אליהן במסר האישי.
 
לאצבעוני - אתה מכיר משהו שכן הצליח

לראיין את יואב אשריאל? בסה"כ רצוי שהוא יכנס לתכתובת ושיהיה מספיק חומר עליו, אחרי הכל צעדיו מבוססים על צעדי היסוד (בשלי קשר לאישיות ולהפקת רווחים שהם כדבריך מטרתו) ובכלל מדוע שיסרב? אף פעם לא הצלחתי להבין זאת לכן אני סקרנית האם מישהו הצליח איתו יותר?
 
לעדה

לדעתי גם יואב לא מכיר אחד כזה, אולי ישנם כאלו, השאלה מה הרווח. בכל זאת ביקשתי ש"נרד" מאישיותו של יואב ונתמקד בפועלו ובתרומתו לריקוד העם.
 
תמצית היסטורית על יואב

יואב יוצא קבוץ רמת דוד. בתחילת דרכו, כשרצה להתפרסם,כמו כל היוצרים הצעירים, שיתף פעולה עם המדור לריקודי עם , של ההסתדרות. הדריך באולפנים , יחד עם רן אלדמע, רות פרדס ועוד. תרצה הודס ניהלה את כל האולפנים. נדמה לי, שתקופה מסוימת - הוא ניהל את אולפן תל אביב. יענקלה לוי - ניהל אז את אולפני חיפה וראש פינה. כאשר התחילו בעיות עם יואב : ויכוחים על ריקודים, על כסף ועוד, החליט יואב לפגוע במדור לריקודי עם, ובשנאתו לתירצה הודס, שהצרה את צעדיו, קיבץ סביבו יוצרים, שחיפשו את דרכם, וערך השתלמויות פרטיות למדריכים. הוא התחיל בריקודי עמים. כל ההשתלמויות הראשונות היו על טהרת ריקודי עמים , שהתחרו אז בריקודי עם שלנו. כשיואב ביקר פעם בהשתלמות של יענקלה לוי בחיפה,וראה בהצלחת ההשתלמויות בריקודי עם חזר שוב לריקודי עם. (יענקלה לוי ערך השתלמויות בבית כץ , בקרית ביאליק. אני זוכר אפילו שישי- שבת , במוסד אהבה , בקרית ביאליק - עם מושיקו הלוי. כל הלילה צחקו על יד הבריכה של המוסד, עם הבדיחות של מושיקו) יואב שיפר את ההשתלמויות , ואיכותו בהדרכה ובאירגון, עלו על המשוער. הוא הראשון שהנהיג,מתן חוברות הדרכה אחרי הקורס. אצל תרצה הודס - היו החברה רושמים את הריקודים בעצמם במחברות, בגמר כל הדרכה. המוסיקאים היו רושמים את התוים, רישום חרום, כדי שהאקוריוניסטים יוכלו למחרת, לנגן בחוגים. הריקוד המוצלח בכל השתלמות - נירשם, יחד עם התוים ונשלח למשתתפי ההשתלמות בעלון קטן - שנקרא "מחול החודש". כעבור שבוע -שבועיים. יואב חסך למדריכים את ההתרוצצות אחר רישומי הריקודים, וסיפק מוסיקה בסלילים לטייפרקורדר. כמובן , שהוא הצליח לגרוף אליו את כל המדריכים , שחיפשו איכויות בהשתלמות. מושיקו היה הראשון, שהצטרף להשתלמויות הפרטיות של יואב, אחריו באו יענקלה לוי, בנצי תירם, ועוד. תרומתו של יואב להפצת ריקודי עם גדלה והיגיעה למימדים מוגזמים. המדור לא הצליח להתמודד עם זה. השתלמויותיו צומצמו - והרבה יוצרים העדיפו להפיץ את ריקודם דרך יואב. גם עם היוצרים -יואב הסתכסך מידי פעם. כששמן - החל לבעוט. מי שלא נכנע לתכתיביו - הכה בו את "יוסי". הוא תימרן בין היוצרים המתחרים, פעם התחבר לאחד ופעם לאחר. העיקר שהכיס שלו תפח. וכמו שאמר אחד הכותבים לעיל - לא רק שלא שילם ליוצרים , נותני פרנסתו - אלא גם גבה מהם תשלום בכניסה. אחד הניסיונות של יואב לפגוע במדור היה להקים אירגון מדריכים, (זו ההתחלה של האירגון הקיים היום), מטרתו לקחת את המושכות מתרצה הודס. המיסדים של האירגון עם יואב היו תמר אליגור, משה תלם, יענקלה לוי, בנצי תירם, עמיר ,מנחם מנחם ועוד. אולי הם מוכנים לספר על זה יותר. אני כותב על סמך שמיעה מחברים, שהיו משוחחים בהשתלמויות השונות. האירגון היה לצנינים בעיני המדור. כשיואב הרגיש , שהדיקטטורה שלו באירגון המדריכים כשלה - עזב את האירגון, והשמיץ חלק מחבריו בראש גלי. אני לא רוצה להלאות את חברי הפורום, השאר יסופר בדברי הימים של ריקודי עם - בספריה למחול, שאביבה אורי מנסה להקים.
 
בוא נסכם שאת המילה

שנאתו במשפט "ובשנאתו לתירצה הודס" נמיר ב"מחלוקתו עם..." מקובל?
 
ירון - למען "טוהר הנשק"

אני מוכן להחליף את המילה, "שנאה" במחלוקת. אבל המציאות היתה... .. זו היתה "מחלוקת" הדדית. ולא רק עם תרצה הודס , גם עם תמר אליגור , עם רן אלדמע ועוד. הביטויים החריפים, כלפי מי שעמד בדרכו, כולל אותך - לא היו רחוקים ממה שתארתי. שאל את משה תלם , ויגיד לך , איך יואב הגדיר אותו. תודה על רצונך למתן את הביטויים בפורום. אגב , תענוג עכשו לשוטט בין המכתבים.
 

יבנאי

New member
אולי הכוונה הייתה לטוהר הלשון

לדעתי אפשר לסכם שבכל מקום שיואב לא היה שותף לעשיה "הייתה לו מחלוקת" כדבריך, למרות שיואב היה בין מקימי ארגון המדריכים - הוא היה נגד!! הבנת את זה ברוך? כדאי לציין את תרומתו החיובית של יואב לתנועת המחול ו"לרדת" מאופיו.
 
לחבר של כולם - מאד מעניין מה שכתבת!

ממש מעניין לקרוא את תולדותיו בקצרה של יואב אשריאל ומעולם לא שמעתי על כך דבר. האם מנחם מנחם הוא האיש עליו נכתב הריקוד "יקיר מנחם" אם אני לא טועה הייתי בערב כזה לזכרו הוא אכן נפטר? זכורני שהיו הסעות לאותו הערב והרבה מאד רוקדים הגיעו למקום, לזכרו (אם זה אכן אותו האיש). אגב, הריקוד יקיר מנחם מאד נחמד - חבר שכבר לא רוקדים אותו באף מקום. בכל אפן רצוי שיואב אשריאל ייכנס להסטורית הכתובה של ריקודי עם - למרות הכל - ריקודיו הם ריקודי איכות - מה ששלו שלו!
 
לעדה, יקיר מנחם

אכן כן, הריקוד והלחן חוברו במיוחד לזכרו של מנחם מנחם, הריקוד נלמד לראשונה ע"י היוצר מושיקו הלוי במרתון שהתקיים לזכרו של מנחם מנחם בנעמן, כן, את זוכרת טוב, היו הסעות למרתון.
 
לעדה - נבון מנחם נפטר

הריקוד יקיר מנחם חובר על ידי מושיקו - לזיכרו של מנחם. בכל מיפגש נוסטלגי, רוקדים את הריקוד. שמעתי שיאיר בינו לימד את הריקוד לפני כמה שבועות, בהרקדתו , בקרית חיים (כל יום ג´). אם הוא לימד - סביר , שהריקוד נמצא בריפרטואר שלו. אגב , ביום ג´ יאיר בינו ומשה אורון, מרקידים רק נוסטלגיה. חוג מאוד איכותי.
 
לגבי כסף בהשתלמות ממחברי הריקודים

אני לא בטוח שכך הוא. אמנם מעולם לא בדקתי ולא שאלתי, כך שאין לי עדות מקור ראשון, אבל הרושם שלי, לפחות בשנים האחרונות לפעילותו, שלא כך היה.
 

יבנאי

New member
לירון

אני מכיר לפחות שלושה יוצרים כאלו, כמובן של אזכיר את שמם בכדי לא לפגוע בהם. אתה מכיר אותם היטב. אולי תנסה להיזכר מה קרה פעם עם איזה יוצר בהשתלמות בשפיים ולמה יואב הזמין משטרה בכדי לפנותו? אתה היית בהשתלמות זו. זו רק דוגמא אחת ויש עוד... וחבל...
 
אינני מ"מליצי היושר" של יואב

ואינני בא להגן עליו. המדריך שאתה מתכוון אליו, לא לימד ריקוד באותה השתלמות. אם כוונתכם ששילם מי שבעבר לימד ריקוד בהכנסו להשתלמות בה הוא לא מלמד כלום, הרי אני חושב שכך צריך להיות.
 
למעלה