משום מה התעלמת מהמשפט האחרון שבהודעתי הקודמת
שהוא עיקרה של הפיסקה שבה הוא מופיע. לכן, תמוהה בעיניי תמיהתך: "תמהני מה הבעיה שלו שיש למישהו פרשנות תורה משלו". לליבוביץ לא אמורה להיות שום בעיה עם פרשנות של אף אחד לתורה, כי ליבוביץ ידע שכל פרשנות כזו היא תמיד רק אילוסטרציה - המסתירה מאחוריה תפיסת עולם מסויימת - העומדת בזכות עצמה גם ללא פרשנות פסוקי התורה. כשלליבוביץ יש ביקורת על אחרים - אז זה תמיד רק על תפיסת עולמם - לא על פרשנותם לפסוקי התורה שהיא תמיד-תמיד לגיטימית: אפילו אם היא תינתן נניח כדי להצדיק התנהגות יודו-נאצית, כי שבעים פנים לתורה.
על פרשנותו של ליבוביץ לפסוקים שונים בתורה - כתבת, ש"זו לא היהדות של רבי עקיבא ורבי ישמעאל". ובכן, המילה "יהדות" אינה מופיעה אצל רבי עקיבא - ולא אצל רבי ישמעאל - ובעצם גם לא אצל אף אחד מחז"ל, אבל היא כן מופיעה אצל אנשי ההלכה - למשל בספר שולחן ערוך (חלק "יורה דעה" סימן רסח סעיף ח) - ומובנה שם הוא התנהגותי-נורמטיבי ("מנהג יהדות"); אינני מכיר אצל אנשי ההלכה שום מובן אחר של "יהדות". לכן, אם מאמצים את המובן הזה: יהדות=הלכה, כלומר: יהדות=תריג מצוות, אז בכל כורחנו נאמר שאמנם כדבריך: פרשנותו של ליבוביץ לפסוקי התורה - איננה "יהדות" - כלומר איננה תריג מצוות; אבל אל תשכח, ששום פרשנות לפסוקים שבתורה - איננה יהדות - כלומר איננה תריג מצוות; זה לא מאפיין רק את הפרשנות של ליבוביץ לפסוקי התורה, אלא את הפרשנות לפסוקי התורה של חז"ל - ושל האר"י - ושל כל אחד אחר.
מאידך, "היהדות" של ליבוביץ - היא בהחלט כן "היהדות" של רבי עקיבא ורבי ישמעאל, וזו תמיד היהדות של תרי"ג מצוות; אם כי כמובן עם הבדלי ניואנסים קלים, שתמיד יכולים להתגלות בכל תחום רחב דיו - לא רק בתחום של תריג מצוות - אלא גם בתחום-האומנות, בתחום-הספורט וכו', אבל עדין תריג מצוות - הן תמיד תריג מצוות - ואף פעם לא אומנות, והאומנות - היא תמיד אומנות - ואף פעם לא ספורט, והספורט - הוא תמיד ספורט - ואף פעם לא תריג מצוות, כך שבשורה התחתונה - בהחלט ניתן לדבר על "תריג ה-מצוות" בה"א הידיעה (למרות הבדל הניואנסים הקלים שבקרב פוסקי ההלכה), ולכן היהדות של ליבוביץ - כלומר תריג המצוות של ליבוביץ (אם מאמצים את המובן הנ"ל המופיע בשולחן ערוך), היא-היא היהדות - כלומר היא-היא תריג המצוות - של רבי עקיבא ושל רבי ישמעאל.
בהמשך דבריך אתה כותב "אם הוא מתכוון ליהדות החז"לית ההיסטורית הרווחת - הרי שהוא מסלף ומעוות את האמת". ובכן, המילה "יהדות" אינה מופיעה אצל חז"ל - אבל היא כן מופיעה אצל אנשי ההלכה - למשל בספר שולחן ערוך (חלק "יורה דעה" סימן רסח סעיף ח), ומובנה שם הוא התנהגותי-נורמטיבי ("מנהג יהדות"); אינני מכיר אצל אנשי ההלכה שום מובן אחר של "יהדות". לכן, אם מאמצים את המובן הזה: יהדות=הלכה, כלומר: יהדות=תריג מצוות, אז בהחלט הדת שעליה מדבר ליבוביץ - שהיא דת-תריג מצוות, היא-היא דת-תריג-המצוות של חז"ל, ולכן (לפי המובן הנ"ל שבשולחן ערוך) יוצא שהיא-היא "היהדות" שלפיה התנהלו חז"ל.
אתה כותב שאצל חז"ל היו "נארטיב ומצוות הכרוכים זה בזה". ובכן, השאלה היא אל מה אתה מתכוון ב"כרוכים":
אם אתה מתכוון שחז"ל לא ידעו להבחין בין מצוות לבין נרטיב, אז זה כמובן לא נכון: עובדה שחז"ל ערכו שני ספרים נפרדים: ספר מדרשי ההלכה (כגון "תורת כהנים" שעל חומש ויקרא) וספר מדרשי האגדה (כגון "ויקרא רבה" שעל חומש ויקרא), כפי שמצוין באנציקלופדיה העברית ערך "מדרש"; ויש עוד הוכחות ליכולתם של חז"ל להבחין בין מצוות לבין נרטיב (כגון הוכחות מהתלמוד הבבלי במסכת בבא בתרא: דף ק"י עמוד ב, ודף קנ"ט עמוד ב, ועוד).
אבל אם אתה מתכוון שחייהם של חז"ל היו מעורבים הן בעיסוק במצוות והן בעיסוק בנרטיב, אז עקרונית זה נכון גם אצל ליבוביץ - אם כי תוך החלפת "נרטיב" - בפילוסופיה של ההלכה: חייו של ליבוביץ היו מעורבים - הן בעיסוק במצוות - והן בעיסוק בפילוסופיה של המצוות, ממש כשם שחז"ל עסקו - הן במצוות - והן בפילוסופיה של המצוות, אלא שאצל חז"ל - מתאפיינת הפילוסופיה הזו בהישענות על נרטיב, בעוד שאצל ליבוביץ - היא מתאפיינת בהישענות על התבונה. לסיכום: לכל היותר יהיה תוקף לטענתך אם תטען - שלא הרי פילוסופיית-המצוות (הנרטיבית) של חז"ל - כהרי פילוסופיית-המצוות (התבונית) של ליבוביץ, אבל לא יהיה תוקף לטענתך אם תטען - שהיהדות של חז"ל אינה היהדות של ליבוביץ - לפחות כל עוד שאנו מאמצים את המובן של המילה "יהדות" כפי שהיא מופיעה אצל אנשי ההלכה.
אתה טוען שהתיזה של ליבוביץ "איננה חז"לית היסטורית רווחת שאיננה רואה כל פסול בשילוב ההרמטי שבין קיום המצווה בשמחה ובעונג יחד, כפי שהיטיב לנסח ישעיהו אחר".
ובכן, לא היית צריך להרחיק נדוד עד ישעיהו האחר, כי יש לך - הן את החומש - והן את ישעיהו האחרון:
ואכן, באשר ל"שמחה", יש בתורה פסוק מפורש הנוזף במי שלא עובד את ה' "בשמחה ובטוּב-לבב", ומכאן למדו אנשי ההלכה שיש מצווה לשמוח בעבודת ה', אז האם אתה מעלה על דעתך שישעיהו האחרון יטען שהוא לא מקבל על עצמו את המצווה הזו?
ובאשר ל"עונג", דיבר ישעיהו האחרון מפורשות (במאמרו "מצוות מעשיות") על ה"סיפוק" שיש בעבודת ה': ובכן, מה לי עונג ומה לי סיפוק: הכל היינו הך פחות או יותר (גם אם יש ניואנס מבדיל קל).