דויל והולמס- על הקו בין אהבה לשנאה

The LadyKiller

New member
דויל והולמס- על הקו בין אהבה לשנאה

"אני חושב להרוג את הולמס... ולהפטר ממנו אחת ולתמיד. הוא מסיט את דעתי מדברים חשובים יותר" כך כתב דויל לאמו בנובמבר 1891. אמנם לקח לו שנתיים, אבל זה באמת מה שהוא עשה בדצמבר 1893, כשמוריארטי והולמס נפלו יחד מהמפל. נדרשו הפצרות ובקשות רבות מצד הציבור כדי לגרום לו "להחזיר" אותו לחיים בתירוץ שרק מוריארטי נפל. נשאלת השאלה, למה שדויל ירצה להרוג את שרלוק ? הסיפורים נחלו הצלחה מסחררת, הוא זכה להערכה רבה.. אז אילו דברים יותר חשובים היו לו על הפרק ? אולי הדחף להרוג אותו הגיע ממקום אחר ? אולי הוא רצה להפסיק לכתוב ולהתמקד בייעודו האמתי בחיים- ללמד זומבה להמונים בכיכר פיקדילי? ולמה בסוף הוא נכנע והחזיר אותו לחיים ?
מחכה לשמוע את הדעות שלכם:)
 


הסיפור של דויל עם הולמס מרתק. הרי מבחינתו הוא רצה להיפטר מהולמס ב"בעיה הסופית". אלמלא עשרות אלפי מנויים שביטלו את המנוי שלהם לעיתון שבו פורסמו הסיפורים כמחאה על מותו של הולמס, הוא לעולם לא היה חוזר לכתוב עליו. הוא מבחינתו רצה להתפרסם כסופר של רומנים הסטוריים ולא כמלהג של ספרות מתח בלשית... אבל כתוצאה מלחץ ציבורי הוא הוכרח להשיב את הולמס לחיים.
(אין כאן עניין של הבעת דעה אגב אלא של עובדות נטו.)

מי שקרא את הסיפורים שנכתבו לאחר שובו של הולמס לחיים שם לב לפרטים מאוד מעניינים. משתמע מהסיפורים שדויל מעתב את הולמס, אבל כל כך שהוא ממש מייחל לגרום לו סבל.
בסיפור "הרפתקאת הבית הריק", שבו הולמס חוזר לאחר 3 שנים בגלות, מתואר ניסיון ההתנקשות של סבסטיאן מורן בהולמס במה שהתברר להיות פסל שעווה. מורן יורה בפסל ואז נתפס.
חשוב לציין שדויל בחר ליצוק את עצמו לתוך דמותו של מורן... תיאורו ותיאור בגדיו ואופיו תואמים מאוד לתיאורו של הסופר, דויל. ניסיונות לצייר אותו נגמרו בהעתקת תווי הפנים של דויל. עכשיו, בסצנת התפיסה שלו הוא נאבק בשוטרים ומתנפל על הולמס - מכנה אותו "שטן שכמותך!!" שוב ושוב. לא יודעת מה אתכם, אני כאילו שמעתי פה את דויל שצורח על הולמס מתוך תחושות שנאה קשות.
עוד דוגמה - אני קוראת עכשיו את הרומן "כלבם של בני בסקרוויל". הוא גם נכתב לאחר שובו של הולמס. שם אני רואה ניסיון של דויל להרוס את הולמס לא במובן הפיזי אלא במובן המקצועי. לא תאמינו - הוא פשוט גורם לו לטעות. עוד לא הגעתי לחצי הספר וכבר הולמס נתפס בשלוש טעויות, לא רציניות אומנם אבל מפתיעות ביחס אליו. נראה שדויל פשוט משתוקק להרוס את השם של הולמס, ממש כמו מוריארטי בפרק השלישי בעונה השנייה.

מעניין שדווקא הולמס, שאותו דויל שנא כל כך, הכניס אותו לפנתיאון הספרות האנגלית והעולמית... אירוני...
 
למעלה