דוגמה לבזבוז המצטבר של קווי הדלת לדלת - 5:20 שעות נהג לפחות מבוזבזות בתחנה אחת בערד.

Ccyclist

Well-known member
את רעיון התחנה המרכזית החרדיתי אני מבין, ובמידה רבה גם מקבל. אפשר לדון על מיקום מדויק וכו'. אולי צריך שתי תחנות משנה (אזור קרית-גת ואזור יקנעם, למשל) בשביל שהקישור בין ירושלים לדרום ובין בני-ברק, מודיעין-עילית וכו' לצפון יהיה נוח יותר.

לגבי הפיצולים אני לא מסכים, בטח במקרה כמו של ערד. העיר אמנם לא בעלת אוכלוסיה גדולה, אבל יושבת על שטח גדול יחסית. קו יחיד בתדירות של 10 דק' (או תדיר מזה) משמעותו הרבה אוטובוסים שחוצים את העיר מצד לצד ומבצעים חלק לא קטן מהמסלול כשהם ריקים. גם תחשוב שכל זה מוכפל בשלוש (בני-ברק, ירושלים, אשדוד) ולפעמיםי בארבע (נוסיף את קרת-גת ובית-שמש שאלהין התדרות נמוכה יותר). זה אומר שבכל תחנה לאורך המסלול מגיעים 18-24 אוטובוסים בשעה. אין זמן לכסות תור, אוטובוסם נעמדם מאחור האוטובוס שבתחנה וחוסמם את הצומת, וכו'. דווקא כאן יש יתרון בפיצול לשני קווים בשעות השיא: פחות קילומטראז' בתוך העיר (טוב למפעיל, טוב לנהג, טוב לנוסעים), ניצול נכון יותר של תשומות בהתאם לביקושים, ופחות עומס על תחנות והפרעה לתנועה בקרבתן.

פיצול קווים הוא אמנם לא להיט, אבל גם גישה של "קו אחד מערד למרכזית אלעד, ומשם קו אחד ממרכזית אלעד לבני-ברק" זו חשיבה לא נכונה בהתאם למצב. זה ייצור עומס עצום על אוטובוסים, תחנה מרכזית ענקית מפוצצת בנוסעים שרצים בין רציפים, ועוד צרות רבות. הרי גם לקו פיקדילי יש שלוחות, אפילו בתוך היתר'ו. להפעיל חמישה קווים שונים שכל אחד נוסע פעם בשעה עם 10 נוסעים זה טיפשות. אבל פה מדובר על קווים שנוסעים פעם ב-10 דק' עם 30+ נוסעים.

לסיכום, הצעתי לערד (ואני לא מתיימר לחשוב שזה נכון לכל מקום בארץ):
בימי חול כשהביקוש נמוך: לכל מוקד חרדי נסיעה אחת פעם בשעה-שעתיים-שלוש (מה שצריך) שיוצאת מהמרכזית בלבד עם 20 נוסעים.
בימי חול בערב ובימי שישי בבוקר, כשהביקוש סביר: לכל מוקד חרדי 1-2 נסיעות בשעה עם איסוף/פיזור בכל העיר, עם 20-30 נוסעים בכל אוטובוס.
בשעות השיא לפני ואחרי השבת: שני קווים לכל מוקד חרדי: 2-4 נסיעות בשעה ממערב העיר, 2-3 נסיעות בשעה ממזרח העיר, עם 30+ נוסעים בכל אוטובוס. אם הביקוש מהמזרח לא כזה גבוה, אז במקום נסיעה אחת בשעה מהמזרח, אפשר 2-3 נסיעות של הקו שחוצה את כל העיר + 2-3 נסיעות ממערב העיר.

מערבית להית'רו, שני הענפים המערביים של קו הפיקדילי היו שייכים לקו הדיסטריקט והם הועברו לקו הפיקדילי כדי לייעל את השירות. הפחתת מספר השלוחות המערביות של קו הדיסטריקט איפשר שירות יעיל יותר בקו זה על בסיס 3 שלוחות מערביות ראשיות בלבד במקום 5. לגבי ריבוי השלוחות בהית'רו - בשנה שעברה טסו משם 80,000,000 נוסעים או כ 220,000 נוסעים ביום. ריבוי האופציות בשדה נובע מריבוי מספר הנוסעים ומספר הטרמינלים (טרמינלים 2-3 נמצאים בין שני המסלולים, טרמינל 4 מדרום וטרמינל 5 בצד המערבי של השדה. יש שלושה אופציות רכבתיות, אך נוסע שצריך להגיע ליעד על קו אחר כמו הקו הצפוני למשל - יצטרך להחליף לקו הנחוץ לו בנקודה אחרת. ישנה ביקורת על הית'רו שהחיבוריות שלו היא בעיקר לתוך העיר ואפילו בנו באחת מתחנות הרכבת בשדה קופסאת תחנה שתוכל לאפשר חיבור רכבתי דרומה, במחשבה שאולי צריך חיבור ישיר לגאטוויק. כל זה בשדה תעופה בינלאומי גדול שהתנועה אליו מגמדת כל ישוב חרדי שתביא כדוגמה.

לדעתי אלעד לא צריכה להיות תחנת ההחלפה היחידה אלא מוקד חשוב ועיקרי. תחנת הרכבת העתידית שלה תגדיל את חשיבותה. בני ברק היא מקרה מיוחד משום שהיא "תל אביב" החרדית, אך מיקומה לא מאפשר לה להיות נקודת מרכז יעילה למערכת חרדית חוצת מדינה. המבחן צריך להיות אם הקו ארוך יותר מנסיעה לאלעד ואם כן - אם הוא באמת נחוץ. צריכה להיות גם הפנייה לרכבת - ישנה רשת רכבתית מהצפון לדרום והיא עומדת להתרחב עם המסילה המזרחית. הרבה יותר יעיל שהאוטובוסים יזינו את הרכבת מאשר שיחצו את כל המדינה. בעוד שאני בהחלט מבין שערים שאינן על המערכת הרכבתית צריכות קישור אוטובוסי- אינני מבין מדוע מדוע קהילות חרדיות בערים מרכזיות כמו ירושלים או חיפה לא יכולים להסתמך על התשתית התחבורתית הבינעירונית הטובה שם. הדוגמה של האוטובוס מקריית ויז'ניץ לסנהדריה בירושלים זו דוגמה לבזבוז משווע שעדיף היה להענות לו בקו מקומי מסנהדריה לתחנה המרכזית בירושלים / נבון וקו מקומי נוסף ממרכזית המפרץ לקריית וויז'ניץ.

יש מקום לאיזשהו שירות על בסיס כביש 6 וכן, תחנה עיקרית ביוקנעם יכולה להיות חלק מהעסק. הבעיה היא בכך שהמערכת הקיימת מנסה לתת מענה גדול מדי לכל צמד ישובים שדורש קו ישיר.

כדוגמת נגד - קח את התנועה הצבאית מצפון לדרום. היום היה פיגוע דקירה בתחנה המרכזית בבאר שבע, נקודה שאליה מתנקזים חיילים רבים בדרכם מצפון לדרום לבסיסים ברחבי הנגב. אין ולא יהיה קו ישיר לכל חייל מביתו לבסיס פשוט משום שזה בלתי אפשרי. התנועה הזו מתבצעת על בסיס היררכי, ממקומות ישוב שונים לתחנות עיקריות ומתחנות עיקריות בצד השני לחיבורים אחרים המפזרים אותם ליעדיהם.
 

מוישי67

Active member
בבית-שמש הוא באמת מסובך. להבנתי, מותאם מאוד לצרכים של חסידות גור. למשל לעבור ברחוב הצדדי והצר שפת-אמת במקום לוי אשכול המקביל והרחב.
זה לא רק הכניסה לשפת אמת
הסיבוב בבן קיסמא הוא מיותר לחלוטין, ולא קיים באף קו בינעירוני בבית שמש חוץ מזה (ואולי גם קרית גת, אני לא זוכר כרגע)
זו שכונה שכל כך מיותר להכניס אליה קווים, שאפילו קווים עירוניים יש רק אחד שנכנס אליה, כי היא סמוכה להרצוג ולוי אשכול ואפשר ללכת אליה ברגל. ורק האוטובוסים של גור צריכים להכנס לשם
 

Ccyclist

Well-known member
זה לא רק הכניסה לשפת אמת
הסיבוב בבן קיסמא הוא מיותר לחלוטין, ולא קיים באף קו בינעירוני בבית שמש חוץ מזה (ואולי גם קרית גת, אני לא זוכר כרגע)
זו שכונה שכל כך מיותר להכניס אליה קווים, שאפילו קווים עירוניים יש רק אחד שנכנס אליה, כי היא סמוכה להרצוג ולוי אשכול ואפשר ללכת אליה ברגל. ורק האוטובוסים של גור צריכים להכנס לשם

וזו רק דוגמה אחת מאות עשרות, במערכת בעייתית במיוחד שקשה לציבור הכללי לכמת.
 
למעלה