כמה הערות חצי קשורות
1. כל המלחמה הזאת שמתוארת בשרשור לא מוכרת לי מניו זילנד,
זה כנראה עניין של מספרים גדולים וקטנים,
כי פתאום כולם כאן מדברים על יהודים מול ישראלים,
שני תאורים שלא באמת קיימים, ומלחמה שלא באמת קיימת,
הרי כשגרתם בישראל, לא אמרתם ישראלים לאנשים שראיתם ברחוב הם היו, רוסים ומרוקאים, ערבים ויהודים, או אפילו ברמה יותר נמוכה של פירוט ,"כיפה סרוגה בני עקיבא", "אשכנזי קיבוצניק מהצפון" , ערס בת ימי, חרדים מסוג מסוים...
פתאום כולם נהיו באוסטרליה ישראלים.
אני בהחלט מגדיר את עצמי כישראלי הרבה לפני יהודי, אבל היהודים מסביב ואין הרבה כאלו מגדירים אותי כאחד משלהם, מזמינים לחגים, לארועים ורוצים את הקירבה למרות שאני לפי הגדרה של רבים כאן "ישראלי חרא".
כמה מכם ניסה להתחבר ברמה האישית ליהודים מקומיים ? לא ממקום שאני ישראלי שווה ותתיחסו אלי כיותר טוב (מה שאולי רבים מהישראלים מרגישים),
אלא ממקום "אני יהודי ורוצה להיות חלק מכם" ?
יש לי תחושה שישראלים בגולה לא רוצים להיות יהודים בגולה, הבעיה היא לא עם שאר היהודים אלא עם הישראלים שהתרגלו לחשוב שהם יותר טובים,
(הייתם יותר טובים כשגרתם בישראל ,נלחמתם באויב ויבשתם ביצות).
2. ההגדרה העצמית לא נגמרת כשהדרכון נגמר, אנשים רואים את עצמם איטלקים, יוונים או אירים גם אם הם דור רביעי, ואין להם שום זכאות לדרכון, ואין עניין דתי, הם עדיין מרגישים את השייכות למדינה רחוקה.
האם גם חוקרים את הנוצרים כקבוצה באוסטרליה או רק שייכות למקורות לאומים ?
3. אני אבל חושב שבאמת כשבאים לחקור קבוצות לא בטוח שצריך לשייך את הישראלים כתת קבוצה של יהודים, אלא כקבוצה אתנית שונה.
ואם כבר קבוצה דתית, ישראליות היא דת, אפשר לקרוא לה יהדות לאומית ומשיחית, מה שלא קיים אצל יהודים שלא גרים בישראל.
זאת יהדות קיצונית הרבה יותר (להיות רפורמי זה לא יהודי בישראל), שמשלבת לאומיות עם שליחות ,ראה סיפור מצדה שהפך להיות ארוע חשוב ביהדות הישראלית, מה שלא היה קיים קודם.
4. אם כבר הדבר המעניין זה לבדוק איך תוך זמן קצר קבוצה משנה זהות.
אבל זה כנראה נכון גם בתוך קבוצות יהודים לא ישראלים,
כמה דמיון ושייכות יש בן יהודים רוסיים ליהודים אמריקאים ליהודים בריטים ?
לא הרבה, אדם הוא קודם כל תבנית נוף מולדתו.
1. כל המלחמה הזאת שמתוארת בשרשור לא מוכרת לי מניו זילנד,
זה כנראה עניין של מספרים גדולים וקטנים,
כי פתאום כולם כאן מדברים על יהודים מול ישראלים,
שני תאורים שלא באמת קיימים, ומלחמה שלא באמת קיימת,
הרי כשגרתם בישראל, לא אמרתם ישראלים לאנשים שראיתם ברחוב הם היו, רוסים ומרוקאים, ערבים ויהודים, או אפילו ברמה יותר נמוכה של פירוט ,"כיפה סרוגה בני עקיבא", "אשכנזי קיבוצניק מהצפון" , ערס בת ימי, חרדים מסוג מסוים...
פתאום כולם נהיו באוסטרליה ישראלים.
אני בהחלט מגדיר את עצמי כישראלי הרבה לפני יהודי, אבל היהודים מסביב ואין הרבה כאלו מגדירים אותי כאחד משלהם, מזמינים לחגים, לארועים ורוצים את הקירבה למרות שאני לפי הגדרה של רבים כאן "ישראלי חרא".
כמה מכם ניסה להתחבר ברמה האישית ליהודים מקומיים ? לא ממקום שאני ישראלי שווה ותתיחסו אלי כיותר טוב (מה שאולי רבים מהישראלים מרגישים),
אלא ממקום "אני יהודי ורוצה להיות חלק מכם" ?
יש לי תחושה שישראלים בגולה לא רוצים להיות יהודים בגולה, הבעיה היא לא עם שאר היהודים אלא עם הישראלים שהתרגלו לחשוב שהם יותר טובים,
(הייתם יותר טובים כשגרתם בישראל ,נלחמתם באויב ויבשתם ביצות).
2. ההגדרה העצמית לא נגמרת כשהדרכון נגמר, אנשים רואים את עצמם איטלקים, יוונים או אירים גם אם הם דור רביעי, ואין להם שום זכאות לדרכון, ואין עניין דתי, הם עדיין מרגישים את השייכות למדינה רחוקה.
האם גם חוקרים את הנוצרים כקבוצה באוסטרליה או רק שייכות למקורות לאומים ?
3. אני אבל חושב שבאמת כשבאים לחקור קבוצות לא בטוח שצריך לשייך את הישראלים כתת קבוצה של יהודים, אלא כקבוצה אתנית שונה.
ואם כבר קבוצה דתית, ישראליות היא דת, אפשר לקרוא לה יהדות לאומית ומשיחית, מה שלא קיים אצל יהודים שלא גרים בישראל.
זאת יהדות קיצונית הרבה יותר (להיות רפורמי זה לא יהודי בישראל), שמשלבת לאומיות עם שליחות ,ראה סיפור מצדה שהפך להיות ארוע חשוב ביהדות הישראלית, מה שלא היה קיים קודם.
4. אם כבר הדבר המעניין זה לבדוק איך תוך זמן קצר קבוצה משנה זהות.
אבל זה כנראה נכון גם בתוך קבוצות יהודים לא ישראלים,
כמה דמיון ושייכות יש בן יהודים רוסיים ליהודים אמריקאים ליהודים בריטים ?
לא הרבה, אדם הוא קודם כל תבנית נוף מולדתו.