דם טבורי

הדם הטבורי יכול לסייע לתינוק, למשפחתו הקרובה והרחוקה ולזרים

שלום רב,
מהבחינה הביולוגית, הדם הטבורי מכיל את תאי הגזע של התינוק ועל-כן מבחינה גנטית מנת הדם הטבורי מתאימה במאת האחוזים לתינוק (אותה מערכת חיסונית..אותו דנ"א.. 100% התאמה ).
לפיכך, מנת הדם הטבורי של התינוק מתאימה בהתאמות גבוהות למשפחה הגרעינית, קרי הוריו ואחיו של התינוק. כמובן שישנן התאמות גם לקרובי משפחה מדרגה רחוקה יותר כגון : סבים, סבתות, דודים ובני-דודים.

כעיקרון, השתלת דם טבורי לצורך טיפול במחלות מח-העצם אינה מחייבת 100% התאמה וניתן לבצע את ההשתלה גם אם ההתאמה היא חלקית (לכן במחלות אלו ישנן גם השתלות בין אנשים זרים). אחוז ההתאמה הנדרש להשתלת דם טבורי ייקבע אך ורק ע"י הרופא המשתיל ולגופו של מקרה רפואי ותלוי בסוג המחלה.(בחלק מהמחלות תהיה לרופא העדפה להשתמש דווקא במנת דם טבורי מהאח/ות ולא במנה עצמית של התינוק).

לעומת זאת, הטיפולים ברפואה הרה-גנרטיבית (שיתוק-מוחין, אוטיזם, סכרת מסוג 1 ועוד) דורשים מנת דם טבורי עצמית של התינוק כלומר במחלות אלו לא מתבצעות כיום השתלות בין אחים/ות או זרים וניתן לבצע השתלה אך ורק אם ישנה מנה של התינוק עצמו. כמובן שעם התקדמות המדע והמחקר יש לצפות כי בעתיד ייתכנו השתלות בין זרים גם במחלות אלו.

**מצורפים נתוני השתלות מבנקים משפחתיים. בטבלה מצויינים סוג המחלה, האם ההשתלה הייתה עצמית או מאח/ות, כמות התאים/כמות הדם שהושתלה, שנת ההשתלה וכו'.
המשך יום מקסים :)
1. http://www.cordblood.com/best-cord-...~/media/Files/PDFs/CellTherapy_Experience.pdf

2. http://www.viacord.com/Images/ViaCordTransplantSummary_300_tcm117-156341.pdf
 
למעלה