דמותה של אמא בספרות ילדים

sagiberg

New member
דמותה של אמא בספרות ילדים../images/Emo24.gif

השבוע נתקלתי בספר לפעוטות בשם- הספר של אמא (כתב:טוד פר). הספר יפה, צבעוני ומתאר את סוגי האמהות שיש. למשל- יש אמא שנוהגת באופנוע...יש אמא שמפנקת...אבל כל אמא אוהבת את הילד שלה... וכו' בסיום הקריאה ניסיתי להיזכר בדמות האם כפי שהיא מופיעה בספרי ילדים אחרים. ככל שהוספתי ספרים לרשימה הצטיירה דמות האם כמחנכת, מטפלת, מנחמת ,מעודדת,אוהבת, רחמנית , טובה.....- כולן תכונות נשיות סטראוטיפיות. רק בספר אבא בורח עם הקרקס (כתבה ורד לי), מצאתי אמא שונה- אמא שהיא אשת עסקים, מצויידת במחשב, מקבלת החלטות קשות. מה דעתכם ? האם זו תחושה אישית שלי או שהאם בספרים עדיין סטראוטיפית ?
 

טרופותי

New member
אבא עושה בושות

של מאיר שלו - אמא קרייריסטית ואבא, כאמור, עושה בושות... גם אצל דויד גרוסמן בספרי איתמר ורותי אבא פעיל מאוד לעומת אמא הנמצאת ברקע.
 

moel

New member
אבא אולי עושה בושות אצל מאיר שלו

אבל האמא יוצאת ביצ'ית אמיתית: זה ממש לא ספר ששובר את המיתוס, אלא להפך מחזק את הדימוי השלילי של נשים עובדות, כי הוא מציג את האמא הקרייריסטית ככזאת שלא שמה קצוץ על הילד שלה. למעשה, אם זכרוני אינו מטעני, מאיר שלו אמר פעם בראיון ל"הארץ" שהוא לא מבין למה פמיניסטיות כל כך מתלהבות מהאמא בסיפור הזה; הוא לא סובל אותה (אההה, גם אני לא, ולא ברור לי למה היא צריכה להיות כזאת בלתי נסבלת? האבא לא יכול לצאת סטאר אם האמא לא מגעילה?)
 

ת ב נ

New member
איזו שאלה, בוודאי שהספרים עדיין

סטראוטיפים!! לא רק על אמא ואבא גם על בן ובת, סבא וסבתא . המקצועות בהם עוסקים ההורים.
 
יש בזה משהו אבל זה לא בהכרח מנוגד

כלומר - אימא היא מחנכת, מטפלת, מנחמת, מעודדת, אוהבת, רחמנית, טובה ו... גם עובדת במשרה מלאה ומפרנסת - ככה זה בחיים של מרבית האימהות (לפחות אלה שאני מכירה). זה שאישה היא בעלת קריירה לא הופך אותה לניגוד של כל התכונות (הסטראוטיפיות) האלה.
 

sagiberg

New member
האם לא נכון להציג את שני הצדדים ?

ברגע שמראים את האם רק כמנחמת ,אוהבת וכו' בלי להראות את הצד ה"מחשבתי, ניהולי... יוצרים סטראוטיפ מעוות. אפשר ורצוי היה להציג אם שהיא מנחמת אבל גם דוחפת להשגים, אוהבת אבל גם קשוחה במשא ומתן ...
 
../images/Emo63.gifהספרים לילדים עדיין

משקפים את הגישה השמרנית של אמא הטובה והמקריבה וכו. לוקח הרבה זמן עד שהשקפה משתנית אם בכלל. אמא היחא דמות מאד מרכזית בחיי הילד.גם אבא בודאי אבל עדיין האמא נתפסת כדמות הזמינה ביותר בחיי הילד.
 

oshkavrek

New member
שלום לכולם,חדשה כאן ומצטרפת

להזמנה מפורם תאומים ושלישיות. ילדי החליפו בשבוע שעבר ספרים בגן, אחד מהם עסק בדובי שבונה לו בית (אינני יודעת מאיזו שנה הספר, אלו ספרי ספריה של הגן וחלקם כמובן ישנים), וראה זה פלא: מי תופר את הוילונות ומבשל בבית? כמובן שהדובה. מי מתקין את הדלתות ובונה את המיטות? כמובן שדובי. אז אני הוספתי לסיפור, שהם גם התחלפו ולפעמים גם דובי בישל ותפר וילונות ודובה בנתה דלתות ומיטות. האם זה יעזור? הלוואי.
 

sagiberg

New member
ברוכה הבאה וכל הכבוד ../images/Emo24.gif

אין ספק שיש לנו אפשרות להשפיע בזמן שאנחנו מקריאים, ואולי באמת זו תחילת הדרך.
 
פצפונת ואנטון

אמא של פצפונת, המפונקת, הגנדרנית הנודניקית. אמא של אנטון - דאגה רבה לבנה, יש בה תבונה ופיקחות וגם עשיה (בניגוד לעצלות של אמא של פצפונת.
 
למעלה