ליבוביץ טען שספורט הוא מקסם שוא
אמנם לא במילים אלו אולם בהוראה זו.
אין כל פגם בפרשנותו של ליבוביץ. אדרבא - לעתים היא לדעתי מצמררת ביופיה. אולם אין היא עולה עם הפרשנות היהודית חז"לית רווחת. שכחת שכבר כתבתי לך זאת ? אגב, גם הפרשנות של שבתאי צבי או של האר"י הן לעתים יפהפיות והמונים נשבו ( ועדיין שבויים ) בקיסמן - אינני מבין מה הפגם שליבוביץ מצא בהן בחמת זעמו, אם לדעתו אין היא קשורה לדת.
הפרשנות/הרמנויטיקה/דרש הן אמונות ודעות הכרורוכות כמקשה אחת עם מעשה המצווה. אמנם יתכנו לכל מעשה מצווה כמה פרשנויות כאלה, אלא שיש פרשנות שעולה בקנה אחד עם רוח חז"ל ויש פרשנות שעולה עם רוחו של קאנט ושופנהאואר - והיא בגדר עבודה זרה, ממש כשם שתהילים כג הנאמר בביהכ"נ במסגרת תפילה יהודית הוא אקט של עבודת ה' וכאשר אותו הטקסט נאמר בכנסיה הוא עבודה זרה.
זה שהנרטיב איננו מרכיב מכונן ומהותי בעיני ליבוביץ - זו מעיקרי הביקורת שלי עליו בדברו על עבודת ה' על פי חז"ל.
זה שליבוביץ יוצר לעצמו מילון ושעל פי המילון שלו X=Y זו מעיקרי הביקורת שלי עליו בדברו על עבודת ה' על פי חז"ל, מאחר שעל פי חז"ל X אינו שווה Y אלא X=Y+Z ולכן אני קובע שאת רוח חז"ל הכורכת דעה ומעשה יחד הוא מסלף ומעוות מסיבות אפולוגטיות מובנות מאד.
ראוי היה שיזכיר לנו לעתים קרובות שבדברו על עבודת ה' הוא מתכוון לעבודת ה' ברוח קאנט ושופנהאואר ולא ברוחם של ר' עקיבא ור' ישמעאל - אבל את זה הוא לא אמר, ובכך הוא הטעה בורים ונבוכים שנשבו בקיסמו - ועל זה ביקורתי.
[ אגב, יתכנו אי אילו עניינים המיוחסים לר' עקיבא ור' ישמעאל שגם שופנהאואר וקאנט יסכימו להם אולם כהגות כוללת מאמץ ל' יותר מרוחם של אלה מאשר מרוח חז"ל, למשל את תורת הרצון של שופנהאואר ].
במוצאי יוה"כ אטוס אי"ה לכמה ימי כיף באטליה. שלוחה לך ברכת שנה טובה וחג שמח.
אמנם לא במילים אלו אולם בהוראה זו.
אין כל פגם בפרשנותו של ליבוביץ. אדרבא - לעתים היא לדעתי מצמררת ביופיה. אולם אין היא עולה עם הפרשנות היהודית חז"לית רווחת. שכחת שכבר כתבתי לך זאת ? אגב, גם הפרשנות של שבתאי צבי או של האר"י הן לעתים יפהפיות והמונים נשבו ( ועדיין שבויים ) בקיסמן - אינני מבין מה הפגם שליבוביץ מצא בהן בחמת זעמו, אם לדעתו אין היא קשורה לדת.
הפרשנות/הרמנויטיקה/דרש הן אמונות ודעות הכרורוכות כמקשה אחת עם מעשה המצווה. אמנם יתכנו לכל מעשה מצווה כמה פרשנויות כאלה, אלא שיש פרשנות שעולה בקנה אחד עם רוח חז"ל ויש פרשנות שעולה עם רוחו של קאנט ושופנהאואר - והיא בגדר עבודה זרה, ממש כשם שתהילים כג הנאמר בביהכ"נ במסגרת תפילה יהודית הוא אקט של עבודת ה' וכאשר אותו הטקסט נאמר בכנסיה הוא עבודה זרה.
זה שהנרטיב איננו מרכיב מכונן ומהותי בעיני ליבוביץ - זו מעיקרי הביקורת שלי עליו בדברו על עבודת ה' על פי חז"ל.
זה שליבוביץ יוצר לעצמו מילון ושעל פי המילון שלו X=Y זו מעיקרי הביקורת שלי עליו בדברו על עבודת ה' על פי חז"ל, מאחר שעל פי חז"ל X אינו שווה Y אלא X=Y+Z ולכן אני קובע שאת רוח חז"ל הכורכת דעה ומעשה יחד הוא מסלף ומעוות מסיבות אפולוגטיות מובנות מאד.
ראוי היה שיזכיר לנו לעתים קרובות שבדברו על עבודת ה' הוא מתכוון לעבודת ה' ברוח קאנט ושופנהאואר ולא ברוחם של ר' עקיבא ור' ישמעאל - אבל את זה הוא לא אמר, ובכך הוא הטעה בורים ונבוכים שנשבו בקיסמו - ועל זה ביקורתי.
[ אגב, יתכנו אי אילו עניינים המיוחסים לר' עקיבא ור' ישמעאל שגם שופנהאואר וקאנט יסכימו להם אולם כהגות כוללת מאמץ ל' יותר מרוחם של אלה מאשר מרוח חז"ל, למשל את תורת הרצון של שופנהאואר ].
במוצאי יוה"כ אטוס אי"ה לכמה ימי כיף באטליה. שלוחה לך ברכת שנה טובה וחג שמח.